Er zullen vast wel redenen voor zijn, maar een paar dingen vallen wel op:
- Dat de badmeester zo ontzettend weinig begaan lijkt met specifiek die jongen. Het hele conflict in de pers had zo te lezen voorkomen kunnen worden met een welgemeend excuses van de badmeester, waarin hij erkent dat hij niet doorhad hoe zijn boodschap overkwam op de jongen. Dat lijkt me wel zo professioneel want er IS iets niet goed gegaan. Dat was niet de intentie van de badmeester, maar hij is wel de professional die de taak heeft om toe te zien op de veiligheid. Dat zijn handelen heeft geleid tot juist een onveilige situatie is niet iets wat je moet afdoen met 'jamaar hij deed het zelf' - als je een goede professional bent baal je daarvan en bied je je excuses aan omdat de gevolgen niet waren wat je wilt.
- dat de badmeester de regels iets meer als doel op zich zag dan als middel om voor iedereen een leuk en prettige middag te bieden. Dat zie ik trouwens vaker: in veel meer situaties komt de organisatie tegenover de gasten te staan alsof de gasten vooral vijanden zijn die je in bedwang moet houden. Zonde. Een gesprekje waarin je begrip probeert te krijgen voor elkaar kan wonderen doen.
- dat er hier zo hard geoordeeld wordt over de jongen, juist als hij autisme zou hebben en daarom niet goed om zou weten te gaan met dit soort situaties. Vind je dan echt dat iedereen die niet volledig perfect mee kan draaien maar vooral ver uit het zicht op hun kamer moet blijven zitten? Ik dacht dat ze juist enorm moesten participeren en integreren. Maar dat vereist natuurlijk ook wel een beetje begrip en ruimte van de rest van de maatschappij.
Het idee dat je het iemands verdiende loon vindt als hij ernstig verbrand is gaat mijn pet te boven.
Als ik het zwembad / de badmeester was had de jongen gratis entree gekregen voor de volgende keer en een excuses. Dit soort dingen zijn het niet waard om over te bekvechten.
De meeste ouders vinden dat de schuld nooit bij hun kind ligt.
Knudd
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 19:49
Ja maar, nu weet ik nog steeds niet wat onhygiënisch is aan een schoon shirt in het water Dat ie pluisjes afgeeft en dat dat slecht is voor de filters, oké, maar waarom onhygiënisch
En PS, dit topic is eigenlijk niet bedoeld om te discussiëren over het nieuwsbericht Maar waarom een shirt onhygiënisch is.... dus..... ONTOPIC PLEASE
liedje89
Geplaatst: 07-07-15 19:52
Het lijkt me trouwens ook dat zwemmen met kleding niet zo handig is omdat zwemmen met kleren aan zwaarder is en dan misschien minder veilig is? Voor je zwemdiploma moet je niet voor niets ook het met kleding aan zwemmen oefenen.
Wel sneu dat die jongen zo verbrand is maar wel een beetje ontkennen van eigen verantwoording van zo'n moeder om dan meteen in de krant de schuld op een ander af te gaan schuiven. Zo'n jongen kan er niets aan doen en die badmeester kan toch ook niet weten dat hij een simpele instructie als "geen t-shirt in het zwembad" niet zou snappen. Imo is het gewoon pech en is ze zelf juist de enige die er wel iets aan had kunnen doen door een fatsoenlijk uv-werend zwemshirt voor hem te kopen.
Chasey
Geplaatst: 07-07-15 22:44
Knudd schreef:
maar waarom onhygiënisch
Geen idee!
Nant
Geplaatst: 08-07-15 09:04
Ik kan mij voorstellen dat het om veiligheidsredenen is. in een (nat) shirt kan je verstrikt raken, met hoofd, nek etc.
Het gaat hier puur om hygiënische redenen volgens de badmeester.
