relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:22

Ik heb een kennis gehad die moslim was. Héél orthodox, behalve op zaterdagavond. Hij legde me uit dat Nederlandse meisjes prutsmutsen zijn, dus niet tellen, dús hij zou als maagd het huwelijk in gaan. :')

Wat later kreeg hij een Koerdische vrouw. Die zat gesluierd en al aan de kant van de kroeg terwijl hij danste met zijn vrienden.

Gelukkig is hij een uitzondering, eigenlijk zijn alle moslims die ik ken heel ruimdenkend en vrouwvriendelijk. Ik heb een moslimvriendje gehad en die was 'makkelijker' dan mijn Joodse ex.

Anoniem

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:35

Ik denk dat veel moslims die in het Westen wonen gewoon nog wat stricter zijn en dat dat het enige verschil is... Verder klinkt het redelijk hetzelfde als mensen die at strenger Christelijk zijn bijvoorbeeld, zie daar niet echt een verschil in (en voor het grootste deel zullen het inderdaad gewoon cultuurverschillen zijn). Mijn vader is Grieks en toen mijn moeder hem leerde kennen kwamen de meisjes daar ook vrijwel niet buiten (zo'n 35 jaar geleden gok ik). Aan de andere kant, de familie van mijn vriend zijn Jehova's Getuigen en die zijn ook heel traditioneel - het is dat ze inmiddels hebben geaccepteerd dat mijn vriend niet gelovig is (hij is ook niet gedoopt) maar hij heeft zijn eerste vriendin ook een jaar lang 'geheim' moeten houden omdat ze geen Jehova was bijvoorbeeld.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:39

elenaMM77 schreef:
maar ik snap de nicht van je vriend eigenlijk ook wel een beetje snollygoster, het is echt niet alleen op aandringen van haar partner waarschijnlijk geweest.. Als zij haar man wilde vergezellen in zijn geloof, en zich in een burka laat heisen, dan is het heel pijnlijk als je daar een en al negativiteit op zou krijgen.. ik zou in zo'n geval denk ik ook breken, als men niet wil respecteren wie ik ben, dan hoeft het voor mij ook niet. wellicht was het vriendelijker geweest om het vooraf aan te kaarten dat men dat liever niet zou hebben, dan had ze kunnen kiezen om niet naar het feest te gaan.

Ik snap de familie eerder wel. Zij kwam immers van de ene dag op de andere onaangekondigd in een boerka af. Ik kan goed begrijpen dat je als ouders dan even moet slikken.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:43

Wow wat een reactie's zeg :)

zo'n burka van woensdag op donderdag vind ik ook wel ver gaan...

ik ben van mening dat het er ook wel aan ligt uit welk land je komt (hoe krom het ook klinkt)

Ik heb op het AZC veel syriers gehad en zo nu en dan mensen uit irak

hier was ook wel duidelijk verschil.. de syriers waren heel vrij heel open.
er zat ook een gezin uit irak, die vader sloeg zijn dochter regelmatig omdat zij in zijn ogen met verkeerde meisjes om ging.... mannen waren helemaal uit den boze.

wel maakte iedereen graag een feestje al was het wel duidelijk 2 kampen...

zat irak voor t gebouw ging syrie achter zitten en andersom ook...
Laatst bijgewerkt door Tamara_089 op 28-06-15 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:05

Is het handig dat jij je familie op het internet vastlegt als racisten? Ik zou dat toch weghalen als ik jou was, je bent door je profiel immers heel herkenbaar.

Ik heb verder geen ervaring hierin. Al mijn exen zijn zonder geloof en om heel eerlijk zijn zou ik nooit een partner accepteren met een god(welke ook).

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:22

Kana schreef:
Is het handig dat jij je familie op het internet vastlegt als racisten? Ik zou dat toch weghalen als ik jou was, je bent door je profiel immers heel herkenbaar.

Ik heb verder geen ervaring hierin. Al mijn exen zijn zonder geloof en om heel eerlijk zijn zou ik nooit een partner accepteren met een god(welke ook).

