Profielwerkstuk onderwerp paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:15

Ik heb afgelopen jaar kleurbepaling bij paarden voor mijn pws gedaan, maar dat was bij biologie.
Ik vind genetica echt super interessant, dus vond het werken eraan ook helemaal niet vervelend :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:17

Duijfje

Re: Profielwerkstuk onderwerp paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:31

Ik had mijn pws mbo gedaan over: Goed lopende paardenstal opzetten

havo : Wat is de maatschappelijk waarde van de paardensport in Nederland?

Beide 8 voor gehad

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:59

Cheerio schreef:
Ik heb afgelopen jaar mijn profielwerkstuk gedaan over paarden. Mijn vwo onderzoek ging over de invloed die paarden hebben op kinderen met autisme. Heel erg interessant! Heb dat gedaan voor de vakken filosofie, biologie en Nederlands. Was uiteindelijk behoorlijk veel werk, maar als je het onderwerp leuk vindt, moet je zeker zo'n onderwerp kiezen. Zoals al eerder gezegd door iemand, als ik jou was zou ik je wel specificeren op één onderwerp binnen de paarden(sport). Anders wordt je werkstuk veel te groot en te oppervlakkig. Als je wilt kan ik misschien ook nog wel wat ervaringen delen mocht het ooit nodig zijn. Succes met de keuze, hopelijk vind je iets leuks :)

Mega interessant! Als je hiervoor zou kiezen, lees dan eens het boek "The Horse boy", of bekijk de documentaire..

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:04

Ik heb voor mijn mavo ooit bij economie mijn pws gedaan. Ik had uitgezocht waar je het beste een draversstal kon opzetten en een begroting van de kosten gemaakt. Had alles tot op de bodem uigezocht en contact gehad met verschillende bedrijven over kosten. Daarna een overzicht gemaakt van pensioenstallings prijzen om zo de stal te bekostigen met de maandelijkse kosten. Uiteindelijk ook berekend hoelang het duurde voordat je schuldenvrij was.
Was veeel uitzoekwerk maar erg leuk om te doen. Uiteindelijk een 9 ervoor gehaald.

Misschien kan je zoiets proberen?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:18

Geschiedenis:
de rol van paarden tijdens de eerste/tweede wereldoorlog

Aardrijkskunde:
De verspreiding van paarden door Europa, of
wat maakt of breekt een goed landschap voor en endurancerit

Economie:
Hoeveel geld gaat er om in de paardensport, of
wat kost een paard gemiddeld?

Duits:
Waarom is men in Duitsland zo fel tegen de trainingsmethoden van Anky van Grunsven (Rollkur)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:19

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:38

Tucktuck schreef:
Ik heb voor mijn mavo ooit bij economie mijn pws gedaan. Ik had uitgezocht waar je het beste een draversstal kon opzetten en een begroting van de kosten gemaakt. Had alles tot op de bodem uigezocht en contact gehad met verschillende bedrijven over kosten. Daarna een overzicht gemaakt van pensioenstallings prijzen om zo de stal te bekostigen met de maandelijkse kosten. Uiteindelijk ook berekend hoelang het duurde voordat je schuldenvrij was.
Was veeel uitzoekwerk maar erg leuk om te doen. Uiteindelijk een 9 ervoor gehaald.

Oehh, dat klinkt wel heel erg leuk!!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:39

Duijfje schreef:
Ik had mijn pws mbo gedaan over: Goed lopende paardenstal opzetten

havo : Wat is de maatschappelijk waarde van de paardensport in Nederland?

Beide 8 voor gehad

Dat eerste lijkt mij heel erg leuk!

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:00

Mirjam1202 schreef:
Tucktuck schreef:

Oehh, dat klinkt wel heel erg leuk!!

Het was ook heel erg leuk. Kijken hoeveel de frond kost en hoeveel grond je nodig heb enz. Is wel een enorme puzzel maar erg leuk.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:15

Zou zeggen vraag je coach of wie er dan ook over de profielwerkstukken gaat is naar meerdere titels van andere jaren. Zo heb ik ook inspiratie op gedaan en heb ik een passend onderwerp kunnen vinden. Bij mij kwamen er wel geen paarden in voor, maar ik moet zeggen dat ik Hypotheken er een stuk beter door snap.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 11:17

Moonlight17 schreef:
Zou zeggen vraag je coach of wie er dan ook over de profielwerkstukken gaat is naar meerdere titels van andere jaren. Zo heb ik ook inspiratie op gedaan en heb ik een passend onderwerp kunnen vinden. Bij mij kwamen er wel geen paarden in voor, maar ik moet zeggen dat ik Hypotheken er een stuk beter door snap.

