Cadeaus bij overgaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:22

Toen ik mijn diploma haalde hebben we gezellig met zijn allen taart gegeten. :Y)

Een cadeau van 750 euro.. Tja, als de ouders het geld hebben, ben ik alleen maar heel blij voor haar! En ik vind dat dat dan ook verder niemand anders zijn zaak is.
Ik ben ook van mening niet alles materialistisch beloond hoeft te worden. Maar een cadeau krijgen omdat iemand trots op je is, dat is toch een leuke verrassing. :)

Voor mij hebben leuke, lieve woorden meer waarde dan een cadeau. :j

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:30

elenaMM77 schreef:
soloro schreef:
Ik kreeg op de middelbare school wel altijd een euro wanneer ik een 10 haalde. Verder kreeg ik vaak iets kleins als ik over was naar het volgende jaar. Met het slagen op de havo heb ik een vakantie naar Londen gekregen van mijn moeder (we zijn samen naar londen geweest). Voor de rest vind ik dat er best wat beloond mag worden, alleen voor mijzelf maakt dat niet uit hoe. Of dat nou met een klein cadeautje is of met lovende woorden.

mijn vader had ooit gekscherend gezegd toen ik naar de middelbare school ging dat ik voor iedere 10 op mijn rapport 25 gulden zou geven (kreeg normaal 'gewoon' 5 gulden om wat leuks mee te doen (ter vergelijk, een bioscoopkaartje was al duurder, dus echt veel kon je er niet mee gaan doen :'), en zo verdween het uiteindelijk in mijn spaarpot :') ).

tot zijn grote schrik in de 3e klas, mijn eerste rapport scheikunde had ik toch een 10 *D . Dus ik heb staan wapperen met mijn rapport die avond. En eerlijk is eerlijk, ik heb mijn 25 gulden gekregen.. maar wel pas 2 weken later, omdat hij het op dat moment even niet over had. Nooit meer een tien gehad daarna, die was toeval omdat de docent geen toepassingsvragen deed het eerste trimester (en was maar 3 proefwerken) maar puur feitjes uit het boek vroeg.. volgende rapport moesten we wel kennis toepassen en was het gelijk nog maar een 7, mijn vader hield zijn hart al vast toen ik die dag thuiskwam.. heb nog nooit iemand zo blij zien zijn dat zijn dochter slechts een 7 had waar ze het rapport ervoor nog een 10 stond :')

Hahahahahaha _/-\o_ Ik heb in totaal denk ik 7x 10'en gehaald (ook voor SO's, dus puur woordjes leren voor engels bijvoorbeeld). Dus dan was mijn moeder niet zo blij geweest als dat 25 gulden was geweest iedere keer xD

Ik vind een examencadeau trouwens wel wat anders dan overgangscadeau :)

Depende

Re: Cadeaus bij overgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:56

Leuk toch voor dat meisje? Eerlijk gezegd vind ik je een beetje afgunstig overkomen. Je kunt niet zo gemakkelijk oordelen over de situatie van anderen. Ik ben vroeger ook wel eens verwend genoemd omdat ik pony's kreeg van mijn ouders. Ja, dan ben je natuurlijk wel behoorlijk bevoorrecht dat besef(te) ik mij heel goed, maar ik moest wel zelf iedere dag voor diezelfde pony's zorgen waar leeftijdsgenootjes nergens verantwoording voor droegen, ik kreeg nooit merk kleding (ook geen interesse in) maar gewone kleding van de H&M of de lokale kledingzaak etc. etc. Iedere situatie is anders en iedere ouder neemt andere beslissingen.

Wij kregen hier altijd 2 euro per compensatiepunt, dus voor een 7 - 2 euro voor een 8 - 4 euro etc. en moesten mijn moeder een zak drop geven per onvoldoende. Sommige rapporten kreeg je dan 30 euro, sommige 4 en sommige rapporten moest je toch wel flink wat drop gaan halen. (Over het algemeen was mijn laatste rapport van het schooljaar prima en die rond de herfstvakantie niet bepaald denderend, dan kreeg ik het benauwd en ging toch maar wat doen)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 01:37

Het ligt eraan voor mijn rapport heb ik niks gekregen maar voor mijn eindexamen mijn scooter rijbewijs een best duur cadeau maar met mijn pony weten mijn ouders dat ik vet geld nooit zou kunnen sparzn. Ze willen mij iets geven waar ik wat aan heb en waar ik later ook aan terug kan denken het is toch een periode die je afsluit en daar mag je best voor beloond worden. En uiteraard ga ik volgend jaar met de scooter naar school en dit is voordeliger dan de bus of de trein
Mijn broer kreeg een parachute sprong en mijn zus een weekendje london. Super lief van mijn ouders ! Maar uiteindelijk die je het voo r jezelf.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 03:18

