Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:45

Flettie nee ik heb de Kids nog niet aangemeld.
Ik wil ze inderdaad naar een Duitse school doen.
Ik heb gehoord dat je van de gemeente een school krijgt aangewezen en ik weet dus nu nog niet welke dat gaat worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:49

Ja daar is een termijn voor en meen en maand. maar dat is voor ons alweer 15 jaar geleden.

Zou ik morgen even aan mijn man moeten vragen hoeveel liter het is. Ik durf het niet te zeggen... :o Het is in elk geval niet zo'n kleintje.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:53

Wij hebben ook een vrijstaande woning buitenaf :j

Grondwater hebben wij ook maar is niet voor menselijke consumptie geschikt. Wij hebben het niet laten testen dus de paarden krijgen ook gewoon leidingwater. Er kan hier bij ons namelijk wel veel ijzer in de grond zitten. Wij gebruiken het ook vooral voor bewatering van de tuin, etc.

Wettelijk gezien (vanuit het Rijk) mag je een jaar je auto in Nederland op naam hebben staan. De Nederlandse verzekering kan hier echter moeilijker overdoen. De onze gaf aan dat we max. 6 maanden er in mochten blijven rijden.
Beste is gewoon: z.s.m. je nederlandse auto's verkopen en Duitse auto's kopen. Scheelt je een hoop geld in wegenbelasting en verzekering.

ClaudiaHS schreef:
Flettie nee ik heb de Kids nog niet aangemeld.
Ik wil ze inderdaad naar een Duitse school doen.
Ik heb gehoord dat je van de gemeente een school krijgt aangewezen en ik weet dus nu nog niet welke dat gaat worden.

Euhm.. nee hoor, tenminste niet in de gemeente Neuenhaus. Mijn dochter heeft vanaf haar 3 t/m nu in de Kindergarten in Georgsdorf gezeten maar na de zomer gaat ze naar de Grundschule in Osterwald. Is geen verplichting omdat wij in Osterwald wonen. We hadden haar ook naar Georgsdorf kunnen laten gaan of een andere school in Veldhausen/Neuenhaus.
Maar hoe dit in Uelsen is geregeld weet ik niet. Maar daar kan het Familienservicebüro je vast ook wel meehelpen. Ook m.n. met de keuze voor de juiste school want je oudste heeft natuurlijk een achterstand omdat hij/zij nog geen voldoende Duits kan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:56

Oke weer wat geleerd.
Ik zal eens bij mijn verzekering navragen hoelang we mogen blijven rijden in onze auto's.
Niet dat we gelijk op 10 okt onze auto's moeten verkopen en gelijk ook een nieuwe moeten kopen :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:56

Ik heb een jaar met m'n NL'se auto in DL gewoond, nooit last mee gehad. Leuk dat je naar DL gaat verhuizen :j Al heb ik die ook nooit overgeschreven naar een DL'se verzekering, gewoon in NL verzekerd gelaten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:57

Oh nou een jaar is zeker niet onze bedoeling maar we willen wel rustig op zoek naar een goede andere auto.
Zal ook per verzekering verschillen denk ik.

Zijn er ook bokkers omgeving Uelsen/Getelo? :)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:04

Zijn je auto's goed? Dan gewoon om laten keuren en op Duitse platen gaan rijden. Zijn ze nog erg jong kun je volgens mij ook nog een gedeelte BPM terughalen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 23:12

Die van mij is 2011 die van mijn man 2006.
Maar beide benzine en we willen over op diesel omdat straks de afstand naar het werk veel groter wordt.
Dan is diesel natuurlijk veel voordeliger.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:14

Gasauto's zijn dan ook nog een optie. Zijn verdomd goedkoop in de wegenbelasting en gas is tegenwoordig in Duitsland goedkoper dan in NL.
Maar die motoren zijn niet altijd je van het.... onze voorkeur ligt tegenwoordig bij diesels. Die zijn een stuk minder storingsgevoelig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 00:58

ClaudiaHS schreef:
Oke weer wat geleerd.
Ik zal eens bij mijn verzekering navragen hoelang we mogen blijven rijden in onze auto's.
Niet dat we gelijk op 10 okt onze auto's moeten verkopen en gelijk ook een nieuwe moeten kopen :P

Kan ik je zo vertellen :D dat is 3 maand. Daarna moet je over zijn op een Duits kenteken. Is recentelijk (lees een jaar of 2 geleden) veranderd.

