Introvert vs extravert

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 02:29

nine1987 schreef:
lieveli schreef:
Ik ben enorm extravert en ik kan slecht opschieten met introverte mensen. Maar typen op mijn tel is frustrerend dus ik zal morgen uitgebreid reageren.

Voor nu: introverte mensen maken me ongemakkelijk.

Dat heb ik dus ook..
Voor mij is dit gewoon omdat ik niet weet wat zij denken.. Ik weet niet wat er in het hoofd omgaat.. Introverte personen zijn vaak ook binnenvetters, en als ze eens kwaad worden, dan barst vaak ook alles in 1 keer eruit..

Ik ben een extravert persoontje met het hart op de tong.. Soms iets te veel.. :P
Heb een grote will to please naar anderen, maar geef ook makkelijk en duidelijk mijn grenzen aan..

Ik wil graag weten wat ik aan de mensen om me heen heb.. :j

Waarom denk je bij introverte mensen niet te weten 'wat je aan ze hebt'? Ik zal niet snel ongevraagd mijn mening verkondigen, maar als er naar gevraagd wordt zal ik eigenlijk altijd mijn eerlijke mening geven. Ik ben namelijk absoluut geen pleaser. Ik ben liever eerlijk dan dat ik mensen vertel wat ze willen horen. Ik weet niet of dat iets met introvert zijn te maken heeft, maar ik denk wel dat mensen daardoor gauw genoeg weten wat ze aan me hebben. Maar goed, als mensen niet geïnteresseerd zijn in mijn mening, houd ik die liever voor me, zeker in groepen. Dat voorkomt verspilling van mijn tijd en energie. En dat laatste lijkt me juist een duidelijk introvert trekje.

nine1987

Re: Introvert vs extravert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:55

Dat doe ik ook.. Meer dan veel mensen lief is.. En nog ongevraagd en ongezouten ook.. (niet beoaald mijn beste eigenschap..) Maar ik zie de mensen van wie ik hou graag gelukkig, en help ze dan ook waar ik kan, ook al komt t mij niet altijd even goed uit..

Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in andermans mening, maar ik heb er geen trek in om t eruit te trekken..

Zo werk ik samen met een extreem introvert meisje.. Ala ik haar een vraag stel, wordt ze meteen knalrood, geeft standaard als antwoord: ik weet het niet.. Of:het maalt mij niet uit.. Daar kan ik erg slecht tegen..

Zeg wat je denkt.. Zeg wat je wil.. Dan weet ik ook iets.. :p

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:07

Dat klinkt meer als verlegen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:17

phormicola schreef:
Ik krijg voornamelijk het gevoel dat extraverte mensen de waarde van introverts niet in kunnen zien en dat ze daarom altijd maar roepen wat je allemaal 'moet doen' :+ Feit is dat elke eigenschap waardevol kan zijn, mits goed toegepast.
Als je fakend door het leven moet word je zeker niet gelukkiger. Dat betekent niet dat je niet kan groeien als persoon en jezelf bepaalde dingen eigen kunt maken :)

Hier sluit ik me volledig bij aan. Als jij voor je studie af en toe de leiding moet nemen en je vindt dat spannend: doe het en wordt er beter in. Als je het wel makkelijk kunt, maar er gewoon niet zo'n behoefte aan hebt, voldoe dan slechts aan de eis die van je gesteld wordt en leg je erbij neer dat het van je verlangt wordt.
Met introvert en extravert is beide niets mis en niemand is 100% introvert en 0% extravert,die verdeling is minder scherp. En wat maakt het ook uit? Als je maar jezelf kunt zijn en daar gelukkig mee bent, toch?

@nine: als introvert met extravert omgaan, is ook niet altijd fijn/makkelijk ;)
Ik denk dat er soms een stukje begrip van beide kanten mist.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:51

Dat geloof ik zeker wel inderdaad.. Ach, zo trekt iedereen weer naar anderen.. Maar goed ook, anders zoh t wel erg saai worden.. :p

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:35

Ik ben zelf ook een introvert persoon. Vroeger ook nog eens onwijs verlegen. Hier ben ik gelukkig wel behoorlijk overheen gegroeid in de loop der jaren.

