Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:24

Het meest verschrikkelijke wat ik ooit ben tegengekomen was op Marktplaats. Die verkocht haar paard omdat ze er geen tijdt meer voor had.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:24

Dani schreef:
Maar hij + werkwoord is NOOIT met een d. Dat lijkt me toch niet ingewikkeld uit te leggen? Als scholen zelfs dát niet meer fatsoenlijk in hun lesstof krijgen dan gaat er echt iets mis in de lessen Nederlands..Of wordt het wel goed uitgelegd maar zien leerlingen totaal niet het belang van correct schrijven?

Maar dat is maar één van de vele regeltjes en als je er geen gevoel voor hebt, dan is de kans groot dat je alle regeltjes door elkaar gooit. Van de verschillende tijden zelfs, als je pech hebt.

Ik heb, goddank, een heel goed taalgevoel en mijn oog valt meteen op dat soort nare fouten. Ook heeft mijn gevoel het, als ik zelf wat moet spellen, het eigenlijk altijd goed. Ken dan ook geen enkele regel ..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:26

Sammie schreef:
Het meest verschrikkelijke wat ik ooit ben tegengekomen was op Marktplaats. Die verkocht haar paard omdat ze er geen tijdt meer voor had.

Ja, zo ben ik er ook nog weleens een paar tegen gekomen. Ongelooflijk dat je zelfs van een zelfstandig naamwoord een werkwoord wil maken.

Nayomie

lizy29 schreef:
Maar ik mag toch aannemen dat ze op school nog steeds spelling krijgen.

Jazeker, maar wat ik ervaren heb, is dat dit steeds meer afneemt.
Daarnaast worden leerlingen ook niet gecorrigeerd op toetsen (scheikunde, natuurkunde, biologie etc etc) als zij een fout maken daarin.

Poiuytrewq schreef:
Willen heeft idd geen stam+t
Omdat het een onregelmatig ww is (geloof ik). Net als 'zijn'

Klopt, met uitzondering op 'u'. Daar mag een t achter gezet worden.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 14-07-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Als je twijfelt, kun je ook de zin op google intypen in beide vormen en kijken welke de meeste hits heeft. :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:27

Wat mij ook mateloos irriteert, is dat mensen tegenwoordig "is" schrijven in plaats van "eens" .

Het is overigens dyslexie en geen dyslectie, een truc om dat te onthouden is dat dyslexie een anagram is van sexdaily :')

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:28

HorseTopShop schreef:
Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.
Of: Ik ga na school, ik ga na me paard.

Het is een combinatie van én slechte scholing én gemakzucht.
iedereen lijkt ineens ADHD en dyslectie te hebben....

na me paard :j Heerlijk fout :D

werkwoorden met be- ver- ont- ge- enzovoort zijn ook erg lastig. Hoe vaak kom je tegen dat iets 'in goede staat verkeerd'

of 'u' in plaats van 'uw', 'is' ipv 'eens' Ook zoiets..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 12:29

Morrie schreef:
Het is overigens dyslexie en geen dyslectie, een truc om dat te onthouden is dat dyslexie een anagram is van sexdaily :')

Eh..:D Dom, dom.

Corelli schreef:
Maar dat is maar één van de vele regeltjes en als je er geen gevoel voor hebt, dan is de kans groot dat je alle regeltjes door elkaar gooit. Van de verschillende tijden zelfs, als je pech hebt.

Hmm, dat is waar. Dat je echt geen idee meer hebt welke regel nou waarover ging, dus dan ga je eigenlijk maar blind gokken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:30

En het uw welbekende 'sowieso', om deze nog maar even niet te vergeten. :D

Gydja

Waarom? Omdat ik dyslexie heb en het heus geen onwil is. Maar omdat het soms met een d mooier klinkt dan met een t :') en het daardoor logischer lijkt om met een d te schrijven. Voor mensen zonder dyslexie is dit misschien wat lastig te begrijpen.