En het ligt er dus maar net aan wat je wilt. Een auto hier laten keuren en over laten zetten is niet zon probleem. Alleen het advies als je dat wilt, ga naar een garage met de auto en laat het hun doen. Is mss net even duurder maar die mensen staan elke week bij de TUV op de stoep en hebben daar dus veel meer contacten. Lees die krijgen veel makkelijker een auto erdoor dan een privepersoon. En echt de Erstzulassung is pittig, er hoeft maar iets niet helemaal ok te zijn en ze sturen je naar huis.
Ik heb nu al 2 auto's vanuit NL hierheen gehaald. Mijn vrachtauto als eerste, die is toen wij zelf hierheen verhuisden meegekomen. En als 2e mijn vaders Volvo 740. Ik heb beide door de garagehouder hier in het dorp laten keuren. De erstzulassung moeten ze voor naar Meppen, andere keuringen kunnen bij de garage zelf gedaan worden. Maar goed bij mijn vaders auto zijn ze toch echt gevallen over 1 nummertje wat niet op het plaatje van de trekhaak stond %) Als ik zelf met die auto daar gestaan had, mij hadden ze vrolijk naar huis gestuurd. Maar mijn garagehouder heeft het zonder morren wel voor elkaar gekregen dat ze dan ook even die trekhaak afnamen. En ja zo pietluttig kunnen ze zijn hier :+
Nog meer van die briljante acties, de 740 stond op stalen velgen met wieldoppen. Maar 1 van die wielen was niet 100% rond. Dus ik heb een bandenboer in NL andere velgen laten zoeken, in Dld was niks meer te vinden, en het enigste wat nog te vinden was waren een paar Alu's. Goed die alu's eronder laten zetten. Kom ik de keer erop voor de keuring bij de garagehouder, krijg ik toch echt te horen "die alu's moeten nu afgenomen worden voor de TUV, ze staan nl niet in de papieren". Mij viel toch echt de bek open, maar zelfs dat hoort dus al bij aanpassingen aan de auto. Zelfs van die windvangertjes die je in het raam kan doen zodat je je raam open kan hebben zonder dat het direct zo in de auto waait. Zelfs die moeten een goedkeuring hebben of je moet ze af laten nemen door de TUV :D

flettie schreef:
74 p/jaar voor de 2-paardstrailer.

Flettie heb je geen groen kenteken op je trailer??

Er is dus een verschil in kentekens voor trailers. Of je neemt een zwarte en dan mag je alles in je trailer vervoeren. Maar dan betaal je dus ook belasting erover. Of je laat het op een groen kenteken zetten. Dan mag je alleen maar paarden en aanverwante artikelen (hooi/stro ed) erin vervoeren, en betaal je geen belasting.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 06:14

@flettie ; Een vriendin/bekende van mij woont ook in Duitsland , en die hebben ook een grote gastank :j

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:19

@ rina: Nee. Wij hebben het destijds overwogen maar niet gedaan. Juist ook omdat we de trailer regelmatig gebruiken voor het vervoeren van niet-agrarische dingen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:20

Ik zou ook de auto laten overzetten.
Van de 2011 krijg je ws nog bpm terug en dat kan mooi veel schelen.
Voor tuv en kenteken omzetten ben je ong 125 euro kwijt.
Daarbij zijn autos in nederland ook een stuk goedkoper in aanschaf dan in Duitsland.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:35

We willen sws van 2 auto's naar maar 1. En we willen een grotere auto op diesel. Dus nee de auto's gaan niet op duits kenteken

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:44

Persoonlijk denk ik dat je sws beter 2 auto's kunt hebben, wanneer de 'hoofdauto' kapot is is het altijd een geregel wbt boodschappen kinderen wegbrengen/ophalen dokters bezoeken, hoe kom ik thuis vanaf de garage en hoe kan ik m'n auto ophalen wanneer die gerepareert is enz.
winkels liggen verder weg dan wat je in nederland gewend bent het is niet even ik pak de fiets meestal is dat toch al snel meerdere kilometers weg.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 12:42

Ja dat kan. Maar ik ga niet een auto bij de deur zetten omdat de andere kapot kan gaan.
Mijn man wil een motor om mee naar z'n werk te gaan dus ik heb altijd een auto bij de deur.
Misschien met heel slecht weer niet maar wij zitten in het buitengebied en de Kids worden daar sws opgehaald met een bus en naar school gebracht.

