Trouwen met weinig geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:59

wiebke schreef:
Onze bruiloft heeft totaal €1800 euro gekost, o.a. door deze acties:

-voor de wet trouwen hebben we gedaan op de gratis dag, in ons geval de dinsdag. Dit alles zonder toeters en bellen, geen jurk en ringen e.d. De zaterdag daarop volgend zijn we in de kerk getrouwd met alles erop en eraan.. trouwen in de kerk had voor ons een veel grotere waarde dan voor de wet
-de kerk hebben we kunnen hurn voor €350 euro voor de hele dag, dit was de grote zaal, keuken, kantine, ruimte om te verkleden
-catering hebben we door iemand van de kerk laten doen, €400 euro
-mijn bruidsjurk kostte het duurste, €700 euro totaal incl. vermaken. mijn schoentjes kreeg ik gratis omdat er vlak voor mijn bruiloft gaatjes in bleken te zitten die daar niet hoorde
-het pak van mijn man kregen we van de buurvrouw (de schat)
-mijn bruidsboeket heb ik zelf gemaakt (google maar eens op papieren rozen)
-bruidstaart.. zelf gemaakt, 3 lagen met witte marsepein en zacht roze rozen
-decoraties, zelf gemaakt ( google maar eens op papieren pompom)
-ringen hebben we gekocht bij de Lucardi voor €260 euro totaal
-mijn zusje zit op het grafisch lyseum en heeft de foto's verzorgd (gratis)

eeehhhh.... dit was het wel zo'n beetje.. als je nog vragen hebt hoor ik het graag :)

en ohja, we hebben een TOP dag gehad :D de familie heeft het er nu nog over

Zo zijn wij ook getrouwd :)
waren in totaal 1500 euro kwijt
Alleen ipv kerk gewoon op het gemeentehuis en op een gratis dag en een zaaltje gehuurd Inclusief catering.
Kleding hebben we gehuurd was 100 euro en 100 borg en onze ringen waren toen in de aanbieding bij lucardi (1e ring 100 euro en 2e voor 1 euro :D)
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 15-06-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:00

De gemiddelde bruiloft in het Verenigd Koninkrijk kost £18.000, da's denk ik zo'n 25.000 euro :+ Deze jongen is wel Italiaans en z'n verloofde ook, dus het was een hele grote bruiloft met alleen bij de ceremonie al 200 gasten geloof ik. Dat tikt aan natuurlijk.
Mijn ouders zijn gewoon op het gemeentehuis getrouwd en daarna met de familie van m'n moeder uit eten geweest. Ze had ook geen trouwjurk, alleen een wit minirokje en een witte top :+ Zo kan het ook, zal ze niet veel meer dan een paar honderd euro hebben gekost.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:01

Fotograaf hebben wij ook niet zon grof bedrag betaald, vond ik ook te gek maar dat is maar net wat voor een kwaliteit je wenst voor je foto's..

Je trouwt maar een keer dus je moet goed overdenken wat je wel en niet uit wilt geven en waar je veel waarde aan hecht.

Misschien zijn wat foto's wel leuk :P
Onze taart : https://www.dropbox.com/sc/kxirm97cackm ... 8o5-vyPdna
Gastenboek : https://www.dropbox.com/sc/tqakvd2ho05d ... iCn5qimiqa
Ik met mijn boeket : https://www.dropbox.com/sc/gl5jpgw66hem ... IjDTTwwQKa
Sfeerplaat : https://www.dropbox.com/sc/p85omgwvn8u2 ... FR_0XtpjHa

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:04

Eulogy schreef:
Dat vind ik ook wel een beetje gek, vragen of mensen zelf eten meenemen :')

Als je weinig geld hebt uit te geven kunnen je vrienden en familie je op die manier een feest bezorgen, lijkt me juist het ultieme huwelijkscadeau, dat mensen het mogelijk maken dat je een onvergetelijke dag wordt. Dan heb je een soort Amerikaanse fuif en die worden vaak veel gezelliger dan de "geregelde" feesten, maar ik hou nou eenmaal van spontane acties ;) en trouwen is voor mij nooit prioriteit geweest en zal het ook nooit worden. Wij zijn puur uit gemakzucht getrouwd, anders hadden we alles ( eigen huis, paarden, auto's, etc.) notarieel moeten laten vastleggen en dat was duurder...........en minder sluitend!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:04

Wij hadden ook geen behoefte aan poespas trouwerij.

