Ervaringen HBO paarden sector?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:33

Ik kom ook even mijn ervaringen ventileren :P

Piekosjj schreef:
In het eerste jaar voelde ik me zelfs heel vaak niet serieus genomen omdat ik officieel gezien geen eigen paard heb, geen Z parcoursen spring en/of niet bij een of andere bekende dressuurruiter heb gewerkt.

Dit is precies de reden waarom ik na een meeloopdag de opleiding Hippische Bedrijfskunde aan de CAH van mijn lijstje heb geschrapt. Het ligt misschien net aan de mensen die je treft maar ik voelde me er absoluut niet welkom, toen nog zonder eigen paard en bovendien nog nooit een B-proef gereden :+ Dit leek me toen nog de meest 'geschikte' HBO met paarden maar ik heb inmiddels meerdere mensen gesproken die dit hebben gestudeerd en die zijn geëindigd als respectievelijk receptioniste, secretaresse en winkelbediende bij de bakker, puur omdat er geen werk in te krijgen is als je de connecties mist.

Wat een bekende van mij nu doet is een studie Bedrijfskunde en dan met paardgerichte minors erbij. Dat zou ik eerder doen, heb je toch 'iets met paarden' en tegelijk een diploma waarmee je ergens aan kunt komen. Ik ben net afgestudeerd aan het VHL in Leeuwarden (ook bedrijfskunde) en zie met regelmaat studenten Paard & Management voorbij komen die zich achter de oren krabben of dit nou wel een goede keuze was... Dat is bovendien nog een vrij massale opleiding met zo'n 80 tot 100 eerstejaars, althans, dat was de afgelopen jaren zo. Hoeveel daar uiteindelijk nog van afvallen weet ik niet :P Het schijnt wel vrij pittig te zijn, ik weet dat die studenten het een stuk drukker hebben dan wij.

Zeker met het nieuwe (DURE) leenstelsel zou ik héél goed kijken naar wat je er later mee wil. Een opleiding zelf kan doodsaai zijn, maar het voordeel is dat je er later eventueel nog een andere richting mee op kan.