Facebook gevaarlijk of ongevaarlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Facebook gevaarlijk of ongevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:42

Onzin natuurlijk, iedere dag berichten op telegraaf niveau over hoe slecht moslims zijn (o.i.d.) maakt niet dat ik dat direct overneem. Je bent er altijd nog zelf bij om een mening te hebben/vormen.

Zo zie ik de rest van Facebook/social media ook. Wees je bewust van wat je op facebook zet. Wil je echt dat iedereen dat weet? Zo niet, niet doen. Als je zelf verstandig bent, is het echt geen groot gevaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:19

Anoeska schreef:
Onzin natuurlijk, iedere dag berichten op telegraaf niveau over hoe slecht moslims zijn (o.i.d.) maakt niet dat ik dat direct overneem. Je bent er altijd nog zelf bij om een mening te hebben/vormen.

Het is allang bewezen dat het wel van flinke invloed is wat voor berichten je leest en ziet. Mensen die denken dat ze immuun zijn voor reclame misleiden vooral zichzelf. Maar de bedrijven en organisaties die erin investeren wel beter: het werkt wel, je kunt mensen goed manipuleren, en daarom besteden bedrijven er miljarden aan. Dat is niet omdat niemand zich er wat van aantrekt natuurlijk.

En hoe onmerkbaarder en oncontroleerbaarder die beinvloeding kan gaan, hoe gevaarlijker die is. Bij Facebook hebben we geen idee meer wie wat waarom ziet. Waar je bij centrale media in elk geval nog weet dat als jij de Telegraaf openslaat je hetzelfde ziet als de buurman, is zelfs dat bij Facebook niet meer zeker.

Lusitana schreef:
Een goed gesprek doe je met je vrienden in real life. Sociaal leven hoort daar ook plaats te vinden.
Meningen uiten kun je prima op fora.

Dat laatste: nog wel. Maar heel veel fora hebben een afname van actieve gebruikers omdat die, jawel, hun sociale contacten wel degelijk via Facebook laten lopen (of dat nou 'hoort' of niet.) Maar vervolgens is er dus minder plek voor het inhoudelijker bediscussieren van zaken, en krijgt Facebook een steeds groter monopolie op online contact. En monopolies zijn altijd gevaarlijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:25

Ik heb geen Facebook en zal er ook nooit aan beginnen om alle redenen die hier genoemd worden. Ik heb trouwens niets van social media. Mis ik daardoor dingen? Ongetwijfeld. Is dat soms vervelend? Ja, zeker. Maar mijn privacy gaat voor. Ik voel ook niet de behoefte om mijn leven online te delen. Zelfs op bokt denk ik goed na wat ik post en wat niet.

En om het op een social media term te gooien: ik heb gelukkig (nog) geen last van FOMO. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:27

Tja. Je moet natuurlijk niet je pincode op facebook zetten. Gewoon twee keer nadenken wat je erop zet.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:34

Je moet okk niet zetten wanneer en hoelang je op vakantie gaat. :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:05

Shadow0 schreef:
Anoeska schreef:

Het is allang bewezen dat het wel van flinke invloed is wat voor berichten je leest en ziet. Mensen die denken dat ze immuun zijn voor reclame misleiden vooral zichzelf. Maar de bedrijven en organisaties die erin investeren wel beter: het werkt wel, je kunt mensen goed manipuleren, en daarom besteden bedrijven er miljarden aan. Dat is niet omdat niemand zich er wat van aantrekt natuurlijk.

En hoe onmerkbaarder en oncontroleerbaarder die beinvloeding kan gaan, hoe gevaarlijker die is. Bij Facebook hebben we geen idee meer wie wat waarom ziet. Waar je bij centrale media in elk geval nog weet dat als jij de Telegraaf openslaat je hetzelfde ziet als de buurman, is zelfs dat bij Facebook niet meer zeker.

Lusitana schreef:
Een goed gesprek doe je met je vrienden in real life. Sociaal leven hoort daar ook plaats te vinden.
Meningen uiten kun je prima op fora.

