Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:26

Ik zie helaas veel fantastische relaties toch uitlopen op een vechtscheiding, ik huiver dan ook van de berichten hierboven van: mijn man heeft niets met mijn dieren dus die gaan met mij mee of hij weet dat het paard van mij is bla bla. Heel leuk, maar als je uit elkaar gaat kan de ander je juist daarop pakken als hij/zij kwaad in de zin heeft. Haat en liefde ligt heel dicht bij elkaar, alleen mensen waar je zielsveel van hebt gehouden kunnen je op plekken raken welke je nooit voor ogen hebt kunnen houden....

Wij hebben alles notarieel vast laten leggen. Wij hebben dat tegelijk met het testament gedaan totale kosten hiervoor waren ongeveer €750,-

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:30

Toen ik van van mijn ex ging scheiden heb ik door de rechter laten bepalen dat de dieren van mij zijn en blijven en dat hij er geen aanspraak op kon maken (we waren getrouwd op huwelijkse voorwaarden).

Met mijn huidige vriend heb ik nog niks laten vastleggen... maar mochten we uit elkaar gaan, dan zullen de ratten "verdeeld" moeten worden tussen hem en mij (wie waren van mij en wie van hem, voordat we gingen samenwonen)... de vogels blijven hier, Banjer blijft uiteraard ook bij mij... en Cinna, onze hond... daar hebben we nog niks voor geregeld, maar hij kan hoog of laag springen... zij blijft ook bij mij... Desnoods komt er een omgangsregeling, maar hij krijgt haar niet voorgoed mee.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:53

Ik zou toch echt zwart op wit willen hebben dat mijn paard ook mijn paard blijft na een breuk. Helaas heb ik het in de omgeving gezien dat een paard als inzet wordt gebruikt om andere zaken voor elkaar te krijgen. Daarbij bij iemand anders(paard was tijdens de huwelijksperiode aangeschaft) moest de partner afgekocht worden. Er is zelfs een rechtzaak over geweest, paard zou namelijk volgens haar ex 10.000 euro waard zijn en hij had dan gewoon recht op de helft. Uiteindelijk heeft de rechter gelukkig anders beslist maar alsnog moest ze haar ex voor 1500 uitkopen in de eigendom van haar paard.
Kijk met een hond of kat zal het niet zo'n vaart lopen maar emotionele chantage gebeurt sneller als je denkt.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:24

Inderdaad, er zijn heel veel relaties die stuk lopen, het hoeft ook niet altijd perse van de partner uit te komen (invloeden van ouders bijvoorbeeld spelen ook wel eens een rol) maar ik wil het leed voorkomen. Meestal wordt er toch iets gezocht om de ander pijn te doen hé.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:27

Ik vraag me wel af, kan dat ook worden vastgelegd als een soort van onderhandse akte? Of is dat ook nog niet helemaal op veilig spelen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:29

Inderdaad gewoon bij de notaris vast laten leggen. Hier hebben wij dieren deels gezamenlijk en wij willen bij een breuk er ook samen voor blijven zorgen. Dan is het belangrijk dat je ook een alimentatie oid vastlegd met daarnaast wat te doen met DA kosten, eventuele verkoop etc. Klinkt misschien als een hoop gedoe. Maar als bij ons de stekker er uit gaat verandert er voor de dieren helemaal niks. Daarnaast houd ik gewoon mijn hond en mijn eigen paard helemaal van mijzelf daar hoef ik dan ook niets voor te overleggen.

Ook hebben wij in onze testamenten geregeld wat er met de dieren moet gebeuren wanneer wij komen te overlijden.

Dit geeft mij een gerust gevoel.

Onderhandse akte zou ik niet durven. Wij hebben wel gekozen voor de omschrijving kleine huisdieren (hond, kat etc.) en paarden. Zo kunnen wij nog 10 extra paarden kopen in de toekomst welke ook onder dezelfde overeenkomst vallen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:32

Mer1980 schreef:
Ik zie helaas veel fantastische relaties toch uitlopen op een vechtscheiding, ik huiver dan ook van de berichten hierboven van: mijn man heeft niets met mijn dieren dus die gaan met mij mee of hij weet dat het paard van mij is bla bla. Heel leuk, maar als je uit elkaar gaat kan de ander je juist daarop pakken als hij/zij kwaad in de zin heeft. Haat en liefde ligt heel dicht bij elkaar, alleen mensen waar je zielsveel van hebt gehouden kunnen je op plekken raken welke je nooit voor ogen hebt kunnen houden....