Ik leg ze niet vast als racisten. Ze zullen naar iedere moslim net zoveel respect hebben als naar een "Nederlander" alleen zijn ze terughoudend wat betreft "relatiemateriaal" in de familie.
Mijn beide ouders zijn daar dan wel heel open in die ontvangen iedereen met open armen als ze maar een zuiver hart hebben
bericht aangepast.

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:27

Ik kan hier mijn ervaring delen :).
Aller eerst, ik ben van meerendeels nederlandse afkomst, mijn ex van 2 jaar was volledig turks.
Nou, dat kan al een issue zijn, maar the next part: we zijn ook allebij jongens :').
Ik kan er nu om lachen, aangezien het mijn ex is, maar toen heeft het me wel anders laten kijken.
Je moet begrijpen dat je niet zozeer naar de 'moslim' moet kijken, maar naar de persoon. De een houdt zich aan bepaalde principes, en de ander totaal niet.
Om wat voor afkomst gaat het?
Naar mijn mening heeft het mij enorm veel goeds gedaan, de Islam is overigens een mooi geloof met veel respect. Ik hoor graag naar je verhaal!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:16

Ik heb drie jaar een "drama" relatie gehad met een moslim.
In het begin wat alles leuk, gezellig en alles kon. Langzamerhand slopen er toch wat dingetjes in. Hij was extreem jaloers en sloeg iedereen letterlijk op zijn bek als ze al naar me keken.

Ik was nog al blind was van liefde voor hem en teveel wilde bewijzen aan de buitenwereld dat moslims en een boeren nederlandse dame wél samen gingen. De fout die ik gemaakt heb is om niet te vertellen aan vriendinnen wat er eigenlijk echt speelde.

Deze jongen heeft mijn seksueel en geestelijk mishandeld.
Zo negeerde hij mij dagen lang, kwam dan poeslief weer terug en zodra mijn boosheid over was schold hij mij de hele huid vol. Hij was elk weekend hartstikke dronken, maar deed wel trouw mee aan de Ramadan (wat in mijn ogen dan verkeerd is).

Maar goed ik heb gewoon de verkeerde getroffen en ben niet voor mijn eigen grenzen opgekomen. Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. Maar van mening ben ik wel, dat de vrouw in die cultuur minder is en weinig te vertellen heeft.

Ik heb ook in een keer het contact verbroken tussen ons. Hem overal op geblokkeerd en al zijn spullen in een doos teruggegeven, hij heeft meerdere malen geprobeerd contact met me te zoeken en nu nog 5 jaar later zoekt hij nog steeds contact. Nog altijd ben ik bang dat ik hem een keer tegen kom en wie weet wat hij dan zal doen.

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:05

Nassie schreef:
In het begin wat alles leuk, gezellig en alles kon. Langzamerhand slopen er toch wat dingetjes in. Hij was extreem jaloers en sloeg iedereen letterlijk op zijn bek als ze al naar me keken.

Ik was nog al blind was van liefde voor hem en teveel wilde bewijzen aan de buitenwereld dat moslims en een boeren nederlandse dame wél samen gingen. De fout die ik gemaakt heb is om niet te vertellen aan vriendinnen wat er eigenlijk echt speelde.

Zo negeerde hij mij dagen lang, kwam dan poeslief weer terug en zodra mijn boosheid over was schold hij mij de hele huid vol. Hij was elk weekend hartstikke dronken, maar deed wel trouw mee aan de Ramadan (wat in mijn ogen dan verkeerd is).

Maar goed ik heb gewoon de verkeerde getroffen en ben niet voor mijn eigen grenzen opgekomen. Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo. Maar van mening ben ik wel, dat de vrouw in die cultuur minder is en weinig te vertellen heeft.

Ik heb ook in een keer het contact verbroken tussen ons. Hem overal op geblokkeerd en al zijn spullen in een doos teruggegeven, hij heeft meerdere malen geprobeerd contact met me te zoeken en nu nog 5 jaar later zoekt hij nog steeds contact. Nog altijd ben ik bang dat ik hem een keer tegen kom en wie weet wat hij dan zal doen.

