Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:50

Enne... gewoon bezwaar maken. Doe een wob-verzoekje en op basis daarvan bezwaar maken. Heb je toch weer 2 maanden extra tijd om je kennis het leven zuur te maken.

Niet melden dat je auto is geleend met toestemming.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:56

Is het een incasso met bijkomende kosten of alleen het bedrag van de tank?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:58

Er zit een verschil in.
Jat iemand jouw auto (of kentekenplaten) dan is die persoon verantwoordelijk.
Maar jij hebt toestemming gegeven.
Ook is het geen brood die iemand uit een supermarkt steelt (voor eigen gebruik) zoals werd aanhaald, het is benzine die in jouw auto is gegaan en waar jouw auto op reed.
Net zoals je verantwoordelijk bent voor een kind of je paard ben je in dit geval ook verantwoordelijk voor je auto (bezit).
Klopt wel dat jaren terug de regels nog niet zo duidelijk waren, waardoor wanbetalers er mee weg kwamen.
Toen kon je bijvoorbeeld ruilen van auto met een kennis, beide tanken zonder te betalen en er gewoon mee weg komen omdat je de officiële eigenaar van de auto niet was. Hierdoor werd het een probleem van de tankstation houders. Wat dus ook weer niet eerlijk was.
Al kan je het misschien gooien op het feit dat hij wel binnen is geweest?
En ze dus de kans hadden zijn gegevens te noteren maar dat nagelaten hebben?

Jolliegirl

Re: Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:02

Simpel, laat ze maar bewijzen dat JIJ het bent.
Een auto kan immers niets jatten...dat doet een persoon.

Laat ze maar komen :D

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:08

Nee een auto kan niks jatten, maar zolang die auto haar bezit is, is ze wel verantwoordelijk :)
Met uitzondering als hij gestolen is en er aangifte is gedaan.

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:17

Ik ben het ermee eens dat jij toestemming hebt gegeven om je auto uit te lenen en dus daar verantwoordelijk voor bent. Echter, je hebt geen toestemming gegeven om benzine te jatten. Dus dan is het wel zo dat jouw auto er op rijdt, maar als je van te voren had geweten dat hij dit zou doen, had je nooit toestemming gegeven.. Ik zou toch kijken of er een mogelijkheid is om bezwaar aan te tekenen. Het lijkt me toch wel dat hier iets aan te doen is, of in ieder geval, dat lijkt me eerlijk.. De vraag is alleen of het echt mogelijk is om hem aansprakelijk te stellen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:39

Kan aan mij liggen, maar ik vind het niet helemaal onlogisch dat de tankhouder bij jouw uitkomt als zijnde jouw auto en verantwoordelijkheid. Zoals hierboven aangehaald, leen de auto van een ander en je zou overal vrij zijn om te tanken zonder te betalen.

Maar dat jij in eerste instantie wordt aangesproken te betalen, betekent niet dat jij het niet op die persoon mag verhalen. Ik krijg de indruk dat die kennis je ook toegegeven heeft niet betaald te hebben en jouw er duidelijk mee laat zitten. Wat let je om diegene eens even goed aan de tand te voelen en daar zelf je geld op te verhalen zou ik zeggen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:41

pff ik werk bij een benzinepomp en dit maken we dagelijks mee!
ik zal het straks even helemaal lezen en erop reageren.

zou ik morgen weten bij welk merk pomp het is gebeurd?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:43

Ongeacht wie verantwoordelijk is, want een banketstaaf van een vent. Direct schrappen uit je telefoonboekje.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:46

Wat een klojo := Ik ben echt onwijs dankbaar als ik iemands auto mag lenen, dit komt niet eens in me op.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:47

Hmm ligt het aan mij of denk ik gewoon aan diefstal? Van wie de auto is, is dan toch niet belangrijk? Als jij in de winkel iets jat, ben je toch ook zelf verantwoordelijk? Wat heeft de auto er mee te maken? Hij heeft gewoon niet voor de benzine betaald, daar gaat het in mijn ogen om..

Ik kan het uiteraard ook verkeerd zien :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:47

Ik zal het je nog sterker vertellen: let héél goed op aan wie je je auto uitleent!!
Stel dat die persoon een boete open heeft staan op zijn/haar naam en die heeft het zo ver op laten lopen dat er een ontnemingsmaatregel wordt opgelegd, dan wordt de auto in beslag genomen waar die persoon op het moment van controle in rijdt. Dus óók als dat een auto van een ander is. Dan heb je de poppen aan het dansen....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:54

Wat een laffe streek zeg. Ik weet dat wraak niet goed is, maar mocht je er niet uit komen dan zou ik hem echt een linke streek leveren, maar goed daar heb je nu niets aan. Heeft hij een vrouw? Wellicht dat die voor rede vatbaar is?

