eerste auto kopen, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:34

Ik heb afgelopen december een Ford Ka uit 2005 gekocht met toen geloof ik 93000 op de teller.
Bij Kaatjes moet je alleen wel goed kijken of ie niet helemaal verroest is. Deze zag er gelukkig goed uit.
Heb alleen deze maand de rechter voorveer moeten vervangen nadat deze gebroken was.

Maar ben nog steeds blij met mn Kaatje, lekker pittig ding, trekt fijn op en is zuinig :)

Weet niet helemaal waar Heukelum ligt, maar bij De Groot in Soesterberg hebben ze fijn geprijste auto's die gewoon goed van kwaliteit zijn.
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 25-06-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Ja wat wil je uitgeven? Wat ga je er mee doen? Veel stad? Snelweg? Hoeve km verwacht je te gaan maken?

Ik heb zelf een Daihatsu cuore uit 2000. Rond de 1000 tot 1500 euro. Japanners zijn zuinig en vaak heel degelijk gebouwd. Dus ideaal als eerste auto. Wat mis ik aan deze auto: luxe. Geen stuurbekrachtiging of airco. Maar ik rij wel voor maar 50 euro per maand aan wegenbelasting en verzekering,terwijl ik pas 1 jaar mijn rijbewijs heb. hij staat op mijn eigen naam.

Ze zijn ook aardig zuinig, deze loopt 1 op 19. Weegt ook maar 700 kilo. Gaat in 12 seconde van 1 tot 100. Ik vind het echt een heerlijke auto, fijne wegligging voor zo'n klein ding en hij reageert erg direct :D en bovendien goedkoper kun je niet rijde.

_sharona_

Mallow schreef:
VW hebben de beste motor over het algemeen :j Enkel nadeel daaraan is dat het ook wel een populair merk is onder de jongen gasten en de meeste aardig afgetrapt zijn. Je moet daar wel goed doorheen kunnen kijken om te zien of je geen rommel koopt. Vooral de polo en golf.

Ja klopt! Daar werd ik ook voor gewaarschuwd. In eerste instantie keek ik ook naar een paar polo's, maar die waren ook helemaal afgetrapt. Daarom voor een Seat Arosa gegaan. Volkswagen/Seat inderdaad prima auto's, goede "sterke"onderdelen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:01

Joolien schreef:
Mja wel goedkoper rijden :P
Ik heb een polo uit 97, 1.2 geloof ik. Is geen snelheidsduivel maar rijdt lekker door hoor.
VW is wel een fijn betrouwbaar merk overigens. Onze auto doet t onwijs goed! Zelfs nu er bijna 300000 op de teller staat :')

Haha ja is wel zo. Maar die wens ligt bij iedereen anders, ik zit mezelf wel echt op te vreten in een langzame auto.
Maar ik rijd veel snelweg dus het is wel handig dat je merkt dat je gelijk vooruit komt als je gas geeft haha

Heb wel eens een mercedes gezien (vl handelt) met 6ton op de teller. Echt bizar.. Maar de meeste auto's zijn bij 300.000 wel op ja. Al zou ik het geen ramp vinden om met een occasion met 2ton op de teller te rijden. Eer je op de 250.000 ben je toch wel weer aan een ander toe. Misschien heb je over 5 jaar wel een kindje en een grotere auto nodig en dan heb minstens een paar honderd 'teveel' betaald voor een paar km op de teller. Ik zou daar ook wel over nadenken als ik geen groot budget heb

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:14

_Caitlinnn schreef:
- Wat ben ik gemiddeld kwijt voor een kleine auto?

Handig om te weten wat een auto gemiddeld per maand kost. Hou daarbij rekening met de volgende kostenposten:
-wegenbelasting (afhankelijk van het gewicht van je auto) 20-30 euro per maand
-verzekering (afhankelijk van veel factoren: o.a. soort verzekering allrisk/wa, soort auto en leeftijd) 20-100 euro per maand
-pechhulp ongeveer 5 euro per maand
-parkeervergunning? (indien van toepassing ook al gauw 5-10 euro per maand)
-aanschafprijs/afschrijving (hoelang denk je met de auto te gaan rijden? aanschafbedrag delen door aantal maanden, dit bedrag apart zetten zodat je een 'nieuwe' auto kunt kopen als deze stuk gaat) 25-50 euro per maand
-onderhoud (als je elk jaar een grote/kleine beurt + apk laat uitvoeren ben je zeker 300 euro per jaar kwijt, realistisch is eerder het dubbele, zeker voor onverwachte grote reparaties) 50 euro per maand
-benzine (naar eigen verbruik)

Een kleine auto kost dus al gauw zo'n 125 euro per maand exclusief benzine.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:29

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:42

LZP -> HTT

Evel_Knievel

Re: eerste auto kopen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:50

Ik ben zelf voor een mazda 323 fastbreak 1.5 GLX gegaan. Betrouwbare japanner! De auto komt uit '97 en had toen ik hem kocht ongeveer 177.000 op de teller staan. Ik heb vooral gekeken naar een km-stand onder de 200.000 (voor benzine) en of groot onderhoud zoals distributieriem vervangen recent gedaan was.

Het is belangrijk om iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Kijk ook goed het onderhoudsboekje na of de auto regelmatig onderhoud heeft gehad.

Mijn auto rijd misschien niet super zuinig (zo'n 1 op 12) en is iets zwaarder. Maar daarvoor heb ik meer ruimte terug gekregen, en voor mijn gevoel een veiligere auto dan bijvoorbeeld een micra of ka. Heb de auto in februari gekocht voor 1350 euro en heb er ondertussen alweer 5000 km mee gereden!! Gaat super snel en ik ben o zo blij met mijn beessie!