wettelijke arbeidsregelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:13

Citaat:
Verlof doktersbezoek

In de wet is niets geregeld over verlof voor een bezoek aan een arts. In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement kunnen hierover afspraken staan. Meestal is de afspraak dat werknemers zo veel mogelijk in hun vrije tijd de arts of tandarts bezoeken.

Is een afspraak buiten werktijd onmogelijk? Dan hoeft u meestal geen verlofuren in te leveren.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erlof.html

Jeetje... mijn vriend werkt ook zonder CAO, maar heeft nog nooit uren hoeven inleveren voor doktersbezoek ed. Ligt dus aan de goodwill van je werkgever.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:17

Bij ons bedrijf hebben wij dit ook (ook CAO loos), alleen hebben wij een potje van 10 uur per jaar voor dit soort dingen.
en bij ziekte 2 wachtdagen voor eigen rekening.

Kinke

Re: wettelijke arbeidsregelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:15

Ik begrijp de verbazing niet :) Waarom zou een werkgever jou uren moeten geven om onder werktijd naar de dokter of tandarts te gaan?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:17

Misschien omdat je een medische ingreep hebt, en 40 uur per week moet werken? Dit kan niet buiten werktijd om.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:25

maar waarom zou dit de werkgever dan 'geld' moeten kosten? De werkgever is niet verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Als hij je de mogelijkheid geeft om vrij te nemen hiervoor (tegen snipperuren) dan is het toch goed?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:35

De werkgever is erbij gebaat dat mijn gezondheid in orde is. Beter 1 dag met medisch onderzoek om te weten wat je hebt dan bijvoorbeeld drie weken ziek thuis en het niet weten wat dan ook kan resulteren in nog meer ziektedagen.. Wat denk je dat de werkgever meer kost?

Daar het een medische ingreep is, hoort dit onder ziekte naar mijn mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:41

Je bent zelf nog veel meer gebaat bij een goede gezondheid.
Waarom zou je werkgever dat uren moeten kosten en niet jezelf? Je spendeert nog altijd meer uren voor jezelf dan voor je werkgever.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 10:53

Zoals ik eerder al aangaf wilde ik weten of dit zomaar mag. Die vraag is beantwoord.

Ik wil hier geen discussie over gaan voeren die nergens toe lijdt. Ieder zijn eigen mening hierover.

Het onderzoek was nodig daar ik met spoed in het ziekenhuis was beland met darmklachten en daar ook 3 dagen heb gelegen. Daarna niet ziek genoeg om thuis te blijven, (zo ben ik namelijk niet hoewel velen dan wel gewoon thuis blijven) hoewel het onderzoek 3 dagen later gepland stond.

Dat ik hier door de werkgever niet van op de hoogte ben gesteld breekt het me zuur op dat dit me een hele dag verlof kost. Anders had ik wel gewacht tot in de vakantie met de gevolgen van dien. Mijn mening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:56

Ik heb even nagevraagd bij iemand die nu bij een groter bedrijf op PZ werkt.

Zij leggen de grens bij een poliklinische behandeling/onderzoek (dus max 1 dag en daarna weer kunnen werken) of meerdere dagen opname in het ziekenhuis.
Bij 1 dag is het voor de werknemer, is het langer (of het wordt langer) dan komt er een ziekmelding (en is bij hen de eerste dag ook voor eigen rekening; de zogenaamde wachtdag).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-06-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:56

Maar heb jij bij het aangaan van je arbeidsovereenkomst dan geen informatie gekregen mbt een eventuele CAO oid?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:01

Dank je brainless. de twee wachtdagen was ik al kwijt door mijn ziekenhuisopname.

@Kinke, het enige dat ik wist is dat ze geen cao hebben en dat ziekte 2 wachtdagen kost.

Ik had ook niet kunnen gaan werken en tot die dag ziek thuis kunnen blijven. Maar zo zit ik niet in elkaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:17

Tja, had ook gekund. Maar dan had je werkgever je ook kunnen laten controleren door de arbodienst, wat dan mogelijk weer andere gevolgen zou hebben.
Ik ben nog steeds benieuwd waarom je vindt dat een bezoek aan dokter etc. voor kosten van de werkgever moet zijn :D

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:18

Ik heb het niet over dokter Kinke, ik heb het over een dagopname voor medische ingreep!!!

Arbo hebben wij ook al niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:19

Ok..dagopname. Dezelfde vraag…waarom op kosten van de werkgever?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:34

Ik werk al vanaf mijn 18e en ben nu 41. En ik heb nog nooit meegemaakt dat ik voor een medische ingreep uren moet inleveren, buiten de wachtdagen met ziekte.

Is het dan echt zo'n stomme vraag wat ik stel?

