Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:20

Citaat:
Kostendelersnorm Vanaf 1 januari 2015 geldt de kostendelersnorm in de bijstand. De uitkering wordt lager naarmate meer personen hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Zo gaat de uitkering als je met z’n tweeën woont naar 50 procent en als je met z’n drieën woont naar 43,3 procent. Deze mensen kunnen namelijk de kosten voor levensonderhoud delen.
De kostendelersnorm geldt niet voor bijstandsgerechtigden die samenwonen met:
 studenten;
 commerciële relaties;
 jongeren tot 21 jaar.
Voor mensen die na 31 december 2014 instromen in de bijstand geldt de kostendelersnorm per 1 januari 2015. Voor bestaande bijstandsgerechtigden, die met één of meer personen hoofdverblijf hebben in dezelfde woning (niet-zijnde de echtgenoot) geldt een overgangsrecht. Voor deze groep gaat de kostendelersnorm vanaf 1 juli 2015 in.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3015,d.bGQ
@marieke: op de site van het UWV staat het niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:22

Wendy schreef:
Citaat:
Kostendelersnorm Vanaf 1 januari 2015 geldt de kostendelersnorm in de bijstand. De uitkering wordt lager naarmate meer personen hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Zo gaat de uitkering als je met z’n tweeën woont naar 50 procent en als je met z’n drieën woont naar 43,3 procent. Deze mensen kunnen namelijk de kosten voor levensonderhoud delen.
De kostendelersnorm geldt niet voor bijstandsgerechtigden die samenwonen met:
 studenten;
 commerciële relaties;
 jongeren tot 21 jaar.
Voor mensen die na 31 december 2014 instromen in de bijstand geldt de kostendelersnorm per 1 januari 2015. Voor bestaande bijstandsgerechtigden, die met één of meer personen hoofdverblijf hebben in dezelfde woning (niet-zijnde de echtgenoot) geldt een overgangsrecht. Voor deze groep gaat de kostendelersnorm vanaf 1 juli 2015 in.

Dus, zoals ik al zei. Je wordt gekort, maar er wordt niet per definitie gezegd dat je niets krijgt omdat je met je ouders woont.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:24

Citaat:
Froukje schreef:

Dus, zoals ik al zei. Je wordt gekort, maar er wordt niet per definitie gezegd dat je niets krijgt omdat je met je ouders woont.

Helaas niet meer nee. Vind ik bizar, want iedereen wordt gekort, vooral degenen die het écht nodig hebben en deze groep gaat er dus op vooruit, maar mijn mening doet er niet toe.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:29

Bel anders gewoon naar het UWV en leg je verhaal uit? dan weet je het meteen :j

Maar meid, ik ben wel van mening dat je beter je angststoornis fulltime aan kan gaan pakken, als je nu bij de pakken neer gaat zitten omdat je niet meer kan werken word het van kwaad tot erger, hoe erg het ook is je moet de strijd aan gaan want anders word het niets.

zonnebloem18

Re: Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:39

Het UWV heeft niets met de bijstand te maken, daarvoor moet je contact opnemen met de Sociale Dienst van jou gemeente.
Je zal inderdaad gekort worden, net als dat de inkomsten uit het werk verrekent worden, maar recht is er in principe wel.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:44

Je zou eens bij de gemeente kunnen nagaan of je recht hebt op bijstand voor onder de 27 jaar. Ook toen ik thuiswonend was had ik hier gewoon recht op :). Er wordt wel van je verwacht (logisch) dat je actief blijft zoeken naar een baan om z.s.m. weer uit de bijstand te komen. De inkomsten die je nu verdiend worden er wel vanaf getrokken elke maand.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:21

Wendy schreef:
linnnh schreef:

Ik heb destijds bij mijn schoonvader gewoond met mijn partner, echt niet dat ik ook maar iets aan bijstandsuitkering kreeg, mijn schoonvader werd geacht ons te onderhouden.

Dat dus :j
En hoe banketstaaf het ook klinkt: waarom zou je een bijstandsuitkering krijgen als je leeft op kosten van je ouders? Je maakt dan immers ook nauwelijks kosten.

Ik weet nog van mijn situatie toen, je hebt je zorgverzekering, telefoonabonnement etc. Tevens moet je natuurlijk ook gewoon eten enz. Als er 0 euro binnenkomt per maand is dat best pittig hoor! Ik kon van mijn schoonvader niet verwachten dat hij ons beide ineens kan onderhouden..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:32

Opzich zou je een bijstandsuitkering kunnen aanvragen wat ik van even Google-en begrijp. Maar daar zitten vanzelfsprekend wel de nodige haken en ogen aan.

