vroeger was niet alles beter, maar wel anders......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:21

capopjekop schreef:
Joh wat nemen jullie het allemaal serieus. Ik heb het verhaal met een glimlach gelezen, ondanks dat het geromantiseerd is. Ik herken er wel veel dingen uit (tv-kar, langs de klassen als je jarig was, het verstoppertje spelen, smurfensnot :D, uren voetballen op straat)

Precies dit, hele verhaal lachend gelezen en dacht als ik dat nog een dag kon meemaken _/-\o_

Oke er werd inderdaad ook gepest maar goed dat blijf je houden denk ik.

Allemaal vrij herkenbaar al ben ik nog maar 17 jaar, heb alles wel meegemaakt wat hier is genoemd. (Mis alleen nog tussen de middag dat uurtje even op msn met je klasgenoten chatten :D )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:22

Zie geen verschil hoor, mijn dochtertje van 5 speelt ook hele dagen buiten. Heerlijk!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:23

Zoo Tycoon speel ik af en toe nog steeds wel :')

Vind het inderdaad een dubbele tekst. Natuurlijk was 'vroeger' niet alles beter, maar het is wel leuk om zo al die jeugdherinneringen in één tekst te lezen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:23

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:25

Heerlijk. Ja zo voelde me jeugd.

En dan te bedenken dat ik nu een klagende buurvrouw heb omdat mijn kinderen (4 en 2) buiten spelen. Vooral als ze zingen is zo'n ramp. Bizar kindjes horen toch buiten?
Ik (bijna 26) geniet van de kinder geluidjes buiten kan mij niet te gek. Als ze maar lol hebben. Begrijp niet dat mensen zingende en pratende kinderstemmen vervelend vinden. Tv kennen ze wel maar op de laptop zitten ze nooit. Vinden wij echt nog niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:26

De tv kar _O- , monsterlijk grote koelkast op een kar met eerst videobanden en toen dvd's . Nu zijn het digiborden en alles in 1 :P

Ik sprong in alle sloten,de velden door stiekem kalebassen stelen uit de volkstuinen. Kijken bij de heteluchtballonen op veldjes , helpen als dat mocht en ohh ik mis die tijd <3 . Met buurvrouw de hond uitlaten , bij haar tv kijken en na GTST naar huis _O- . Naar de bieb voor internet , was dringen want anders moest je op de wachtlijst >;) , ik ging elke dag naar het zwembad in de zomer en elke avond fietste ik door het dorp. Vlotten bouwen , en dat ja allemaal alleen want ik had geen vrienden . Rond mijn 15de begon ik met bankhangen XD

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:26

xxCYNNxx schreef:
jij bent gewoon gigantisch retro EskeGirl; zoo tycoon 1 en Nintendo 64 zijn beide ouder dan jij bent :+

ok zoo tycoon 1 ben ik niet 100% zeker van wanneer die uitkwam, maar vast wel langer dan 17 jaar geleden.

edit; ok is 10 jaar oud dus, ff snel gegoogled; wilde het nu ook zeker weten ook :) .....meh je bent nog steeds retro.
10 jaar oud is in de gamewereld tenslotte het stenen tijdperk :P :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoo_Tycoon
Nee dus, Zoo tycoon stamt van 2001. Nintendo 64 is wat ouder, 1996: https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:27

Hier spelen ook kinderen buiten, heel leuk enzo, maar ik kan me niet herinneren dat ik vroeger zo aan het schreeuwen was. Deze gillen en krijsen echt keihard :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:31

Nou sommigen waren daar echt heel snel mee hoor Amanda. Wel gezien dat een bal bij de tweede keer al er aan ging, ook al was er netjes gevraagd om de bal.
Zelfs bij een eerste keer al. Heeft weinig met niet luisteren te maken; wij dropen ook altijd direct af als ons gevraagd werd ergens anders heen te gaan.
En op een gegeven moment wist je het ook wel natuurlijk wie direct een bal lek stak en wie er geen probleem mee had. Zolang je er maar voor zorgde dat de bal niet continu in de tuin lag. Daar zocht je uiteindelijk dan ook je speelplekken op uit.