Net zo als het woordje boot. Ik heb boot altijd als bood geschreven... blijkbaar vond mijn dyslexie het logischer om er een d van te maken. Om een of andere manier vind ik dat beter staan.

xSwanHeart

HorseTopShop schreef:

En in hetzelfde rijtje: naar schooltijd, naar het eten, etc :x

Het meest hilarische vind ik overigens bokkers die spreekwoorden of gezegden proberen toe te passen, maar daar niet zo goed in slagen. Zo las ik laatst dat ergens 'een teen en tander' aan moest gebeuren :')
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 14-07-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:31

Azmay schreef:
Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.

Dat tweede is waar, dat eerste echt niet. Ik erger me behoorlijk aan dergelijke ongenuanceerde uitlatingen over ons onderwijs. Iedereen die de basisschool doorlopen heeft, heeft voldoende werkwoordspelling gehad om dergelijke vervoegingen goed te kunnen schrijven. Dat het niet beklijft omdat het jongeren niet boeit is een totaal ander probleem.

Waar het dan wel mis gaat? Bij de kritische zelfhouding. Er zijn veel mensen (vooral jongeren) die te lui zijn om hun eigen bericht na te lezen of een keer te googelen als ze twijfelen over de schrijfwijze van een woord.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:32

Het is overigens dyslexie en geen dyslectie, een truc om dat te onthouden is dat dyslexie een anagram is van sexdaily :')[/quote van Morrie]

@ Morrie: Inderdaad!
Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen.
Laatst bijgewerkt door Cil_ op 14-07-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:33

Ik heb er ook zwaar veel moeite mee. Vroeger kon ik super goed spellen. Nu niet meer. Waarom? Niet bijgehouden. Wij moesten op school altijd maar dan ook echt altijd bezig met zinsontleding en woordsoorten benoemen. Iets waar ik het nut minder van in zie dan correcte spelling. Maar helaas. Correct opgebouwde zinnen kan ik vaak wel schrijven, maar daadwerkelijk goede spelling is veel moeilijker. Zie het ook bij de andere studenten bij mij in de klas helaas.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:34

Wat ik ook maar moeilijk kan begrijpen is dat mensen die serieus met fotografie bezig zijn het maar blijven hebben over fotograven }:0
Heb in sommige topics weleens gevraagd waar we die foto's gaan graven. Maar dan krijg je zo'n reactie met.... Ehhh wat bedoel je?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:34

Ik vind werkwoordspelling echt énorm lastig! Maar ik heb de afgelopen 2 jaar op het MBO 3 verschillende leraren voor Nederlands gehad en als ik om uitleg vroeg kreeg ik vaak "ik snap het zelf ook niet zo goed" te horen. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:35

Zou men tegenwoordig soms te veel uit gaan van de auto-correct op de computer? Toen ik op school zat bestond dat amper dus was het geen optie, maar ik heb het idee dat dat voor veel mensen tegenwoordig wel lekker makkelijk is in plaats van je schrijfwijze baseren op kennis.

Nayomie

shirleyp schreef:
Azmay schreef:
Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.

Dat tweede is waar, dat eerste echt niet. Ik erger me behoorlijk aan dergelijke ongenuanceerde uitlatingen over ons onderwijs. Iedereen die de basisschool doorlopen heeft, heeft voldoende werkwoordspelling gehad om dergelijke vervoegingen goed te kunnen schrijven. Dat het niet beklijft omdat het jongeren niet boeit is een totaal ander probleem.

Waar het dan wel mis gaat? Bij de kritische zelfhouding. Er zijn veel mensen (vooral jongeren) die te lui zijn om hun eigen bericht na te lezen of een keer te googelen als ze twijfelen over de schrijfwijze van een woord.

