Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:36

blokje schreef:
gohya schreef:
Het komt over als, dat hij meer verliefd is op zijn geloof [God dus] dan op jou.
Dit gaat echt niet werken,dit gaat op den duur escaleren als hij geen water bij de wijn wil doen.

Als het goed is staat God bij hem op nummer 1

Op het moment dat mijn partner er zo over gaat denken mag hij een andere nr 2 zoeken...

Dani schreef:
Bekijk het eens los van geloof. Hij neemt zonder overleg belangrijke beslissingen over jullie relatie en intimiteit en deelt jou dat gewoon even mee. Hij steunt jou niet met iets waar jij het moeilijk mee hebt, maar bekritiseert je omdat je er verkeerd mee om zou gaan. Hij zegt vreselijk kwetsende dingen tegen je over je verleden, zonder na te denken over hoe dat voor jou is. Is dat het soort partner wat jij zoekt?

Eens!

blokje

Re: Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:40

Plien, dat is het voordeel van samen geloven. We denken er het zelfde over. Alle beslissingen worden genomen door geloof. 'Wat is de juiste keuze, hoe leven we zoals God dat wil' etc.
Ik hoop gewoon nooit te hoeven kiezen tussen God of mijn gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:42

Dani schreef:
Bekijk het eens los van geloof. Hij neemt zonder overleg belangrijke beslissingen over jullie relatie en intimiteit en deelt jou dat gewoon even mee. Hij steunt jou niet met iets waar jij het moeilijk mee hebt, maar bekritiseert je omdat je er verkeerd mee om zou gaan. Hij zegt vreselijk kwetsende dingen tegen je over je verleden, zonder na te denken over hoe dat voor jou is. Is dat het soort partner wat jij zoekt?

_/-\o_

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:44

Ik ben afgehaakt bij jouw zin: 'dat is Gods wil... ' En mijn advies: heel hard wegrennen uit deze relatie. Ik vind mensen die op deze manier opgaan met hun godsdienst zo griezelig, nog erger als je allerlei nare eigen overkomen omdat je niet gelooft. Werkelijk? een god, een vader die over zijn volgelingen zó denkt? Nee, dat kan alleen een mens ervan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:45

blokje schreef:
Plien, dat is het voordeel van samen geloven. We denken er het zelfde over. Alle beslissingen worden genomen door geloof. 'Wat is de juiste keuze, hoe leven we zoals God dat wil' etc.
Ik hoop gewoon nooit te hoeven kiezen tussen God of mijn gezin.
Ik vind dit toch best wel heftig als ik eerlijk ben.
Heb zelf geen enkel probleem met mensen die in god geloven, dat moet iedereen helemaal zelf weten, maar ik vind het heel moeilijk te beseffen dat je gezin en dan met name je kinderen, niet op de eerste plaats komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:49

Vrienden van mij zijn (streng) gelovig en niet-gelovig en ondertussen al zeker 8jaar samen. Dat kan alleen omdat ze beiden respect voor elkaar hebben en elkaar niks opdringen. Dit lijkt niet iets te zijn waar je ex toe in staat is helaas.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:56

troi schreef:
Dit lijkt niet iets te zijn waar je ex toe in staat is helaas.

Bij deze is het dus definitief :P.

TS: Ik denk dat je al genoeg advies heb gekregen. Hoewel het nu vast het einde van de wereld betekend, ben je nog jong en bestaan er zo veel leukere jongens dan hij. Echt waar! Jongens die niet zulke kwetsende dingen zeggen en jou wel op nummer 1 hebben staan!