Natuurlijk kan ik er tzt altijd nog voor kiezen mijn auto in te voeren (jonge kleine suzuki Alto) maar dat ligt er ook aan wat de Ford Focus van mijn man nog oplevert en wat we moeten bij betalen voor een andere auto.

De woning is oud maar 'technisch' goed.van binnen moet alleen heel erg veel cosmetisch gedaan worden. Oude lelijke keuken. Boven verdieping is kaal (alleen beton op de vloer) behang is oud, vergeeld en bladdert af.dus daar gaan ook nog heel veel centjes in zitten .
Cv is ook van '91 dus die kan ook zomaar de geest geven :P

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:28

Vraag dat van de bus wel goed na! Schoolkinderen worden vaak wel opgehaald (na aanmelding via de school) maar KiGa-kinderen weer vaak niet.
Mijn dochter wordt na de zomervakantie bijvoorbeeld ook gehaald en gebracht met een taxibusje naar de Grundschule in Osterwald. Als mijn zoon volgend jaar maart naar de KiGa in Osterwald gaat moeten wij hem zelf brengen en ophalen. En de school en KiGa liggen direct naast elkaar...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:36

KiGa is toch niet verplicht of wel?
Ik weet dus ook nog niet of mijn jongste daar wel heen doe.
Hij gaat nu ook niet naar de peuterspeelzaal. (Door een achterlijke regeling hier in Almelo mag hij niet omdat wij te veel verdienen 8)7 )

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:43

Ik kan je een klein beetje helpen. Stroom/water hebben wij over stadtwerke. Super service! Gas kan daar doorgaans ook over, maar wij zijn hier verplicht het over westfalengas te doen. Opzich ook niet slecht, maar ben meer tevreden over stadtwerke.
Je moet er wel van uit gaan dat je duurder uit bent dan in nl, water betaal je hier bijv 3 keer, 1x aanvoer, 2x afvoer (om het zo even makkelijk uit te leggen). Ik zou dus evt gaan voor een bron of een extra watermeter waarbij je geen vuilwater hoeft te betalen voor de paarden/land.

Verzekering van de paarden heb ik over check24 lopen. Betaal iets van 42€ in de 3 maanden voor 2 paarden en dan heb ik de duurste verzekering.
Denk bij je paard ook aan het 'kenteken'. Hiervoor betaal je meen ik 40€ pj om buiten te mogen rijden (ik ben overigens nog nooit aangehouden, maar dat is per regio verschillend).

Schotel hebben we over canal digital lopen. Enige nadeel is dat je een postadres in nl moet hebben of iemand zijn adres in nl waarover je het contract kunt laten lopen.

Weidemateriaal zou ik in Duitsland voor kijken (btw is hier sowieso lager, maar vergelijken met nl is nooit slecht natuurlijk)

Voor hooi heb je van die speciale landbouwboekjes. Ik meen dat je die bij de raiffaisen kunt halen. Daar staan alle aanbieders incl bedragen per kg bij. Prijs ligt op dit moment tussen de 34€ en 50€ voor balen van 200-500kg (bij ons in de regio)

Vlas haal ik nog steeds uit Enschede, je betaald hier toch snel bijna 10€ voor een baal, terwijl ik ze in nl voor 5,25€ haal.

Dat is alles wat me zo even te binnen schiet, komt er nog wat boven, laat ik t nog weten ;)

Edit: Auto zou ik inderdaad ook op dl kenteken zetten. Scheelt super veel in de wegenbelasting (wat je in nl per 3mnd betaald, betaal je in dl per jaar)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:46

