Hulpdiensten en geen locatie weten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:22

MilouNigel schreef:
Dat ze je gps aflezen is in theorie heel leuk maar dan moeten ze dat wel willen doen. In oktober 112 moeten bellen tijdens een buitenrit. De beste man van de meldkamer moest persee een adres hebben dus ben ik met de paarden aan de hand op zoek moeten gaan naar een straatnaambordje. Fijn hoor als iedereen geschrokken is en de staleigenaresse op het punt staat van flauwvallen (achteraf bleek dat ze der been gebroken had) Gelukkig was dit redelijk in de buurt maar als we de ambulance een halve kilometer eerder nodig hadden gehad waren we midden in het bos geweest. Tja en dan....

Wat ik begrepen heb is dat de provider deze gegevens moet vrijgeven en niet elke provider wilde, toen dit mogelijk werd, (gratis) meewerken.
Blijkbaar is dat nog steeds niet helemaal goed geregeld.
Ook moet je zelf op bepaalde telefoons je privacy-instelling anders zetten, anders krijgen ze het signaal niet door.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:25

Ivy_ schreef:
En op een snelweg bijvoorbeeld?
Ik ben al zo slecht met dingen beschrijven, laat staan als ik in paniek zou zijn haha.
Gelukkig nog niet zo'n situatie voorgehad.

Dus alarmcentrale kan gewoon altijd zien waar je bent, ongeacht met wat voor telefoon je belt?

Op de snelweg staat elke 100 meter een mooi paaltje met de mooie naam hectometerpaaltje... Daar staat precies op waar je bent.
bijvoorbeeld A16 Li (links) 45,6 Geef dit door en ze weten precies waar ze moeten zijn.
Op veel drukke punten houd Rijkswaterstaat de wacht mbv camera's. Die kunnen ook direct de hulpdiensten aansturen en vanaf afstand de weg afkruisen voor het overige verkeer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:01

Rode kruis app heeft locatie voorzienig.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:13

Voor als je in het bos van het paard af gevallen bent en gewond op de grond ligt is dat ook wel handig inderdaad.
Anders wordt het wel lastig he :') ''Ja, daar bij die grote boom rechts en dan voorbij die groene struik links'' :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:09

Ik geloof dat de ambulance tegenwoordig in staat is om via ke signaal van je gsm je locatie te bepalen.
Op de snelweg staan (in België toch weet niet hoe het in Nederland is) kilometerpalen en paaltjes met een nummer op. Vaak staan die niet zo heel ver uit elkaar.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:28

Dus als je een neptelefoontje pleegt aan 112 kunnen ze je wel vinden, maar als er iemand in gevaar is en dringend hulp nodig heeft moet je eerst op zoek naar een straatnaam en huisnummer? Handig...

RubyRed

Re: Hulpdiensten en geen locatie weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:50

Een keer brand gehad in een bos tussen mijn mijn woonplaats en een dorp. De vrouw die ik aan de lijn kreeg toen ik 112 belde bleef maar doorzeuren of het aan de kant van mijn woonplaats of aan de kant van het dorp was, ik wist het echt niet. Wist wel een straatnaam van een weg die deels door dat bos liep, en uiteindelijk was de brandweer en politie er best snel.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 19:31

Toch wel goed om te weten dat het dus niet altijd zo makkelijk gaat. Ik hoop het in ieder geval nooit mee te maken!
Die rode kruis app is dan ook wel een goede :)

En ik weet van hectometerpaaltjes, maar nooit dat hulpdiensten daarvan precies weten waar ze moeten zijn. En zijn er dan nergens dubbele nummers dat dat dan verkeerd gaat?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:20

Ivy_ schreef:
Toch wel goed om te weten dat het dus niet altijd zo makkelijk gaat. Ik hoop het in ieder geval nooit mee te maken!
Die rode kruis app is dan ook wel een goede :)

En ik weet van hectometerpaaltjes, maar nooit dat hulpdiensten daarvan precies weten waar ze moeten zijn. En zijn er dan nergens dubbele nummers dat dat dan verkeerd gaat?