Ik vind het prima hoor als jij al je uren hiervoor wilt besteden. Ik probeer erachter te komen of ik mijn uren kan besparen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:37

nee, helemaal niet, maar dat heb je mij ook niet zien zeggen.
Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je vindt dat de werkgever hiervoor moet opdraaien :D
Beetje beroepsdeformatie denk ik, heb ook jarenlang de financiële administratie en PZ gedaan voor een bedrijf met ongeveer 50 werknemers. Deze vielen wel onder een CAO. In de CAO stond dat de werkgever je 'de gelegenheid' moest geven voor o.a. doktersbezoek. Dit werd door de werknemers direct vertaald naar: ik hoef geen snipperuren op te nemen voor dit soort dingen.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:43

Juist omdat ik er nooit iets van uren heb voor hoeven inleveren viel het me rauw op mijn dak dat ik het nu wel zou moeten. Vandaar dat mijn vraag was of de werkgever dit zomaar mag. Als het een cosmetische ingreep zou zijn vind ik het wat anders. Maar dit is een medische ingreep en ik vind dat het onder ziekte valt. De arts had aangegeven dat ik beter pas kon gaan werken na het onderzoek.

Ikzelf , kan voor mij niet thuis blijven als ik me redelijk voel. Ik moet al heel heel ziek zijn als ik thuis blijf. Vandaar ook dat ik in het ziekenhuis ben beland. Alleen heb ik nu in dit geval dus mezelf gestraft.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:07

Ik ben 43 en ik werk ook vanaf mijn 18e en ik heb het ook nooit een dag in hoeven leveren.
Blijkbaar hebben we al die tijd gewoon mazzel gehad met die bedrijven, want ik zit nu bij een bedrijf waar dat dus wel het geval is.
Ik doe nu een deel HR daar en het is dus gewoon wat het bedrijf zelf als regel hanteert.
Ondanks dat ik er niet mee eens ben, kom ik er helaas niet onder uit.

Dus vrees dat je niet anders kan dan het accepteren en het onthoudt voor de volgende keer.

In iedergeval heel veel beterschap en succes met je onderzoeken en de uitkomst daarvan

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:13

Ik snap je redenering wel, maar je beantwoordt mijn vraag niet :)
Als ik naar jouw verhaal redeneer dan zou je wanneer je na die opname niet in staat bent om te werken, ziek zijn, dus ziekgemeld. Maar je kunt gewoon aan het werk na de ingreep toch? Nogmaals, waarom zou een werkgever voor die uren moeten opdraaien en niet de werknemer? Of als we dan iets socialer zijn, waarom niet bijvoorbeeld 50/50?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:29

Ja ik kon de dag na de ingreep aan het werk. Maar aangezien ik al twee wachtdagen dus 16 uur verlof heb moeten inleveren omdat ik ziek was en deze ingreep te maken had met mijn ziekte (ingreep 3 dagen later) lijkt het me niet dat dit ook weer daarop komt.

Kosten werkgever zal best. En in sommige gevallen ook niet meer dan redelijk. Zoals naar dokter gaan en tandarts. Anders maken veel mensen er misbruik van. Wachtdagen ook oke, Maar het kan niet zo zijn dat je al je verlof uren kwijt ben door ziekte terwijl je jaren niet ziek bent. Ik neem aan dat hier regels voor bestaan.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:31

Ik snap je redenering wel, ik denk dat in het geval van 1 a 2 uur, het wat overdreven was om er uren voor in te houden van jou. Maar dit gaat om een volledige dag, 8 uur, dus in mijn ogen volledig redelijk. Dokter en dit is natuurlijk een heel verschil

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:34

Dat is nog wel een interessant feit als het een gevolg is van je eerdere ziekmelding. Daar zijn namelijk ook weer regels voor. Lijkt me wel een goede om eens een belletje te doen naar het Juridisch Loket. Vond daar nog een interessant feitje:
Inhouding eerste twee ziektedagen, mag mijn werkgever dit doen?

Sommige bedrijven keren bij ziekte de eerste dag of de eerste 2 dagen nog geen loon uit. Het inhouden van dergelijke 'wachtdagen' mag alleen als dat schriftelijk is vastgelegd in uw CAO of arbeidsovereenkomst.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:40

Het staat in de arbeidsovereenkomst dus daar kan ik niets tegen doen.

Maar het onderzoek was het gevolgd van mijn spoedopname in het ziekenhuis omdat ik licht last bleef houden van mijn darmen. Hierdoor was het onderzoek noodzakelijk. Dus gevolg van mijn eerder ziekte? Jazeker naar mijn mening. Maar ik weet de regels hieromtrent niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:45

Spoedopname valt als het goed is onder calamiteitenverlof. Dat kun je immers niet plannen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:51

dat ligt eraan.
Dit staat op de pagina van de rijksoverheid nl: In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteitenverlof