Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Anoeska schreef:Onzin natuurlijk, iedere dag berichten op telegraaf niveau over hoe slecht moslims zijn (o.i.d.) maakt niet dat ik dat direct overneem. Je bent er altijd nog zelf bij om een mening te hebben/vormen.
Lusitana schreef:Een goed gesprek doe je met je vrienden in real life. Sociaal leven hoort daar ook plaats te vinden.
Meningen uiten kun je prima op fora.
Shadow0 schreef:Anoeska schreef:Onzin natuurlijk, iedere dag berichten op telegraaf niveau over hoe slecht moslims zijn (o.i.d.) maakt niet dat ik dat direct overneem. Je bent er altijd nog zelf bij om een mening te hebben/vormen.
Het is allang bewezen dat het wel van flinke invloed is wat voor berichten je leest en ziet. Mensen die denken dat ze immuun zijn voor reclame misleiden vooral zichzelf. Maar de bedrijven en organisaties die erin investeren wel beter: het werkt wel, je kunt mensen goed manipuleren, en daarom besteden bedrijven er miljarden aan. Dat is niet omdat niemand zich er wat van aantrekt natuurlijk.
En hoe onmerkbaarder en oncontroleerbaarder die beinvloeding kan gaan, hoe gevaarlijker die is. Bij Facebook hebben we geen idee meer wie wat waarom ziet. Waar je bij centrale media in elk geval nog weet dat als jij de Telegraaf openslaat je hetzelfde ziet als de buurman, is zelfs dat bij Facebook niet meer zeker.Lusitana schreef:Een goed gesprek doe je met je vrienden in real life. Sociaal leven hoort daar ook plaats te vinden.
Meningen uiten kun je prima op fora.
Dat laatste: nog wel. Maar heel veel fora hebben een afname van actieve gebruikers omdat die, jawel, hun sociale contacten wel degelijk via Facebook laten lopen (of dat nou 'hoort' of niet.) Maar vervolgens is er dus minder plek voor het inhoudelijker bediscussieren van zaken, en krijgt Facebook een steeds groter monopolie op online contact. En monopolies zijn altijd gevaarlijk.
Lusitana schreef:Ja, daar heb je gelijk in en ik snap ook wel wat je zegt, maar ik vind het niet nodig om Facebook als een soort boeman af te schilderen terwijl er nu niks anders gaande is dan gerichte reclame afvuren.
Citaat:En ja "de jeugd van tegenwoordig" trekt zich terug achter de apparaten om zo hun sociale leven te laten verlopen, en in die zin zijn ze ook gewillige slachtoffers van het gevaar van dingen op internet, daar heb je helemaal gelijk in, maar men moet er gewoon mee leren omgaan, er is geen andere keus. Maar het enige wapen is voorlichting.
Citaat:Als er geen Facebook meer is, staan er nog honderd bedrijven klaar om het gat te vullen.
Citaat:Overigens laat Facebook zich echt niet omkopen met veel geld om geweldoproepen er op te zetten zolang die er nog af gecensureerd worden.
je hebt absoluut een punt hoor! Maar je noemt het woord 'gevaarlijk' en dat is mijns inziens niet terecht.