Juristen op bokt? Vraag over wettelijke vakantiedagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:44

Je kunt het best ook je werkgever voor laten rekenen hoe ze tot je uurloon zijn gekomen en wat er in verrekend zit. Dan weet je zeker of het er wel of niet in zit.

Je hebt er zowiezo recht op, dat is wettelijk geregeld.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:52

Douraque schreef:
Eerst even een vraag van mij:
- wat voor soort arbeidsovereenkomst heb je? Oproepovereenkomst of min max contract? Dit is van belang voor de betaling van je loon an sich;
- hoeveel uur werk jij het afgelopen jaar per week?

Je hebt recht op 4x het aantal uur dat je werkt per week als vakantiedagen. Dit is ten alle tijde betaald, tenzij een all-in salaris is overeengekomen

Dank voor je reactie :)

- Ik heb geen oproep-contract. Er staat in mijn contract dat ik ben aangenomen voor 24 uur. Echter, als ik 30 uur patientenzorg heb, dan word ik voor 30 uur betaald. Als ik 20 uren patientenzorg heb, dan krijg ik die 20 uren uitbetaald. Dat betekent dus dat ik iedere maand een ander loon heb.
- De laatste jaren werk ik gemiddeld eigenlijk altijd meer dan 24 uur.

All-in salaris heb ik nog nooit van gehoord, dus neem aan dat ik dat niet heb. Anders had ik dat wel geweten. Waar kan ik dat vinden?

Even voor de duidelijkheid over variabele uren: mijn agenda heeft ruimte voor ongeveer 60 patienten. Als dat allemaal vol is, heb ik dus 30 uren patientenzorg. Maar het komt ook wel eens voor dat het niet zo druk is en niet alle plekken gevuld zijn. Dan heb ik dus minder patienten en dus minder uren

jojopaardje

Re: Juristen op bokt? Vraag over wettelijke vakantiedagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:02

Een all in salaris is toch alleen voor het vakantiegeld en eventuele bovenwettelijke vakantiedagen (meer dan verplicht is). Ik heb hier een hele discussie over gehad met een auditor en het bleek dat vakantiedagen alleen maar als all-in mag worden gezien bij vakantiekrachten of zeer kortdurend dienstverband. Verder moeten de wettelijke vakantiedagen naar rato worden opgebouwd. In jouw geval op basis van 12 uur per week (contractueel afgesproken) is 6 dagen betaald.
deze link geeft ook uitleg
http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... ogle.nl%2F

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:06

jojopaardje schreef:
Een all in salaris is toch alleen voor het vakantiegeld en eventuele bovenwettelijke vakantiedagen (meer dan verplicht is). Ik heb hier een hele discussie over gehad met een auditor en het bleek dat vakantiedagen alleen maar als all-in mag worden gezien bij vakantiekrachten of zeer kortdurend dienstverband. Verder moeten de wettelijke vakantiedagen naar rato worden opgebouwd. In jouw geval op basis van 12 uur per week (contractueel afgesproken) is 6 dagen betaald.
deze link geeft ook uitleg
http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... ogle.nl%2F

Maar waarom dan 12 uren?? Waarom niet 24, zoals in mijn contract staat?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:12

Ik heb even gegoogeld op arbeidsovereenkomst fysiotherapeut.
Het gaat er in dat wereldje blijkbaar heel anders aan toe.
Men werkt vaker met all in vergoedingen. De vergoedingen liggen hoger, opgebouwd uit een percentsge van de omzet en een normbedrag.
Is men in loondienst op "normale" basis, dan ligt het salaris zegt men lager, omdat de werkgever allle risico draagt.

In deze link vind je een interssant topic op een forum. Je vindt er een voorbeeld van een berekening van een vergoeding, die persoon krijgt de vakantie ook niet doorbetaald. En andere zaken worden niet opgebouwd.

