Net verhuisd naar Groningen...Enge buurman!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:11

dit is echt naar en zeer vervelend, ik zou jullie echter niet weg laten jagen door deze creep. hij is jullie nu gewoon aan het stalken en daar moet de politie wel wat aan doen. Is hier ook gebeurt en politie stond binnen 5 min. op de stoep. Maar ik zou wel gerichte stappen ondernemen al dan niet met de woningbouw, dan weten ze er in ieder geval alvast vanaf en mischien hebben ze van de vorige bewoners die in jullie huis woonden ook al klachten ontvangen. Verder zou ik er gewoon melding van maken bij de politie en alles proberen opnemen, als hij snachts of zeer laat op de avond telkens aanbelt zou ik het gewoon opnemen met de camera van je gsm ofzo, als hij jullie volgt ook, gewoon de camera aanzetten, dan heb je tenminste bewijs. Ik denk niet dat het gaat helpen als je hem even goed aanspreekt dat je er niet van gediend bent, dat zal hem denk ik geen donder uitmaken. Was hier in ieder geval zo....sterkte ermee!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:13

Inderdaad; zeg er eerst eens wat van. Je hoeft niet meteen een grote mond te hebben, maar wees wel resoluut: "Luister. Hier zijn wij niet van gediend. Houd er direct mee op. Zo niet; dan doen we aangifte bij woningbouw en/of politie!"
Dan is buurman ten minste gewaarschuwd en de volgende keer dat hij daarna iets flikt, is hij dus wat jullie betreft "in overtreding" en kan je actie ondernemen.

Houd idd ook een logboekje bij, mochten problemen zich voor blijven doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:13

Nou ik kan me best voorstellen dat dit eng is. Zeker als het savonds (snachts!) gebeurt allemaal..
Ik zou inderdaad 1x helemaal uit mn slof schieten en boos worden. Hopen dat dat afschrikt.
Heel duidelijk maken dat jullie hier niet van gediend zijn en hij jullie met rust moet laten en als hij
dat niet doet jullie de politie bellen. Ik zou ook duidelijke benoemen wat je niet wilt: niet aanbellen, niet
langskomen, niet helpen en niet aanspreken.

Mocht hij hier geen gehoor aan geven zou ik eerst de instantie waar jullie huren bellen en de politie.
Dit klinkt als een verward persoon die toch niet helemaal 100% is. Kan best risicovol zijn.

En inderdaad een goede tip van hierboven; nu al steeds alles opschrijven wat/hoelaat hij doet/zegt :j

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:15

Oe wat eng.. niks voor mij.. Vooral niet als t n man is.
wat naar zeg net een nieuw huis en dan dit.

yvanna

Re: Net verhuisd naar Groningen...Enge buurman!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:15

kan je geen camera ophangen?

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:16

Ten eerste vooral rustig blijven. De eerstvolgende keer dat hij jullie weer lastig valt, kun je hem meteen duidelijk maken dat hij jullie met rust moet laten. Maak jezelf groot door je lang te maken, maak oogcontact, hou je ademhaling in je buik (hierdoor blijf je rustiger) en vertel duidelijk dat hij moet stoppen. Trek hierbij je serieuze gezicht. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: meneer, wij stellen het niet op prijs dat u elke keer aanbelt en we willen dat u hier per direct mee stopt.
Niet in discussie gaan met hem, gewoon blijven herhalen dat hij moet stoppen.

Maak een melding bij de woningbouw, zodat je een dossier kunt opbouwen. Een officiële klacht hoeft nog niet. Dit kan altijd nog, net zoals de politie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:20

De meeste mensen die niet 100% zijn maar wel gewoon thuis wonen doen geen vlieg kwaad maar kunnen wel heel vervelend zijn.

Geef dus duidelijk aan wat je wilt dat hij doet (vooral in positieve bewoordingen; "na 22u stil zijn", "ons met rust laten" etc). Wees niet te vriendelijk en glimlach niet maar kijk er ferm/streng bij. Giechelen kan worden geïnterpreteerd als het leuk vinden namelijk.

