Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:39

Miriam91 schreef:
Ik zou inderdaad maar even bellen. Ik wilde ook een nieuw paspoort, vraagt die mevrouw of ik ook mijn oude ID kaart mee heb. Oude ID kaart? >;) Die heb ik niet hoor. Mooi wel dus volgens die mevrouw. ID kaart thuis nergens te vinden dus moest inderdaad proces verbaal meenemen naar de volgende afspraak.

Hmm, dit zou toch wel erg poedersuiker zijn. Ga 5 juli op vakantie en heb dan toch wel mijn paspoort nodig :+

Mijn paspoort is overigens pas een week ofzo verlopen. Kon niet eerder een afspraak maken wegens de drukte op het stadhuis. Het rottige is dat ik de afspraak om hem op te halen ook pas eind juni kon plannen, en een nieuwe afspraak maken dus erg poedersuiker zou zijn.

Anoniem

Re: Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:40

Verlopen zal hij net niet zijn trouwens. Ik heb hem gekregen toen ik net 14 was, het staat me bij dat op die kaart 20 oktober 2015 of 2016 stond. Kan ik dat ergens opvragen of opzoeken? Zou me weer heel wat schelen als ik dat even kon checken

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:42

Je kunt als je bij het snelloket bent voor het aanvragen van je paspoort aangeven dat je je ID kaart kwijt bent. Hier stellen ze dan een procesverbaal op, dit gebeurt sinds kort niet meer bij de politie. Bij sommige gemeenten zitten hier wel kosten aan verbonden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:43

Emmaa_ schreef:
Verlopen zal hij net niet zijn trouwens. Ik heb hem gekregen toen ik net 14 was, het staat me bij dat op die kaart 20 oktober 2015 of 2016 stond. Kan ik dat ergens opvragen of opzoeken? Zou me weer heel wat schelen als ik dat even kon checken

Waarom bel je niet of ga je niet even langs met al je vragen? Dan weet je precies hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:44

Sleeper schreef:
Emmaa_ schreef:

Waarom bel je niet of ga je niet even langs met al je vragen? Dan weet je precies hoe het zit.

Omdat ik op dit moment op school zit en bezig ben met het afronden van een project onder begeleiding (kan dus niet zomaar even weg om te bellen) en straks nog een tentamen heb.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:45

Ach ik denk altijd als je tijd hebt om op bokt te posten heb je ook tijd om te bellen. Kost je net zoveel tijd :D Succes met je tentamen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:46

Sleeper schreef:
PowerReiner schreef:
Toen ik mijn paspoort heb aangevraagd moest ik mijn ID kaart verplicht inleveren terwijl die nog lang niet verlopen was. Die heb ik aangevraagd omdat ik een verre reis ging maken.
Ik was dus altijd in de veronderstelling dat je maar een van beiden mocht hebben

Dat is raar en ook niet correct als het is ingenomen terwijl hij nog geldig was.

Nou ja, ik begreep het wel want vind het eerlijk gezegd ook raar dat je vrolijk met allebei rondhuppelt. Waarom 2 identificaties? We hebben toch ook maar 1 rijbewijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:46

Haha het gaat er juist om dat ik in een compleet stille ruimte zit waar af en toe iemand langs komt lopen om te kijken of ik wel bezig ben. Bokken is dus niet zo'n groot probleem, maar weglopen om te bellen wel := En dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:47

PowerReiner schreef:
Sleeper schreef:
Dat is raar en ook niet correct als het is ingenomen terwijl hij nog geldig was.

Nou ja, ik begreep het wel want vind het eerlijk gezegd ook raar dat je vrolijk met allebei rondhuppelt. Waarom 2 identificaties? We hebben toch ook maar 1 rijbewijs?

Omdat ze andere doelen hebben? Ik had in de eerste instantie een paspoort voor verre reizen die bij mijn ouders in een laatje opgeborgen lag. Mijn ID kon ik gebruiken voor reisjes naar Europese landen en voor identificatie op straat. Is best normaal, volgens mij heeft bijna iedereen die een paspoort heeft ook wel een ID

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:00

@TS: als je hem hebt gehad toen je net 14 was, en nu nog geen 19 bent kun je de conclusie trekken dat je ID nog steeds geldig is ;) dan hoef je dus niks te googelen of te zoeken.

Ik heb overigens op dit moment alleen een paspoort. Ik vind dat je belachelijk veel geld betaald voor ID of paspoort en het toch bijna nooit gebruikt. Met een paspoort kan ik iig ook ver op vakantie als ik dat wil en t was maar 5 euro duurder dan een ID. Vandaar mijn keuze. T is dus wel zo dat ik me nooit ergens kan identificeren, paspoort ligt altijd thuis. Heb wel altijd mijn rijbewijs mee ter compensatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:03

Ik ben 19, mijn domme rekenhoofd kon er even niet bij :+ Hij zal dan idd verlopen zijn. Als ik het nog red ga ik zo nog even langs het politiebureau, anders ga ik het erop gokken dat hij verlopen is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:05

Wildgirl schreef:
Oude paspoort meenemen, aangifte doen van gestolen ID kaart, proces verbaal meenemen naar afspraak nieuwe paspoort. PV aanvragen bij de politie kan direct, is gratis, kost 10 min.

hoeft soms al niet eens meer,
vele gemeente nemen zelf het 'pv' op bij de aanvraag nu.

was zelf mijn rijbewijs kwijt en moest opnieuw aanvragen..
hoefde niet langs de politie ervoor, kon direct bij de gemeente.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:06