Het is blijkbaar een afwijkend iets, ik ben benieuwd wat forumlid en kenner douraque hiervan zegt.

https://fysioforum.nl/forums/onderwerp/ ... -praktijk/
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-06-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:13

Dat klopt, was even in de war met 12 uur bij geen werk...en dacht dat dit je contracturen waren.
Als je 24 uur contractueel hebt afgesproken, moet je ook 24 uur uitbetaald krijgen als er geen werk is, tenzij hier iets over in je arbeidsovereenkomst staat,Wij hebben bijv. in de arbeidsovereenkomst staan dat bij geen werk je tvt uren inlevert tot een maximum van zoveel uren, omdat het in onze branche nou eenmaal een aantal maanden heel druk is en een aantal maanden wat rustiger.
Als dit niet in je contract staat hoor je 24 uur bij geen werk te krijgen en minimaal 12 betaalde vakantiedagen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:24

Boras schreef:
Men werkt vaker met all in vergoedingen. De vergoedingen liggen hoger, opgebouwd uit een percentsge van de omzet en een normbedrag.
Is men in loondienst op "normale" basis, dan ligt het salaris zegt men lager, omdat de werkgever allle risico draagt.

In deze link vind je een interssant topic op een forum. Je vindt er een voorbeeld van een berekening van een vergoeding, die persoon krijgt de vakantie ook niet doorbetaald. En andere zaken worden niet opgebouwd.

Het is blijkbaar een afwijkend iets, ik ben benieuwd wat forumlid en kenner douraque hiervan zegt.

Het is bij ons inderdaad allemaal heel anders geregeld. Maar nergens lees ik iets over vakantiedagen die
betaald worden. Terwijl het wettelijk geregeld is dat een werknemer recht heeft op x-aantal doorbetaalde vakantiedagen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:28

Staan er opgebouwde vakantie-uren vermeld op je loonstrook?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:31

Boras schreef:

Ja, het werkt echt anders inderdaad en dat heeft voor- en nadelen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee omdat ik echt in loondienst ben binnen een bedrijf. Maar ken wel collega's/vriendinnen die in de eerste lijn werken en de situatie die je beschrijft is de norm.

Ben je ook lid van het KNGF?
Mogelijk kan je ook via de toolkit pz meer info vinden.
http://pztoolkit.fysionet.nl

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:33

Hopelijk kan je deze link zien, hier heeft iemand het helemaal uitgezocht op Linkedin. Wel een lap tekst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:33

In de fysio wereld werkt het echt anders idd en dat is ook de reden dat ik niet in de eerste lijn werk O:)
Dit gebeurd heel veel, dus ik neem aan dat het wettelijk gewoon dichtgetimmerd is. Net als dat achterlijke pensioenfonds :x

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:35

Het is niet mogelijk dat als je een contract voor 24 uur hebt, je voor minder betaald wordt. Echter heb jij denk ik toch een min max contract zoals deze: http://www.fysionet.nl/kid/herzien-mode ... eriode.pdf

Dat betekent dat je minimaal wordt betaald voor het aantal uren dat je werkt, echter als jij structureel meer uren werkt dan wordt veronderstelt dat jij een arbeidsovereenkomst hebt voor dat aantal uren (art.7:610a en 7:610b). Dus als jij structureel 24 uur werkt, heb je ook een arbeidsovereenkomst voor dat aantal uren.

Dus jouw vakantiedagen zijn gebaseerd op ten minste 12 uur, echter moet dat ten minste op 24 uur en moet je ook doorbetaald krijgen. Dit kan je niet uitsluiten ten nadele van de werknemer.

Teven is in de fysio wereld voor werknemers in loondienst geen cao geldt.

Ik raad je aan contact op te nemen met je rechtsbijstand of met het juridisch loket die jou doorverwijzen naar een advocaat.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:35

verootjoo schreef:
In de fysio wereld werkt het echt anders idd en dat is ook de reden dat ik niet in de eerste lijn werk O:)
Dit gebeurd heel veel, dus ik neem aan dat het wettelijk gewoon dichtgetimmerd is. Net als dat achterlijke pensioenfonds :x

Praat me niet over het pensioenfonds. Al krijgen we vanaf 2016 wel de keuze om terug te gaan naar de basispremie! *\o/*

Enniewee; ik snap niet hoe je wettelijk dicht kunt timmeren dat je werknemers hun wettelijke vrije dagen door de neus boort :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:38

Douraque schreef:
Het is niet mogelijk dat als je een contract voor 24 uur hebt, je voor minder betaald wordt. Echter heb jij denk ik toch een min max contract zoals deze: http://www.fysionet.nl/kid/herzien-mode ... eriode.pdf

Dat betekent dat je minimaal wordt betaald voor het aantal uren dat je werkt, echter als jij structureel meer uren werkt dan wordt veronderstelt dat jij een arbeidsovereenkomst hebt voor dat aantal uren (art.7:610a en 7:610b). Dus als jij structureel 24 uur werkt, heb je ook een arbeidsovereenkomst voor dat aantal uren.