Nee elk hectometer paaltje is uniek! Op op- en afritten of secundaire wegen naast de snelweg (Eindhoven is een goed voorbeeld) staan ze ook.
Dan staat er bijvoorbeeld.
A28 (en dan met een geel vlak met letter) 62,4.
Het gele vak met letter geeft de locatie van de weg aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:24

Vorig jaar duikelde er bij stal in de buurt iemand van zijn paard (geval eigen schuld, moet je maar niet in maailand van iemand anders als een gek gaan galopperen), ik had mijn telefoon thuis liggen.
Ik en nog iemand (die wel telefoon had) hem gevonden in de wei, kwam toen fietser aan die ook adres niet wist, maar bij mensen thuis had gebeld dat er wat was, kwamen ze met 2 ambulances van beide kanten van de straat. (nou ja, bijna de straat, had iemand bij de brug gezet om ambu op te vangen en goed te sturen).
Dus daar wisten ze het echte adres ook niet, maar kwamen wel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:29

Jamiie schreef:
Ik vraag het me wel eens af als ik met t paard in het bos rijd.. Wat als ik er daar af val en hulp nodig heb? :')

Dan maak je een screenshot van Google Maps, appt die naar een vriendin, die 'm weer naar een andere vriendin appt (die wel bekend is in het betreffende bos) en die gaat dan met een andere vriendin op zoek in het bos. Althans, zo hebben wij vorig jaar iemand uit het bos geplukt die van haar verzorgpaard was gevallen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:19

Laat ik dan antwoord geven :)
Ben zelf centralist op de meldkamer.
De centralisten die er werken zijn vaak al behoorlijk bekend in het gebied waar ze werken en waar jij dus vandaan belt. Soms zit er ook iemand die ook bepaalde plaats heel goed kent en komen we er op die manier al uit.
Verder kunnen wij ook veel met objecten, een bank, winkel etc. Hectometerpaaltjes.
Bij ons staan bijvoorbeeld ook de bankjes in het bos in het systeem en zijn alle bankjes voorzien van een nummer.

We kunnen ook met je mee kijken, waar ben je begonnen, vanuit welke plaats ben je gereden en waar was je van plan heen te gaan? Sta je op een drukke doorgaande weg? of een fietspad? Zie je ergens misschien water?

Daarnaast zit er op de meeste mobiele telefoons een kompas waarmee wij dan ook de coördinaten in kunnen vullen.

Vaak weet je wel waar je ongeveer bent, vlak bij een plaats bijvoorbeeld. Dan hebben we ook nog de optie met sirenes. We blijven aan de lijn en ik laat om de beurt een (politie)auto sirenes aan zetten. Dan kunnen we nagaan welk je het dichtst bij hoort. En dan kunnen voertuigen zich verplaatsen. Gaan ze van je af? of komen ze dichterbij? Op die manier hebben we ook wel eens iemand gevonden die niet meer goed aanspreekbaar was en ergens in een bos lag. Door de verbinding open te houden kon ik aangeven of het geluid harder of zachter werd.

We kunnen hooguit opvragen via welke mast er contact gezocht word maar we mogen de telefoon absoluut niet uitpijlen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:30

Ik belde eens vanuit de polder na een ongeval, ik wist de straatnaam, maar die mevrouw wilde perse ook een huisnummer.
We stonden dus midden op die weg met in de verte een boerderij en de andere kant op in de verte een huis, daar heen wandelen om het nummer te weten ging erg lang duren.

Toen doorverbonden met de ambulance post een dorp verder, vanaf waar wij stonden konden we die post zowat zien, maar we zagen de ambulance echt kansloos rondcrossen voor ze ons vonden.

Een weggetje verder was de oorzaak van het ongeval met kar en al de sloot in gegaloppeerd, maar precies voor een huis, dus de brandweer was zo op de juiste plek.
En toen dacht de ambulance dat die daar ook moest zijn, dus toen zagen we hem weer voorbij scheuren.
Gelukkig was daar iemand die kon aanwijzen waar wij waren.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:26

Erg bedankt voor jullie ervaringen! Weet nu al iets beter wat me te doen staat mocht ik hulpdiensten in zou moeten schakelen.
Naar dat het soms nog zo lang moet duren voor ze aanwezig kunnen zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:20

eempiej schreef:
Laat ik dan antwoord geven :)
Ben zelf centralist op de meldkamer.
De centralisten die er werken zijn vaak al behoorlijk bekend in het gebied waar ze werken en waar jij dus vandaan belt. Soms zit er ook iemand die ook bepaalde plaats heel goed kent en komen we er op die manier al uit.
Verder kunnen wij ook veel met objecten, een bank, winkel etc. Hectometerpaaltjes.
Bij ons staan bijvoorbeeld ook de bankjes in het bos in het systeem en zijn alle bankjes voorzien van een nummer.

We kunnen ook met je mee kijken, waar ben je begonnen, vanuit welke plaats ben je gereden en waar was je van plan heen te gaan? Sta je op een drukke doorgaande weg? of een fietspad? Zie je ergens misschien water?