Dat.

We hebben een samenlevingscontract waarbij we het huis en de kosten van samenleving geregeld hebben. De huisdieren vallen daar buiten. De katten heb ik gekocht en zijn en blijven dus van mij, het zee-aquarium is van hem en blijft van hem, ook als we uit elkaar zouden gaan. Gelukkig maar :=

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:17

Bij mij staan de honden op mijn naam, maar weet ook zeker dat ik ze anders ook zou mogen houden, mijn vriend heeft niet genoeg tijd voor de beestjes, en weet ook heel erg goed dat ze bij mij een geweldig leventje hebben. Maar is inderdaad iets om over na te denken!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:31

Wel slim om het te laten vastleggen door een notaris.

Toen ik in 1998 ging samenwonen nam ik een kater en een hond mee.
We zijn nu personeel van 3 katten, 1 huishond en 1 hulphond.
Hulphond is voor mij. Mijn man wil de rest van de beestenboel niet, dus makkelijk alles is van mij.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:24

Mer1980 schreef:

Het jammere is dat ik dit dus kan bevestigen...
Mijn ex had niks met de hond. uitlaten was al te moeilijk en te veel gevraagd..
Maar de hond is nu toch echt bij hem.. Alleen omdat hij het koop contract had getekend. Dat het mijn verjaardags cadeau was.. valt niet te bewijzen. Er zat geen briefje bij, dat hij er afstand van deed. En het feit dat ik alles betaalde, en de cursussen ect volgde, paspoort en chip op mijn naam had staan. maakt dus niks uit. Dieren zijn een makkelijk middel om wraak mee te nemen, op een pijnlijke manier.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:06

Maar dan is eigendom nog geen garantie dat je dieren veilig zijn...
Denk daarbij eens aan de op gruwelijke wijze omgebrachte pony's in Zeeland.
Ook een wraakactie :\

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:12

Mijn vriend heeft een kat. Toen we samen "mijn" kat gingen kopen, hebben we afgesproken dat als wij ooit uit elkaar zouden gaan, hij mijn kat zal houden indien ik er geen plaats voor heb, en dat ik haar altijd mag hebben zodra daar plaats voor is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:17

Mijn paard staat op mijn naam, dus dat is redelijk duidelijk.
De katten van mijn vriend had hij al toen ik hem leerde kennen, dus die zijn en blijven gewoon van hem lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:30

Wij hebben het geregeld bij de notaris, leek mij een logische stap toen en mijn vriend had zoiets van neem asjeblieft wel alles mee :D
Er blijft nog genoeg over om ruzie over te maken :+
En nee natuurlijk ga je er niet vanuit dat je uit elkaar gaat. Maar daarom is het júist ook niet raar om het te regelen
En een rat of konijn kom je samen wel uit, maar een paard kan een behoorlijke financiële waarde vertegenwoordigen. En de emotionele waarde kan ook een reden zijn voor een aanstaande ex om ineens wel interesse te hebben. Ik vind het dus een beetje naïef om te denken dat je het niet hoeft te regelen als je partner geen paardenman is

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:17

Wij hebben niets geregeld. Wonen samen in een huurhuis en hebben samen een kat en ik een pony. Ik betaal alles voor mijn pony van m'n eigen rekening, dus die blijft sowieso van mij. De kat is eigenlijk ook van mij, maar mochten we uit elkaar gaan dan denk ik dat hij naar degene gaat die hem het beste huis kan bieden.
Bij ruzie erover staat hij uiteindelijk op mijn naam (paspoort + kosten)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:25