Dus jouw vakantiedagen zijn gebaseerd op ten minste 12 uur, echter moet dat ten minste op 24 uur en moet je ook doorbetaald krijgen. Dit kan je niet uitsluiten ten nadele van de werknemer.

Teven is in de fysio wereld voor werknemers in loondienst geen cao geldt.

Ik raad je aan contact op te nemen met je rechtsbijstand of met het juridisch loket die jou doorverwijzen naar een advocaat.

Dat CAO klopt, dat hebben we niet. Maar logischerwijs denk ik dan; dit staat in de wet, dit geldt voor iedere werknemer...

Ik ga dit idd verder uitzoeken. Bedankt!

De linkjes die jullie hebben gestuurd ga ik vanavond even doorlezen, dank!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:39

Rindin schreef:
verootjoo schreef:

Praat me niet over het pensioenfonds. Al krijgen we vanaf 2016 wel de keuze om terug te gaan naar de basispremie! *\o/*

Enniewee; ik snap niet hoe je wettelijk dicht kunt timmeren dat je werknemers hun wettelijke vrije dagen door de neus boort :=

Gelukkig zit ik dus bij pensioenfonds zorg en welzijn.

Maar volgens die link van linked in een paar posts hierboven kan het dus ook gewoon niet....
Probleem is wel; als je hier een zaak van maakt, er zijn zoveel fysio's; voor jou wel tien anderen :\

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:42

En daar ligt het probleem als je een tijdelijk contract hebt, maar met ene vast contract kunnen ze weinig "flikken" zeg maar. Ze moeten dan of bedrijfseconomische redenen hebben om naar het uwv te stappen of persoonlijke omstandigheden bij de kantonrechter waar zwaardere eisen aan gesteld worden. Dus dat gebeurd niet zo snel in dit geval

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:44

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:46

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:46

En daar wordt al bevestigd wat ik al zei, je moet gewoon doorbetaald krijgen. All in is zo specifiek dat dit niet vaak wordt toegestaan, althans ik zie het niet vaak voorbijkomen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:46

NESCAFE schreef:
Hopelijk kan je deze link zien, hier heeft iemand het helemaal uitgezocht op Linkedin. Wel een lap tekst.

Volgens mij komt het er uiteindelijk in deze link op neer, dat als er geen sprake is van een all-in loon (wat alleen in bepaalde gevallen mag), er recht is op doorbetaalde vakantiedagen. Toch?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:47

Rindin schreef:
NESCAFE schreef:

Volgens mij komt het er uiteindelijk in deze link op neer, dat als er geen sprake is van een all-in loon (wat alleen in bepaalde gevallen mag), er recht is op doorbetaalde vakantiedagen. Toch?

Klopt helemaal :j

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:47

Douraque schreef:
En daar wordt al bevestigd wat ik al zei, je moet gewoon doorbetaald krijgen. All in is zo specifiek dat dit niet vaak wordt toegestaan, althans ik zie het niet vaak voorbijkomen

Ja, dan begrijp ik het goed! Ik ga er werk van maken!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:52

Douraque schreef:

Wanneer wordt het dan wel toegestaan?

En hoe zou het komen dat dit massaal gebeurd in fysiotherapieland :? Laat iedereen dan zo over zich heenlopen?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:04

LZP >> STW

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:25

Rindin schreef:
Douraque schreef:

Ja, dan begrijp ik het goed! Ik ga er werk van maken!

Succes! Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt :).

Bij mij in de praktijk (ook eerstelijns paramed.) wordt ook gewerkt met min-maxcontracten. Daarbij worden de gerealiseerde arbeidsuren + een % overhead uitbetaald. Dat is an sich niet een hele ongewone constructie in deze sector. Maar de werknemers bouwen (uiteraard!) vakantiedagen op.
Alleen de invalkracht heeft een all-in loon, maar daarbij is de opbouw van vakantie-uren iets hoger. De exacte verklaring daarvoor moet ik even navragen bij mijn hoofd pz :D.