0 uren gecontract, ben ik dan verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:21

Die mogen tegenwoordig niet meer zo makkelijk hoor.
Dan zouden ze meteen een contract voor onbepaalde tijd moeten aangaan en dat krijgt ze vast niet.

vuurneon

Re: 0 uren gecontract, ben ik dan verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:22

Concurentiebeding;

Sinds 1 januari 2015 is het niet meer mogelijk om in een nieuw tijdelijk contract een concurrentiebeding op te nemen. Op deze regel is 1 uitzondering. Kan de werkgever aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen? Dan mag er een concurrentiebeding in het contract staan.
De motivering voor een concurrentiebeding moet in het contract zijn opgenomen. Zonder motivering geldt het beding niet.

Dus als het contract voor 1 januari 2015 is, mag het nog wel.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:25

Zal zo even terug lezen
Functie verzorgende IG

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:26

Oooo dan is er geen concurrentiebeding lijkt mij. Tenminste, ik ken het niet in de cao.

Maar juist in die sector moet je je vakantie ruim op tijd, via officiële weg doorgeven. Want t is natuurlijk wel erg handig dat nou net de invalkracht in het hoogseizoen last minute bedenkt 2 week vrij te willen...

Aan de andere kant, je komt zo weer aan de bak; krijg je je vakantie niet rond, maar is het wel belangrijk voor je kun je je contract ook opzeggen en gewoon sollicteren. Al is het in een invalpool.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:51

Thx voor de aanvulling Vuurneon ;)

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:54

Ja inderdaad is achteraf ook niet netjes van mij!
Maar aan de ene kant ik heb 0 uren dus vind ik dat ik niks verplicht ben bij werkgever 1. Ze hebben niet gevraagd of ze me konden inplannen.
Woensdag ga ik er dus over in gesprek omdat ik ook niet veel kan werken 3/4 diensten in de maand.
Maar ik ga ook naar school dus het is gewoon lastig te combineren.

Wilde via dit topic gewoon weten of ik.mijn recht sta dat ik niet verplicht ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:58

Als de werkgever je oproept, wordt je geacht te komen ts... Dus als ze je inplannen in augustus, dien je te komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:10

Interessant topic.
Ik vraag me af hoe dat met beschikbaarheid zit, als er wordt aangehouden 'als je wordt opgeroepen moet je komen.' Stel je wordt opgeroepen maar je bent niet beschikbaar, wat dan? Is dat jouw fout of die van je baas. Ik had bijv een 4 uren contract en werkte alleen 's avonds, want overdag was ik gewoon niet beschikbaar. Als ze me op hadden geroepen kon ik ook niet komen want ik zat in college. Hoe zit dat dan met aangeven van die beschikbaarheid, dat is denk ik mede ts haar vraag.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:12

Dan zou er in het contract opgenomen moeten zijn dat je overdag niet beschikbaar bent en je alleen in de avonduren opgeroepen kan worden lijkt me.
Je kan alle kanten op, als het maar juist beschreven wordt.

Zo zal er ook beschreven staan in het contract of de CAO hoe het wettelijk geregeld is met het vrij vragen e.d.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:15

Er zit verschil tussen een 0 uren contract en een oproepcontract mbt moeten komen als je opgeroepen wordt. Wil je weten wat je verplicht bent, pak je contract erbij en kijk het na. Als je een CAO hebt, kijk het ook daarin na.
Wij kunnen hier van alles roepen, maar het hangt volledig af van het exacte soort contract dat je hebt.

Wat jij vind is niet echt heel erg relevant, wat er op papier staat wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:15

RianneH schreef:
Interessant topic.
Ik vraag me af hoe dat met beschikbaarheid zit, als er wordt aangehouden 'als je wordt opgeroepen moet je komen.' Stel je wordt opgeroepen maar je bent niet beschikbaar, wat dan? Is dat jouw fout of die van je baas. Ik had bijv een 4 uren contract en werkte alleen 's avonds, want overdag was ik gewoon niet beschikbaar. Als ze me op hadden geroepen kon ik ook niet komen want ik zat in college. Hoe zit dat dan met aangeven van die beschikbaarheid, dat is denk ik mede ts haar vraag.

Als je een 4 uur contract hebt, moet je voor 4 uur komen werken als je wordt opgeroepen maar daarna mag je het wel afwijzen.

Wanneer je beschikbaar bent geef je wel aan natuurlijk en daar zal vaak rekening mee worden gehouden en college is gewoon een goede reden (maar kan ook een reden zijn om je contract niet te verlengen uiteraard als je te weinig kan) maar dit gaat om vakantie.... Die niet op tijd is aangevraagd en niet correct is aangevraagd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:21

Gaat het wel werkelijk om vakantie? Ze zegt toch ook dat ze 16 augustus al weer school heeft? Maar idd wij hadden ook een regeling dat je tijdig moest melden wanneer je vakantie wou. Kan me heel goed voorstellen dat ze dat in de zorg ook graag tijdig willen weten, kan dus best zijn dat TS' gesprek daar over gaat.

Toch vind ik de 'je moet komen als je opgeroepen wordt' lastig en is niet iets wat ik eerder gelezen heb in de horeca COA of mijn contracten.. Ook nooit problemen mee gehad overigens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:26

Aangezien ze het over heel augustus had ging ik al uit van vakantie. :o

Als het puur vanaf 16 augustus gaat lijkt mij dat niet zo'n probleem, werkgever snapt ook wel dat school voorrang heeft omdat het slechts een bijbaantje is.
Of kijken bij werkgever 2 wanneer je daar zou kunnen beginnen en gewoon contract opzeggen bij 1 als ze er niet uit komt bij het gesprek.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 20:28

RianneH: dankjewel dat is ook precies wat ik bedoel.
Als iemand min 4 uur op contract heeft hoeft hij/zij maar 4 uur te werken.
Ik heb 0 uren dus snap ik niet waarom ik dan wel perse moet komen. 0 uren is 0 uren anders had ik wel naar uren gevraagd.
0 uren is een bewuste keuze i.v.m. school.

Bij mijn aller eerste werkgever hadden ze hier geen problemen mee.
Maar ik ga mijn contract na kijken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:30

Voordeel is dat jij niet in de minuren kan komen als je niet wordt opgeroepen :)

Weet je, je hebt nog een gesprek he dus wie weet doen ze er niet moeilijk over :)

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 21:33

Ik denk dat ik gewoon vraag of ze mijn contract gaan verlengen bij werkgever 1. Bij verlening zeg ik werkgever 2 op.
Daar heb ik immers geen contract getekend.