Hmm, dat hij je nog blijft opzoeken is letterlijk omdat je heb hebt afgewezen. Dat is letterlijk zijn trots weg nemen en dat is erg belangrijk voor ze. Probeer het vooral niet te ontlopen en laat zien dat je onafhankelijk bent van hem :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:12

Als hij haar heeft mishandeld zou ik het juist ontlopen. Wie weet waar een jongen met gekrenkte trots tot toe in staat is?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:18

Hmm, dit onderwerp vind ik altijd een lastige. hoe weet je nou of mensen zich bekeren omdat ze de godsdienst in hun leven willen voegen, of omdat het ze niets uit maakt als ze maar bij hun geliefde kunnen blijven..

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 14:04

BrechtCarlos schreef:
Hmm, dit onderwerp vind ik altijd een lastige. hoe weet je nou of mensen zich bekeren omdat ze de godsdienst in hun leven willen voegen, of omdat het ze niets uit maakt als ze maar bij hun geliefde kunnen blijven..

Dat dus...

ik vind bekeren toch wel iets lastigs... pas buitenlandse bruiloft gekeken. Was dus ook een meisje die tov een sjamaan (of wat t ook was) paar keer de zin herhaalde dat er maar een god is en dat dat dus allah is terwijl ze katholiek is opgevoed. Haar ouders hadden het daar best moeilijk mee en vriendlief maar zeggen dat ze mocht geloven wat ze wil en dat dit alleen voor de sjamaan was.... daar geloof ik dat weer even niet veel van zeg maar

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:29

2 van mijn zussen hebben beide een relatie gehad met moslims (mijn ene zus 1 relatie, mijn andere zus 2 relaties). Ik ga het hele verhaal niet online gooien, maar alle relaties zijn stukgelopen vanwege: geld, drugs, misbruik en toebrengen van fikse slagen :)

Ik heb echter zelf ook moslim vrienden en vriendinnen, het gaat er echt over wie je net treft :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:32

Nassie schreef:

Triest.. Zo ken ik vele verhalen om me heen.. Een stukje cultuur zullen we maar zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:58

maar dat zegt toch meer over karakter dan over cultuur..

het verhaal wat je schets is exact een kennis van mij + nog wat andere zaken die nog minder door de beugel konden. daar zat echter geen spatje buitenlands bloed of onnederlandse cultuur tussen.. zijn 'vrieden' van het zelfde laken en pak.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:16

Het is maar net hoe ze opgevoed zijn. Mijn ex is met zijn ouders naar Nederland gekomen, dus wel in Iran/Irak opgegroeid. En zijn ouders zijn van de oude stempel.
Die vonden het ook niet oke dat ik er was. Hebben me uiteindelijk wel geaccepteerd (zover dat dat kan dan). Maar ik heb me nooit echt welkom gevoeld daar thuis, heel ongemakkelijk zelfs.

Het ergste wat mijn ex een keer had gezegd is dat zijn vader waarschijnlijk van zijn moeder wilde scheidde. Dat hij dan zijn moeder ook zou bannen, want het was tenslotte haar eigen schuld. Hij liet ook vallen dat de hele familie haar dan zou laten vallen.

Of ooit zat zijn vader in zn jaliba voetbal te kijken en at van die zonnenbloempitten, die omhulses liet hij op zijn jurk vallen. Toen er een doelpunt werd gemaakt sprong de man van blijdschap op en al die omhulsus door de kamer heen. Zijn vrouw pakte gelijk een stoffer en blik en ruimde het zonder te mekkeren op.

Ook twee bruiloften meegemaakt. Eentje met mannen en vrouwen bij elkaar, waar er een uurtje van de avond een wand kwam, zodat de vrouwen daarachter even los konden gaan. En een bruiloft waar mannen en vrouwen gescheiden zaten. De mannen mochten absoluut niet bij de vrouwen komen of andersom. Zat ik dan de hele avond naast me schoonmoeder die ik niet verstond.