Op mijn HBO opleiding kwam ik inderdaad dezelfde punten tegen zoals aangegeven in de openingspost. Het leidinggeven aan mijn projectgroep vond ik vreselijk en ik vond het ook lastig om mijn mening te geven. Nu merkte ik wel dat dit ook kwam doordat ik in groepen me minder goed kan focussen en minder praat dan wanneer ik met bijvoorbeeld 1 of 2 mensen aan het praten ben. Het had bij mij ook erg te maken met waar ik zat aan tafel als we gingen overleggen met de projectgroep bijvoorbeeld. Als ik aan een hoek zat, dan vond ik het moeilijk om mezelf te mengen in het gesprek, maar als ik in het midden van de tafel zat, ging dit stukken beter.

Pas toen ik ben gaan werken heb ik gemerkt dat je bepaalde dingen echt wel aan kan leren. In mijn huidige functie geef ik leiding aan 6 man en coordineer ik een groot project wat jaarlijks terugkomt. Dit had ik tijdens mijn studie nooit verwacht ooit te zullen doen! Ook ben ik veel beter geworden in het geven van mijn mening en doe dit dan ook veelvuldig (hoort natuurlijk ook wel bij mijn functie).

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:26

nine1987 schreef:
Dat doe ik ook.. Meer dan veel mensen lief is.. En nog ongevraagd en ongezouten ook.. (niet beoaald mijn beste eigenschap..) Maar ik zie de mensen van wie ik hou graag gelukkig, en help ze dan ook waar ik kan, ook al komt t mij niet altijd even goed uit..

Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in andermans mening, maar ik heb er geen trek in om t eruit te trekken..

Zo werk ik samen met een extreem introvert meisje.. Ala ik haar een vraag stel, wordt ze meteen knalrood, geeft standaard als antwoord: ik weet het niet.. Of:het maalt mij niet uit.. Daar kan ik erg slecht tegen..

Zeg wat je denkt.. Zeg wat je wil.. Dan weet ik ook iets.. :p

Ik vind dat niet typisch introvert klinken, maar eerder als onzekerheid of verlegenheid. Dat kan natuurlijk samengaan met introvertheid, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn.

Introvert of extrovert zijn bepaald niet je hele persoonlijkheid. Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen introvertheid/extrovertheid en andere karaktereigenschappen, zoals onzekerheid of verlegenheid. In principe betekent introvertheid dat iemands energie naar binnen is gericht en extrovertheid dat iemands energie naar buiten is gericht. Introverten halen hun energie uit zichzelf en hun eigen gedachten/gevoelens, terwijl extroverten hun energie uit de buitenwereld en omgang met anderen halen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat extroverten nooit even alleen willen zijn of dat introverten geen behoefte hebben aan sociaal contact.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:38

Grappig, hier ben ik mij ook in het verdiepen voor school :)

Ik ben ook een echt introvert persoon. In groepen, met vrienden, op school en zelfs thuis merk ik dat ik soms meer een luisteraar ben als een echte prater. Ik vind het juist heel prettig om dagen thuis te zijn en bijvoorbeeld een boek te lezen, om dan echt iets te doen waarbij ik kan genieten van mijn rust. Op verjaardagen ben ik juist de persoon die liever diepgaande gesprekken voert of juist observeert. En daarentegen neem ik wel graag de leiding en vindt ik het geven van presentaties aan groepen van 40+ mensen geen probleem. Voor mij is deze mix prima, maar ik merk wel dat bepaalde mensen dit lastig vinden. Deze begrijpen het niet waarom ik het fijn vindt om een avondje thuis te zijn, en gewoon mijn ding te doen. Die nodigen bijwijze van liever hun hele vriendengroep elke avond uit. Verschil mag er wezen, we zijn niet voor niets uniek :)