Ook kun je vragen of hij een begeleider heeft, en wanneer/hoe je die kunt spreken.Dikke kans dat hij er een heeft.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 01-07-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:23

Grappig, paardenamen begon ook al over serieus kijken. Als jullie je gedragen als bange en verlegen pubermeisjes naast een enge man waar je voor moet wegrennen is dat de verhouding die je krijgt.

Als je slim bent ga je je gedragen als 2 volwassen vrouwen naast een verstandelijk gehandicapte man, dan gedraagt hij zich daar ook naar.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 16:25

Bedankt voor de tips! Reden dat ik er niet eerder wat mee heb gedaan is omdat ik dacht dat het misschien wel over zou gaan en de situatie niet direct wilde escaleren/grimmiger maken.

Ik heb hem er vanmiddag op aangesproken maar ik vind het lastig om heel onaardig te doen. Hij reageert ook erg ontwijkend toen ik dit deed. Hij doet elke keer net alsof het om kleine dingetjes gaat waarvoor hij aanbelt waardoor het lijkt alsof het heel onschuldig is. Ik zit er inderdaad aan te denken om de bel dan maar onklaar te maken en iets voor de deur te hangen waardoor hij niet direct kan zien of wij thuis zijn aan het licht.

Net de woningbouw gebeld en zij geven aan dat hij en zijn moeder inderdaad bekend zijn in de wijk qua problemen en dat ze de vorige buren ook flink lastiggevallen hebben. Er gaat nu een brief naartoe met waarschuwing. Ik hoop alleen dan niet dat het hierdoor compleet uit de hand gaat lopen. Ik vind dit soort mensen altijd zo eng omdat ze zo onvoorspelbaar zijn.

Wat betreft het wegrennen, we liepen eerst gewoon normaal door. Maar toen hij ons midden in de nacht op straat bleef achtervolgen werden we gewoon wel erg bang. Achteraf was dit inderdaad niet goed maar ik stond echt te trillen van de adrenaline.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:28

Ashen schreef:
Bedankt voor de tips! Reden dat ik er niet eerder wat mee heb gedaan is omdat ik dacht dat het misschien wel over zou gaan en de situatie niet direct wilde escaleren/grimmiger maken.

Ik heb hem er vanmiddag op aangesproken maar ik vind het lastig om heel onaardig te doen. Hij reageert ook erg ontwijkend toen ik dit deed. Hij doet elke keer net alsof het om kleine dingetjes gaat waarvoor hij aanbelt waardoor het lijkt alsof het heel onschuldig is. Ik zit er inderdaad aan te denken om de bel dan maar onklaar te maken en iets voor de deur te hangen waardoor hij niet direct kan zien of wij thuis zijn aan het licht.

Net de woningbouw gebeld en zij geven aan dat hij en zijn moeder inderdaad bekend zijn in de wijk qua problemen en dat ze de vorige buren ook flink lastiggevallen hebben. Er gaat nu een brief naartoe met waarschuwing. Ik hoop alleen dan niet dat het hierdoor compleet uit de hand gaat lopen. Ik vind dit soort mensen altijd zo eng omdat ze zo onvoorspelbaar zijn.

Wat betreft het wegrennen, we liepen eerst gewoon normaal door. Maar toen hij ons midden in de nacht op straat bleef achtervolgen werden we gewoon wel erg bang. Achteraf was dit inderdaad niet goed maar ik stond echt te trillen van de adrenaline.

Is er niet al vaker een brief naar die mensen gegaan als ze al bekend zijn daar? Ben benieuwd of het werkt.. Als een man je midden in de nacht blijft volgen op straat snap ik best dat je wegrent zouden denk ik de meeste (vrouwen) doen

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:30

50, vrijgezel en samenwonend met een dove, demente, negentigjarige moeder..
Grote kans, dat buurman jullie komst als mogelijkheid ziet, om eindelijk wat sociaal contact te hebben, maar is hij niet zo handig..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:36

Als deze man en zijn moeder bij de woningbouw bekend zijn vind ik het vrij schandalig dat ze jullie niet van te voren hebben ingelicht!