Ik begrijp dat je hem niet heel regelmatig ziet, misschien kan je er nog even mee door tot je examens over zijn. Of wat je keus dan ook mag zijn ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:57

Phoeh... Lastig... Of nouja, voor mij niet, maar daar heb jij natuurlijk weinig aan. Als mijn partner het nodig zou vinden om iets of iemand die voor mij niet bestaat, hoger dan mezelf op het prioriteitenlijstje te zetten, dan heb ik geen enkele behoefte om überhaupt nog op dat lijstje te staan. Iets waarin ik niet geloof, hoeft geen invloed te hebben op mijn leven.
Geloven tot daartoe, maar een ander dwingen om daarin mee te gaan? Rennen, en hard! Je gaat de god van een ander toch niet laten bepalen of jij dingen wel of niet mag doen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:59

Hier is het zelfs een verschil, binnen het geloof zelf. Beide protestants echter mijn man is meer behoudender dan ik ben. We hebben t.v in huis, wat mijn man niet gewend was. Nu is hij op zondag niet aan, om hem te gemoed te komen. Ik draag broeken, op zondag zal ik meestal een rok aan hebben, en naar de kerk zeker altijd een rok. Mijn man houd er niet van om op zondag dingen te gaan doen die geld kosten. Maar bij mij in de familie gebeurt dat juist op zondag ;-) Dus de ene keer zal hij mee gaan op zondag (meestal alleen bij speciale gebeurtenissen) de andere keer gaat hij niet mee, of doet mijn familie het op een andere dag voor hem.

Ik ga aan het avondmaal, hij niet. Ondanks dat we graag wilden dat de ander meer als de een werd, en andersom, respecteren wij elkaars mening en levenswijze. Het is alleen wel "lastig in de opvoeding van de kinderen. Want wat geef je ze mee? Nu houden we ze in het begin vrij "kort" om naar mate ze ouder worden meer uitleg te geven, over de bijbel, en dat er duidelijk in de bijbel staat dat er verschil mag zijn, en dat de een sneller toe is aan een "vernieuwd" leven en de ander wat meer in het oude blijft hangen. Maar je mag de ander niet uitlokken tot vernieuwing als die er nog niet aan toe is, en de nader mag het vernieuwen van de ander niet tegen gaan, MITS het geen wat je doet in overeenstemming is met de bijbel. Dus altijd bijbel lezen, en je afvragen wat ik nu doe kan ik dat verantwoorden aan Jezus?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:02

Ren zo hard je kan.
Klinkt stom maar je bent echt nog maar 17. Zoek een partner wat jou respecteert en net zoveel waarde hecht aan jouw normen en waarden als zijn eigen.

Bovendien: wil je wel voor de rest van je leven met iemand samen zijn die in heftige situaties je doodleuk verteld dat dat is omdat je in zonde leeft?
In een relatie moet je in dat soort situaties juist op elkaar kunnen bouwen. Dat hij daartoe niet in staat is is treurig en zegt veel over hem als persoon.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:07

Ik denk dat een relatie tussen een gelovige en ongelovige, of mensen met verschillende geloven zeker wel goed kan gaan, maar dan is 'leven en laten leven' wel heel belangrijk, je moet de ander zijn eigen mening gunnen.
Je vriend oordeelt, dat wat jij hebt gedaan is verkeerd, je krijgt 'straf', en dat slaat natuurlijk nergens op. Hij mag geloven wat hij wil, maar hij heeft niet het recht om jou iets op te leggen, of te veroordelen op basis van zijn geloofsovertuiging. Respect, respect, respect. Hij laat je niet in je waarde en dat vind ik niet kunnen. Ik gun iedereen zijn geloof, ik zal nooit de discussie aangaan en zeggen dat het onzin is wat ze geloven, maar ga je mij iets opleggen of uitkramen dat ik een slecht mens ben omdat ik niet bij een 'clubje' hoor, dan heb je aan mij een hele verkeerde.