Kan je de videobeelden opvragen? Of een foto ervan waarop hij duidelijk te zien is? Ik zou eens overleggen met juridisch loket.

op zich vind ik het wel vreemd. Als hij overduidelijk op de camera aanwezig is. Ik vind geflitst worden (waarbij het vaak discutabel blijft wie er achter het stuur zat ) logischer om de kentekenplaat houder te beboeten dan in dit geval. Als hij niet bij een tankstation was gestopt, maar bij een drogist en daar dure parfums had gestolen, duidelijk op de camera, niet aangehouden en weggereden in jouw auto, dan komen ze uiteindelijk toch ook bij hem?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:57

Kun je niet het juridisch loket oid bellen hierover? Ik ben nu ook eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat de wet hier nou echt over zegt!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:00

Daarom leen ik mijn auto ook nooit uit, aan niemand niet, de enige die achter het stuur van onze auto's zit zijn wij zelf.........

Ik zou die boete betalen en vooralsnog daarover niks tegen je kennis zeggen. Zo heb je het voor je zelf wel afgerond met de instanties en heb je geen kans op gedoe met incasso's e.d. Daarna zou ik met de kennis om tafel gaan zitten op welke manier jullie dit gaan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:00

Ik heb een dik half jaar bij een tankstation gewerkt en ik had geen idee dat ze werkelijk boetes achteraan sturen bij mensen die niet betalen? :')

Het lijkt me behoorlijk oneerlijk als ze jou laten betalen voor dit incident. Ik zou zeker informatie inwinnen bij iemand met juridische kennis. Ik vind het inderaad diefstal van een product (of dat nou de benzine van het tankstation is of een Mars daar uit het schap), iets waar jij los van staat. Zeker als er ook nog eens beelden zijn waarop jij niet te vinden bent... Rare zaak!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:02

Collie2008 schreef:
Wat een laffe streek zeg. Ik weet dat wraak niet goed is, maar mocht je er niet uit komen dan zou ik hem echt een linke streek leveren, maar goed daar heb je nu niets aan. Heeft hij een vrouw? Wellicht dat die voor rede vatbaar is?

Kan je de videobeelden opvragen? Of een foto ervan waarop hij duidelijk te zien is? Ik zou eens overleggen met juridisch loket.

op zich vind ik het wel vreemd. Als hij overduidelijk op de camera aanwezig is. Ik vind geflitst worden (waarbij het vaak discutabel blijft wie er achter het stuur zat ) logischer om de kentekenplaat houder te beboeten dan in dit geval. Als hij niet bij een tankstation was gestopt, maar bij een drogist en daar dure parfums had gestolen, duidelijk op de camera, niet aangehouden en weggereden in jouw auto, dan komen ze uiteindelijk toch ook bij hem?

is natuurlijk ook kul. Ze hebben toch een kenteken van de auto, zij kunnen aan de camerabeelden niet zien of hij wel of niet de eigenaar is van de auto. Dus gaat er gewoon een boete naar de houder van het kenteken wel zo makkelijk.
En als hij parfum zou hebben gestolen bij een drogist zijn camerabeelden heel leuk, maar dan heb je nog steeds geen idee wie die persoon is en heb je vaak de hulp van het publiek nodig die zou iemand dan op de beelden kunnen herkennen.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:37

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb gebeld met het incassobureau en juristenkantoor en die zeggen dat ik er helaas niks aan kan doen. Ik kan ook geen bezwaar maken en moet gewoon betalen.

Het is gebeurd bij een Shell tankstation. Ik heb duidelijke fotos toegestuurd gekregen waarop ie te zien is, maar toch kan ik daar niks mee. Pff het is niet anders, leen mn auto eigenlijk nooit uit maar nu helemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:41

Jeetje wat balen zeg... Ik zou dan inderdaad maar gewoon betalen om verder gedoe te voorkomen en een heel mooi plan smeden om je geld toch terug te krijgen. Of een andere manier om hem een hak te zetten. Wat een l*l van een vent!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:46

Donna93 schreef:
Ik heb gebeld met het incassobureau en juristenkantoor en die zeggen dat ik er helaas niks aan kan doen. Ik kan ook geen bezwaar maken en moet gewoon betalen.

Het is gebeurd bij een Shell tankstation. Ik heb duidelijke fotos toegestuurd gekregen waarop ie te zien is, maar toch kan ik daar niks mee. Pff het is niet anders, leen mn auto eigenlijk nooit uit maar nu helemaal niet meer.

Natuurlijk kun je het wel voor laten komen. Je hebt de foto als bewijs dat jij het niet bent. En je weet wie het wel is. Zou mij heel gek lijken als je dat verliest. Voor wat betreft verkeersovertredingen en verkeersmisdrijven geldt inderdaad dat jij moet aangeven dat een ander reed. Nu is het gewoon diefstal. Je hebt ook geen bekeuring gehad denk ik maar een incasso voor de brandstof.

