Het leed dat de ANWB heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Niobe schreef:
Alja schreef:
maar een lidmaatschap is toch maar 55/60 euro per jaar dus waar praten we eigenlijk over?

Je kunt altijd nog bij anwb tankstations gaan tanken voor de korting die je krijgt met je pas :+

"maar"? Ik ben blij voor je dat je dat kunt zeggen := Ik vind het nogal wat, zeker voor iets dat stilzwijgend verlengd wordt.

Ik ben even nieuwsgierig, wat is eigenlijk die meerwaarde van de ANWB qua pechhulp en dergelijke?
Nu kan ik pechhulp krijgen via de dealer van mijn auto, maar ik heb er ook ooit 1 gehad van zo'n 15 euro per jaar en dan kon ik zelfs pechhulp krijgen in het buitenland. Heb er gelukkig geen ervaring mee gehad (tot nu toe nooit pech onderweg gehad), maar dan vraag ik me af waarom dat zo goedkoop is vergeleken met de ANWB. Of zit dat hem vooral in de kortingen en dergelijke?

Ik denk het. ANWB is natuurlijk een groot bedrijf dus duurder dan kleinere bedrijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:11

Niobe schreef:
Ik ben even nieuwsgierig, wat is eigenlijk die meerwaarde van de ANWB qua pechhulp en dergelijke?
Nu kan ik pechhulp krijgen via de dealer van mijn auto, maar ik heb er ook ooit 1 gehad van zo'n 15 euro per jaar en dan kon ik zelfs pechhulp krijgen in het buitenland. Heb er gelukkig geen ervaring mee gehad (tot nu toe nooit pech onderweg gehad), maar dan vraag ik me af waarom dat zo goedkoop is vergeleken met de ANWB. Of zit dat hem vooral in de kortingen en dergelijke?

Oudere auto's zijn dan bijvoorbeeld weer niet onder te brengen bij de dealer, of andere pechhulpverleningsorganisaties bijvoorbeeld.
En denk je dat de dealer goedkoper is? Die verdient het echt wel terug door middel van merkonderdelen en meer van dat soort fratsen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:15

Wendy schreef:
Niobe schreef:

Oudere auto's zijn dan bijvoorbeeld weer niet onder te brengen bij de dealer, of andere pechhulpverleningsorganisaties bijvoorbeeld.
En denk je dat de dealer goedkoper is? Die verdient het echt wel terug door middel van merkonderdelen en meer van dat soort fratsen.

Dat wou ik ook niet beweren hoor!

Maar die van 15 euro per jaar was via een garagebedrijf, niet via een specifieke dealer. Daar kon ik ook terecht met mijn oudere autootje.
Wat het me nu kost weet ik eigenlijk niet eens :=

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:18

Voor mijn geen ANWB meer. Ben jaren lid geweest, vorig jaar stond ik aan de kant van de weg omdat het wiel was losgeraakt van de auto en ik dus nog maar 3 wielen onder de auto had. Het antwoord wat ik kreeg: "Wat erg mevrouw, maar dit valt niet onder de hulp die wij bieden" huh??? 8)7 Nee, had ik een lekke band gehad dan waren ze wel gekomen maar dit soort gevallen valt niet onder de ANWB.. -:(-

Ik heb thuis meteen een brief geschreven en mijn lidmaatschap opgezegd!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:24

http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... w_1214.pdf

artikel 10 omschrijft het heel duidelijk, je zal inderdaad geen geld terug krijgen.

Wij hadden voor 5 auto's een lidmaatschap. Zijn er ook weggegaan omdat ze zo wazig kunnen doen. Ze wilden ons niet afslepen omdat ze EVENTUEEL in de spits vast konden komen te staan. We moesten een auto maar op een P achterlaten bij een benzinepomp en maar zien hoe we thuis kwamen. 3x raden wat er de volgende dag gebeurde; de auto werd afgesleept tijdens de spits....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:26

Ik neem een lidmaatschap op een tijdschrift (paarden tijdschrift) is voor een jaar, heel normaal dat het per jaar gaat.
Ik verkoop mijn paard en heb geen behoefte meer aan het tijdschrift en zeg op helaas krijg ik dan ook geen geld terug omdat het lidmaatschap per jaar gaat.

Voortaan de algemene voorwaarden maar lezen voor je een lidmaatschap aangaat en dan weet je ook meteen wat er wel en niet onder valt.
En welke hulp ze bieden hangt ook af van je lidmaatschap is echt een kwestie van goed lezen en vragen.
Ook als je een contract aangaat heb je een soort onderzoeksplicht.
Het is wel lekker makkelijk roepen is niet sociaal dat ik geen geld terug krijg enz.