Zijn gratis bij de gemeente in 10min getrouwd. Ouders als getuigen. Gewoon normale kleding aan gehad niets bijzonders daarin ook. We zijn daarna met ouders gaan eten ergens en klaar. Geen trouwjurk, geen ringen, geen feest niets. Het was meer dat alles geregeld was voor huis en kinderen daarna. Want dat is dan in 1 klap ook goed geregeld. Dat is de enige reden geweest om het te doen. Want als je dat niet doet is het veel meer geregeld en kost een bak geld extra met dat soort dingen om het goed te regelen.

Kosten alleen het eten en geloof dat dat nog geen 250 euro was. En het eten hadden we zelf kunnen doen inkopen en koken maar dat was dan nog iets van luxe wat we graag doen:) Foto's hebben ouders gemaakt.

Het was niet omdat we het niet konden betalen maar het nut niet in zagen van gedoe en de stress en voor wat??

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:07

Wij hadden besloten nu een zo goedkoop mogelijk huwelijk te regelen en over enkele jaren doen we het feestje over en dan zoals we het willen.

We zijn gratis naar de gemeente geweest en daarna met de getuigen geluncht en gebowld. Ik heb onze taart gemaakt (heb een bedrijf dus was makkelijk geregeld).Mijn broer heeft trouwfoto's gemaakt. Hij heeft er echt oog voor en er zijn heel veel foto's zo mooi dat we ze uitvergroot in huis hebben hangen.

Klinkt misschien gierig, maar we hadden alsnog een onvergetelijke dag en iedereen vond het een leuke dag.
Laatst bijgewerkt door Solaria_Liz op 15-06-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:07

Maar het is ook niet zo dat mensen perse eten mee moeten nemen. Maar iedereen kent wel iemand die 'iets' goed kan voor een leuke prijs.

Een vriendinnetje van mij heeft jaren in een bakkerij gewerkt. Die roept altijd 'ik maak jullie taart' . Heb je dus alleen kosten voor de ingrediënten.
Ander vriendinnetje is kapster en zou er niks voor willen hebben.. zo bespaar je toch een boel. Maar wordt het wel mooi :D .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:11

Wij hebben niets betaald, maar bij elkaar kostte het volgens mij 500 euro, incl voortrouw. Mijn jurk was geen bruidsjurk, maar wel mooi. De ringen hadden we op internet gekocht en zijn gemaakt van wolfraam, het hardste metaal ter wereld. Onze buren hebben een leuke party gegeven in hun tuin en zelf lekker Surinaamse hapjes en nasi en zo gemaakt. Het was zeer gezellig en daar gaat het tenslotte om :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:13

Een potluck (amerikaanse party) word hier ook niet op bruiloften gedaan hoor :n
Bruiloften zijn hier wel veel groter. Ik werk er ongeveer 150/200 per jaar dus zie erg veel verschillende dingen. Ik ben op bruiloften van $20miljoen geweest maar ook van $1000. Wat veel gebeurd bij de goedkopere is dat er bespaart word op foto's en eten. Lekker eten maakt het gewoon leuker en persoonlijk zou ik daar niet te veel op besparen. Maar doe vooral waar je jezelf fijn bij voelt! :)

Kinke

Re: Trouwen met weinig geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:35

En je kunt ook op Marktplaats kijken naar trouwjurken, ontzettend groot aanbod, voor een prikkie van de oorspronkelijke prijs. Als je iets dichterbij zou zitten, dan zou ik een bruidstaartje voor je maken :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:48

Wij waren ook bij lange na geen 10.000 euro kwijt. Kan als je geen standaard bruiloft houdt en veel zelf doet en handig gebruik maakt van je netwerk. Duurste was mijn jurk, 1600 euro. Heb lang geroepen dat ik geen echte trouwjurk wilde maar na een middagje passen in de bruidsmodewinkel was ik toch om. Wij zijn zelfs getrouwd op Vlieland, hadden een kampeerboerderij afgehuurd en ook voor alle gasten de huurfietsen betaald en geregeld. Maar we hadden een klein gezelschap (30 man met ons erbij), we hebben vooral bespaard op de taart (kleine gebakjes ipv bruidstaart) boeket (wilde ik niet), foto's (vriend van mijn schoonvader is fotograaf) en het feest (BBQ, drank zelf gehaald bij de Aldi en op de boot meegenomen, muziek gespeeld door goede vrienden).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:14

Hoe goedkoop je ook wil trouwen... ik zou wel ervoor zorgen dat je je goed informeert over de gevolgen, juridisch gezien. Dat zie ik hier nergens voorbij komen? Regel je niets trouw je in algehele gemeenschap van goederen (dus alles gaat op één hoop, óók schulden...) en dat is niet in alle gevallen handig. Trouwen op huwelijkse voorwaarden betekent absoluut niet dat je elkaar niks gunt, niet van elkaar houdt of niet het beste met elkaar voor hebt. Júist als je het beste met elkaar voor hebt is het handig om te kijken wat in jullie situatie het beste is, of je in gemeenschap van goederen kunt trouwen of beter met huwelijkse voorwaarden. Het is in ieder geval belangrijk om hierover informatie in te winnen, of je uiteindelijk kiest voor GVG of huwelijkse voorwaarden maakt niets uit, als je er maar goed over nagedacht hebt!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:19