Het incasso bureau heeft niets te vertellen, die incasseren alleen maar. Als je niet betaald moeten ook zij naar de rechter.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:59

Donna93 schreef:

Is het een CJIB boete? Tuurlijk kun je dan wel bezwaar maken.. Wat een onzin.. Al is het alleen al om uitstel van die 2 mnd te krijgen. Tenzij je twee maanden voorbij zijn. Maar je hebt 2 maanden de tijd om bezwaar aan te tekenen. En daarvoor doe je even een wob-verzoekje. (lees je in op 't forum van flitsservice.nl en stel desnoods daar wat je kunt doen. Zitten ook juristen). Dan krijg je nl. alle documenten toegestuurd om je bezwaar aan te kunnen tekenen en als ze daar te laat mee zijn, kun je ze in gebreke stellen en als ze dan weer te laat zijn kun je dwangsom opleggen. Alleen van toepassing als het echt een CJIB boete betreft. Dus lees je eerst goed in en stel vragen op het forum. Alleen... dit is allemaal niet van toepassing als 't een rekening is van het incassobureau (maar dan is het ook geen boete) Overigens zal een incassobureau zelden meedenken met diegene waar ze een vordering op hebben.. Die willen gewoon hun centen en de rest zal ze een worst wezen.

En die boete cq. rekening kun je ook vorderen op die kennis. Alleen daar gaat wel tijd en energie in zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:04

SAKKIA schreef:
is natuurlijk ook kul. Ze hebben toch een kenteken van de auto, zij kunnen aan de camerabeelden niet zien of hij wel of niet de eigenaar is van de auto. Dus gaat er gewoon een boete naar de houder van het kenteken wel zo makkelijk.

Klopt, dat vindt iedereen ook een hele logische eerste stap. MAAR als de persoon van wie de auto is kan bewijzen dat zij niet degene is die de actie heeft gepleegd (namelijk met foto's en keurig naam en adres wie het wel was) dan zou dat eigenlijk tot stap twee moeten leiden: correctie van de vordering naar degene die de fout werkelijk heeft begaan.

(Ik vind het op zich bv wonderlijk dat we het zo normaal vinden dat we dit soort abstracties en gemaksoplossingen ok vinden, want het gevolg is dat mensen die niets fouts doen maar juist willen helpen door een auto uit te lenen bestraft worden, terwijl mensen die misbruik maken geen gevolgen krijgen. Dat lijkt me niet echt een wenselijke situatie voor de maatschappij, en bv ook zeker niet voor de TS.)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:11

Shadow0 schreef:
Klopt, dat vindt iedereen ook een hele logische eerste stap. MAAR als de persoon van wie de auto is kan bewijzen dat zij niet degene is die de actie heeft gepleegd (namelijk met foto's en keurig naam en adres wie het wel was) dan zou dat eigenlijk tot stap twee moeten leiden: correctie van de vordering naar degene die de fout werkelijk heeft begaan.

Precies dat bedoel ik....Ik vind het maar belachelijk. Snap de eerste stap inderdaad wel, maar er is toch voldoende bewijs?

TS, heb je nog mails/appjes van de afspraak van het uitlenen van de auto? of is dat mondeling gegaan?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:27

Donna93 schreef:

Ik vind het heel raar, het is geen verkeersovertreding, maar diefstal, waarbij jou auto gebruikt is als vervoersmiddel. Via het kenteken kunnen ze een dader op sporen, maar je kunt zelfs aantonen met de beelden dat je geen dader bent.
Uiteraard zegt het incasso bureau dat er niks aan te doen is, zo krijgen ze hun geld en kost het niet te veel (zeg maar geen) moeite om het probleem op te lossen. Uiteindelijk gaat het bij zo'n bureau ook alleen maar om winst vergaring.

Ik vraag me ook af ... als jij betaald beken je schuld. Ik zou daarom ook zeker bezwaar maken.

Wat voor mij misschien wel het belangrijkst zou tellen: Blijft er nu voor altijd in het systeem staan dat je een benzine dief bent? Wat als je ooit in aanraking komt met justitie of je moet een bewijs hebben van goed gedrag? Ik zou echt flink boos worden op die zogenaamde kennis en ook aangifte doen bij de politie. Al is het maar dat er in de toekomst niet naar mij gewezen kon worden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:39

Als het goed is is het een tank 2 collect boete, althans BP werkt daarmee dus gok een shell vast ook wel.
Wij hebben dit ook een keer gehad en je moet idd gewoon betalen omdat jij de eigenaar bent.
Geen idee hoe het juridisch zit maar zo werd het ons uitgelegd.