Dat laatste: nog wel. Maar heel veel fora hebben een afname van actieve gebruikers omdat die, jawel, hun sociale contacten wel degelijk via Facebook laten lopen (of dat nou 'hoort' of niet.) Maar vervolgens is er dus minder plek voor het inhoudelijker bediscussieren van zaken, en krijgt Facebook een steeds groter monopolie op online contact. En monopolies zijn altijd gevaarlijk.

Ja, daar heb je gelijk in en ik snap ook wel wat je zegt, maar ik vind het niet nodig om Facebook als een soort boeman af te schilderen terwijl er nu niks anders gaande is dan gerichte reclame afvuren. waar mensen overigens ook nog steeds zelf op moeten klikken en er plenty andere sociale media zij waarbij theoretisch hetzelfde zou kunnen gebeuren.
Ik heb wat tegen dat zondebok zoeken.

Wat betreft dat niet weten wat een ander ziet, dat ik wil juist helemaal niet zien wat mijn buurman ziet, ik een vind dat "verpersoonlijkt" Facebook juist prettig. Bij mij komt althans nog steeds voorbij wat ik wil zien. Leuke dingen, filosofische uitspraken, mooie plaatjes en berichten van vrienden en familie. Helemaal positief. Het is heel erg wat je er zelf van maakt. Als dat veranderd, ben ik er snel klaar mee.

En ja "de jeugd van tegenwoordig" trekt zich terug achter de apparaten om zo hun sociale leven te laten verlopen, en in die zin zijn ze ook gewillige slachtoffers van het gevaar van dingen op internet, daar heb je helemaal gelijk in, maar men moet er gewoon mee leren omgaan, er is geen andere keus. Maar het enige wapen is voorlichting.
Als er geen Facebook meer is, staan er nog honderd bedrijven klaar om het gat te vullen.

Overigens laat Facebook zich echt niet omkopen met veel geld om geweldoproepen er op te zetten zolang die er nog af gecensureerd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:14

Lusitana schreef:
Ja, daar heb je gelijk in en ik snap ook wel wat je zegt, maar ik vind het niet nodig om Facebook als een soort boeman af te schilderen terwijl er nu niks anders gaande is dan gerichte reclame afvuren.

Hoe weet je dat? Heb jij inzicht in wat Facebook doet?

Citaat:
En ja "de jeugd van tegenwoordig" trekt zich terug achter de apparaten om zo hun sociale leven te laten verlopen, en in die zin zijn ze ook gewillige slachtoffers van het gevaar van dingen op internet, daar heb je helemaal gelijk in, maar men moet er gewoon mee leren omgaan, er is geen andere keus. Maar het enige wapen is voorlichting.

En een van die voorlichtingszaken is dus om duidelijk te maken waarom monopolies op communicatiekanalen gevaarlijk zijn. En hoe zulke dingen, zelfs als iedereen z'n best doet om goed na te denken, best misbruikt kunnen worden. En hoe ze kunnen leiden tot zelfcensuur.

Citaat:
Als er geen Facebook meer is, staan er nog honderd bedrijven klaar om het gat te vullen.

Nee, zeker niet. Genoeg bedrijven die het zouden willen, maar je hebt zeker geen 100 bedrijven om te kiezen, en dat is precies het probleem. Omdat het draait om relaties en contacten zal elk bedrijf dat daar actief in is een zeer machtige positie hebben.

Citaat:
Overigens laat Facebook zich echt niet omkopen met veel geld om geweldoproepen er op te zetten zolang die er nog af gecensureerd worden.

Ik had het niet over geweldsoproepen he... maar over het meer delen van bepaalde nieuwsberichten in het voordeel van een bepaald gedachtegoed, en het remmen van nieuwsberichten daartegen.
Verder kun je niet beoordelen wat facebook wel en niet doet voor geld, want dat is niet openbaar. Een belangrijke les in kritisch denken is dat je je bewust moet zijn van de dingen die je niet kunt controleren. En ik zou zeggen dat grote commerciele corporaties wel bewezen hebben dat ze zeer immoreel kunnen handelen als het wat oplevert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:43

Ik zie vooralsnog geen enkele richting in wat Facebook zogenaamd zou doen, welke kant op dan ook. Ze lezen niet eens berichten tenzij er melding wordt gemaakt. Je hebt het over algoritmes.