Citaat:
Verplichtingen bijstandsuitkering

Naast het feit dat je aan een aantal voorwaarden moet voldoen om een bijstandsuitkering te kunnen ontvangen, moet je ook aan een aantal verplichtingen voldoen.
•Je moet de gemeente over gegevens die van invloed kunnen zijn op de verlening van de bijstandsuitkering informeren. Woon je samen of ben je een ouder, dan moet je dit bijvoorbeeld doorgeven.
•Ook moet je als werkzoekende ingeschreven staan bij het UWV WERKbedrijf.
•Verder moet je naar normaal werk solliciteren. Onder normaal werk kan je ook werk scharen, waarvoor je niet per se bent opgeleid of waarin je geen werkervaring hebt. Onder normaal werk valt niet werk in de seksindustrie.
•Je moet openstaan voor hulp vanuit de gemeente, waarbij je kan denken aan bijvoorbeeld een sollicitatiecursus.
•Zelf moet je zoveel als je kunt in je levensonderhoud voorzien. Het zelfde geldt voor degene met wie je samenwoont, indien je samenwonende bent of gehuwd bent.
•Er bestaat ook een plicht om mee te werken aan een huisbezoek van de gemeente, indien er wordt vermoedt dat je fraude pleegt of hebt gepleegd. Je wordt dan bezocht door de gemeente om te controleren of je wel recht hebt op een uitkering. Voordat je een controleur binnen laat, moet hij zich hebben gelegitimeerd.
•Je moet ook openstaan voor psychologische onderzoeken en medische onderzoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:36

purny schreef:
Rachel_x schreef:
Ik denk dat je dan in aanmerking kunt komen voor de wajong.

Ts werkt dus waarom een Wajong. Wajong is voor mensen met een arbeidsbeperking/handicap wat voor de 18e levensjaar is vastgesteld. Bovendien is het aanvragen van een Wajong niet meer zo makkelijk en dat is heel goed

Arbeidsongeschikt worden tijdens studie valt ook onder wajong. Maar de regels zijn fors strenger geworden en de al genoemde houding van "je hebt gewerkt dus je kan werken" is idd typisch UWV.

TS laat je goed voorlichten, want er zitten aan alle opties voor en nadelen (en geen garanties dat je er een inkomen uit krijgt).

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:48

Ik kan niet begrijpen dat je met je angststoornis niet kunt werken of naar school kunt.... net zo lang knokken totdat het wel gaat. Als ik je verhaal lees heb ik het idee dat je je op het verkeerde focus..... steek je energie in het beter worden ipv je uitkering...

geloof me, ik weet waar ik het over heb, ook ik heb al zeker 15 jaar een angststoornis met ups en downs. Ik heb alle soorten van therapie inmiddels wel gehad. Maar thuis gaan zitten en me erbij neerleggen zal ik van mezelf nooit toestaan.

Mijn pb staat voor je open....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:13

Mws -> lzp

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:21

Clau1981 schreef:
Ik kan niet begrijpen dat je met je angststoornis niet kunt werken of naar school kunt.... net zo lang knokken totdat het wel gaat. Als ik je verhaal lees heb ik het idee dat je je op het verkeerde focus..... steek je energie in het beter worden ipv je uitkering...

geloof me, ik weet waar ik het over heb, ook ik heb al zeker 15 jaar een angststoornis met ups en downs. Ik heb alle soorten van therapie inmiddels wel gehad. Maar thuis gaan zitten en me erbij neerleggen zal ik van mezelf nooit toestaan.

Agorafobie = pleinvrees. TS durft/kan niet naar buiten. Dus niet werken of naar school. Therapie helpt wel, maar echt in de drukte gaan (zoals school) kost maanden, zoniet jaren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:02

Rebel_Jits schreef:
Clau1981 schreef:

Agorafobie = pleinvrees. TS durft/kan niet naar buiten. Dus niet werken of naar school. Therapie helpt wel, maar echt in de drukte gaan (zoals school) kost maanden, zoniet jaren.

Ts doet eens per een paar weken freelance werk. En werkt dus wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:15

Met alle respect: een angststoornis is in het algemeen goed te behandelen en wordt in het algemeen eerder béter van gewoon werken/ een opleiding volgen dan slechter.
En misschien moeten ambities aangepast worden ( de lat lager), maar er is geen enkele reden om niet naar studie of werkhervatting toe te werken. En dat hoeft echt geen jaren te duren ( de enkele uitzondering daargelaten).
TS: natuurlijk kun je kijken of je gedurende je hersteltraject recht hebt op financiële ondersteuning ( zal gewoon bijstand oid zijn), maar richt je eerst wn vooral op therapie/ behandeling, zodat je gewoon weer aan de studie/aan het werk kunt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:18

Of TS nou wel of niet kan werken/werkt maakt voor een bijstandsuitkering geen fluit uit. Zolang je niet meer verdiend dan het maximale bedrag waar je recht op hebt komt TS met haar reden waarschijnlijk prima in aanmerking voor een uitkering.

