Gast toont geen enkele dankbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:39

Waarom zorg je trouwens elke keer voor ijs en voor lekkers? Als dat voor een keertje is oke, maar hij is er elke week?

De reden dat ik dat zeg is omdat je hem nu eigenlijk wil verplichten dit mee te nemen, terwijl het van hem eigenlijk misschien niet eens hoeft. Als iemand mij elke keer ijs aan biedt op bezoek zou ik het ook niet direct afslaan, maar aan de andere kant zou ik het ook niet erg vinden als het er niet is en zou ik het vreemd vinden om een verplicht nummertje te maken van de ene week jij en de andere week ik. IJs/ lekkers etc hoeft niet elke week, hé! Er zijn nu eenmaal mensen die dit standaard in huis halen en daarom op tafel zetten. Dat kan een gast niet weten dat je dit speciaal voor hem/haar haalt.

Het is een beetje wat Shadow zegt en wellicht is zijn manier van dankbaarheid wel te vinden in het 'tot de volgende, hé!' als in 'was gezellig, kom hier graag, bedankt.'

Ik zou het er gewoon casual in gooien in de vorm van ik heb vandaag/ deze week geen tijd om x te halen, kun jij het anders even halen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

Goof schreef:
Relaxed schreef:
Gewoon een keer een luchtige opmerking in de trant van "Doe jij vanavond de boodschappen?" of "zorg jij vanavond voor het eten?" Vind het echt bizar dat hij het niet door lijkt te hebben. Als hij hier niet op reageert een keer duidelijk aangeven hoe je erover denkt en anders zoekt hij maar lekker een nieuw hotel.

Dat inderdaad. Volgende keer dat hij komt vragen of hij op de weg naar jou meteen de boodschappen meeneemt.

En dan met een stalen gezicht het bonnetje overhandigen......

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:46

Tja, jij vraagt toch of hij die boodschappen haalt? Waarmee hij ze voor jou haalt. Hij hoeft ze misschien helemaal niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:50

Dan zien je in eerste instantie dan wel weer :+ En kun je altijd de volgende keer niks in huis halen. :)

Maar het idd wel gek (lief, leuk en goed bedoeld hoor!) om telkens van alles in huis te halen, wie weet hoeft dat van hem niet eens. :=

Collie2008

Re: Gast toont geen enkele dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:02

Waarom subtiele hints geven bij iemand die blijkbaar dus al niet aanvoelt dat dit vrij asociaal is? Als hij goed was in aanvoelen dan had hij het zelf wel gesnapt, dus hints geven is dan toch onduidelijk? Gewoon aangeven wat je dwars zit en wat je van hem verlangt. Sommige mensen moet je gewoon sturen, niet wijzen

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:03

Al zou het van hem niet hoeven, Hij kan toch bedanken?
Hij kan dan toch Alsnog een keertje wat betalen? hij zit daar gratis. dat is wel het minste wat hij kan doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:05

femo schreef:
Hij kan dan toch Alsnog een keertje wat betalen? hij zit daar gratis. dat is wel het minste wat hij kan doen.

Waarmee je dus aan een keuze de JIJ maakt, een consequentie voor HEM verbind. Wondelrijke constructie.... Bovendien, geen van ons hier weet hoe hij financieel zit, misschien weet TS dat zelf niet eens (of misschien denkt ze het te weten, veel mensen zijn niet eerlijk over hoeveel geld ze wel of niet te besteden hebben).

Dank je wel zeggen is wat mij betreft een ander verhaal, maar wat betreft de boodschappen is dat echt eigen keuze.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:09

het zal wel een opvoeddingetje zijn. (heeft mijn vriend ook wel eens 'last'van - of ik dus van hem-)
een keer er iets van zeggen helpt bij hem het best.
wij hebben ook familievrienden die het 'normaal' vinden om iedere dinsdag bij ons te eten, maar zij nemen nog wel eens wat mee en helpen ons daarna bij allerlei zaken.

Gewoon een keer wat van zeggen dus, of niets speciaal in huis halen voor hem (laat hem maar zn eigen eten regelen)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Lalidan schreef:
femo schreef:

Waarmee je dus aan een keuze de JIJ maakt, een consequentie voor HEM verbind. Wondelrijke constructie.... Bovendien, geen van ons hier weet hoe hij financieel zit, misschien weet TS dat zelf niet eens (of misschien denkt ze het te weten, veel mensen zijn niet eerlijk over hoeveel geld ze wel of niet te besteden hebben).

