Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Dani schreef:Maar hij + werkwoord is NOOIT met een d. Dat lijkt me toch niet ingewikkeld uit te leggen? Als scholen zelfs dát niet meer fatsoenlijk in hun lesstof krijgen dan gaat er echt iets mis in de lessen Nederlands..Of wordt het wel goed uitgelegd maar zien leerlingen totaal niet het belang van correct schrijven?
lizy29 schreef:Maar ik mag toch aannemen dat ze op school nog steeds spelling krijgen.
Poiuytrewq schreef:Willen heeft idd geen stam+t
Omdat het een onregelmatig ww is (geloof ik). Net als 'zijn'
HorseTopShop schreef:Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.
Of: Ik ga na school, ik ga na me paard.
Het is een combinatie van én slechte scholing én gemakzucht.
iedereen lijkt ineens ADHD en dyslectie te hebben....
Heerlijk fout
Morrie schreef:Het is overigens dyslexie en geen dyslectie, een truc om dat te onthouden is dat dyslexie een anagram is van sexdaily
Dom, dom. Corelli schreef:Maar dat is maar één van de vele regeltjes en als je er geen gevoel voor hebt, dan is de kans groot dat je alle regeltjes door elkaar gooit. Van de verschillende tijden zelfs, als je pech hebt.
en het daardoor logischer lijkt om met een d te schrijven. Voor mensen zonder dyslexie is dit misschien wat lastig te begrijpen.HorseTopShop schreef:Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.

Azmay schreef:Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.
[/quote van Morrie]shirleyp schreef:Azmay schreef:Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.
Dat tweede is waar, dat eerste echt niet. Ik erger me behoorlijk aan dergelijke ongenuanceerde uitlatingen over ons onderwijs. Iedereen die de basisschool doorlopen heeft, heeft voldoende werkwoordspelling gehad om dergelijke vervoegingen goed te kunnen schrijven. Dat het niet beklijft omdat het jongeren niet boeit is een totaal ander probleem.
Waar het dan wel mis gaat? Bij de kritische zelfhouding. Er zijn veel mensen (vooral jongeren) die te lui zijn om hun eigen bericht na te lezen of een keer te googelen als ze twijfelen over de schrijfwijze van een woord.
Corelli schreef:Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).

xSwanHeart schreef:Daar heb ik me ook werkelijk om bescheurd.HorseTopShop schreef:Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.
En in hetzelfde rijtje: naar schooltijd, naar het eten, etc
Het meest hilarische vind ik overigens bokkers die spreekwoorden of gezegden proberen toe te passen, maar daar niet zo goed in slagen. Zo las ik laatst dat ergens 'een teen en tander' aan moest gebeuren
HorseTopShop schreef:Nog erger: Me paard, me agenda, me schoenen.
maar het is vervelend om telkens die opmerkingen te horen van ''ja iedereen heeft het tegenwoordig'', ''Ze zijn gewoon te lui om het goed te doen'', ''weer een excuus om het verkeerd te mogen schrijven'' lizy29 schreef:Zou men tegenwoordig soms te veel uit gaan van de auto-correct op de computer? Toen ik op school zat bestond dat amper dus was het geen optie, maar ik heb het idee dat dat voor veel mensen tegenwoordig wel lekker makkelijk is in plaats van je schrijfwijze baseren op kennis.
tja blijkbaar wil hij wat anders. 
xSwanHeart schreef:Het meest hilarische vind ik overigens bokkers die spreekwoorden of gezegden proberen toe te passen, maar daar niet zo goed in slagen. Zo las ik laatst dat ergens 'een teen en tander' aan moest gebeuren