Medicijnen testen voor geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:44

Wat ik me afvraag is vooral voor een vrouw beinvloed het niet op je vruchtbaarheid? Ik wil namelijk graag kinderen maar ben als de dood dat dat door dit soort dingen moeilijk word of je kindje niet gezond word geboren

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:46

@Jamiejoyce
Daarvoor geldt denk ik hetzelfde als voor alles. Het is uitgebreid onderzocht bij dieren en vaak ook al bij mensen en als er aanwijzingen voor zijn dat dat zo zou zijn, dan krijg je het middel niet. Maar 100% zeker kun je dat niet weten. Net als eigenlijk ook met heel veel geregistreerde medicijnen die nog geen 50 jaar op de markt zijn, ook daarbij heb je geen 100% zekerheid dat er tientallen later niet iets over ontdekt wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:49

Ts, je noemt testen op apen, maar dit is in veel landen niet toegestaan of heel beperkt. Heel verl diertesten voeren ze uit op muizen/ratten die genetisch zijn aangepast.

Overigens vind ik het zeker interessant en wil zelf ook nog altijd eens meedoen. Wel bij onderzoek met een zeer klein risico, of waar bijvoorbeeld getest wordt wat buitenlicht als effect heeft op je studie oid. Denk dat deze toetsingen zeker interessant en heel belangrijk zijn voor de ontwikkelingen binnen dat onderzoek.

Overigens is er wel een zekere controle op de mensen die zich opgeven, ik heb gelezen dat je maar een x-aantal keer per jaar/periode mee mag doen zodat men geen geld gaat verdienen over je eigen (of zelfs andersmand) lichaam.
Je mag overigens ook altijd stoppen, als je achteraf de testen niet prettig vind.

Bij vaccinatiestudies krijg je vaak een verzwakt of dood of deels virus/bacterie/etc ingespoten, de kans dat je daar dus zo ziek van wordt als bij een normale besmetting is veel kleiner.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:51

Ik ben hier ook altijd een beetje huiverig voor, en zou er denk ik ook niet snel aan mee doen.

Heb het heel wat jaren terug gezien bij mijn opa, en het testen van een nieuw medicijn.
Mijn opa was eigenlijk al heel slecht en de verwachting was nog 3 maanden.
Vanuit het ziekenhuis waar hij onder behandeling was kwam de vraag of hij aan een test van een nieuw medicijn wilde mee werken.
Hij is hier in eerste instantie heel van opgeknapt, alleen de bijwerkingen waren minder. Er zat blijkbaar iets in waardoor hij onderhand op een bodybuilder leek.
De test werd afgeblazen omdat het toch niet de gewenste resultaten gaven + de bijwerkingen.

Door deze test heeft hij wel langer gehad dan de 3 maanden die ze hem eerder gaven.
Maar helaas is de lijdensweg voor hem groot geweest. Doordat zijn hart door die medicijnen zo sterk geworden was, bleef deze maar kloppen ondanks zijn verdere lichaam helemaal op was (lees grote doorlig plekken op stuitje, hielen, vingertoppen die zwart werden).

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:12

Eleandra schreef:
@bakkabouter
Waarop baseer jij dat die studies een lager risico hebben? Oprechte vraag hoor :) Ik vind zelf juist altijd de vaccinatiestudies maar niks, omdat je vaak best wel het risico loopt de ziekte te krijgen.

De studies waaraan ik heb deelgenomen, was 2X het (seizoens)griepvirus, en 1X een virus uit australië dat ook voor iets grieperigs zorgt (dode kiem, dus reageren kon wel, maar ziek worden niet). Dat wilden ze aan deze kant van de wereld testen, omdat de mensen hier daar in principe nooit mee in aanraking zijn gekomen.
Er is al een hele hoop kennis over hoe ze griepvirussen moeten aanpakken, maar er gebeurt jaarlijks een nieuwe studie om te kijken of wat ze denken te weten nog steeds van toepassing is op de variant die op dat moment de ronde doet, en of andere details in het vaccin misschien toch niet voor een betere immuunrespons zorgen. Het is dus geen "nieuw" vaccin, en het is sowieso "maar" griep. Mezelf met een levende stam ebola laten vaccineren zou ik overigens niet doen :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:24

Denk ook niet dat dat zal worden goedgekeurd door een ethische commissie :P

Wel interessante onderzoeken bakkabouter, hoe kwam je ermee in aanraking?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:31

Op de campus van de universiteit waar ik toen studeerde lag een folder. En aangezien het centrum waar de studies gebeurden naast die campus lag, kon ik mijn afspraken plannen tijdens een springuur ofzo, lekker makkelijk :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:34

Heel interessant onderwerp!
Zelf zou ik het nooit durven. Het voelt toch een beetje als gokken met je eigen gezondheid voor wat centen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:36

Eleandra schreef:
@Elise_K
Mijn ervaring is dat je inderdaad lekker zelf erachteraan moet blijven bellen, anders komt er vaak niks van omdat ze best wel ruim in de proefpersonen zitten.