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:37

Jeetje zeg.. wat een vervelende situatie. Hopelijk kan er wat aan gedaan worden.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:39

Ik zou ook wegrennen en woon al ruim tien jaar redelijk probleemloos zelfstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:40

Nog niet je hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel; woont hij bij zijn moeder in?
Ik zou hem eerst zelf proberen duidelijk te maken dat je op je privacy gesteld bent en geen behoefte hebt aan zijn hulp, hoe goedbedoeld ook en zeker niet om 12 uur s'nachts.
Helpt dit niet, kun je de woningbouw inschakelen, maar weet uit ervaring dat die ook niks/minimaal iets voor je gaan doen en je adviseren om eerst zelf met he te praten.
Als het echt erger wordt, zou je de wijkagent kunnen vragen om hem te waarschuwen.

Het klinkt als iemand met psychische problemen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:43

Ashen schreef:

Je hoeft ook niet boosaardig te doen tegen hem, als je maar heel duidelijk laat weten dat hij geen illusies hoeft te hebben over een eventuele vriendschappelijke (of meer) relatie. Het probleem met mensen met een dergelijke beperking is dat die mensen niet vaak vriendelijk bejegend worden, doe jij dat wel dan denkt hij misschien "kijk, ze vind me aardig/leuk/aantrekkelijk". ooit werkte ik in een videotheek waar ook vaak zo'n man kwam die dan vertelde over een meisje achter de kassa dat zogenaamd 'verliefd op hem was' (daarmee bedoelde hij dus dat ze naar hem lachte). Ik deed echt zo onaardig als ik kon zonder echt agressief te doen tegen hem en nog bleef hij vaak uren hangen. Uiteindelijk bedacht ik dat ik gewoon moest zeggen dat hij weg moest gaan en Eureka! Dat werkte. Duidelijk aangeven wat ik wilde was de enige manier. Inmiddels begeleid ik o.a. verstandelijk gehandicapten en duidelijk zijn is echt 'the answer'.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:44

En in een gesprek aangeven dat je gewoon niet s'avonds en s'nachts gebeld wil worden?
Voor de rest, gewoon hoi blijven zeggen en als hij binnen wil komen zeggen dat dat niet uitkomt.
Beter gewoon concrete afspraken maken met zo'n persoon.

Wij hebben op mijn werk ook dit type.
Hij kan enorm vervelend zijn maar een "X ik vind dit niet leuk, zou je weg willen gaan." of "X, je staat in de weg. Zou je ergens anders kunnen gaan zitten." helpt altijd.
Of als er jonge mooie dames zitten. "X, dit is nu hun tijd in ****. Morgen zijn we weer open."
Voor de rest wel gewoon vriendelijk blijven.

Blijkbaar kent hij geen grenzen en is heeft niemand dat ooit bij hem duidelijk gemaakt.
Uit je verhaal kan ik een beetje opmaken dat hij niet helemaal 100% in orde is?
Dan is het extra belangrijk te zijn om goed duidelijk met hem te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:47

Woning bouw maakt er zich wel heel gemakkelijk van af. Veel meer stampij gaan maken daar, dan overdrijf je maar flink en vertel ze maar dat ze zsm een nieuw appartement voor jullie moeten zoeken dat qua punten ook voldoet. Echt, ze schrijven een brief en voor je het weet ben je een jaar van stressen verder, gewoon echt op je strepen gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:52

Woningbouw doet niks. :n
Bij een kennis van mij woont tegenover een psyschisch zwaar zieke vrouw, zwaar psychotisch.
Loopt constant haar huis in en uit, zonder te overdrijven wel 100 keer en controleert 100x of ze de deur wel op slot heeft gedaan.
Maar s'nachts is het het ergste, dan staat ze buiten in haar pyama keihard te schreeuwen en gooit ze met vanalles en slaat tegen alles aan.
Buren hebben al zo vaak melding gemaakt en politie rijdt af en aan, maar niemand doet iets, want 'dat moet ze zelf willen', terwijl niemand daar nog slaapt.

