Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:05

Kentaro schreef:
Dan zou je man (ik neem tenminste aan dat dat de zoon is, of is het een andere zoon? :+ ) eens kunnen bellen om te informeren!

Maar gezien ze daar niet eens weten dat ze wel degelijk bedragen op hun bevestigingen zetten, lijkt het mij dat ze je een oor aan proberen te naaien...
Ik zou de bevestiging inscannen en er nog een mailtje aan wagen. Dat je het voor die prijs bent overeengekomen en dat je graag een credit voor de bijgevoegde factuur ontvangt en een juiste factuur tegemoet ziet!

Het is op mijn man's naam besteld en zijn vader (mijn schoonvader) haha heeft rechtsbijstand. Ja heb ik inmiddels gedaan. :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:08

Shadow0 schreef:
Het hangt er vooral vanaf of die 39,95 zo absurd laag is dat je wist dat dat niet kon kloppen. Dan is er namelijk sprake van een 'kennelijke fout'. (Een tv die normaal 500 euro ineens voor 50, dan weet je dat dat niet klopt en er vooral een komma verkeerd staat.)
Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... oken-prijs

Maar dat lijkt me bij boeken nog niet zo duidelijk. En in dat geval heb je gewoon recht op levering van het gebodene tegen de afgesproken prijs. Dat is het risico van de leverancier - en dat moet hij maar uitvechten met de uitgever, dat is inderdaad niet jouw probleem.

Als je het boek inderdaad wilt houden, kun je een goede motivatie schrijven met de documentatie en aangeven dat je zoals overeengekomen de 39,95 betaalt (als je dat nog niet gedaan hebt) maar dat je niet akkoord gaat met de verhoogde kosten. Kijk zeker even naar de voorbeeldbrief van ConsuWijzer, dat helpt wellicht. Maak deze brief zo serieus en officieel mogelijk - want hoe meer jij uitstraalt dat je precies weet hoe de wet hierin is, en dat je dit echt tot op de bodem wilt uitvechten, desnoods tot de rechtzaal aan toe, des te meer kans heb je dat ze inbinden.

Er is echter wel een maar. Als de verkoper niet akkoord gaat, is de kans groot dat die vervolgens overgaat tot het inschakelen van een incassobureau om die overige 90 euro te krijgen (en bijkomende incassokosten en gedoe.) Aan dat incassobureau kun je dan ook je bewijzen en bezwaar kenbaar maken, en daarna kun kun je betaling blijven weigeren tot het aan de rechter wordt voorgelegd (en dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.) Maar dat is wel gedoe. De kans is groot dat het veel tijd en moeite kost.

De tweede weg is om het boek gewoon terug te sturen. Ook daar twee dingetjes om op te letten: allereerst: verzend het verzekerd. Je wilt niet hebben dat het pakketje toevallig zoekraakt en je alsnog voor die 128 euro kunt opdraaien.

Je kunt dit terugsturen op grond van de wet Koop op Afstand, in dat geval zijn de retourkosten voor jou (tenzij de voorwaarden iets anders stellen.) Het minste gedoe want je hoeft niets te bewijzen en je hoeft niet uit te leggen waarom je het terugstuurt.

Je kunt het ook terugsturen omdat je geen boek van 128 euro hebt besteld, en je deze koopovereenkomst dus niet bent aangegaan. De verzendkosten van jou naar hen komen dan voor hun rekening. Maar... ook hierbij is de kans groot dat ze daar niet meteen zin in hebben. Ook daar een goede onderbouwing en duidelijk maken dat je door wilt zetten.

En bewaar alle mail en communicatie goed, ook de komende paar jaar!

Dank je wel!! Ik ga het in elk geval eerst proberen daar ik eigenlijk alles gewoon op papier heb staan en ze de fout al lang eerder hadden kunnen opmerken. Vergelijken kon ik ook niet daar het boek alleen via hun al te bestellen was. En ik het ook geen rare prijs vond. 128 euro vind ik ook een absurde prijs.

Snorkel8

Re: Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:21

Normaal kun je prijzen vergelijken, inderdaad een tv voor 50 euro kan niet kloppen, 39,95 voor een boek is anders een hele reële prijs en daarbij is het boek nog nergens anders te koop dus kon je ook niet beter weten. Denk dat het bedrijf in dit geval fout zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:35

Neem anders eens contact op met de uitgever wat zij aanraden? En of dat serieus de verkoopprijs is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:47

Ts, ik weet niet hoe de wetten in Duitsland zijn maar volgens mijj sta je gewoon heel sterk. Boek is voor deze prijs aangeboden, alleen bij hun te koop dus geen vergelijking mogelijk en daarnaast heb je drie keer de bevestiging van de prijs. Het feit dat ze aan de telefoon al narrig beginnen te doen als jij voet bij stuk houd versterkt dat gevoel zeker. Gewoon het gewenste bedrag,39,95 betalen zodat ze je daar niet op kunnen pakken en anders moeten ze maar gerechtelijke stappen ondernemen(de nog veel duurder zijn dan het verlies van 80 euro).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:45