Kiga is niet verplicht. Kinderen zijn in Dld vanaf hun 6e leerplichtig. Dus eigenlijk vanaf het moment dat ze naar school gaan.
Maar.... Ik heb destijds bij mijn dochter wel gemerkt dat ze op 3 jarige leeftijd er aan toe was om met meer kindjes te spelen dan die bij haar oppas. Mijn zoon is nu bijna 2,5 en er ook wel aan toe om met meer kindjes behalve zijn zus te spelen. Maar vanuit financieel en praktisch oogpunt wil ik hem niet eerst voor 6-8 maanden in de KiTa (kindertagestatte) doen en daarna als hij 3 is naar de KiGa. Laat hem dan nog maar lekker bij zijn Tagesmutter blijven. Dat is ook een stuk goedkoper :D

@ siesjuh: Een kenteken om buiten te mogen rijden?! Nog nooit van gehoord!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:54

flettie schreef:
Kiga is niet verplicht. Kinderen zijn in Dld vanaf hun 6e leerplichtig. Dus eigenlijk vanaf het moment dat ze naar school gaan.
Maar.... Ik heb destijds bij mijn dochter wel gemerkt dat ze op 3 jarige leeftijd er aan toe was om met meer kindjes te spelen dan die bij haar oppas. Mijn zoon is nu bijna 2,5 en er ook wel aan toe om met meer kindjes behalve zijn zus te spelen. Maar vanuit financieel en praktisch oogpunt wil ik hem niet eerst voor 6-8 maanden in de KiTa (kindertagestatte) doen en daarna als hij 3 is naar de KiGa. Laat hem dan nog maar lekker bij zijn Tagesmutter blijven. Dat is ook een stuk goedkoper :D

@ siesjuh: Een kenteken om buiten te mogen rijden?! Nog nooit van gehoord!

Jah, zoek maar eens op google. Dat zijn van die gele plaatjes die je aan je paard moet hangen als je op buitenrit gaat. Is een bijdrage om de ruiterpaden bij te houden enzo.
Spoiler:
niet dat ik ze heb hoor, hier zijn de ruiterpaden om te huilen en ik heb ze nog nooit zien controleren. Mochten ze er toch een keer staan, kan ik t altijd nog afdoen met dat ik t niet wist :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:12

Siesjuh is dat een verzekering voor rijpaarden? Ik betaalde 65 voor een rijpaard en 40 voor een weidepaard. Oh wacht even dat is per 3 maand? dat van ons per jaar. (Ongevallen verzekering) en dan nog rond de 10 euro aan de TSK (Tierseuchenkasse) (niet vergeten voor de nieuwelingen)

Langwerden veevoeders levert in Duitsland vlak over de grens ook vlas en dergelijke. Hebben wij een tijdje gedaan.

Als je een hond hebt deze moet je ook apart verzekeringen wat ook extra kosten zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:27

Mijn paard is bang voor auto's en alles wat rijdt :') in de 2.5 jaar dat hij nu Ohz is ben ik nog nooit op straat geweest. Ik denk dat ik dan verongeluk.dus zo'n plaatje ga ik niet voor betalen.

Siesjuh ik betaal hier bij een dierenzaak 4.50 per baal vlas mits je een hele pallet afneemt.
Ik ga voor dat mijn paard overgaat naar dl dan eerst een pallet inslaan. Als die op is dan maar even verder kijken.

Nog ff over t water.
Er zit daar een grondwater pomp in de kelder. Ik betaal dan toch alleen voor de stroom die dat ding verbruikt en verder niet??
Want ik ga dat mooi gebruiken voor de tuin en de paarden/kipjes.

Er zit dus ook verschil in verzekering voor weidepaard en rijpaard?
Hoe bepalen ze dan of het een rij-of weidepaard is?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:41

Heel makkelijk zodra je erop zit en er gebeurt iets gaat de (weidepaard)verzekering het niet betalen als het paard ervan doorgaat en schade veroorzaakt.
Je hebt bij rijpaarden ook nog het verschil met of zonder 'fremdreiter risico'. Als iemand anders je paarden rijdt moet je soms extra betalen =als je er niemand anders op rijd ben je goedkoper uit.
Soms heb je ook nog aanbiedingen voor fokkmerries en veulens, die vallen vaak ook niet onder de weidepaard verzekering.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:45

Goede tip: Neem een rechtsbijstandverzekering (Allianz) en vergeet niet om je paard(en) haftpflicht te verzekeren. In DL moet je ze namelijk apart verzekeren. En tevens moet je je paard aanmelden bij de TSK.