Wij hebben onder ons een agressieve drugsgebruiker wonen die ook dealt, die komen ook weleens bij ons aan de deur omdat ze zich vergissen in het nummer, om nog maar niet te spreken over zijn geschreeuw, gedreig tot de dood aan toe en de vreselijke wietgeur die ons huis binnendringt als hij zijn raam of deur open doet.

Schuinonder woonde een gezin waarvan de zoon onwijs agressief was en er regelmatig steekpartijen waren.
Als ik dan s'ochtends naar mijn paard wilde en mijn fiets wilde pakken, moest ik eerst over het bloed in de sneeuw stappen.
Heb foto's gemaakt, ook toen ze maanden weg bleven en de poezen in huis achterlieten en ik brokjes en water door de brievenbus gooide.
Geen actie.

Nee hoor, je moet eerst iemand dood maken. :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:56

Tijd om op je strepen te gaan staan en wat assertiever te worden.
Ik zou allereerst de woningbouwvereinging terug bellen en informeren waarom ze dit niet bij het huren van de woning hebben vermeld? En je dan beslist niet met een kluitje in het riet laten sturen.
Duidelijk maken hoe onveilig je je hierdoor voelt en ze naar een oplossing laten zoeken, zijn ze nou helemaal gek.
Maak je eens boos! ik zou bij de buurman aanbellen en hem zeggen dat hij moet stoppen met aanbellen om onozele dingen, dat je niet achtervolgd wilt worden etc.
Je hoeft niet onaardig te zijn maar wel duidelijk en dat is iets heel anders.

Niet beginnen met "ik denk" of "misschien" of ander afzwaktaal.
"Luister buurman, wij willen dat je ophoudt met aanbellen en contact zoeken. Hoe durf je om 12 uur snachts nog aan te bellen en ons in de gaten houden. Houd daar mee op.
En dan niks uitleggen over hoe je dat voelt of waarom je dat niet wilt. Geen uitleg geven maar duidelijk zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:19

Een boom van een vent de deur open laten doen, en dan gewoon zeggen dat hij wil dat de buurman stopt met het lastig vallen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:20

Amandavd schreef:
Als deze man en zijn moeder bij de woningbouw bekend zijn vind ik het vrij schandalig dat ze jullie niet van te voren hebben ingelicht!

Woningbouwen... Spreek me er niet van... Ik zit nu met een rekening van 1800 euro aan elektra die onverklaarbaar is en bij de vorige bewoners was exact hetzelfde. Maar helpen met oplossen? Nee hoor...

TS, ik zou heel direct blijven, elke keer dat die voor de deur staat zeggen dat je dit niet leuk vind. Boos kijken maar wel beleefd blijven.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 23:18

Dank voor de reacties! Super vervelend inderdaad, dat soort buren.

Het bevestigt bij mij wel nog extra dat het dus niet normaal gedrag is. Ik heb het vanmiddag tegen hem gezegd maar ik vind het erg moeilijk om onaardig te doen. Vanavond kwam hij direct weer naar buiten toen hij ons hoorde en toen heeft mijn vader even een hartig woordje met hem gesproken, Hopen dat het nu ophoudt, we kijken het even aan...

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:24

Bah wat een griezel ik kan me voorstellen dat je je angstig voelt. Hopelijk houdt hij nu op.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:00

Ashen schreef:
Het bevestigt bij mij wel nog extra dat het dus niet normaal gedrag is. Ik heb het vanmiddag tegen hem gezegd maar ik vind het erg moeilijk om onaardig te doen. Vanavond kwam hij direct weer naar buiten toen hij ons hoorde en toen heeft mijn vader even een hartig woordje met hem gesproken, Hopen dat het nu ophoudt, we kijken het even aan...

Goed dat je er wat van gezegd hebt!
Maar je hoeft ook niet onaardig te doen. Wees gewoon streng. En resoluut.
(Zoals hierboven in een post werd aangehaald, kan het verkeerd worden opgevat als je het met een glimlach zegt en op te vriendelijke toon. Je kunt beter zakelijk blijven en een serieus gezicht erbij trekken.)
Enfin; hopelijk zijn deze tips niet meer nodig en hoef je hem in het vervolg niet meer aan te spreken! :)

Ik hoop dat je vader indruk heeft gemaakt!