Katten staan op mijn naam en zullen ook bij mij blijven. Is ook het meest logische qua tijd/werk. Maar er zal wel een omgangsregeling moeten komen in dat geval. Hij is echt gek op zijn kattenkinderen :D Na bijna 14jaar bij elkaar en bijna 5 jaar huwelijk denk ik niet dat het mis zal gaan... maar zeg nooit nooit :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:02

Op de shetten na heb ik alle paarden inclusief namen en chipnummer bij de notaris laten vastleggen dat ze ten alle tijde mijn eigendom blijven.
Vriendlief vond deze keuze trouwens prima, het was ook totaal niet persoonlijk, maar als het ooit mis mocht gaan, wil ik wel zeker weten dat ze van mij blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:07

Amaris schreef:
[quoe="Aranel"]
Amaris schreef:
Maar wanneer staat een dier op naam?

Staat in het paspoort.

Nee dus.

Een paspoort is geen eigendomsbewijs.[/quote]

voor hond en kat als die een chip heeft en op jou naam staat wel volgens mij hoor. En horen dieren ook niet tot goederen? kun je ze daar niet bij op laten nemen TS?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:08

Hier een hond die bij aanschaf express alleen op mijn naam is gezet en in hoofdzaak betaal ik alles en doe ik het meest. Inmiddels is hij helemaal gek op haar, maar toch samen beslist dat ze zowel in het samenlevingscontract als in het testament staat wat er met haar gebeurt bij relatie breuk or overlijden van mij of van ons beide.
We zijn al bijna 8 jaar samen en net samen een huis gekocht.
Ik ga er absoluut niet vanuit maar een kat in het nauw maakt gekke sprongen en dan wil ik niet dat mijn hond er de dupe van kan worden. Het is iets heel kleins om te regelen maar kan zoveel chaos schelen :)

Succes!

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:33

@lianne, ik weet niet of dieren onder goederen vallen maar dat kan ik wel eens navragen.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties :) !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:47

Ja dieren zijn goederen :)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:06

Oke bedankt sammie :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:26

Ter voorkoming van misverstanden:
Boek 3 BW:

Artikel 1
Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten.

Artikel 2
Zaken zijn de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten.

Artikel 2a
1.
Dieren zijn geen zaken.
2.
Bepalingen met betrekking tot zaken zijn op dieren van toepassing, met in achtneming van de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen, verplichtingen en rechtsbeginselen, alsmede de openbare orde en de goede zeden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:30

[***] schreef:
Wij hebben het geregeld bij de notaris, leek mij een logische stap toen en mijn vriend had zoiets van neem asjeblieft wel alles mee :D
Er blijft nog genoeg over om ruzie over te maken :+
En nee natuurlijk ga je er niet vanuit dat je uit elkaar gaat. Maar daarom is het júist ook niet raar om het te regelen
En een rat of konijn kom je samen wel uit, maar een paard kan een behoorlijke financiële waarde vertegenwoordigen. En de emotionele waarde kan ook een reden zijn voor een aanstaande ex om ineens wel interesse te hebben. Ik vind het dus een beetje naïef om te denken dat je het niet hoeft te regelen als je partner geen paardenman is

Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriend zo ver zou gaan om mij te kwetsen, zelfs als het niet netjes eindigt. Het is gewoon een lieve man, die verlaagt zich niet tot zoiets.

En in het kader van "zeg nooit nooit", zonder stoere praat te gaan verkopen, maar niemand komt tussen mij en mijn dieren. (hmm, z'n broer, zus en schoonzus zijn wel advocaat, misschien toch maar oppassen :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:35

Je kan het je niet voorstellen, toch gebeurt het heel veel dat een huisdier gebruikt wordt om te kwetsen of als pressiemiddel om iets anders voor elkaar te krijgen. Al die mensen in vechtscheidingen hebben ooit ergens van elkaar gehouden
Overigens hebben wij dat schoonfamilie verhaal ook geregeld bij de notaris!
Je gaat er niet vanuit dat het nodig is maar we hebben ook een testament voor als we beide jong sterven, die kans is ook niet groot maar ik vind het een fijn idee dat het geregeld is.
Het is een beetje eng om over na te denken, maar niet regelen is niet slim