Vorig jaar toen ik overging kreeg ik een tablet. Deze was voor mijn overgang, Sinterklaas en kerst. En voor de zomervakantie (vaak krijgen we dan wat geld om dingen mee te doen, nu dus een tablet). Dit jaar ben ik geslaagd en kreeg ik een camera. Eentje die mijn vader had overgenomen van een collega. Ik ben er super blij mee en mijn ouders er heel dankbaar voor. Ik hoef niet te worden beloont met zulke grote cadeaus (ook niet perse met iets kleins). En vraag hier dan ook niet om. De voorgaande jaren kreeg ik gewoon een paar paardrijdsokken of een zweep o.i.d met alles ben ik even blij. Tuurlijk doe ik school voor mezelf en om mijn diploma's te halen, maar je kan me niet vertellen dat je het 'vervelend' vind als je eens wat krijgt, omdat iemand trots op je is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:43

Depende schreef:
Leuk toch voor dat meisje? Eerlijk gezegd vind ik je een beetje afgunstig overkomen. Je kunt niet zo gemakkelijk oordelen over de situatie van anderen. Ik ben vroeger ook wel eens verwend genoemd omdat ik pony's kreeg van mijn ouders.

ik kreeg boten, dat dan weer wel :o
zeilbootjes (ik hield niet van zeilen!!!)
roeibootjes
om de zoveel tijd een leuk aantal pk voor achter het roeibootje..
en ja en hier en daar een kano

maar ze waren altijd bruikleen, mijn vader handelde in boten en had een winterstalling.
klinkt leuk bootjes krijgen, maar voor ik met mijn ogen kon knipperen werd ik ook zo maar weer 'onteigend' :') . wil je lekker een stukje gaan kanoeën blijk je geen kano meer te hebben.. 'oh ja, was ik vergeten te zeggen? heb ik gisteren verkocht'. pruttel, pruttel altijd natuurlijk in de zomer en dan kwam er echt geen andere (dingen zijn in het najaar/winter goedkoop want waar laat je ze.. in voor jaar en zeker zomer verkopen ze goed).

maar goed, die waren niet voor mijn overgang dus die tellen lekker niet :o

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:16

Ik kreeg wel eens 5 of 10 euro als ik een goed rapport had. Of als ik iets leuks zag onderweg. Wanneer ik slaag krijg ik vaak wel grote cadeaus. Maar wel cadeau's waar ik iets aan heb. Bij het halen van mijn vmbo kreeg ik een laptop voor het MBO, die is na 4 jaar intensief gebruik op. Ik ben hopelijk vanmiddag afgestudeerd en heb hiervoor 200 euro gekregen. Maar daar zit ook verjaardagsgeld bij in.
Ik vind overgaan vanzelfsprekend. Maar voor diplomeren mag je best beloond worden al is het maar een bloemetje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:31

Wij kregen vroeger ook wel een beloning. We mochten met ons rapport langs opa en oma en dan kregen we wat 'centjes', dat zal 2 of 3 gulden zijn geweest en ja, daar was je als klein kind enorm blij mee, maar of ik dat nou koppelde met het overgaan.. :') op het vmbo hadden mijn broer en ik al geen contact meer met onze opa, oma en vader dus kregen we niks voor het overgaan :+

Van onze ouders mochten we dan altijd kiezen wat we die dag gingen eten.(basisschool) Tja, dat was altijd patat :Y)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:48

Ik heb op de basisschool wel altijd iets kleins gekregen. (Denk aan een paardenborstel.)
Op de middelbare niks, maar bij mijn slagen wel. Ohja en ik mocht bloemen uitzoeken. Mijn moeder hasd geen bosbloemen gekocht omdat de verwachting was dat ik zou zakken. _O- Ik ben naar een concert geweest en kreeg een volledig nieuwe wedstrijd-set. Dit jaar krijg ik ook iets kleins omdat ik wel doorgegaan ben op de opleiding die ik niet meer leuk vind, de echte beloning is weg op de huidige opleiding. Al zeg ik ook geen nee tegen boekenbonnen. :+

Verder vind ik dat je wel een beetje beloond mag worden voor een overgang, maar 750 euro vind ik wel vrij veel. Al kun je natuurlijk niet in de portemonnee of thuissituatie van de andere persoon kijken. :j