Ilsemarie, ik denk dat het niet genoemd word omdat dat (imo) algemeen bekende informatie is en ze hier vooral vraagt voor tips om goedkoop te trouwen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:20

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Wij waren ongeveer 1500 euro kwijt aan alles, ook de uitnodigingskaarten. Zijn in Belgie getrouwd daar is het alle dagen gratis in de gemeente. (wij wonen daar zelf ook).

Na het openen van alle envelopjes de volgende dag bleek dat we ruim 1200 euro hadden gekregen dus we uiteindelijk maar 300 euro kwijt waren. Dat was dan voor jurk, pak, ringen, receptie/feest.
Wij hadden wel het geluk dat we een gratis auto hadden omdat een vriend van ons dat via zijn werk kon regelen.

Edit mijn zus is fotograaf dus dat scheelde ook kosten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:10

Ilsemarie schreef:
Hoe goedkoop je ook wil trouwen... ik zou wel ervoor zorgen dat je je goed informeert over de gevolgen, juridisch gezien. Dat zie ik hier nergens voorbij komen? Regel je niets trouw je in algehele gemeenschap van goederen (dus alles gaat op één hoop, óók schulden...) en dat is niet in alle gevallen handig. Trouwen op huwelijkse voorwaarden betekent absoluut niet dat je elkaar niks gunt, niet van elkaar houdt of niet het beste met elkaar voor hebt. Júist als je het beste met elkaar voor hebt is het handig om te kijken wat in jullie situatie het beste is, of je in gemeenschap van goederen kunt trouwen of beter met huwelijkse voorwaarden. Het is in ieder geval belangrijk om hierover informatie in te winnen, of je uiteindelijk kiest voor GVG of huwelijkse voorwaarden maakt niets uit, als je er maar goed over nagedacht hebt!

Klopt helemaal, bepaalde dingen moet je niet op bezuinigen! Tot op heden is er nog niet heel veel wat er te verdelen valt (huurhuis, wat meubelen en twee hamsters :') ), maar we gaan er zeker naar kijken.
Mijn vraag is echter wel meer hoe ik toch een leuke bruiloft kan organiseren, zonder dat ik straks enorme schulden heb. :o

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:15

Kinke schreef:
En je kunt ook op Marktplaats kijken naar trouwjurken, ontzettend groot aanbod, voor een prikkie van de oorspronkelijke prijs. Als je iets dichterbij zou zitten, dan zou ik een bruidstaartje voor je maken :D

Overijssel is inderdaad wat ver weg! Maar jeetje wat zien jouw taarten er lekker uit zeg, heb spontaan honger gekregen! :Y)

Goede tip trouwens! Maar dan zit je natuurlijk wel met risico's als iets stuk blijkt oid en met vermaken van een jurk..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:25

Mochten er gasten van jou uit deze regio komen, dan moet je het even laten weten. Kunnen ze de taart toch gewoon ophalen en meenemen :)
Wat betreft de jurken op MP, je kunt natuurlijk mazzel hebben dat er niets vermaakt hoeft te worden. En mocht je een goede coupeuse in de buurt hebben dan zou ik het wel aandurven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:30

Wij hebben het voor 5000 gedaan, grootste kostenpost waren fotograaf en receptie+diner. 45 man uit eten nemen is geen goedkope aangelegenheid :D wel vaste prijs afgesproken en flink erop onderhandeld, incl alle drankjes etc. Dus per persoon viel het reuze mee wat wij kwijt waren als je alles bij elkaar op telt. Geen taart, wel petit fours en lekkere hapjes. 3 gangen diner erbij waarbij het hoofdgerecht een bbq was. Dus geen verrassingen toen wij de rekening kregen na die tijd, wel zo fijn!

Wij hebben bezuinigd op decoratie; gewoon van die goedkope action achtige winkels langs gegaan en daar alles gekocht en zelf versierd. Uitnodigingen niet via een drukker gedaan maar online laten printen bij een greetz achting bedrijf en ringen waren nog geen 200 euro; wouden geen goud dus hebben zilver, t was dat ik perse een diamantjes er in wou hebben anders had het nog goedkoper gekund.
Tijdens de ceremonie speelde mijn familielid gratis voor ons op het kerkorgel en de oldtimer trouwauto was van mijn collega en die vroeg een vriendenprijsje. Ik ben in ieder geval volledig binnen ons budget gebleven :D
Wij zijn zelfs in een andere gemeente getrouwd omdat dat meer dan 250 euro scheelde :) (en de locaties daar waren nog veel mooier dan wij hadden gedacht!)