Stiekem denk ik dat mijn ex homo is :')
Iedergeval het verzachte wel de pijn toen ik het uit had gemaakt. Hij kocht zoveel jurkjes, tassen en schoenen voor me. In de stad liep hij ook de hele tijd met mijn handtas, ik hoefde niets te dragen. Ik kreeg wekelijks kadootjes van hem, weigeren werd niet geaccepteerd.
Misschien wel zijn manier van "sorry" zeggen wat er tussen ons voor viel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:57

Citaat:
Of ooit zat zijn vader in zn jaliba voetbal te kijken en at van die zonnenbloempitten, die omhulses liet hij op zijn jurk vallen. Toen er een doelpunt werd gemaakt sprong de man van blijdschap op en al die omhulsus door de kamer heen. Zijn vrouw pakte gelijk een stoffer en blik en ruimde het zonder te mekkeren op.

ohhh maar dat doen vele vrouwen hoor.. ik ook.. houd niet van rommel op de grond, als iets omvalt of valt, ben ik de eerste die staat. Mijn vriend is in staat het te laten liggen tot hij toch op moet staan om iets te gaan doen, maar ik kan daar dus niet tegen.

vriendin van mij is net zo..

Vergeet niet.. vroeger waren bepaalde dingen heel normaal, zoals de poetsobsessie van een vrouw..
overdag zorgde ze voor de kinderen als manlief werkte.. manlief kwam thuis legde zijn benen op tafel, verwende de kinderen terwijl vrouwlief stond te koken, na het koken de afwas deed, de kinderen op bed deed en daarna de rotzooi opruimde..

toen kwam het feminisme, vrouwen wilde helemaal gelijk zijn, mannen moesten alles doen wat vrouwen ook deden en de taken werden eerlijk verdeeld.. niets mis mee.

echter, de kinderen van deze generatie werden opgevoed met dat het zo moest en hoorde te zijn.. je mocht je als vrouw niet dienstbaar opstellen, want je ouders hadden gevochten voor gelijke rechten en plichten..

maar nu heel langzaamaan biljkt dat niet iedere vrouw zich daarmee echt happy voelt, niet iedere man ook (maar die zijn wel wijzer om commentaar te gaan leveren dat ze zich niet happy voelen met een afwaskwast in de ene en een plumeau in de andere hand :') ).

Eerst werd je met de nek aangekeken als je als vrouw na het begin van het femisme nog ervoor uit durfde te komen dat je liever een tradiotionele rolverdeling had, ook als dat inhield dat de man wat meer voor het zeggen had op bepaalde gebieden (vergeet niet dat op andere gebieden juist de vrouw de scepter zwaaide.. inrichting, opvoeding etc, de man had daar weinig tot niets over te zeggen hehe)

het gevolg.. als je als vrouw 'onderdanig' was van aard, of de zorger in een relatie, dan kon je dat beter stil houden of je kreeg een hoop 'gezeur'. het verdween dan ook 'underground' voor een deel en werd al snel 'kinky' om jezelf dienstbaar op te stellen, waardoor het nog een slechtere naam kreeg als je als vrouw meer dienstbaar was dan in een gemiddelde relatie..

nu komt dat langzaam naar buiten, niet voor niets dat vrouwen 'zwijmelen' bij bepaalde boeken. En je ziet ook langzaam aan een balans terug komen.. Waar niet alleen een gelijkheid prima is, maar ook tradiotionele rolverdeling weer als 'eigen keuze' wordt gerespecteerd..

voorop gesteld dat het een vrije keuze van de vrouw en man is natuurlijk..
Jammer genoeg accepteren we het wel van 'blanke bleekscheten', maar zodra een moslima thuis de broek aan heeft en alles binnen het huishouden regelt.. dan is het vrouwenonderdrukking :) ..

beetje offtopic, maar wellicht toch eens goed om een keer aan te stippen..