Je doet ook alsof zelfcensuur iets slechts is. Ik vind het niet meer dan normaal dat je niet overal maar zegt en neerzet wat je vindt.
Wat dat betreft vind ik hetz elfs een heel goede ontwikkeling dat je baas zelfs meekijkt wat je uitspookt en dat ze bij sollicitaties op FB kijken welk vlees ze in de kuip hebben.
Ik vind die sociale controle juist het beste dat er aan vast zit.
Wees je maar bewust van je gedrag.

Je kunt ook gewoon kiezen om geen facebook tenemen of een account te sluiten. We moeten vooral gewoon denkenden mensen blijven.

En echt als Facebook weg is, wordt dat gat heus gevuld. Er is behoefte aan.

Verder het kapitaal is slecht. Punt. Maakt geen reet uit waar het zich uit en hoe.
De mens, als soort, is slecht.
Je kunt bij welk om het even bedrijf exact dezelfde vraagtekens zetten.

Facebook is niet zo ondoorzichtig. Je kunt er gewoon stage lopen en werken hoor, het is geen bedrijf met een geheiem missie. Hun enige missie is groter wordern en meer geld verdienen, maar echt niet het beïnvloeden van mensen. Dan zou juist wel iedereen hetzelfde zien.
Die bedrijven die mensen willen beinvloeden en daar Facebook voor gebruiken (reclame) deden dat voorheen meer via TV en tijdschriften. Het is alleen verplaats, maar niet veranderd, volgens mij.
Kijk eens naar de invloed van soaps... dat is sluikreclame van het eerste uur.
Ik weet nog van de tijd dat de slagers begonnen te klagen omdat een favo figuur in GTST vegetarish was...

Maar nogmaals, ik snap waar je mening vandaan komt, alleen heb ik persoonlijk geen probleem met Facebook en zie ik voor mij persoonlijk ook echt geen gevaar.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:54

Shadow ik denk dat jij een beetje te vaak The Circle hebt gelezen :+ je hebt absoluut een punt hoor! Maar je noemt het woord 'gevaarlijk' en dat is mijns inziens niet terecht.

Ja, Facebook heeft inzicht in je gegevens (althans, in de gegevens die jij deelt. Je bent er zelf bij welke gegevens dat zijn). Ja, Facebook laat jou dmv een algoritme iets anders zien dan je buurman (zelfs als die dezelfde vrienden zou hebben). Echter, dit gebruikt Facebook (zoals ook in de algemene voorwaarden staat) voornamelijk als marketingmateriaal. Personalized content is iets dat niet alleen Facebook inzet, maar ook vele andere websites. En zelf vind ik dat erg prettig, reclame die op mij is afgestemd (bijv mbt mijn zwangerschap momenteel) ervaar ik als minder storend dan willekeurige reclames (voor bijv de Formule 1, of een ander willekeurig merk of product).
Er wordt al tijden gewaarschuwd dat Facebook van alles van je opslaat. Maar tot nu toe heeft dat niet geleid tot problematische situaties. Er is bijvoorbeeld een tijd geroepen dat Facebook je foto's mag verkopen omdat alles wat je post eigendom zou worden van Facebook. Ik heb een tijdje terug op tv een docu gezien waarin mensen gingen speuren naar gebruikers waarbij dit was gebeurd. En het resultaat: bij niemand.

Ja, Facebook heeft een monopoliepositie, maar voor ons land geldt dat we dit zelf hebben laten gebeuren. Wij hadden immers Hyves als alternatief, maar dat liet iedereen (mijzelf incluis) in de steek om over te stappen op Facebook. Volgens mij geldt dit ook voor een hoop andere landen en netwerken (zoals bijv MySpace). En nu nog blijven we massaal aanwezig op Facebook, zelfs al zijn er alternatieven -die we niet als alternatief gebruiken maar als aanvullende dienst- zoals Instagram (dat volgens mij inmiddels ook eigendom is van Facebook) dat we simpelweg niet zo massaal gebruiken als Facebook zelf.