Weer over en weer contact gehad via de mail en ze houden voet bij stuk dat de fout bij de uitgever ligt. Heb dan ook geschreven dat ik als onwetende klant niks maar dan ook niks met de uitgever van doen heb en het boek bij hun besteld heb. En ze ook in die maand tijd een mail hadden kunnen sturen met de fout en na hadden kunnen vragen of de klant het boek voor die prijs wil hebben ipv ook nog eens een bevestiging per post te sturen.
Daarop bood ze daarvoor haar excuses aan en dat ze dat had kunnen doen maar had besloten de boeken gewoon te versturen. heb toen de vergelijking gemaakt van een wasmachine bestellen van 300 euro en dan bij levering een rekening van 500 krijgen. En dat dat toch echt niet kon. Ben benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:50

Klinkt allemaal vooral erg amateuristisch. (Maar dat scheelt, dan is de kans een stuk groter dat ze niet eindeloos moeilijk gaan doen.)
Zal een dure maar wijze les voor ze zijn vrees ik :=

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:20

Ja vond ik ook maar het gaat om een best bekend bedrijf in Duitsland en had zoiets dan ook totaal niet verwacht eerlijk gezegd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:09

Inmiddels krijg ik zelfs om 10 uur s'avonds nog mail terug... Het is nu zo dat hun niet verplicht zijn mij dat te leveren voor de afgesproken prijs en dat ik het boek maar terug moet sturen en als ik dat niet doe dat er gerechtelijke stappen worden genomen. Of betalen.

Heb ze even gewezen op hun eigen kleine lettertjes waarin dat inderdaad staat als je alleen nog maar een bevestiging per mail hebt gehad. Maar daar het boek nog niet leverbaar was heb ik zelfs een bevestiging per post gehad. En dat staat niet in die lettertjes.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:18

Ha, nu wordt ie mooi zeg. Gaan ze naar jou dreigen terwijl de fout bij henzelf ligt.. :')

Benieuwd naar juridisch advies hierover.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:24

Wilawander schreef:
Inmiddels krijg ik zelfs om 10 uur s'avonds nog mail terug... Het is nu zo dat hun niet verplicht zijn mij dat te leveren voor de afgesproken prijs en dat ik het boek maar terug moet sturen en als ik dat niet doe dat er gerechtelijke stappen worden genomen. Of betalen.

Ik zou haast geneigd zijn om dan terug te sturen: 'Ik ben van harte bereid mijn standpunt aan de rechter uit te leggen en zie de dagvaarding met vertrouwen tegemoet.' :PB

Want het is echt onzin. Ze HEBBEN je al geleverd namelijk. Daarmee kunnen ze hun beroep op 'een mailbevestiging is geen daadwerkelijke overeenkomst' gewoon vergeten. (Ik weet eigenlijk niet in hoeverre dat uberhaupt kan, maar hier is het in elk geval niet van toepassing.)

Maar goed, dan moet je wel bereid zijn om het hoog te spelen. Dus je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Ze hebben echt geen poot om op te staan, maar ze kunnen wel blijven bluffen en als je die strijd niet aan wilt gaan, dan zijn en blijven de andere opties: terugsturen op eigen kosten, of terugsturen en de kosten daarvan proberen te verhalen (voor of nadat je het terugstuurt.)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:25

Gewoon voet bij stuk houden en bluffen. Wie eist, bewijst. Ze laten het toch niet voor de rechter komen. :')

Dit is gewoon hilarisch haha. :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:32

Wat een bijzondere situatie. Wat is de titel van het boek en het isbn nummer?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:37

Volgens mij kunnen ze niet veel doen. Ook in Duitsland geldt dat als de prijs duidelijk niet klopt en je ervan uit kunt gaan dat het een fout is, ze betaling kunnen verlangen of de waar terug. Maar in dit geval lijkt me dat niet, 39 euro voor een boek lijkt heel redelijk. Ik zou mijn poot stijf houden.

http://m.heise.de/newsticker/meldung/On ... 15273.html

Volgens mij mag het niet eens, wat ze doen. Dit kan gezien worden als een Lockangebot, je lokken met een lagere prijs en dan later de prijs verhogen, dat mag niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:45

Vogelmedizin und Chirurgie in der tierärztlichen Praxis.

Het boek is nu bij nog twee bedrijven te bestellen voor 128 euro. Maar daar nog niet leverbaar. Dat was in Mei nog niet het geval. Toen was het alleen bij hun bestelbaar. Ze hadden een folder via de mail rond gestuurd waarin dit boek stond ook voor de prijs van 40 euro.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:50

Het is echt hun fout.
Dat bedrijf heeft geen poot om op te staan, jij hebt bewijzen. De uitgever bepaald het bedrag niet.
Succes, jij staat in je gelijk hoor!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:51

Aan de hand van deze advertentie die ik per mail kreeg heb ik het boek in Mei besteld.
Afbeelding

Daar staat ca. 39,80 maar dat ca. is nog geen 128 euro

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:00

Een jaar geleden heb ik een boek gekocht dat op een aantal sites 250 euro zou moeten kosten, ik heb het gevonden voor 40 euro. Nu nog word het boek aangeboden voor 125, 175 en 250 euro. Maar bij mij is het netjes voor 40 euro geleverd. Waarmee ik maar wil zeggen dat jij er niet van uit kon gaan dat de prijs niet zou kloppen. Dus je staat in je recht. Gewoon het afgesproken bedrag betalen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 22:59

Even een update:

Twee weken na de rekening kwam er een incasso. Geen herinnering, geen aanmaning. Nee direct een incasso van 176 euro. Hier was het bedrag van 39,80 van het boek wat ik al betaald had vanaf getrokken.