Die oorlogen tussen bepaalde scholen kende ik dan weer niet.....totdat ik naar een klein dorp in Friesland verhuisde; openbare en christelijke school naast elkaar (deelden ook het schoolplein). Nou dat was echt haat en nijd tussen die twee scholen. Die konden ook niet tegelijk pauze hebben, want dan werd het een grote vechtpartij. En het gaat hier toch echt om 2 piepkleine basisschooltjes; heb er een paar maanden in groep 8 gezeten, zaten met 14 man in de klas; waren dan wel even groep 6, 7 en 8 bij elkaar in een lokaal.
Kan me nog goed herinneren dat ik dat zo raar vond, stond zo mijlenver van mij af want kende dat helemaal niet. Ja ruzies onderling met leerlingen van een andere school, maar dat was dan omdat je diegene niet mocht omdat je bv een keer ruzie op straat had gehad. Dat ging dan echt gewoon om individuen die toevallig op een andere school zaten. Maar haat en nijd onderling puur om de geloofsrichting van een school en dan ook zo massaal? Nee dat kende ik dus echt niet.....tot groep 8 dus en Friesland....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:34

ikke schreef:
xxCYNNxx schreef:
jij bent gewoon gigantisch retro EskeGirl; zoo tycoon 1 en Nintendo 64 zijn beide ouder dan jij bent :+

ok zoo tycoon 1 ben ik niet 100% zeker van wanneer die uitkwam, maar vast wel langer dan 17 jaar geleden.

edit; ok is 10 jaar oud dus, ff snel gegoogled; wilde het nu ook zeker weten ook :) .....meh je bent nog steeds retro.
10 jaar oud is in de gamewereld tenslotte het stenen tijdperk :P :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoo_Tycoon
Nee dus, Zoo tycoon stamt van 2001. Nintendo 64 is wat ouder, 1996: https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

haha ok, had gewoon zoo tycoon 1 gegoogled en verder alleen snel linktitels doorgelezen...verder niet aan geklikt; zooooooooooo nieuwsgierig was ik dan ook weer niet. Anyway: zag een titel met 'Zoo Tycoon al 10 jaar de standaard blablabla'. Dus vandaar dat ik met 10 jaar kwam :D

T3mptati0n

Re: vroeger was niet alles beter, maar wel anders......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:37

De tv kar herinner ik mij ook maar al te goed :') karbonkel kwam er dan weer op! Als je jarig was idd iemand uitkiezen die mee mocht alle klassen langs, en eindeloos buitenspelen <3 gepest werd er bij ons ook, maar stopte als de juf er wat van zei.

Gameboy color heb ik nog gehad, of de in bel internet verbinding met de altijd zeurende ouders "niet te lang op internet hoor want we zijn nu niet bereikbaar op de huistelefoon!" <3 alles via ms dos nog op de dikke koelkast computer :') heerlijke tijd!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:40

ik vond ms dos gruwelijk, echt wat had ik een haat aan ms dos. Was ook dan dolgelukkig toen windows uitkwam

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:42

Oh ja precies! <3
En niet te lang mogen internetten ivm de kosten. <3

Nu denk ik vroeger was alles beter terwijl ik heel veel gepest ben, ik speelde gewoon alleen uren buiten, of alleen uren lang met mijn barbies op mijn kamer. Toen werd je niet afgeleid door telefoons etc.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:48

Nou ben zelf ook jarenlang gepest: op de basisschool en begin middelbare. En als ik er nu op terug kijk, weet ik nu al dat ik heel wat minder verveeld zou hebben als er internet was geweest zoals die nu heden ten dage is.
Kon me heus wel uren alleen vermaken hoor en speelde veel buiten in het bos, maar denk dat sommige dagen toch een stuk minder eenzaam waren geweest als ik bv lekker op Bokt had kunnen kletsen om maar een vb te geven. Wat dat betreft heeft die afleiding die internet heet (want voor de smartphone zaten we ook niet continu naar onze phone te gluren, dus gaat het niet zozeer om die phone maar om wat je ermee kan doen buiten bellen en smsen alleen) toch zeker ook zijn voordelen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-07-15 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:48