Dat is wel een goede ja! Dankje!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:30

Graffi86 schreef:
Als je (kunst) geschiedenis wilt gebruiken, kijk anders eens naar de Spaanse rijschool. Het ontstaan, de invloed ervan op kunst en geschiedenis, ontwikkeling door de eeuwen heen...

Ik zat ook deze richting op te denken, de ontwikkeling van krijgspaard tot kunstvorm, en ook de reis die de traditie heeft gemaakt van Spaanse paarden via een Sloveense stoeterij naar de Weense rijhal. (Vanuit de geschiedenis erg verklaarbaar, maar een mooie illustratie van de Europese geschiedenis.)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:43

Nog een algemene tip: zorg ervoor dat er informatie te vinden is over je onderwerp, anders ga je daar gigantisch tegenaan lopen.
Stel je wilt mishandelingen in de paardensport onderzoeken (ik noem maar iets), dan zul je hier vrijwel geen informatie over vinden, omdat het weg wordt gedrukt of het zijn puur beschuldigingen/meningen.

Dus óf je moet iets actueels en openlijks kiezen (bijv. een stal zoeken die mee wil werken) óf iets wetenschappelijks/historisch, waar al veel over bekend is.

Ik krijg het idee dat je voorkeur meer in de paardensport ligt, misschien kun je onderzoeken hoe de rijkunst verbeterd kan worden? Dit kwam in me op naar aanleiding van het topic met fouten die je hebt aangeleerd, dit gebeurde veel op maneges.
Misschien kun je op maneges (met toestemming) gaan observeren en dan op een pensionstal, wedstrijden en een 'topstal' benaderen om het verschil in training/rijkunst te onderzoeken? Dit is wel heel subjectief, maar natuurlijk kun je dit onderbouwen met literatuur over goede houding en zit, competenties voor een topsporter enz.

Alleen ik weet niet bij welk vak dat zou kunnen ^^, misschien geschiedenis/Nederlands, als je er een combi met het verleden van maakt.

Succes in ieder geval!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:21

xChanelx schreef:
Nog een algemene tip: zorg ervoor dat er informatie te vinden is over je onderwerp, anders ga je daar gigantisch tegenaan lopen.
Stel je wilt mishandelingen in de paardensport onderzoeken (ik noem maar iets), dan zul je hier vrijwel geen informatie over vinden, omdat het weg wordt gedrukt of het zijn puur beschuldigingen/meningen.

Dus óf je moet iets actueels en openlijks kiezen (bijv. een stal zoeken die mee wil werken) óf iets wetenschappelijks/historisch, waar al veel over bekend is.

Ik krijg het idee dat je voorkeur meer in de paardensport ligt, misschien kun je onderzoeken hoe de rijkunst verbeterd kan worden? Dit kwam in me op naar aanleiding van het topic met fouten die je hebt aangeleerd, dit gebeurde veel op maneges.
Misschien kun je op maneges (met toestemming) gaan observeren en dan op een pensionstal, wedstrijden en een 'topstal' benaderen om het verschil in training/rijkunst te onderzoeken? Dit is wel heel subjectief, maar natuurlijk kun je dit onderbouwen met literatuur over goede houding en zit, competenties voor een topsporter enz.

Alleen ik weet niet bij welk vak dat zou kunnen ^^, misschien geschiedenis/Nederlands, als je er een combi met het verleden van maakt.

Succes in ieder geval!

Super bedankt! Ik denk dat ik toch graag iets met de sport wil, of iig een beetje :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:47

Misschien een project of hoe paarden gebruikt worden in zowel geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg van mensen.
Paarden therapie bijv voor gedragsproblemen. Sociale problemen of hoe ze mensen over een trauma kunnen helpen.
Hoe paarden inzetbaar zijn.
Wat de resultaten zijn. Zoiets.

Volg zelf ook een paarden therapie programma en het onderwerp resulteerde in een mooie voldoende. ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:32

alice0cullen schreef:
Misschien een project of hoe paarden gebruikt worden in zowel geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg van mensen.
Paarden therapie bijv voor gedragsproblemen. Sociale problemen of hoe ze mensen over een trauma kunnen helpen.
Hoe paarden inzetbaar zijn.
Wat de resultaten zijn. Zoiets.

Volg zelf ook een paarden therapie programma en het onderwerp resulteerde in een mooie voldoende. ;)

Dat is een goede idd! Bedankt!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:39

eilleen333 schreef:
Met economie: hoeveel geld er omgaat on de paardensport, haha!

_/-\o_ _/-\o_

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:59

Moderatoropmerking:
omdat huiswerktopics niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje. Misschien heb je nog iets aan deze link