Ik verbaas mij vaak over dit soort zaken terwijl je dit van te voren had kunnen weten en ook wat de opzegtermijn is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:27

Ik vind dat jullie je wel een beetje aanstellen :) Je verzekering (voor je ziektekosten) wordt ook stilzwijgend verlengd en je bent zelf verantwoordelijk om dit op te zeggen. Zo ook met andere overeenkomsten die je aangaat, verzekering van je paard, fitness (als je een jaar afsluit), startkaart... Het is inderdaad niet leuk maar goed de ANWB heeft er niks mee te maken dat jij besluit je auto te verkopen. Je lidmaatschap staat op je naam en niet op je auto.

Bellehorses, dat valt volgens mij onder een ongeval...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:29

Ik ben al meerdere keren héél blij geweest met mijn ANWB lidmaatschap. O.a. toen ik om 2 uur nachts langs de snelweg ergens bij Zeist stond, reddende engels! Dus qua meerwaarde: een 15 jaar oude oude (bijv) ga je niet bij de dealer pechhulp doen, kan dat uberhaupt? Dus mijn meerwaarde zit 'm in op weg geholpen worden als je auto ermee stopt. Nu kan ik gelukkig, nu ik zelf geen auto meer heb, ANWB service in de auto's van mijn ouders krijgen voor 5 of 10 euro per jaar, maar toen ik zelf nog een auto had, was het mij die 60 euro meer dan waard..

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:30

Rumay, ja ik wist dit van te voren maar dat maakt het niet minder vervelend en niet minder banketstaaf situatie.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:31

Ik ben lid van de Quest, die heb ik halverwege het jaar opgezegd, maar heb voor het hele jaar betaald en krijg niks terug (uiteraard krijg ik wel het blad nog tot het einde van het abonnement). Ik dacht inderdaad dat die jaar automatische verlenging niet meer mocht?

Verder ligt het er maar aan welk abonnement je hebt bij de ANWB wat het kost. Ik betaal veel meer omdat ik ook buitenland en vervangende auto erbij heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:37

rumay schreef:
Ik neem een lidmaatschap op een tijdschrift (paarden tijdschrift) is voor een jaar, heel normaal dat het per jaar gaat.
Ik verkoop mijn paard en heb geen behoefte meer aan het tijdschrift en zeg op helaas krijg ik dan ook geen geld terug omdat het lidmaatschap per jaar gaat.

Dat is dan niet terecht. De Wet Van Dam stelt dat je dit tijdschrift namelijk per maand (of bij tijdschriften die minder vaak uitkomen per 3 maanden) mag opzeggen als het abonnement stilzwijgend verlengd is.

Citaat:
Ik verbaas mij vaak over dit soort zaken terwijl je dit van te voren had kunnen weten en ook wat de opzegtermijn is.

Het gaat er niet om dat het niet bekend is, het gaat er mij om dat het gewoon een bijzonder kinderachtige manier van doen blijft, ook als je het vooraf wel weet. We hebben de Wet Van Dam in het leven geroepen omdat bekend is dat dit een vervelende manier is om mensen tegen hun zin meer te laten betalen dan nodig is. De ANWB probeert bewust op alle mogelijke manieren de intentie van de wet te omzeilen. Of dat nou bekend is of niet, het blijft flauw en niet wat je wilt in een organisatie die voor de belangen van haar leden op zou moeten komen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:41

Ik heb ook hele discussies gehad met de anwb toen de prijsverhoging werd doorgeduwd.
Die was /is er voor een plaatsvervangende auto als je pech hebt, alleen ik heb een invalidekenteken op naam. Dat was dan jammer voor mij. Wel betalen maar geen vervangende auto ....
Net zoals mijn hoogbejaarde vader met zijn brommobiel. Geen vervangend vervoer voor waar je dit jaar opeens dik voor moet betalen . Met pech kon hij dan wel een treinkaartje krijgen.
Ja, in dezelfde plaats en een man van 89 jaar.
Ze zouden over deze uitzonderingen gaan vergaderen, maar als ik bel kunnen ze nog steeds niets voor mij doen.
Helaas heb ik ze nodig en nu maar hopen dat ik echt hulp krijg als er iets is, want ik hoor van veel mensen dat ze overal onderuit proberen te komen met " u heeft het verkeerde pakket "

Suusje1986

Re: Het leed dat de ANWB heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:45

Jij bereikt serieus door dit je kookpunt?? Wow...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:50

Toch blijft het vreemd, je kan wel aan bijvoorbeeld aan het einde van een jaar een abonnement afsluiten bij de ANWB met dikke kortingen, maar afzeggen omdat je geen auto meer rijdt en dus ook gegarandeerd daardoor geen gebruik meer maken van hun diensten kan niet met terug van de resterende maanden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:54

Heb me even ingelezen in de wet van Dam en ja als de ANWB duidelijk aangeeft dat ze een vereniging zijn en wegenwacht een verzekering is staan ze in hun recht en dan kan je de discussie aangaan of het een vereniging is en een verzekering is voor pechhulp.
Als ze voldoen aan de voorwaarden van een vereniging kan je er weinig aan doen.