Dank je wel zeggen is wat mij betreft een ander verhaal, maar wat betreft de boodschappen is dat echt eigen keuze.

Dus neem je maar, zonder te bedanken?
Dat vind ik pas een wonderijke constructie.
Als hij het financieel niet kan betalen, zou hij dat eerlijk kunnen opbiechten. omdat hij zich banketstaaf voelt naar ts, omdat zij alles betaald.

er is nooit een rede om klakkeloos aan te nemen zonder daarvoor een bedankje te geven, of zelf wat mee te nemen. kom op, een zak chips van een euro zal hij best kunnen betalen. >;) :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Precies wat Lalidan zegt, je mag die keuze best geven ('als je bij ons wilt verblijven verwachten we dat je ook een paar keer de boodschappen doet') maar dan heeft hij ook de kans om te besluiten dat hij dat helaas niet kan (of wil) en dus niet te blijven.

Maar het is niet helemaal kloppend om eerst iets geven en dan achteraf een 'rekening' indienen die niet vooraf is afgesproken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:13

Maar even over dat financiele aspect, thuis moet hij toch ook eten. Ik denk dat het inderdaad gewoon 'lompheid' is en er niet bij stil staan. Super attent TS dat je hem zo in de watten legt, dat doe ik ook met mijn gasten. Maar ik heb ook weleens tegen iemand gezegd 'kook jij volgende week lekker!' Soms zijn oplossingen veel simpeler dan we denken :) Toffe gastvrouw ben je!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:14

Is het niet andersom? Sommige mensen moet je wijzen en niet sturen (sturen doe je dus in de vorm van zeggen: wil jij x en y even halen, wijzen is van zeggen ik heb het nu al een aantal keer betaald, doe jij het de volgende keer?)

Nou femo, misschien zit zijn bedankje wel in het 'tot de volgende, hé!' We weten helemaal niet of hij wel of niet dankbaar is. Iedereen uit dat op een ander manier < zie verhaal Shadow>

En verder als iemand voor mij elke keer dit speciaal in huis halen (zonder dat ik dat weet-want het kan ook overkomen van ik heb het toch in huis dus ik zet het op tafel- als ik het wel wist dan nam ik wel een keer wijn of zelf een keer wat lekkers mee :+ ) en komt met en nu mag jij het betalen zou mijn eerste opmerking zijn van mij hoeft het niet eens. Dus hoeft er ook geen verplicht nummertje te komen met om de week betalen ofzo. Wie weet heeft die persoon dat geld daar niet eens voor. Haal het dan gewoon niet in huis, als je dat zo dwars zit. Het is goed bedoeld hoor, maar elke week ijs, snoep en weet ik het op tafel vind ik persoonlijk wat overbodig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:21

femo schreef:
Dus neem je maar, zonder te bedanken?
Dat vind ik pas een wonderijke constructie.
Als hij het financieel niet kan betalen, zou hij dat eerlijk kunnen opbiechten. omdat hij zich banketstaaf voelt naar ts, omdat zij alles betaald.

er is nooit een rede om klakkeloos aan te nemen zonder daarvoor een bedankje te geven, of zelf wat mee te nemen. kom op, een zak chips van een euro zal hij best kunnen betalen. >;) :=

Bedanken heb ik al aangegeven, dat is een ander hoofdstuk. Maar verwachten dat omdat jij iets doet, een ander dat terug moet doen, vind ik persoonlijk echt te gek voor woorden. En zich dan nog moeten verantwoorden ook!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:22

Ja maar lalidan, dat is toch een beetje een ongeschreven regel? Hij eet er toch ook van? dan kan hij zich toch ook een beetje voorstellen dat het netjes is om af en toe ook wat mee te nemen?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:23

femo schreef:
Ja maar lalidan, dat is toch een beetje een ongeschreven regel? Hij eet er toch ook van? dan kan hij zich toch ook een beetje voorstellen dat het netjes is om af en toe ook wat mee te nemen?

en tuurlijk moet je niks verwachten van een ander, (maar toch is het vrij normaal om wat terug te doen. al helemaal als het om weken gaat!)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:27

JIJ vind het normaal, maar niet de hele wereld denkt als jij. Ik vind het niet per definitie normaal. Als jij dat wil doen, helemaal prima. Voor mij hoeft dat niet, liever niet zelfs. DUs ik zal het ook niet terug doen. En als jij dat van mij verwacht, zeg ik misschien wel liever, "sorry, dank je wel, maar dan los ik het liever anders op".

Je spreekt jezelf in de laatste zin behoorlijk tegen, "tuurlijk moet je niet terug verwachten, maar het is wel vrij normaal, dus ik verwacht het wel".

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:31

Ik vind het wel normaal als je iets terug doet in welke vorm dan ook.
Zo eet mijn vriend vaak mee met ons en om iets terug te doen kookt hij nu 1x per week.
Al helpt die gast met de afwas (vaatwasser inruimen) of weet ik het wat.
Dat je toch ziet dat hij het waardeert dat hij daar mag blijven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:33

Nou , een bedankje voor het fijne weekend , lijkt me vrij normaal!

Je blijft toch niet 2 dagen per week bij iemand logeren en zegt aan het eind alleen Houdoe?

Kijk, als het eens voorkwam, dan is het wat anders maar als je ieder weekend op de pot teert van je vrienden kun je mij niet wijsmaken dat dat normaal is.
Als je uit gaat geef je elkaar ook af en toe een biertje en ga je ook niet de hele avond drinken op de kosten van een ander.
Natuurlijk hoeft dat niet in de papieren te lopen maar een keer zelf wat boodschappen meenemen, helpen met koken ofzo is toch vrij normaal gedrag.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:33

Lalidan schreef:
JIJ vind het normaal, maar niet de hele wereld denkt als jij. Ik vind het niet per definitie normaal. Als jij dat wil doen, helemaal prima. Voor mij hoeft dat niet, liever niet zelfs. DUs ik zal het ook niet terug doen. En als jij dat van mij verwacht, zeg ik misschien wel liever, "sorry, dank je wel, maar dan los ik het liever anders op".

Je spreekt jezelf in de laatste zin behoorlijk tegen, "tuurlijk moet je niet terug verwachten, maar het is wel vrij normaal, dus ik verwacht het wel".

Nou nou, je hoeft niet zo fel te worden hoor. :')

Het is wel algemeen bekend dat het zo werkt in de wereld. Wie goed doet, goed ontmoet.

Het hoeft dus niet, het is niet verplicht, maar het is wel sociaal!
verder verdraai je mijn woorden, want ik zeg: Je kan niks verwachten, maar het is wel vrij normaal om te bedanken of ook een keertje mee te betalen aan het eten wat je zelf eet. :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:34

femo schreef:

Niet verwachten dat een ander iets wel snapt of iets zich wel kan voorstellen..

Vanwege dit soort geneuzel nam ik vroeger dus nooit drankjes aan van anderen in een kroeg. :+ Omdat mensen er een verplichting aan willen hangen. Ik drink alleen fris of water en had geen geld om op zo'n avond tientallen euro's extra's uit te geven aan andersmans wijn en bier die 2 tot 3 keer zo duur zijn. Dan gaat het in groepen van 20 man hard van je af.

Ik blijf het raar vinden dat als jij iemand iets aan biedt dat er dan een verwachting is dat die persoon dat zelf terug doet, want dat is wel netjes (en dat is het zeker ook, maar of het je mag verwachten en stilletjes nog ergens wil 'eisen' ook is een ander verhaal). Ik denk dat de ultieme 'netheid' zit in het iets aanbieden en NIET verwachten dat er iets terugkomt. En blij wezen als dat wel komt, in plaats van dat maar verwachten.

<los van het feit of je een keertje hardop en luid en duidelijk 'dankjewel' zou moeten zeggen>

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:38

Ze vraagt toch ook niet dat hij nonstop de boodschappen doet? Zij zorgt dat hij te eten krijgt (snoep hoeft dan misschien niet maar broodjes vind ik alsnog heel attent) en dan moet hij zo net zijn om te zeggen hey ik vind het echt super dat jullie altijd lekkers in huis halen maar het hoeft echt niet. Als hij gretig mee eet vind ik het van zijn kant gewoon niet netjes dat hij wel de lusten maar niet de lasten wilt dragen. Dan moet je ook niet altijd accepteren en er wat van zeggen of alsnog uit fatsoen zelf eens iets meenemen al is het een zak chips.

Ik heb een hele goede vriendin gehad die ik heel lang kende. Ze kwam wel eens bij mij logeren. Ik ben een keer bij haar geweest en heb netjes voor de boodschappen meebetaald en ze had verder niets in huis want haar ouders waren op vakantie en hadden haar niets achtergelaten. Ja prima, dan koop ik boodschappen he, ik wil namelijk zelf ook graag wat eten. Dus een tijd later komt ze weer naar mij, ouders en ik alles netjes klaargemaakt voor haar, op onze kosten naar de bios want ze had geen geld dus echt geen enkel probleem hoor maar weet je waar ik gewoon principieel niet echt gecharmeerd van was? Dat ze een reep chocolade mee gesmokkeld had en die helemaal alleen aan het opeten was terwijl we ook andere dingen gekocht hadden (ik dus, zij had geen geld). Nu vind ik het nogmaals niet erg voor een vriendin te betalen en ik had niet eens iets van haar chocolade willen hebben hoor maar toen we daarna thuis waren at ze gewoon verder en heeft me niet een keer wat aangeboden. Ze wilde daarbij nergens heen, niets doen en liet me niet eens iets weten toen ze thuis was en ze was al een dag langer gebleven omdat m'n ouders haar niet met sneeuw de weg op wilde sturen. Ik was zo beledigd he, ze deed niet eens moeite me te laten weten of ze veilig thuis was, ik was bezorgd! Hierna heb ik haar nooit meer gesproken. Ik hoef niets meer met haar te maken te hebben.
Oh ja ze kwam trouwens naar mijn paard dat te koop stond kijken waar zij op eigen initiatief voor vroeg toen hij nog niet eens echt te koop stond. Ze kwam dan kijken en logeren, twee vliegen in een klap. Ik ben heel duidelijk geweest dat als ze hem niet leuk vond ik dat echt niet erg vond en het ons weekend niet hoefde te verpesten. Ze heeft hem bekeken, niet eens geaaid en er verder geen woord over gesproken. Ze had toch op z'n minst iets kunnen zeggen want we kenden elkaar echt al heel lang. Vrienden kunnen toch eerlijk zijn? Toen ze dus thuis was heeft ze nooit contact opgenomen en zo doende heb ik er ook m'n handen vanaf getrokken. Heb er geen spijt van als ik eerlijk moet zijn. Ik had het lef nooit gehad te freeloaden van een goede vriendin en vervolgens nog m'n eigen snoep mee te nemen en niet eens voor te slaan om te delen :n
Ik kan me goed voorstellen dat TS zich niet fijn voelt nu.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:48

Cimello, ik snap vrij weinig van je verhaal. Maar als ik dat laatste goed begrijp ben je beledigd omdat je vriendin uit haar eigen beweging aan bood om bij je paard te gaan kijken en dat heeft gedaan, maar je weekend is verpest/ je bent beledigd omdat ze hem niet wilde aaien?

Hoe kun je nou in hemelsnaam voldoen aan iemand anders z'n verwachtingspatroon als je niet weet wat dat verwachtingspatroon inhoudt?

ts, zoals je ziet zoveel mensen zoveel wensen. Enig idee of er wat van je gading tussen zit?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:54

snap het verhaal heel goed van Cimello

Onder het mom van ik kom naar je paard kijken wat te koop staat en ik heb interesse, is ze een weekend komen logeren terwijl ze helemaal geen intresse had in het paard.
Ze teerde gewoon lekker makkelijk op de pot van haar vriendin.

Je gaat toch niet op reis zonder geld mee te nemen?

Je hebt tegenwoordig inderdaad een hoop mensen die weinig fatsoensnormen hebben geleerd of ze zeer gemakkelijk in de wind slaat en graag proviteerd van anderen, onder het mom van, zolang ze niet protesteren heb ik dat weer mooi binnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:03

Sammie schreef:
Is het niet andersom? Sommige mensen moet je wijzen en niet sturen (sturen doe je dus in de vorm van zeggen: wil jij x en y even halen, wijzen is van zeggen ik heb het nu al een aantal keer betaald, doe jij het de volgende keer?)

Nou ik bedoelde er meer mee dat sommige mensen niets hebben aan subtiele hints (waarmee ik wijzen bedoelde) en meer hebben aan gewoon zeggen waar het op staat (sturen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:03

Hmm ja jammer dat hij die dankbaarheid niet toont. Maar wil hij ook echt dat er een biertje en knabbels etc zijn of willen julie dat meer om ht gezellig te maken? Maarem ik vind trouwens dat je vanaf groningen naar breda en daarna naar eindhoven reist toch wel omrijdt of niet?