Een shirt wordt wel zwaarder in het water, maar ik neem aan dat je dan een shirt draag die goed aansluit op je lichaam (dus gewoon normaal zit), dan zal deze niet opeens als een tent om je heen zitten wanneer je het water in springt. Hij kan wat omhoog gaan zitten, maar echt verstrikt erin raken, dat gebeurt niet zo snel (moet je het heel bont maken).
Hier een badjuffrouw. Als je tegen één malloot met een t-shirt zegt "doe maar" zul je altijd zien dat er daarna opeens 6 boerka's zo van buiten naar binnen lopen en voor je het weet in het water springen. (Ja echt, meegemaakt.) Dat is natuurlijk wel onhygiënisch! Maar goed, dan wil je die dames eruit gaan sturen, maar dan gaan ze met z'n allen wijzen op dat ene jongetje met z'n shirt aan. Ondertussen raak je in discussie en heb je een kwartier lang veel minder aandacht voor de rest van het bad, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Vandaar dat wij dus ook even checken, is het speciale zwemkleding oké, maar we proberen zo veel mogelijk zo snel mogelijk aan banden te leggen. Gewoon één lijn trekken.
Nu is het bij ons wel een binnenzwembad, geen idee wat ik bij een buitenzwembad zou doen. Dat lijkt mij sowieso al verschrikkelijk. Ik wil niet weten hoeveel chloor die gebruiken, en hoe hoog het gebonden chloor daar is.
Ik ga het vandaag eens navragen aan de TD en/of collega's, want bij ons mag je dus wel met normale shirt e.d. zwemmen (ook broekjes, mits ze schoon zijn). Iedere doordeweekse dag zwemmen de ABC-kinderen geheel in kledij de eerste 15 minuten van de les, drie lessen per dag. Ben benieuwd wat ik als antwoord krijg
Wij hebben zowel een binnen- als buitenbad en gedurende het buitenseizoen zal alleen op hele warme dagen het gebonden chloor hoger zijn buiten dan binnen (door het aantal mensen dat daar dan in zwemt). Op andere dagen, zoals vandaag, is het verschil minimaal. We hebben de eerste twee maanden met ligt verschil tussen vrij chloor en totaal chloor gezeten. Nu met de warme dagen is dat wel een beetje omhoog geschoten
Ik denk ook dat een zwembad ergens de grens moet trekken. Badmeesters en juffen kunnen niet zien dat de gewone kleding schoon is. Verstandiger om dus speciale badkleding aan te trekken.
Mungbean
Geplaatst: 08-07-15 12:58
Een jongen van 12 kan doorgaans in zijn uiterste hoe kan ik lekker autoriteit provoceren fase zitten. Misschien had de badmeester daar de dag ervoor een groepje van gehad en dacht nu gewoon: grrrrr weer zo een Er staat doorgaans niet op iemands hoofd geschreven dat deze misschien een andere aanpak nodig heeft.
Ik was er nietbij en heb daarom geen oordeel. Lijkt mij eerder gewoon een vervelend misverstand zonder schuldigen.
cobiie
Geplaatst: 08-07-15 13:04
Heerlijk als iemand tussendoor even een patatje gaat eten, lekker knoeit op zijn shirt en vervolgens het bad weer inspringt. Dat "douche" je niet zo makkelijk weg.
Ik zie een badmeester niet snel een groep pubers benaderen om te vertellen dat ze aan het verbranden zijn, die zijn oud genoeg om dat zelf op te merken ( bij elkaar) en willen vaak deze "bemoeizucht" helemaal niet van vreemden.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 08-07-15 13:31
Oh dat valt me nog mee. Wij zien wel dat als het druk is en het is zo'n dag waarop iedereen eerst naar het strand gaat en dan nog s'avonds naar het zwembad, dat het gebonden chloor dan wat hoger is.
Lekker hoor, eerst naar het strand en dan met je zonnebrandcreme nog op, zweet onder je oksels en het zand tussen je tenen even afspoelen in het zwembad.