waar de moslimgemeenschap misschien onderweg is naar iets meer feminisme, is onze maatschappij juist daarvan op de terugweg en streeft naar een gezonde balans waarbij rolverdeling iets is dat door de man en de vrouw samen wordt ingevuld.. Je kunt het vanaf de buitenkant niet zien of iets vrijwillig is of niet.. het enige wat je kunt doen is iedere Nederland laten doordringen dat beide keuzes goed zijn en beide keuzes geoorloofd om te maken. Maar ook respecteren als iemand een andere keuze maakt als jezelf..

ik ben ook de 'zorger' in huis.. ik doe het gross van het huishoudelijke werk.. ik zorg voor het natje en het droogje, al komt hij af en toe heel lief ineens met een bakje aanzetten. Ik kook, ik ruim af en doe de keuken.. hij doet meestal het gasstel even omdat ik daar een hekel aan heb.. een paar keer per week roept hij ineens, zal ik de boodschappen even doen, de rest van de keren doe ik ze..

Het heeft mij 10 jaar gekost voor ik dat deed voor een partner waar vrienden bij zaten, want het commentaar was vaak niet van de lucht.. Je vriendinnen: 'dat doe je toch niet, laat hem dat toch doen etc..' de mannen hoorde je mompelen: uhm hoe doe je dat, dat zou ik ook wel willen :') .. En achteraf een hoop gedoe met vriendinnen die je probeerde te overtuigen dat het niet gezond was en niet zo hoorde.. kom, maak ik toch zelf uit of ik dat zo wil of niet? wie zijn zij dan toch om mijn eigen keuzes te veroordelen?

hij doet zeker niet niets, maar het is niet een vanzelfsprekendheid dat hij zorgtaken uitvoert of huishoudelijk werk. als ik iets vraag dan hoor ik echter ook nooit nee.
Ik ben oerhollandse, maar ik krijg de kriebels en voel mij zeer ongemakkelijk als mijn vriend met koffie loopt te sjouwen of ineens de stofzuiger pakt.. dan zit ik niet lekker meer.. dus waarom zou ik het dan willen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:30

Ohhh dat zou echt niks voor mij zijn. Mijn vriend kookt meestal, die kan het gewoon heel lekker en veel beter dan ik. Bovendien vindt hij het leuk en maak ik me er meestal vanaf met hartige taart of geroosterde groentes. Opruimen/schoonmaken doen we samen maar onder zijn bevel, hij is zo ongelooflijk georganiseerd. Als ik stofzuig zie ik bijvoorbeeld een boek liggen dat ik al hééél lang niet heb gelezen en dan moet ik het even inkijken en zo ben ik 2 uur verder.

Mijn zorgtalenten gaan niet verder dan de vaatwasser uitruimen in de ochtend, koffie zetten, broodjes smeren, moeilijk kijken als mijn vriend hoest en hem opdragen de huisarts te bellen en ik smeer hem in met zonnebrand.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:37

Nou Elena jij hebt ook op alles wat te zeggen, vanwaar die hardnekkige "verdediging" van moslims? Elke cultuur heeft zijn rotte appels nu eenmaal.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:52

Heb je helemaal gelijk in ElenaM77 :j
Dat is ook het cultuur verschil denk ik. Ik ben opgevoed dat de man en vrouw even veel doen voor elkaar. Logisch als de ene meer doet in het huishouden als de andere meer werkt.

Ik ben ook meer een zorger in het dagelijkse leven. Maar op vakantie doet mijn vriend alles, dat vindt hij echt leuk. Hij bereid het eten voor, kookt en ruimt alles op. Ik hoef op vakantie niets te doen, en dan voel ik me een echte nietnuts :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:29

Snollygoster schreef:
Nou Elena jij hebt ook op alles wat te zeggen, vanwaar die hardnekkige "verdediging" van moslims? Elke cultuur heeft zijn rotte appels nu eenmaal.

precies wat je nu zegt Snollygoster..

ik mag blijkbaar zorgzaam zijn naar mijn vriend..
maar in het geschetste voorbeeld heb je het over een rotte appels?

hoe weet je zo zeker dat ik niet onderdrukt wordt
en dat het bij het voorbeeld niet juist vrije keuze is?

ik verdedig niet hardnekkig 'moslims'.
ik ben hardnekkig als mensen met vingers wijzen naar mensen die anders lijken te leven
en anders zijn absoluut niet kunnen accepteren
en vervolgens de rotte appels gebruiken om dat als doorsnee te hanteren voor een beeld van een hele bevolkingsgroep of cultuur..