Ik zou persoonlijk gewoon de gok wagen en naar het gemeentehuis gaan om een nieuw paspoort aan te vragen. Ik vind het sowieso bijzonder dat je alle bekende ID's mee moet nemen, hier hoeft dat niet.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:08

Ook een verlopen ID moet je inleveren! :j Ik heb een paar maanden terug mijn paspoort verlengd, en hierbij moest ik mijn ID ook inleveren die ruim 3 jaar verlopen was. Zij nemen hem dan in.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:10

Sleeper schreef:
Wildgirl schreef:
Oude paspoort meenemen, aangifte doen van gestolen ID kaart, proces verbaal meenemen naar afspraak nieuwe paspoort. PV aanvragen bij de politie kan direct, is gratis, kost 10 min.

:j Dit is dus het enige wat moet gebeuren.

Inderdaad niets anders dan dit. En geloof me, ik ben expert op het gebied van verloren/gestolen/verlopen paspoorten en id's. :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:11

Ja id kaart moet je inleveren als hij verloopt. Is ie kwijt? Gestolen? Dan moet je aantonen dat hij is gestolen. Kun je dat niet aantonen? Dan krijg je een boete van ik dacht 40 euro?..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:17

Les voor de volgende keer; begin hier eerder mee :')

Maar idd aangifte doen van vermissing, bewijs meenemen met je oude paspoort naar gemeente en dan kun je zelfs nog met spoed je paspoort aanvragen. Kost je extra uiteraard.

Zou de gok niet nemen en de officiële weg bewandelen, anders heb je alleen maar extra werk er van als ze de administratie keurig op orde hebben.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:26

Sababber schreef:
Ja id kaart moet je inleveren als hij verloopt. Is ie kwijt? Gestolen? Dan moet je aantonen dat hij is gestolen. Kun je dat niet aantonen? Dan krijg je een boete van ik dacht 40 euro?..

Grappig, ik heb hem nog steeds xD Mijn oude paspoort ook, maar daar zitten gaten in, zodat je kunt zien dat hij niet meer geldig is. Heb ik wel de douane-stempels nog :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:28

Emmaa_ schreef:
Miriam91 schreef:
Ik zou inderdaad maar even bellen. Ik wilde ook een nieuw paspoort, vraagt die mevrouw of ik ook mijn oude ID kaart mee heb. Oude ID kaart? >;) Die heb ik niet hoor. Mooi wel dus volgens die mevrouw. ID kaart thuis nergens te vinden dus moest inderdaad proces verbaal meenemen naar de volgende afspraak.

Hmm, dit zou toch wel erg poedersuiker zijn. Ga 5 juli op vakantie en heb dan toch wel mijn paspoort nodig :+

Mijn paspoort is overigens pas een week ofzo verlopen. Kon niet eerder een afspraak maken wegens de drukte op het stadhuis. Het rottige is dat ik de afspraak om hem op te halen ook pas eind juni kon plannen, en een nieuwe afspraak maken dus erg poedersuiker zou zijn.

Zo zat ik vorig jaar in de stress inderdaad, geen lekkere voorbereiding van je vakantie :')

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:33

Hier hetzelfde probleem gehad vorig jaar.
Moest ook mijn ID kaart inleveren omdat die was verlopen.
Wist niet meer waar die was want had die al jaren niet gebruikt.

Moest aangifte doen bij politie en met het proces verbaal kun jij een nieuw paspoort aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:34

Dan toch nog maar even langs het politiebureau racen.. Jammer :')

En ja ik ga 'gelukkig' voor het eerst in tijden weer met m'n ouders mee dus dat scheelt wel wbt stress, maar het is niet echt fijn _O- Schoot ook al in de stress omdat ik dit weekend naar een festival ga en mn paspoort dus verlopen is, maar dat vonden ze niet erg gelukkig.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:12

Je moet je ID en paspoort idd allebei mee, want stel jij wilt een nieuw paspoort, kan je je ID misschien hebben doorgekocht aan iemand en moet je dus kunnen bewijzen dat je die nog hebt. Meer dan logisch toch? :D

Succes met aangeven TS!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:14

lifeofmarit schreef:
Rijbewijs mag je je ook niet mee identificeren. Heb je destijds aangifte gedaan van je ID kaart?

Beter lezen marit :+
Dan moet je het eerst proberen met je oude paspoort. Lukt dat niet moet je bij de gemeente aangeven dat je id is gestolen/verloren. Hiervoor krijg je een formulier waarmee je naar de politie kan gaan en een proces verbaal kan maken van je id. Daarna kun je een nieuwe aanvragen

Dit verhaal klopt

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:31

Kijk even goed op de site van je gemeente! Ik wilde pas een nieuw paspoort aanvragen en toen bleek mijn oude kwijt. Verdwenen bij de verhuizing van twee jaar terug. Ik hoefde geen aangifte te doen, maar kon dit gewoon melden bij de nieuwe aanvraag. Kostte ook niks extra. Wel een verschil: mijn ID-kaart was nog niet verlopen dus ik kon me geldig legitimeren. Maar kijk dus goed wat de regels van je gemeente zijn! Het is overal weer anders.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:49

Maakt niks uit.
Ten minste, bij mij afgelopen december niet. Ik wilde m bewaren want vind dat soort dingen altijd wel leuk. Dus zei dat ie verloren was, ze hebben er meteen melding van gemaakt en dat was dat :)