Die ervaring heb ik niet. Heb er nooit achteraan moeten bellen. Ik werd steeds bijna door ze gestalkt omdat ze personen tekort hebben. :')

Sleeper

Eleandra schreef:
Net als eigenlijk ook met heel veel geregistreerde medicijnen die nog geen 50 jaar op de markt zijn, ook daarbij heb je geen 100% zekerheid dat er tientallen later niet iets over ontdekt wordt.

Dit vind ik goed punt. Met de meeste nieuwe medicijnen weten ze nog niet wat het doet op de lange termijn of op de volgende generatie (op je kinderen dus) Ik heb meegedaan aan nieuwe medicijnen voor de Nederlandse markt maar dan in studie verband, toch even wat anders dan helemaal nieuwe medicijnen testen (dus geen geld maar hopen dat het voor je eigen gezondheid positief werkt) Fijn, moedig (?) dat er mensen zijn die het aandurven.

Joscaa

_Ekenna schreef:
Die ervaring heb ik niet. Heb er nooit achteraan moeten bellen. Ik werd steeds bijna door ze gestalkt omdat ze personen tekort hebben. :')

& bij welke deed jij het? :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:40

Joscaa schreef:
_Ekenna schreef:

& bij welke deed jij het? :)

Link2trials & Qps :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:54

Dankjewel! :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:10

lijkt me best wel heftig

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:23

Even stipje.. Vind dit wel razend interessant!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:32

Lijkt mij ontzettend interessant om een keer hieraan mee te doen, maar aan de andere kant ook wel eng. Wat ik wel eens doe is eten proeven en dat valt toch meestal wel goed in de smaak.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:38

Stiekem zou ik dit ook wel heel graag willen doen, gewoon puur voor het gemakkelijke geld. Helaas kan ik totaal niet tegen naalden en ben ik vrijwel altijd te licht om mee te mogen doen. Toch jammer, mijn kledingkast kan wel een update gebruiken :Y)

Mensen die het wel doen, hoe staat jullie familie er tegenover? Ik denk namelijk dat mijn ouders het best eng zouden vinden als ik medicijnen zou testen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:41

Zo te lezen het meeste in Groningen.
Zou het nu in Eindhoven zijn zou ik er nog wel over na willen denken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:42

Mijn ouders zijn het er niet mee eens, maar ik heb geld nodig en ik heb me gewoon ingeschreven bij twee dingen hiervoor. Als ik er zelf maar achter sta. ;)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:43

Ik heb hier ook vaak over gehoord. Ik ben chronisch ziek en gevoelig voor veel medicatie.. Ik word stoned van pijnstillers, ga hallucineren van bepaalde medicijnen en ben allergisch voor een aantal antibiotica.. Dus voor mij is dit in ieder geval geen goed idee :')..

Maar mijn vader die doet wel mee aan medicijntests voor hart en vaatziektes. Mijn vader heeft een zeldzame afwijking aan een van zijn slagaders waardoor hij een interessant proefpersoon is. Volgens mij doet hij dit vrijwillig, ik heb hem in ieder geval nooit over geld gehoord. Meestal zijn alle medicijnen dan al meerdere malen getest, ook op mensen. Gezien mijn vaders afwijking is het ook logisch dat de medicijnen eerst grondig getest worden.

Wel dapper hoor, ik zou het denk ik niet durven!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:49

NatasjavE schreef:
Mijn man heeft hier in zijn studie tijd aan mee gedaan. Hij kreeg een medicijn wat al heel lang ingezet wordt. Lithium. Is hij heel ziek van geweest.

Het is erg nuttig onderzoek. Maar ik zal eerlijk zijn, ik durf niet.

Weet je zeker dat het lithium was? Dan kan ik me voorstellen dat hij ziek is geworden :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:50

Ook niet vergeten dat je als tester eerst heel goed onderzocht word en ook is het meestal zo dat de hoogste vergoeding het meeste ongemak met zich mee kan brengen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 17:54

Klopt, ze vergoeden op basis van ongemak (niet risico!). Dus veel bloedprikken/testjes/maagsonde/etc. betekent meer geld voor dezelfde tijd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

Ik heb ooit eens een blog gelezen die iemand live bijhield terwijl ze aan zo'n test meedeed. Ze moest geloof ik een week intern, maar dat was een soort GHB en had best wel bijwerkingen onder de groep proefpersonen. Klonk aardig heftig vond ik! (al blijft het een blog, dus hoeveel ervan 100% waar is weet je nooit natuurlijk..)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:48

Mijn man heeft dit ook eens gedaan, medicatie voor shizofrenie? Hij bleek allergisch te zijn en het is bijna zijn dood geweest. Medicatie is niet op de markt gekomen. Hij heeft een leuke tijd daar gehad en je wordt onwijs goed verzorgt.