In iedere cultuur zijn er excessen van huiselijk geweld.. echte als er huiselijk geweld voorkomt binnen een moslim relatie. dan is het door hun cultuur en wordt het dus neergezet als cultuur issue.. En als het een Nederlands gezin is, dan is het gewoon een achterlijke vent, gelukkig zijn wij Nederlanders niet zo..

ja er zijn cultuurverschillen, zeer zeker.. maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dienstbaarheid naar de partner fout is binnen de moslim gemeenschap.. en acceptabel doch verwerpelijk (veel mensen vinden het nog steeds verwerpelijk als je als vrouw liever niet de broek aan hebt in huis) als je als westerling dienstbaar bent aan je partner.. STerker nog, we gooien dan graag nog even lachend olie op het vuur als het de man is die liever dienstbaar is.. want dan ben je een watje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:32

Nassie schreef:
Heb je helemaal gelijk in ElenaM77 :j
Dat is ook het cultuur verschil denk ik. Ik ben opgevoed dat de man en vrouw even veel doen voor elkaar. Logisch als de ene meer doet in het huishouden als de andere meer werkt.

Ik ben ook meer een zorger in het dagelijkse leven. Maar op vakantie doet mijn vriend alles, dat vindt hij echt leuk. Hij bereid het eten voor, kookt en ruimt alles op. Ik hoef op vakantie niets te doen, en dan voel ik me een echte nietnuts :')

kan je daar dan ook tegen Nassie :') ? ik wordt dan compleet rusteloos en ga op een gegeven moment dingen zoeken om te gaan doen.. zoals nutteloze doekjes ergens overheen halen haha.. Als mijn vriend wil dat ik mijn rust neem en niet met de hitte bijvoorbeeld het huis nog verder verhit door het huishouden te doen, dan kan hij het beste maar op zijn gat blijven zitten.. dan ben ik het snelste uitgedrentelt, want ook ik heb het natuurlijk warm.. dan gooi ik een salade in elkaar voor het avondeten en het huishouden op een laag pitje.. Zou hij uitgebreid koken om mij te ontlasten.. dan gris ik de stofzuiger en een poetslap waarschijnlijk, zijn we allebei uitgeteld :') (gewoon niet met mijn huishouden bemoeien tenzij ik erom vraag of wanneer het overduidelijk is dat er iets gedaan moet worden waar ik efkes niet aan toe kom :o )

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:00

elenaMM77 schreef:
Snollygoster schreef:

precies wat je nu zegt Snollygoster..

ik mag blijkbaar zorgzaam zijn naar mijn vriend..
maar in het geschetste voorbeeld heb je het over een rotte appels?

hoe weet je zo zeker dat ik niet onderdrukt wordt
en dat het bij het voorbeeld niet juist vrije keuze is?

ik verdedig niet hardnekkig 'moslims'.
ik ben hardnekkig als mensen met vingers wijzen naar mensen die anders lijken te leven
en anders zijn absoluut niet kunnen accepteren
en vervolgens de rotte appels gebruiken om dat als doorsnee te hanteren voor een beeld van een hele bevolkingsgroep of cultuur..