Ja deze tijd is zo verschrikkelijk, ik heb noooooooooooooit buitengespeeld, vriendjes en vriendinnetjes opgehaald om buiten te spelen en tussen de middag bij iemand anders gegeten. Nooit langs de klassen geweest met mijn verjaardag natuurlijk, want dat doen we tegenwordig niet meer. Pesten is ook alleen maar van deze tijd, evenals niet iemands garagedeur als doel mogen gebruiken, want alleen vandaag de dag wordt je bal dan lekgeprikt! :j

:') :') :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:16

Oja, basisscholen die onderling ruzie maakten, heb ik ook meegemaakt :j

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:03

Laatst zaten mijn buurmeisje en ik naast elkaar op de gevel van het huis tegenover onze beide huizen en toen hadden we het er nog over (we zijn nu 25-26 en kennen elkaar al 22 jaar) : Weetje nog vroeger; Hey, kom eens naar het kippehok! Om daar af te spreken om bij elkaar te spelen. Potteke stamp, dagelijks naar het meer om te zwemmen in de zomer, kampen bouwen, de buurt doorfietsen, belleke trek, cakejes verkopen, bij elkaar logeren, samen naar school fietsen, tot laat in de avond buiten spelen en elke vrije moment samen doorbrengen. Platvoet en zijn vriendjes kijken of mario bros spelen... Goh, zoveel leuke dingen. Vroeger als kind beleefden we de wereld anders, toen was het meer zorgeloos, vrijer, minder belangrijk :) Zalig!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:17

Moet zeggen dat ik bij het lezen van de beginpost ik de kriebels in mijn buik kreeg en dan niet van positiviteit maar van haat en ergernis. Ik heb helemaal geen leuke tijd gehad op mijn basisschool ik ben van af groep 4 tot en met de 2e klas buitengesloten en gepest. Met 'vriendjes' en 'vriendinnetjes' afspreken was een hele opgave omdat veel mensen met een banketstaaf smoes afzeiden. Zo als ''ik kan niet ik moet naar mijn oma'' om ze vervolgens met een ander vriendinnetje buiten te zien spelen. Dus ging ik maar gewoon langs hun huis als ik zin had om met iemand te spelen dan zeiden ze tenminste geen nee. Maar dit werd ook niet gewaardeerd uiteindelijk ook niet meer door de ouders. Terwijl het echt vroeger wel gewaardeerd werd (volgens mijn moeder) omdat er toen nog geen super werkende telefoon was en je wel bij elkaar langs moest om af te spreken. De momenten die ik heb buiten gespeeld heb ik allemaal wel als leuk ervaren. Kan me alleen het buiten spelen herinneren met mijn buurmeisje en met mijn neefje. Niet eens met vriendinnen.

Nee vroeger was zeker niet alles beter. Dankzei het internet heb ik mijn draai kunnen vinden, mij zelf kunnen worden en heb ik net mijn opleiding als grafisch vormgever afgerond. Mijn leukste tijd op school was tijdens mijn opleiding en niet op die verrotte basisschool.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:31

Zoo Tycoon en Rollercoaster Tycoon vind ik nu nog steeds af en toe leuk om te doen. :+
Ik herken er ook wel veel dingen uit.
Vond het heerlijk om in de zomer lekker 's avonds nog buiten te spelen met de kinderen uit de buurt.
Denk niet dat er veel veranderd is ten opzichte van vroeger, kinderen spelen hier ook wel regelmatig buiten maar zijn vooral veel aan het schreeuwen wat ik vroeger als kind niet hoefde te flikken.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:45

Aan de kinderen is weinig veranderd. De ouders.. Daar is het mis gegaan.