Wat ik in jouw situatie zou doen, was een heel goed gesprek hebben met vriendlief. Aangeven dat je niet gediend bent van zijn theorieën, en je hier niet goed bij voelt. Dus hij kan jou accepteren zoals je bent, of niet... En als het 'niet' is, lijkt me het vervolg duidelijk, want zoiets fundamenteels als dit zal dan altijd een issue blijven.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:09

Het lijkt me voor een gelovige heel moeilijk om bijvoorbeeld in een situatie te komen waarin de partner (ongelovig) iets doet wat voor hem/haar heel normaal is, maar voor de gelovige partner niet te verantwoorden is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:12

Ik vind dit soort mensen altijd heel eng. Eng omdat ze niet openstaan voor andere denkwijze en meningen en eng omdat ze menen een monopolie te hebben op de waarheid.

Tip: kijk het stukje eens van Hans Teeuwen en de meiden van Halal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:17

Oei... Ik ben zelf gelovig, God staat bij mij zeker weten op een en bij mijn man ook. Maar als die zo zou denken over onze God komt er toch op zijn minst een flinke theologische discussie...
Dit is niet hoe je m.i. het geloof zou moeten belijden.

Wat je kunt doen zijn twee dingen imo; of je gaat zelf uitzoeken wat het christelijk geloof inhoudt, en wat jij ermee wilt doen zodat jullie evt samen een christelijke basis onder jullie relatie kunnen leggen die jullie beide goed schikt. Als blijkt dat jij helemaal niks met het geloof kan kun je er dan een punt achter zetten.
Of je zet er gelijk een punt achter.

Maar christenen die pretenderen dat mensen erge dingen mee moeten maken omdat dat een straf van God is en Gods wil hebben volgens mij wat afslagen gemist en ook een aantal hoofdstukken in de Bijbel :\ zo zonde... Het kan zo mooi zijn :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:31

verootjoo schreef:
Oei... Ik ben zelf gelovig, God staat bij mij zeker weten op een en bij mijn man ook. Maar als die zo zou denken over onze God komt er toch op zijn minst een flinke theologische discussie...
Dit is niet hoe je m.i. het geloof zou moeten belijden.

Wat je kunt doen zijn twee dingen imo; of je gaat zelf uitzoeken wat het christelijk geloof inhoudt, en wat jij ermee wilt doen zodat jullie evt samen een christelijke basis onder jullie relatie kunnen leggen die jullie beide goed schikt. Als blijkt dat jij helemaal niks met het geloof kan kun je er dan een punt achter zetten.
Of je zet er gelijk een punt achter.

Maar christenen die pretenderen dat mensen erge dingen mee moeten maken omdat dat een straf van God is en Gods wil hebben volgens mij wat afslagen gemist en ook een aantal hoofdstukken in de Bijbel :\ zo zonde... Het kan zo mooi zijn :j

Maar hier gaat het dus al de mist in, jij geeft van uit jouw achtergrond aan dat TS het geloof zou kunnen onderzoeken en of zij zich daarin kan vinden, waarom niet de gelovige die onderzoekt of er ook nog een leven naast het geloof is?? Klinkt misschien raar maar het word vaak zo gesteld, ik denk alleen onderzoekt alles en behoud het goede. Als mensen dezelfde normen en waarden hebben kunnen ze samenleven maar opgelegde gebruiken, rok aan, hoedje op, burka aan,zwarte kousen aan, enzenz zijn zaken die door mensen aan andere mensen opgelegd zijn en in mijn ogen totaal niets met geloof te maken hebben. Ik heb geen rokken en mocht ik gelovig worden en het geloof zou eisen dat ik in rok in de banken zou moeten zitten dan is dat een belemmerend geloof en geen geloof van liefde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:37

arans schreef:
troi schreef:
Dit lijkt niet iets te zijn waar je ex toe in staat is helaas.

Bij deze is het dus definitief :P.