Ik vind het een interessant onderwerp, ik ben zelf ook druk bezig met online privacy (oa beroepsmatig) maar tot nu toe maakt Facebook mij niet bang en vind ik het niet gevaarlijk. Daarvoor ben ik simpelweg niet interessant genoeg (gelukkig) voor ze. Wel vind ik dat je altijd rekening moet houden met wat je post en voor wiens ogen je dat geschikt maakt, maar dat Facebook zelf inzicht heeft in alles (en ook in geheime groepen) is tot nu toe niet vervelend gebleken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:28

Ik denk dat shadow facebook wat groter en belangrijker maakt dan het is. We worden echt niet geïndoctrineerd door de paar nieuwsberichtjes. Facebook is niet mijn enige toegang tot het nieuws. Ik zorg zelf voor een breed scala aan informatie (telegraaf vs volkskrant, radio 1 vs BNR) en hou rekening met verschillende 'achtergronden'. Ik ken echt niemand die al z'n informatie over de wereld alleen van facebook halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:00

Het punt bij gevaren is dat je ze probeert te voorspellen, want achteraf constateren dat het inderdaad niet goed ging is toch altijd net iets later dan handig was geweest.

Maar dat het allemaal vergezocht lijkt vind ik vreemd. Manipulatie via massamedia, censuur, controle op alle sociale interactie... dat hebben we in de wereld toch al een paar keer gezien? Het is niet iets neiuws of unieks, het is niet slechts een fantasie... de vorm van Facebook is nieuw, maar de risico's van manipulatie of het beheersen van communicatie zijn dat beslist niet.

Facebook zelf heeft overigens inmiddels aangegeven dat ze experimenten hebben uitgevoerd door het doorplaatsen van bepaalde berichtjes (negatieve versus positieve.) Dat betekent dus in elk geval dat niet alleen iemand al eens op de gedachte van beinvloeding is gekomen, maar Facebook ook heeft besloten het werkelijk te proberen. Nu nog niet voor geld, en het effect was (volgens eigen zeggen) aanwezig maar niet heel groot... maar de stap naar het wel verkopen van zulke beinvloeding is echt niet groot.

Vooral omdat Facebook er geen geheim van maakt dat ze ethiek niet heel belangrijk vinden, en gewoon voor de winst gaan.

Anoeska: zelfs al zou jij er als individu niet gevoelig voor zijn, dat zegt nog heel weinig over de structurele risico's.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:47

Tja, vroeger kon men al paniek zaaien via de radio. (War of the worlds). Je bent net zo stom als je wilt zijn. Je hebt toch zoveel mogelijkheden om berichten te checken op waarheid? Je hebt toch niet alleen Facebook? Je zit toch niet met oogkleppen voor verplicht in al je wakkere uren geisoleerd Facebook te kijken?
Er is interactie met mensen. Over de hele wereld zelfs. Je hebt nog hersenen om te laten werken, mag ik hopen (baart me wel zorgen dat men tegenwoordig niks lijkt te leren op school, in de zin van leren hun hersenen te laten werken). Dus kunnen ze nooit totale grip krijgen.

Er zijn ik weet niet hoeveel Amerikanen die ondanks alle propaganda niet geloven in het nut van oorlog.Zelfs 9/11 wordt door genoeg mensen gezien als complot.
Er zijn ook ik weet niet hoeveel Amerikanen die er blind in geloven en het liefst de halve wereld bombarderen en zich vrijwillig aanmelden om te vechten.
Ze krijgen allemaal hetzelfde mee en toch reageert de een zus en de ander zo...
Dat zal altijd zo blijven.
Wereldwijd heb je ook nog eens te maken met cultuurverschillen. Wat de een aanspreekt verafschuwt de ander.

Wat betreft dat onderzochte effect, dat is dus gewoon te verwaarlozen en het effect wordt echt niet groter er geld mee gemoeid is. Men gaat zich ook niet inkopen omdat het bewezen effect niet groot genoeg is....

Voor de goede orde, ik vind die Mark Zuckerdinges een hufter, daar niet van, maar ik zie Facebook als bedrijf niet als een kwaad.