Ik ben het met je eens dat de houding van jongeren tegenover de taal over het algemeen ongeïnteresseerd is. Echter, op mijn school werd je op proefwerken van biologie (bepaalde docent) wel gewezen op je fouten wat betreft spelling. Bij andere vakken gebeurde dit niet. Het lijkt mij dat als er iets in de lessen Nederlands wat besproken wordt, zeker als dit om spelling gaat, dat dit doorgepakt hoort te worden bij andere vakken.

Edit: Dit kan aan mijn school hebben gelegen, maar ik vermoed dat over het algemeen dit ook niet op andere scholen gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 14-07-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Corelli schreef:
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).

Dit klopt niet helemaal. Winkelende is geen voltooid deelwoord maar een onvoltooid deelwoord. Dat is het infinitief (dus het hele werkwoord) plus -d of -de.
Dus winkelend, maar ook bokkend (met een -d). (Zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Onvoltooid_deelwoord )

Dat staat los van het voltooid deelwoord, het voltooid deelwoord hangt af van de stam. Het is dus gewinkeld, maar gebokt (met een -t).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:36

Haha toevallig viel mij dit gister en vandaag enorm op, hier op bokt :j
Ik erger mij er wild aan maarja.. Wat doe je eraan?

Net als dat topic met die Shetlanderhengst waar stond: Na de keuring...
Ik snapte er niks van maar dat meisje bedoelde NAAR de keuring, ik denk dat veel jonge
mensen tegenwoordig denken dat: 'na de keuring' gewoon goed Nederlands is want ik lees
de na/naar fout echt super veel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:37

xSwanHeart schreef:
HorseTopShop schreef:

En in hetzelfde rijtje: naar schooltijd, naar het eten, etc :x

Het meest hilarische vind ik overigens bokkers die spreekwoorden of gezegden proberen toe te passen, maar daar niet zo goed in slagen. Zo las ik laatst dat ergens 'een teen en tander' aan moest gebeuren :')
Daar heb ik me ook werkelijk om bescheurd. _O-

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:39

Denk dat het bij veel mensen een vorm van gemakzucht is,
ze drukken al op verzenden nog voor ze gekeken hebben wat ze precies
geschreven hebben

In het kader van erg .... (op Facebook) " Hoera me meissie heb de zwemdiploma " :')

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:39

HorseTopShop schreef:

En daardoor worden mensen die er echt problemen mee hebben weggecijferd als lui -O-
Niet verkeerd bedoeld naar jou ;) maar het is vervelend om telkens die opmerkingen te horen van ''ja iedereen heeft het tegenwoordig'', ''Ze zijn gewoon te lui om het goed te doen'', ''weer een excuus om het verkeerd te mogen schrijven''

lizy29 schreef:
Zou men tegenwoordig soms te veel uit gaan van de auto-correct op de computer? Toen ik op school zat bestond dat amper dus was het geen optie, maar ik heb het idee dat dat voor veel mensen tegenwoordig wel lekker makkelijk is in plaats van je schrijfwijze baseren op kennis.

Auto-corect heeft mij met heel veel dingen geholpen. Doet meer mij meer goed dan kwaad. Doordat hij automatisch mijn fouten aan geeft en ik de fout telkens weer op nieuw maak weet ik dus uiteindelijk hoe ik het woord wel moet schrijven :j

Mijn autocorrect maakt alleen grote fouten dan type ik bijvoorbeeld clipje en daar maakt hij slipje van. Of van toetsenbord tietenplaat := tja blijkbaar wil hij wat anders.

Anoniem

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:41

Dat is inderdaad een nadeel, Gydja... ik merk dat ook met een bepaalde ziekte die ik heb.
Doordat er heel veel mensen zijn die deze ziekte als het ware misbruiken als smoes of excuus, gelooft men soms niet dat jij het wél echt hebt. :j
Maar van jou wist ik het wel trouwens, volgens mij heb je dit vaker genoemd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:41

xSwanHeart schreef:

Van alle prachtige opmerkingen die op bokt voorbij komen is dit wel echt de meest briljante ooit :D
Geweldig!