Ik had zelfs nog 2 weken de tijd het boek terug te sturen.

Contact opgenomen met de incasso. Een aantal bewijzen die op de comp. had toe gestuurd en ze zouden zich melden als ze nog meer wilden hebben. Tot nu toe helemaal niks en zeker al een maand verstreken. Heb nu 7 verschillende printscreens, bevestigingen en zelfs een folder waar het bedrag van 39,80 instaat.

De incasso noemde de datum van bestelling de contract datum!! dus daar ook nog even op gewezen dat die wederzijds is en ik me daar aangehouden heb.

Ben benieuwd of er nog wat komt.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 26-07-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:09

Ik volg :)

Vind dit wel interessant hoe het bedrijf doet.

In principe sta je volgens mij volledig in je recht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:25

Ik volg ook... Van die incasso zou ik niet warm of koud worden. Dat is dus bluf van een bedrijf die zelf gewoon niet weet wat de regels nu precies zijn.

Leuk is het echter allemaal niet :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 23:27

Nee leuk is het zeker niet. Had ook eerst eens een herinnering verwacht. heb ze daar ook op gewezen dat dat volgens mij standaard is. Herinnering. 1e aanmaning, 2e aanmaning en dan incasso met incassokosten. Maar niks van dit alles. Heb hier ook geen ervaring mee want betaal altijd alles meteen na binnen komst.
De incasso moest 1 Juli binnen zijn en na het versturen van de mail met alle gegevens en een lange lap tekst met alle mails over en weer enz. Heb ik niks meer van ze vernomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:06

Vertel ze duidelijk dat je niet van plan bent te betalen, en dat je van harte bereid bent het hele verhaal voor de rechter uit te leggen en de dagvaarding wel ziet komen. (En wedden dat ze dat niet durven? Veel geschreeuw en weinig wol.)
Incassobureau's kunnen niet zo veel, behalve op alle mogelijke manieren irritant, dreigend en bot zijn. Maar ze hebben geen extra mogelijkheden, daarvoor moeten ze bij de rechter zijn, of bij een gerechtsdeurwaarder. (Als die contact opnemen, wel meteen je documentatie geven en aangeven dat jij van mening bent dat de vordering onterecht is.)

Verder zoveel mogelijk negeren, maar al je documentatie wel heel goed bewaren de komende jaren. Want ze gaan het vast nog een paar keer proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:02

Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat zoiets op deze manier gaat, de tips die dan gegeven worden enzo.

Natuurlijk is het ontzettend suf van het bedrijf om dat boek naar je te versturen voordat ze aan je hebben verteld dat de prijs toch een stuk hoger werd dan gedacht. Ze hadden natuurlijk eerst je akkoord af moeten wachten en als je dat niet gegeven had, dan hadden ze het boek gewoon niet moeten sturen.

Maar wellicht hebben ze een gedachtenkronkel gemaakt dat ze dachten dat je het boek graag snel wilde hebben en niet van de prijs zou schrikken en zo wel, dat je het dan terug zou sturen. Of zoiets.

Blijkbaar is de echte prijs ook niet zo raar gezien het boek dat boven "jouw" boek staat in de mail, ook die hoge prijs heeft. En studieboeken (of iets van dien aard) kunnen sowieso nogal prijzig zijn natuurlijk :=

Ondanks dat het niet zo slim was van hen om het boek aan je te sturen zonder overleg vooraf, vind ik het eigenlijk ook niet zo netjes dat je nu je weet wat de waarde van het boek is, je het toch voor die verkeerde prijs wilt hebben en niet gewoon terugstuurt (op hun kosten) gezien je het niet wilt hebben voor de echte prijs.

Iedereen kan een foutje maken. Waarom moet het dan altijd zo zijn dat als het een bedrijf is het maar als normaal gezien lijkt te worden om die een poot uit te willen draaien? :o

Hebben ze ook niet voorgesteld om het op hun kosten terug te sturen? Of het verschil qua kosten te delen o.i.d. zodat je bvb. de helft van de normale prijs zou betalen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:12

Ik vind dit niet meer onder iedereen kan een foutje maken vallen. Zelfs niet onder een dat had je kunnen wetten foutje zoals een komma verkeerd of een cijfer te weinig. Bedrijf komt ook totaal niet over als oplossingsgericht willen zijn over.