Ouders willen geen kapotte kleren meer, want daar zijn de vingino broeken te duur voor. En buren zijn niet minder aardig geworden. Maar de ouders hebben 'geen tijd meer' om kinderen bij te brengen wat leuk en goed spelen is ipv vechten en schreeuwen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:46

Vroeger toleranter?
Daarom werd mijn gescheiden moeder zwart gemaakt bij de andere perfecte gezinnetjes (die elkaar thuis de koppen in sloegen maar getrouwd waren ze wel nog)
Pesten deden ze evenzeer en kinderen van gescheiden ouders moest je ver van je eigen engeltjes weg houden.
Ja... Vroeger waren ze veel toleranter... :j

Ik heb leuke herinneringen ook hoor, heb op straat gespeeld enz maar zoveel beter was het vroeger echt niet.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:50

estell__ schreef:
Aan de kinderen is weinig veranderd. De ouders.. Daar is het mis gegaan.

Ouders willen geen kapotte kleren meer, want daar zijn de vingino broeken te duur voor. En buren zijn niet minder aardig geworden. Maar de ouders hebben 'geen tijd meer' om kinderen bij te brengen wat leuk en goed spelen is ipv vechten en schreeuwen

Dit vind ik echt zeer overdreven. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen maar dat was vroeger precies hetzelfde.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:54

UhNee schreef:
Dit vind ik echt zeer overdreven. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen maar dat was vroeger precies hetzelfde.

Dan werk ik vast op de verkeerde bso's en kinderdagverblijven

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:00

Wat er is veranderd? Het fantastische fenomeen 'social media'. Of uberhaupt media.
'Vroeger' las je nog in de plaatselijke krant wie de voetbal door de ruit van het cafetaria had geschopt en wiens kat er uit de boom was gered door de brandweer.

Nu krijg je van alles kanten te horen wat voor ellende er in de wereld is. Iedereen krijgt met 1 keer knipperen met de ogen, alle info uit de hele wereld.

Ramp daar, aanslag daar, groeperingen, rebellen, natuurramp daar, laffe overvallen, demonstraties, politiegeweld, en werkelijk IEDEREEN vindt er iets van. En het feit dat IEDEREEN daar iets van vindt, DAAR vindt ook weer IEDEREEN iets van. Eens zullen we het nooit worden, maar dan komt er wel weer iets anders waar we iets van vinden.

Ellende was er vroeger ook al. Alleen wist men niet wat er bij wijze van 5 dorpen verderop gebeurde.

Daarnaast komt nog het feit dat de economie heel flink gedaald is. Met de komst van de euro zijn de prijzen in de winkel verdubbeld, maar de lonen gelijk gebleven. Ook door de hebzucht van de maatschappij speelt een rol. Mensen willen graag 2 dure autos voor de deur, liefst mooier en nieuwer dan die van de overburen.
Natuurlijk hoeft niet iedereen dat op die manier, en dat is maar goed ook... maar ik merk die strijd helaas vrij vaak.

Volwassenen moeten met zn 2e werken, om al die rekeningen te betalen en ook nog er goed bij te zitten. Laat staan dat er bijna verwacht wordt dat men kinderen neemt, trouwt, noem maar op. Er is geen tijd om op te voeden.
Er is geen tijd om te werken aan relaties. Mensen geven sneller op als een relatie niet gaat. Kiezen vaker en sneller voor hun eigen geluk. Ik weet niet of dat goed of slecht is. Misschien ergens ertussen in.

Ik ben het opzich wel eens met de quote die ik vaak terug hoor op mijn werk in de ouderenzorg. 'Als vroeger iets kapot was, maakte we het. Tegenwoordig wordt het weggegooit'.

En als ik daarover nadenk is daar misschien wel een kern van waarheid in./

Kortom, de tijden zijn veranderd. Andere verwachtingen, andere mogelijkheden, andere behoeften.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:17

Praat je dan ook over jezelf in bovenstaande post?
Of is 'ze' iedereen behalve jij?
Ik herken mijzelf namelijk niet in bovenstaande.
Daarnaast hadden veel mensen het vroeger minder arm geweest als de vrouw had MOGEN werken. Dat had niets met keuze te maken.