Dus kijk ook naar andere gemeentes, alleen dat al kan ontzettend veel schelen in de kosten!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-15 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:31

meid, stel je feestje nog een poosje uit en spaar nog even door, verder moet je creatief denken en alternatieven zoeken.
Wel zijn er vast dagen bv maandag dat het trouwen gratis is, hier wel tenslotte!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:34

Bruiloft kan je zo goedkoop maken als je zelf wil.

Wij zijn op een gratis dag getrouwd en we mochten best wel een aantal mensen mee naar binnen. Wel in jurk en met ringen en de fotograaf heeft toen mooie foto's gemaakt mocht allemaal. Vriendinnen hebben zelfs mijn paardjes mee genomen naar het stadhuis voor op de foto :)
Fotograaf via via voor dacht €150 met 2 grote foto's uitgeprint erbij
Auto een mooie Cadillac via een bekende €50,-
lunchen deden we bij ons thuis met onze ouders broertje en zusje.
Het avondeten werd betaald door onze ouders en ook kregen we een overnachting.
Ons feest hadden we zo'n min 60 mensen uitgenodigd. zaal koste rond de €400 muziek en bediende €200 dacht ik.
Trouwjurk had ik van internet voor nog geen €200 nieuw en 2 paar schoenen voor nog geen €50

Op de bruiloft kregen we veel geld en zijn we op huwelijksreis geweest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:36

Mijn jurk kwam uit de collectie van vorig jaar, scheelde weer de helft :D

Ik had een vestje voor 15 euro gekocht om eroverheen te doen als het kouder werd bij een goedkope kledingzaak. Zag er veel duurder uit hihi

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:16

Trouwens zijn er nog mensen in de buurt van Amersfoort of Leusden met goede tips?

claudia85 schreef:
Als bedankjes hebben wij paracetamols uitgedeeld met de tekst de kater komt later bedankt voor je komst :D

_/-\o_ geniaal bedacht!

vuurneon schreef:
Mijn jurk kwam uit de collectie van vorig jaar, scheelde weer de helft :D

Ik had een vestje voor 15 euro gekocht om eroverheen te doen als het kouder werd bij een goedkope kledingzaak. Zag er veel duurder uit hihi

Ja dat zal wel ja! Ik zag ook al dat er genoeg winkels met budget jurken zijn!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:24

Ik denk niet dat wij aan 1500€ zitten als ik alles optel. Niet te veel mensen, geen chique etentje maar een picknick in het park gevolgd door véél dessert in een partytent in een geleende tuin. In principe hadden we wel een stuk meer te besteden, maar ik wilde per se een huwelijk dat zo ver mogelijk van alle tradities weg bleef :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:26

KoudbloedKim schreef:
Mijn vriend en ik willen ook goedkoop gaan trouwen.
Niet omdat we het niet zouden kunnen betalen om er een groot feest van te maken, maar omdat we daar beide geen behoefte aan hebben.
Wij willen het vieren met een feest in de tuin van ons nieuwe huis en onze familie + een aantal vrienden uitnodigen.
Hooguit 30 mensen, ruim gerekend.

Whaaat! Half bokt, als het niet heel bokt is, kijkt uit naar die dag. Had op zijn minst een Feest van 12000 personen verwacht. :Y)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:12

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt (zeker als je een netwerk hebt -bokt bv- :D . Nieuwe jurk op ebay.com, bij het boeket bestellen niet zeggen dat het voor een bruiloft is, auto van een kennis lenen (wij gingen op de motor met motorclub begeleiding), taart laten maken door een hobby-taartenmaker, hobbybandjes heb je ook veel die het voor weinig doen, trouwen op de gratis dag van het gemeentehuis en het feest bij een sportclub/ zalencentrum. Versiering vond ik zelf niet zo nodig (heb het niet gemist, al zat er wel wát bij onze accomodatie).

Amerikaanse fuif/potluck zou ik niet doen omdat je van mensen eigenlijk niet kunt vragen om eten mee te nemen én een kado http://www.beatrijs.com/je-eigen-eten-meebrengen/. Ook zou ik je aanraden om geen mensen tijdelijk weg te sturen voor het diner oid (ik ken meerdere mensen die dit hebben meegemaakt en het is nooit leuk om weg te moeten en zelf iets te eten te moeten zoeken).