Dat ze een paar uurtjes per week werkt zien ze alleen maar als iets positiefs, want dan ben je iig geen uitkeringstrekker die alleen maar uit z'n neus zit te eten.

En de financiële ondersteuning kan juist dat stukje rust geven die je nodig hebt om je op je herstel te focussen.

Heb je al een aanvraag gedaan TS?

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:45

Agorafobie is pleinvrees. Pleinvrees is een angststoornis.

Als je agorafobie hebt, kun je niet naar buiten.... hoe kan het dan dat ts werkt??? Ik heb zo mijn vragen....

imo is het juist goed om naar school te gaan of te werken. Blijf naar buiten gaan. Uitdagingen blijven aangaan. Desnoods met medicijnen. Anders wordt je wereld steeds kleiner en durf je steeds minder.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:53

TS vraagt alleen maar of ze eventueel recht heeft op een uitkering. Waarom moeten mensen dan gelijk hun conclusies trekken?

Imo is het al knap dat TS haar buurman helpt met haar angst. Want zo onderneemt ze dingen en komt ze dus buiten.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:11

Oke, ik ben werkzaam binnen dit gebied (althans bijstand) en er staan een aantal stevige onwaarheden in dit topic.

TS kan wel degelijk in aanmerking komen voor bijstand ondanks dat zij bij haar ouders woont. De kostendelersnorm zal naar alle waarschijnlijkheid wel van toepassing zijn wat inhoud dat zij geen uitkering van 70% (normhoogte alleenstaande) van het minimumloon krijgt. Stel jullie wonen met zijn drieën (TS + ouders), ik neem even aan dat er geen uitzonderingen op de kostendelersnorm van toepassing zijn. TS ontvangt dan een uitkering van 43,33% van het minimumloon wat neerkomt op ongeveer €590,-.

Het is overigens ook niet zo dat, omdat TS een aantal uren werkt, zij geen recht zou hebben en maar meer moet gaan werken. Soms is dat gewoon niet mogelijk en kan je een aanvulling op je loon vanuit de bijstand krijgen (mits TS geen recht heeft op een ander soort uitkering). Stel TS verdient €200,- per maand. Haar loon kan worden aangevuld tot, het hiervoor genoemde bedrag, €590,-. In dat geval heeft zij recht op bijstand ter hoogte van €390,-. Indien zij al meer dan €590,- verdient heeft zij geen recht op deze aanvulling.

Dit is slechts een voorbeeld, de bijstand kent inderdaad meer voorwaarden maar dit is wel zo ongeveer het belangrijkste. Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat, wat hier wordt gesuggereerd, het bij je ouders inwonen niet je recht op bijstand in de weg staat en dat je een aantal uren werkt ook zeker niet.

Als ik TS was zou ik nu z.s.m. bijstand aanvragen bij je gemeente. Van hen krijg je wel te horen of je hiervoor ook echt in aanmerking komt of mogelijk eerst een andere uitkering dient aan te vragen.

Vind het daarbij ook onzin dat hier wordt geroepen dat TS prima zou kunnen werken en het toch wel enigszins "raar" oid wordt gevonden zou TS een beroep doen op de bijstand. Iedereen heeft recht op bijstand en maak daar ook gewoom gebruik van als het nodig is. Mogelijk kunnen zij je zelfs verder helpen bij het zoeken naar werk ed.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:27

Ts heeft nu weinig aan ga naar school ga werk zoeken. ik denk dat het beter is als TS hier overheen komt met Hulp van een gediplomeerde hulpverlener. je moet zelf contact op nemen met je gemeente van uit de sociale dienst kunnen ze met je mee kijken wat je rechten en plichten zijn. zei vragen wel om bewijs van de spygiater. ze zullen je op gesprek uitnodigen. als je er niet alleen heen durft mag je iemand mee nemen. Dit dien je wel aan te geven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:32

Citaat:
Helaas niet meer nee. Vind ik bizar, want iedereen wordt gekort, vooral degenen die het écht nodig hebben en deze groep gaat er dus op vooruit, maar mijn mening doet er niet toe.

Bedenk ook dat velen alleen in theorie bij hun ouders wonen, omdat ze zich niet mogen inschrijven in hun huidige woning en omdat de woningmarkt zo geblokkeerd is dat ze geen eigen officieel huis kunnen vinden.

Maar TS, echt even bellen. Nee heb je en ja kun je krijgen.