Oh sorry! Ik las dat je jullie al uit elkaar waren maar jij overweeg weer samen proberen te gaan.
Foutje!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:38

Ik ben niet gelovig, mijn vriend is moslim. Mijn vriend beseft heel goed dat hij mij niet met bekeren. En dat wilt hij ook niet, hij zegt zelf dat hij verliefd is geworden op een niet gelovige en dat hij niet wilt dat ik moslim wordt. Ik ga later als ik trouw wel gebruiken meepakken vanuit de moslim traditie puur omdat geloof voor hem belangrijk is en mij niet,dus ik doe hem er een plezier mee. maar er zijn nu al afspraken voor de eventuele kinderen. Ze gaan bijvoorbeeld geen varkensvlees eten en we gaan ze uitleg geven over Allah enzo. Maar als ze ooit een andere godsdienst willen zijn ze daar vrij in. Mijn vriend zegt altijd dat als je zuiver in je hart bent dan is het goed. hij vindt dat ik mijn eigen weg moet zoeken, en liever niet gelovig ben maar eerlijk dan dat ik geloof omdat hij zegt dat het moet. Pas op mijn vriend is op dat gebied fantastisch maar toch heb ik het soms moeilijk, want wat als we kinderen hebben en hij slaat ineens door. Of hij vindt ineens dat ik maar een hoofddoek moet dragen ooit. Tja dat speelt wel in mijn achterhoofd. Als je vriend nu al begint met regels, komen ze nog veel meer regels als je eenmaal getrouwd bent. Ben je daar klaar voor, zou je gelukkig worden van nog +55 jaar bij zo iemand ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:57

verootjoo schreef:

Precies. :)
Geloven is helemaal niet erg en een waardevolle toevoeging aan je leven. Maar als het je doen en laten zodanig gaat beheersen en dat je gaat geloven uit angst, dan is er iets mis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:59

bigone schreef:
Ik heb geen rokken en mocht ik gelovig worden en het geloof zou eisen dat ik in rok in de banken zou moeten zitten dan is dat een belemmerend geloof en geen geloof van liefde.

In onze kerk ben je welkom hoe je bent. Met spijkerbroek en slobbertrui en de haren los. Niemand kijkt je aan op wat je draagt. Je kan daar zien hoe en wie je bent. Geloven uit angst is ook verkeerd. Je gelooft uit hoop en liefde.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:04

Mijn vriendin (gelovig) is getrouwd met iemand die niet gelovig is. Dit werkt heel goed omdat er wederzijds respect is. Ze verwachten niet dat de ander zich op een bepaalde menier gedraagd die niet bij die persoon hoort. Nu is mijn vriendin niet heel extreem of fanatiek in haar geloof, dat maakt het wellicht makkelijker. Maar bij jullie mis ik volledig het respect van hem naar jou.
Zij hebben zelfs een kerkelijke inzegening gehad van een min of meer ZZPer. Geen enkele kerk wilde hun huwelijk inzegenenen, maar deze meneer wel, en wauw, wat een mooi mens was dat! ik weet niet meer exact hoe hij het bracht, maar het was heel mooi.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 13-06-15 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:06

Ik spreek me wijs niet uit over hoe ik denk over het geloof (deels). Ik vind het christelijk geloof mooi, maar tegenwoordig slaan mensen er teveel in door. En dat maakt het geloof kapot, maar maakt ook mensen kapot. En zelfs relaties.

Meid. Heel hard wegrennen. Je leven wordt heel zwaar als je erin doorzet..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:14

Ik zou nooit een relatie aangaan met iemand die gelovig is. Jullie hebben zo'n andere kijk op de wereld...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:20

Liezel1 schreef:
Ik vind dit soort mensen altijd heel eng. Eng omdat ze niet openstaan voor andere denkwijze en meningen en eng omdat ze menen een monopolie te hebben op de waarheid.

Tip: kijk het stukje eens van Hans Teeuwen en de meiden van Halal.

Ik ook ja, krijg er een vreselijk creepy gevoel bij.

