Vraag over voortzetten alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: Vraag over voortzetten alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:20

Lenen kun je sowieso bij DUO, tot 500 euro per maand. Dit kan iedereen. Je krijgt een basisbeurs, inwonend 100 euro of uitwonend 270 euro. Dan kun je nog een aanvullende beurs aanvragen (als je ouders <50.000 euro per jaar verdienen) bij de overheid. In het nieuwe stelsel moet je gewoon alles terugbetalen aan de overheid. De lening moet je sowieso afbetalen tegen een rente van 1,5 procent of iets dergelijks en de basisbeurs alleen als je niet binnen 10 jaar je diploma behaalt.

Maar het lijkt mij inderdaad wel mogelijk om weer kinderalimentatie aan te vragen, aangezien zij een lager salaris heeft en het kind weer bij haar komt wonen en inderdaad onder de 21 is. Volgens mij is het wel zo dat indien een kind 18 wordt, hij zelf mag beschikken over de alimentatie. Zo ook als hij uit huis gaat.

Destination

Re: Vraag over voortzetten alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:22

Voor nieuwe studenten bestaat de basisbeurs niet meer ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:25

Sammie schreef:
Die laatste opmerking snap ik niet helemaal.

Waar doel je precies op Sammie?

MyHorseGirl heeft naar mijn mening helemaal gelijk. We hebben het inderdaad over kinderalimentatie waar de jongen nog recht op heeft. Als hij gaat lenen gaat dat toch gekoppeld worden aan de inkomens van de ouders.

Waar het mij om gaat is dat de ouders nog financieel verantwoordelijk zijn voor hem.

Dat van de basisbeurs had ik ook al meegekregen inderdaad.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:28

Destination schreef:

Wel voor het MBO :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:45

Destination schreef:

Ja ingewikkeld, ik studeer al 3 jaar dus ik zit nog niet helemaal in dat nieuwe systeem ;).

Heb me net even ingelezen, die aanvullende beurs blijft dus wel bestaan. Dus mocht zij echt zo weinig verdienen, dan heeft hij daar nog wel een kans op. De rest is gewoon een lening. Nu mag je 500 euro max lenen, maar door het verdwijnen van de basisbeurs wordt dat maximum bedrag wat je kunt lenen verhoogd. Valt best mee allemaal.