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:02

Nee geld en cadeaus. hoeft mij mij ook niet en al helemaal niet van €750,-

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik geslaagd ben. we hebben met zen alle gezellig taart gegeten. en mijn ouders vroegen wel of ik een cadeau wou. ik heb gezegd dat ik niks wist.
maar na 1 nachtje slapen heb ik verzonnen misschien wel een hamser <3 te willen (als dat mag)daar denk ik al langer overna en een hok hebben we al. en er staan leuke in de buurt tk. dus misschien een cadeautje van 2,50.door staan ze voor tk :P

waarom moet alles toch zo duur en beloond worden. bij mij werd altijd gezegd. goed gedaan op naar het volgende jaar. en dat was genoeg

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:06

Eulogy schreef:
Maar als je ouders het geld hebben om je cadeaus van 750 te geven, dan is dat verder toch niemand anders z'n zaak? :+

Dit dus :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:12

Ik vind 750,- echt over the top (maar schijnbaar kan die familie het zich permiteren...)
Meestal kreeg ik wel wat, maar vaak was het dan nog nuttig ook of had ik het nodig. Nieuwe schoenen bijvoorbeeld! Of een nieuwe rugzak ofzo.

Voor het afronden van mijn school en het halen van mijn diploma kreeg ik wel een groot cadeau. Ik mocht namelijk op de kosten van mijn ouders het autorijbewijs halen.
En net zoals je diploma heb je daar de rest van je leven wat aan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:18

Ik heb nooit cadeaus gewilt voor rapporten. Er komen hier geen kinderen maar de hypothetische kids zouden er ook geen krijgen.
School is niet hard werken in mijn mening en het is voor je toekomst, das beloning zat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:19

ik vind dat echt niet nodig! ik ben gisteren afgestudeerd op de middelbare school en ik krijg hier niets speciaals voor. Al moet ik toegeven dat ik rotverwend ben, ik krijg vaak zomaar cadeautjes, of dingen die ik wil kopen die mijn mama of oma dan betaald (vorige week nog ene nieuwe zadel), maar voor ene rapport ofzo nooit iets specifieks gekregen, ook echt niet nodig!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:45

Mijn zoon krijgt ook een duur cadeau voor zijn slagen en verjaardag.
Dat is "helaas" nodig voor zijn vervolg opleiding.
Hier heeft hij een uitgebreide, snelle laptop voor nodig en die zijn niet goedkoop.

Ook zijn we aan het kijken voor een fiets met trapondersteuning (2dehands) omdat hij straks 22 km enkele reis naar school moet.
Het is niet dat we in het geld zwemmen, maar het zijn wel dingen die hij nodig heeft.

Mijn jongste dochter krijgt voor haar "slagen" van de lagere school en verjaardag een "nieuwe" (of zeer goede 2dehandse) fiets.
Dit omdat ze straks 13 km enkele reis moet fietsen, vaak met tegenwind.
Dan is een goede fiets met meerdere versnellingen die licht trapt wel heel fijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:19

pff duur jaartje zo brainless..
zo ging het hier dus ook, als er zulke zaken moesten worden aangeschaft dan was dat je cadeau.. voor je overgang en vaak ook nog gelijk je verjaardag erbij.

mocht je een nieuwe fiets aanschaffen voor haar.. dan zou ik er nog iets extra's bij uitgeven en een goede verzekering afsluiten die de hele middelbare school tijd afdekt. dingen zijn te duur om gejat te worden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:27

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:30

44Myrthe44 schreef:
Ik heb voor mijn afstuderen een dressuurzadel gekregen twv 700 euro, ook veel geld.
Dat mag dan zeker ook niet :P

nope uit den boze :P

ik heb mijzelf een veelzijdigheidszadel van 850 euro gegeven zonder reden, zit al jaren niet meer op school.. Dat mag dan wel ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:32

Waarom wordt er toch meteen met "jaloers" gestrooid wanneer iemand uit dat ie vindt dat het niet hoeft.
Ik vind cadeaus ter waarde van 750 euro voor over gaan ook behoorlijk over the top. Iedereen moet vooral zelf weten wat ie doet maar ik mag daar van vinden wat ik wil en ik vind dat te veel.
Af studeren en gewoon over gaan vind ik dan nog een verschil. Dat je voor af studeren een groter cadeau krijgt tot daar aan toe maar zou dat zadel enkel zijn omdat je over bent dat vind ik inderdaad te.
En nee, ik ben daar niet jaloers op. :) Mijn moeder heeft me vroeger altijd gevraagd wat ik wilde en ik heb altijd gezegd "niets, ik wilde naar het volgende jaar en dat heb ik gekregen."

