omver gereden door een dief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Re: omver gereden door een dief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:50

Lastige situatie.
Ik begrijp dat je in de heat of the moment bepaalde keuzes maak, maar zoals het verhaal hier staat klinkt het echt alsof je als een wilde achter de winkeldief aanging.
Ik denk dat die boodschappen minder belangrijk zijn dan je leven, je had wel onder de auto terecht kunnen komen.
Verder kun jij als persoon volgens mij geen aangifte doen tegen die mevrouw, omdat ze geen doodsbedreiging heeft geuit aan jou als persoon. Alleen dan kun je aangifte tegen de mevrouw doen.
Daarnaast vind ik het feit dat ze jou bijna omver reed wegvallen tegenover het argument dat jij in het moment haar vest van het lijf afrukte. Jullie deden allebei dingen die niet door de beugel kunnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:58

Verdachte
...diegene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.

En heterdaad
Wanneer het strafbare feit ontdekt wordt terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan werd.

Dus ja die persoon was wel degelijk een verdachte en ts mocht haar aanhouden.
Ook buiten de winkel.
Officieel moet ze wel kenbaar maken tegen de dief dat deze is aangehouden voor diefstal.

En ja als de verdachte dan geweld gebruikt mag je evenredig veel geweld terug gebruiken.

Je mag ook visiteren.
Wat inhoud in bijvoorbeeld een tas kijken met toestemming.
Maar een vest Open trekken mag weer niet.
In beslag nemen van goederen mag ook.
Maar ook dan alleen voor vatbare voorwerpen.
Vatbaar is waar je bij kunt zonder een vest open te maken. Dus iets wat uitsteekt uit de jaszak.

Dus ts heeft dingen gedaan die mogen.
Maar ook dingen die niet mogen.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:00

Ik werk ook bij een supermarkt en wij mogen nooit of te nimmer alleen achter een winkeldief aan. Dit omdat zij dit te gevaarlijk vinden. Onze eigen veiligheid gaat voor.

Zou volgende keer toch een beetje oppassen, maar snap dat je waarschijnlijk vol adrenaline zat :)). Sterkte met je beurse plekken en ben benieuwd wat de politie zegt. Mijn vriend is agent dus kan het eventueel ook nog even vragen :j.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:05

Nadat ik een keer een winkeldief probeerde tegen te houden kreeg ik als advies van mijn baas het volgende; je krijgt veel te weinig betaald om zo veel risico te nemen, dus doe dat nooit meer!!
Ik denk dat jij dit advies ook goed kunt gebruiken, want jou actie komt op mij over als levensgevaarlijk! Knap dat je zoveel over hebt voor een fles wasmiddel..
Gewoon kenteken noteren de volgende keer en camerabeelden doorgeven aan de politie, kunnen zij er wat aan doen..

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:28

Net terug van het bureau
Mevrouw had al eerder een verbod en heeft ook dit verbod geschonden voorheen
Dus gegevens etc waren al aanwezig
Ik heb nog gevraagd of ik zelf aangifte kon doen tegen haar maar het werd me afgeraden omdat dit zonde is van de tijd en dit al verwerkt wordt in de huidige zaak

Ik heb nog gevraagd of ik iets heb gedaan wat niet mocht maar dat was niet direct het geval

Dus nu afwachten