Daarnaast zit er op de meeste mobiele telefoons een kompas waarmee wij dan ook de coördinaten in kunnen vullen.

Vaak weet je wel waar je ongeveer bent, vlak bij een plaats bijvoorbeeld. Dan hebben we ook nog de optie met sirenes. We blijven aan de lijn en ik laat om de beurt een (politie)auto sirenes aan zetten. Dan kunnen we nagaan welk je het dichtst bij hoort. En dan kunnen voertuigen zich verplaatsen. Gaan ze van je af? of komen ze dichterbij? Op die manier hebben we ook wel eens iemand gevonden die niet meer goed aanspreekbaar was en ergens in een bos lag. Door de verbinding open te houden kon ik aangeven of het geluid harder of zachter werd.

We kunnen hooguit opvragen via welke mast er contact gezocht word maar we mogen de telefoon absoluut niet uitpijlen!

Aha! Zo werkt het dus. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:24

Als jij je locatiegegevens op je telefoon aan hebt staan dan kunnen ze je tracken. In geval van een serieus probleem doen ze dit ook. Dit kan wel alleen op een mobiele telefoon en niet op een landlijn of huistelefoon.

Als jij je locatiegegevens uit hebt staan dan zul je toch echt op zoek moeten naar een straatnaam. Nadeel aan locatiegegevens aan hebben is dat het echt kan vreten van je batterij (vooral met een iphone)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:51

Hierboven schrijft een centralist dat ze niet mogen uitpijlen, wat is jouw functie dat je van mening bent dat dat wel gebeurd?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:58

Waarom mag een centralist de telefoon niet uitpijlen eigenlijk?
Ik kan me voorstellen dat de beller juist veel sneller gevonden kan worden en daardoor sneller geholpen kan worden.
Eigenlijk dacht ik altijd dat als je belde ze je traceerden, maar blijkbaar niet dus?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:04

Volgens mij heeft dat te maken met privacy beleid in Nederland. Wat ik al zei: er valt wel te achterhalen via welke mast er gebeld wordt. Maar een exacte locatie via telefoon gebruiken wij absoluut niet. Dit kan je echter wel zelf gebruiken om je exacte locatie aan ons door te geven.
En zolang wij geen adres hebben kunnen wij helaas ook niets sturen, al doen we er dan natuurlijk wel alles aan om je te vinden.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:25

Eempiej fijn dat jullie een hoop kunnen met gps coordinaten ;)

Wel een tip: als je gps op je telefoon wilt aflezen bij het kompas (of ander gps app), bomen kunnen het signaal behoorlijk afzwakken (gps apparaten hebben hier geen last van).

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:51

Eempiej
Jammer dat de overheid de wet op dat gebied niet veranderd. Dat jullie bij een melding van ongeval alles kunnen uitlezen.
Privacy lastig, zeker, maar dan moet je geen 112 bellen.
Net als NL-alert, waarom ingewikkeld aanmelden wat op veel telefoons niet lukt ?
Kan ook gewoon via de zend masten verzonden worden technisch gezien. ??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:02

Blij om te horen dat ze bij de 112-meldkamer wat zinniger zijn dan mijn ervaring met 8844. Die had ik gebeld wegens geluidsoverlast - ik kon de plaats exact aangeven (hoek van 2 straten), maar het nummer niet. Dat vond men eigenlijk al te ingewikkeld, want ze hadden echt een nummer nodig... (Terwijl dat toch een redelijk exacte plaatsbepaling is lijkt me.)

Ik weet niet of ze nu wel of niet geweest zijn, maar het was wel binnen 10 minuten rustig, en daar ging het maar om.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:27

Heb mijn navigatie systeem wel eens te voorschijn moeten toveren bij een ongeval in the middle of weet ik veel waar.
Was een leuk stukje waar ik regelmatig kwam maar nooit aandacht besteed aan hoe de straat heet.
Gelukkig wist mijn navigatie wel waar ik was en zo kon ik dus ook doorgeven waar.
Dame was met haar scooter goed onderuit gegaan over de glibberige akker modder en had daarbij een betonnen schrikblok geprobeerd weg te koppen. Ze droeg gelukkig wel een helm maar met zo'n open kinnebak.
Was niet heel plezierig om te zien...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:55

Ik heb ook 'where's my droid' op mn telefoon. Als ik mn GPS aanzet en iemand SMSt een speciale code naar mijn nummer, krijgen ze de coordinaten van mijn lokatie. Als ik GPS niet aan heb, geeft hij de lokatie waar ik voor het laatst mijn internet heb gebruikt.
die kun je in google maps knallen en navigeren naar klikken.