Dat mensen iets niet nodig vinden/niet "goed" vinden (sterk uit gedrukt maar ik vind even geen betere bewoording) betekent niet meteen dat ze jaloers zijn. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:35

Leven en laten leven. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:36

@Elena
Zeker een duur jaartje.
Mijn zoon gaat ook nog eens naar Berlijn in oktober... dus weer een 200E (+wat extra spendeer geld).

Kreeg ook bericht dat ze voor mijn jongste gaan beginnen met eigen laptops op school, maar deze kan je evt ook per maand betalen.
In het begin van het schooljaar horen we daar meer over.
Hopelijk kan zij evt een "oude" van onszelf gebruiken.

En de middelste gaat ook nog op excursie dit schooljaar.

Had even snel berekend dat dit bij elkaar (dit jaar nog) 2000 euro gaat kosten...
Gelukkig hebben we daar nog wat vakantiegeld voor staan en samen met de kinderbijslag wat we nog krijgen zijn deze kosten gedekt.

Maar het is altijd schrikken hoor als je berekend wat een jaar school bij elkaar kost.
Helemaal als ze op het voortgezet onderwijs zitten.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:45

Altijd een kleinigheidje of extra zakcentje. Verder probeer ik vooral heel erg op de intrinsieke motivatie te zitten bij mijn kinderen. Ze zijn nogal lui als het op leren aankomt. Dus ik laat ze "op hun bek" gaan en help ze waar ze om hulp vragen. Maar ze moeten het wel zelf doen. Praten veel over hun toekomst, waarom het belangrijk is om je VWO te halen als je tandarts wilt worden enz. En daarnaast vind ik het allerbelangrijkst dat ze weten dat ik trots op ze ben als hun harde werken beloond wordt met een goed cijfer. En als blijkt dat ze het niet redden, ondanks hard werken, dat ze weten dat ik net zo trots op ze ben omdat ze het geprobeerd hebben. Er met de pet naar gooien wordt ook zeker niet geaccepteerd, ben ik best streng in. De interesse van ouders in school van hun kind zit m niet alleen in het eind rapport. Dat moet er het hele jaar zijn.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:50

Na ieder vak wat ik haal krijg ik een duur cadeau. Soms 80, soms 40 en net heel veel mazzel helemaal niets :D. Boeken voor het volgende vak.... (Betaal ze tegenwoordig allemaal zelf trouwens).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:28

mamamier schreef:
Altijd een kleinigheidje of extra zakcentje. Verder probeer ik vooral heel erg op de intrinsieke motivatie te zitten bij mijn kinderen. Ze zijn nogal lui als het op leren aankomt. Dus ik laat ze "op hun bek" gaan en help ze waar ze om hulp vragen. Maar ze moeten het wel zelf doen. Praten veel over hun toekomst, waarom het belangrijk is om je VWO te halen als je tandarts wilt worden enz. En daarnaast vind ik het allerbelangrijkst dat ze weten dat ik trots op ze ben als hun harde werken beloond wordt met een goed cijfer. En als blijkt dat ze het niet redden, ondanks hard werken, dat ze weten dat ik net zo trots op ze ben omdat ze het geprobeerd hebben. Er met de pet naar gooien wordt ook zeker niet geaccepteerd, ben ik best streng in. De interesse van ouders in school van hun kind zit m niet alleen in het eind rapport. Dat moet er het hele jaar zijn.

Mag ik voor jou post even keihard applaudiseren!!! Hier ben ik het 100% mee eens!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:39

jorika1986 schreef:
mamamier schreef:

ja! Helemaal mee eens. Voor overgang van schooljaren kreeg ik van opa en oma wel een zakcentje en vond ik super leuk. Na m'n afstuderen heb ik een best erg leuke rekening gekregen van m'n ouders voor een eventuele vervolgstudie als ik dat wilde doen. Klinkt misschien oneerbiedig, Ik was er natuurlijk wel erg blij mee maar het feit dat ik geslaagd ben en alles zelf gedaan heb vond ik onbetaalbaar. M'n ouders vroegen altijd hoe het gegaan was met m'n toetsen het hele jaar door en of alles nog lukte en hoe m'n dag op school was. Dat motiveert imo veel meer dan materiaal. M'n ex vond het prestatiedwang van mij wat bij m'n ouders vandaan kwam. Omdat m'n ouders zo vaak vroegen hoe het ging etc. Imo is dat niet prestatiegericht maar interesse en misschien dat ene schopje wat je af en toe nodig heb.