Voor- en nadelen van een tussenjaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Voor- en nadelen van een tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:47

Ik heb zelf 3x een tussenjaar genomen. Vond het bijzonder prettig. In het laatste tussenjaar fulltime gewerkt met een fijn inkomen zodat ik het begin van mijn hbo opleiding zelf kon bekostigen. Ook was ik zekerder van mijn keuzes. Je moet doen wat voor jou goed voelt.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:08

Ik heb het vorige schooljaar een tussenjaar gehad. Ik heb vanaf havo 4 open dagen bezocht en aangezien ik 6 jaar over de havo heb gedaan, maakt dat drie jaar aan open dagen van opleidingen bezoeken. Maar wat ik wilde? Geen idee. Dus vandaar mijn keuze voor een tussenjaar.

Ik heb een orientatiejaar gevolgd (voor een half jaar 1 dag per week naar school) waar ik er achter ben gekomen wat voor opleiding ik wilde doen. Verder heb ik fulltime gewerkt waardoor ik een prima bedrag op mijn spaarrekening heb staan om mijn studie en rijbewijs mee te betalen. Het allerbelangrijkste voor mij is dat ik rust heb gevonden voor mezelf, ik was zo in de stress door studies en opleidingen en keuzes maken dat ik alleen maar gefocust was op wat moest, niet op wat ik wilde.
Het enige nadeel was inderdaad het geld, toen ik fulltime werkte had ik voor mijn gevoel oneindig geld en hoefde ik een jaar lang niet op m'n geld te letten. Nu moet ik elke maand een bedrag opzij zetten om mijn studie te kunnen blijven betalen. Dit vond en vind ik nog steeds erg lastig.
Het tussenjaar nemen bleek voor mij de allerbeste keuze achteraf en als ik de keus opnieuw zou moeten maken, zou ik het zo weer doen.

Zelf had ik inderdaad wel moeite met het oppakken van het schoolritme. Gelukkig moest ik voor mijn werk vroeg opstaan en lange dagen maken waardoor school mij alleen maar meeviel, maar het huiswerk en het leren? Ik was gewend om thuis te komen en niets meer te doen, ik kon mijzelf er erg moeilijk toe zetten. Maar zo heb ik ook een meisje in m'n klas die drie jaar een tussenjaar heeft gehad en drie jaar eigenlijk alleen maar is uitgegaan, zij is onwijs fanatiek met school en haalt enorm hoge cijfers. In het begin moeite met het vroege opstaan, maar dat was vrij snel gewend.
Dat terug in je schoolritme komen ligt erg aan jezelf en hoe graag jij iets wilt.