In iedere cultuur zijn er excessen van huiselijk geweld.. echte als er huiselijk geweld voorkomt binnen een moslim relatie. dan is het door hun cultuur en wordt het dus neergezet als cultuur issue.. En als het een Nederlands gezin is, dan is het gewoon een achterlijke vent, gelukkig zijn wij Nederlanders niet zo..

ja er zijn cultuurverschillen, zeer zeker.. maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dienstbaarheid naar de partner fout is binnen de moslim gemeenschap.. en acceptabel doch verwerpelijk (veel mensen vinden het nog steeds verwerpelijk als je als vrouw liever niet de broek aan hebt in huis) als je als westerling dienstbaar bent aan je partner.. STerker nog, we gooien dan graag nog even lachend olie op het vuur als het de man is die liever dienstbaar is.. want dan ben je een watje.

Het viel mij gewoon op dat wanneer hier iemand zijn slechte ervaring met moslims deelt jij telkens met een "ja maar" post komt. Niemand hier gebruikt rotte appels om een cultuur de generaliseren, men deelt gewoon hun slechte ervaringen, die zullen er zeker en vast ook zijn met een doorsnee Nederlander of Belg, maar dit topic gaat over moslims. Voor zover ik weet heeft niemand hier moslims over één kam geschoren of wat dan ook. Of mogen slechte ervaringen niet gedeeld worden?
Niks tegen jou, echt niet, maar het lijkt wel alsof je je bij elke post een beetje aangesproken voelt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:12

Mijn moeder heeft meteen gezegd tegen mijn vader dat ze nooit van haar leven ooit een hoofddoek voor hem zou gaan dragen en zo ook kinderen niet. Vond hij geen probleem. Denk dat je heel snel al heel duidelijk moet zijn soms :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:31

Snollygoster schreef:
Het viel mij gewoon op dat wanneer hier iemand zijn slechte ervaring met moslims deelt jij telkens met een "ja maar" post komt. Niemand hier gebruikt rotte appels om een cultuur de generaliseren, men deelt gewoon hun slechte ervaringen, die zullen er zeker en vast ook zijn met een doorsnee Nederlander of Belg, maar dit topic gaat over moslims. Voor zover ik weet heeft niemand hier moslims over één kam geschoren of wat dan ook. Of mogen slechte ervaringen niet gedeeld worden?
Niks tegen jou, echt niet, maar het lijkt wel alsof je je bij elke post een beetje aangesproken voelt.

ik heb niet zozeer iets tegen als iemand een slechte ervaring heeft met een moslim.. maar wanneer er gesuggereerd wordt dat het komt doordat het een moslim is..

om even het verschil te schetsen:

1. 'ik had een relatie. en ik moest van mijn partner mijn baan opgeven en voor hem gaan zorgen, zijn kinderen baren en opspringen en gelijk iets ondernemen als er wat in huis moet gebeuren.. ik voel mij daar naar onder, want het is niet mijn keuze.

2. ik ken een moslima, die haar baan heeft opgegeven en voor hem ging zorgen.. als ik daar ben, dan doet ze alles voor hem zonder dat er ook maar om gevraagd wordt.

de eerste situatie zal ik niet anders op reageren dan dat dat vervelend voor diegene moet zijn geweest, om door je partner gedwongen te worden in een rol die je niet ligt.. en zeker als dat komt door zijn overtuigingen. Dat is een ongezonde situatie, ongeacht ras geloof en of cultuur.. maar als deze situatie ontstaat door zijn overtuigingen als moslim, dan moet je overwegen of je in deze situatie goed zit en in een relatie met hem als moslim moet blijven.

De tweede situatie, daar reageer ik wel sterker op.. dat hoeft namelijk helemaal niets met moslim zijn te maken te hebben, zoals ik al schetste.. Daar kan net zo goed staan: ik ken iemand.. cultuurloos, geloofsloos.. maar door de rest van de post suggereert het alsof het om situatie 1. gaat.. terwijl je dat dus eigenlijk niet kunt weten? maar het suggereren van een negatief iets, kan leiden tot een negatief beeld van een situatie, zeker bij mensen die bepaalde vooroordelen hebben over bijvoorbeeld dienstbaarheid.

hopelijk is het zo iets helderder waarom ik op bepaalde punten inspring?