TS je klinkt voor iemand van 17 als een heel verstandige meid, heel doordacht maar ook heel lief. Jij lijkt je veel flexibeler op te stellen dan hij. Dat is heel mooi en knap van jou, maar dat houd je maar zo lang vol. Nu zijn jullie relatief kort samen en is al duidelijk dat hij op een aantal fundamentele onderwerpen een heel andere mening heeft en daar ook niet van af stapt of zich open stelt voor jouw inzichten. Dat is nu kwetsend doordat hij bepaalde dingen zegt of zaken beslist rondom intiem zijn waar jij je maar naar moet schikken. Maar naarmate jullie stappen maken zullen die verschillen alleen nog maar groter worden. Hoe lang zal jij je dan nog kunnen schikken naar zijn wensen en inzichten? En is dat wat jij zelf ook graag wilt?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:28

Ik heb ook op jongere leeftijd een relatie gehad met iemand die streng gelovig was. Ik heb zo genoten in het begin en toen de tijd vorderde en het net zoals bij jou er in sloop dat hij graag dingen anders wilde aanpakken was het te laat. Ik heb zeker 4 jaar om hem heen gedraaid. Er bleef steeds minder Merel over, ik ging me steeds meer aanpassen aan hem. Hij ging meerdere keren mijn grens over en toch ik wilde persee laten zien dat ik gewoon gelukkig kon worden met deze jongen. Uiteindelijk liep het gelukkig toch fout. We hebben inmiddels weer veel contact en weten nu allebei dat de relatie niet gezond voor ons was. Ermee stoppen was/is bizar moeilijk maar als je er na maanden of zelfs jaren op terugkijkt zul je zien dat jou eigen ik niet te veranderen is maar dat dat ook voor hem geldt.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:03

Jeetje wat een moeilijke situatie...

Ik vrees alleen voor jou dat dit niet gaat werken, als dit nu al zo gaat, hoe dan als jullie getrouwd zijn?

Aangezien jij nu al aangeeft je niet te willen 'bekeren' voor een jongen en hij zijn geloof nu al zo diep heeft zitten zal dit voor nog wel meer problemen gaan zorgen. Bekeren hoeft absoluut niet natuurlijk, maar voor echte zwaargelovigen speelt de Bijbel en het geloof vaak een enorm zware rol en zullen hier ook bij alle voorspoed maar vaak vooral ook bij tegenspoed op terug vallen, wat voor jou nooit gemakkelijk zal kunnen worden.

Ikzelf word ook christelijk opgevoed en ben ook gelovig, maar dan op een totaal andere manier. Ik ga naar de kerk en zit op een christelijke school, maar ik geniet volop van het leven en al die zware 'geloofsregeltjes' daar hoef je bij mij ook absoluut niet mee aan te komen. Echter zijn er in mijn omgeving dus echt heel erg veel die ontzettend bezig zijn met het geloof en dit veroorzaakt ook lang niet altijd positieve dingen.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met sommige dingen die hier gezegd worden. Hij neemt beslissingen voor jullie twee, waar jij niets over te zeggen hebt.
Hoe denk jij over intimiteit voor het huwelijk, hoe denk jij überhaupt over het huwelijk, wat wil hij als jullie straks kinderen krijgen? Hij zal ze willen laten dopen, wil jij dat ook? Ben jij bereid je daarvoor open te stellen of bepaald hij het zelf? Verwacht hij van je dat je 2x met hem mee gaat naar de kerk elke zondag? Hoe is het contact tussen jou en zijn familie en tussen hem en jouw familie? Ga zo maar door. Binnen het geloof heb je zo veel zaken waar je 'toestemming' van God voor zou moeten hebben, hoelang gaat dat goed?

Het kan zeker goed zijn als je respect voor elkaar hebt. In mijn ogen heb jij in deze situatie vele malen meer respect voor hem en zijn geloof, dan dat hij respect heeft voor jou. Wil deze relatie gaan werken zal hij zich toch ook open moeten stellen hoe jij erin staat. Dat hij jouw verleden erbij haalt kan echt niet. Jij hebt deze opvoeding nu eenmaal niet gehad.

Ik hoop heel erg voor je dat jullie er uit komen en dat je de juiste beslissing kunt maken. Sterkte ermee! :(:)