Of het netjes is, is een tweede.
Misschien dat bv de ANWB beter bij de acceptgiro een brief kan doen waar duidelijk wordt dat je weer een nieuw contract aangaat voor een bepaalde periode.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:59

De Wet van Dam gaat over abonnementen, niet over lidmaatschappen. Quest is geen vereniging, daar ben je geen lid van, maar dan heb je een abonnement op.

Je bent lid geworden van een vereniging, en dat soort lidmaatschappen gaan meestal per jaar. Dat het doel dat jij met je lidmaatschap had is vervallen - daar kan de vereniging niets aan doen.

Wel verstandig om nu al op te zeggen in verband met de opzegtermijn...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:02

Mijn telefoon is al een tijd stuk, maar moet toch mijn 2 jarige abonnement uitzingen. Vrij logisch, hoe banketstaaf ook.

Zou nu vast opzeggen, weet je dat je er op tijd bij bent.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:13

Je hebt getekend voor een jaarcontract en als jij bij de verlenging ook gewoon betaald hebt ben je dus akkoord gegaan met nog een jaar dus niet zo vreemd dat de ANWB het contract niet ontbind.

Ik brak in maart 2013 mijn rug en kon niet meer in onze eigen auto rijden (schakelbak, linkerbeen doet niets meer). Jammer want het jaar was net begonnen maar ik moest het toch uitzingen.

De Wet van Dam gaat hier niet op omdat het geen abonnement is maar een lidmaatschap.

Overigens ben ik altijd keurig geholpen langs de weg.

Edit: ik zie dat Prrr hetzelfde zegt, ik was nog bezig met dit bericht toen. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:31

Zoals ik zei: juridisch klopt dat waarschijnlijk wel (al zijn de grenzen tussen lidmaatschap en verzekering een beetje vaag) maar tegen de intentie van de Wet Van Dam gaat het in elk geval wel in, want de ANWB doet wel precies dat wat we wilden voorkomen met de Wet Van Dam. Dat zij daar een juridische mogelijkheid voor hebben gevonden doet niets af aan de flauwigheid ervan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:39

De ANWB komt er niet onderuit omdat een vereniging is, maar omdat ze claimen dat ze een 'verzekering' zijn. En verzekeringen vallen niet onder de WVD.

Maar het siert de ANWB niet erg dat ze pas ná de invoering van de WVD zich als verzekering zijn gaan presenteren. Dat is dus er onderuit komen.

Hier staat meer:
http://blog.iusmentis.com/2012/12/07/an ... t-van-dam/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:47

Amaris schreef:

En daaruit:

"Verder is de Wegenwacht zo’n beetje hét voorbeeld van een stilzwijgend verlengd contract dat het soort ergernis oproept waar deze wet voor gemaakt is. Ik kan er dus werkelijk niet bij dat nu juist de Wegenwacht uitgesloten zou zijn. Ik hoop van ganser harte dat iemand naar de rechter stapt."

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:27

Prrrr schreef:
De Wet van Dam gaat over abonnementen, niet over lidmaatschappen. Quest is geen vereniging, daar ben je geen lid van, maar dan heb je een abonnement op.

Je bent lid geworden van een vereniging, en dat soort lidmaatschappen gaan meestal per jaar. Dat het doel dat jij met je lidmaatschap had is vervallen - daar kan de vereniging niets aan doen.

Wel verstandig om nu al op te zeggen in verband met de opzegtermijn...

Dus eigenlijk zou Quest mij de laatste maanden terug moeten betalen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:30

Was het het eerste jaar dat je dat abbo had? Want ze mogen je wel een jaarabbo aanbieden, maar daarna moet het maandelijks opzegbaar zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:35

Nee ik ben al jaren lid. Maar het is een maandblad. Het geeft ook verder niet. In augustus krijg ik de laatste. Ik was alleen nieuwsgierig.
Maar goed, dit Is wel een beetje oftopic.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:38

Wat een drukte om niks, ik ben al jaaaaaaaaaren lid van de ANWB en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Voordeel vind ik dat het lidmaatschap op naam staat en ik dus hulp krijg, in welke auto ik dan ook rijdt; met 3 auto's is dat prettig :o ;) !
TS kan het lidmaatschap dus gebruiken als ze een keer in een auto van een ander op stap gaat en pech krijgt! Contracten goed lezen zorgt voor een stuk minder ergernis!