4000€ verkeerd gestort krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:09

Gix schreef:
Ja dat is ook de reden waarom het mij niet lekker zit. 50 euro a la... Maar 4000 dan ga ik toch aan andere dingen denken.
Verder ook geen omschrijving of iets erbij.

Het kan een (terugbetaalde) lening zijn of een gift.

Ik heb ook wel eens een (groot) bedrag verkeerd gestort gekregen.
Dat was iets meer dan 4000E.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:11

Mijn moeder had iets van 8000 euro naar de verkeerde overgemaakt, dat had naar een zakelijke klant gemoeten. Zo raar is zo'n hoog bedrag dus niet.

Beter van niet Lieveli, klein beetje illegaal :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:39

Gix schreef:
Dit is nu een week geleden gebeurd en het zit mij nog steeds niet helemaal lekker.

Mijn vriend kreeg 4000,- gestort op zijn bankrekening (van een particulier denk ik, stond een naam bij). Vervolgens zegt hij gebeld te zijn door de bank, met een apart verhaal dat hij niet helemaal begreep (zijn woorden). Het zou er op neer komen dat het verkeerd gestort was of hij het terug kon storten.
Dit heeft hij netjes gedaan.

Maar nu zit ik te denken, dit kan toch helemaal niet zomaar?
Bij mij gaat de bank al piepen als ik een euro wil overmaken en een letter verkeerd heb bij de naam?

Zijn er mensen die dit ook wel eens hebben meegemaakt?
Niet dat wij straks in een of andere nigeriaanse scam getrapt zijn?

Jouw bank (waarschijnlijk ING?) voert nog naam en nummer controle uit. Andere banken niet meer of steekproef gewijs. De bank belt dan inderdaad of je bereid bent het terug te storten. In feite ben je dat ook verplicht. Je weet nl. dat het geld je niet toebehoort. Dus onrechtmatig bezit.

En er worden fouten gemaakt bij overboekingen. Die worden per slotte door mensen uitgevoerd....
Hoogte van fout overgemaakte bedragen kan enorm zijn tot tonnen.... theoretisch zelfs miljoenen.

Nog leuk te lezen: http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/1 ... ertopic/1/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:52

Volgens mij is die controle alleen als je van je eigen bank naar je eigen bank geld overmaakt. Bij mijn bank wel in elk geval (ing). Als ik geld overmaakt naar mijn zus die dezelfde bank heeft en ik typ haar naam met kleine letters i.p.v. hoofdletters, dan krijg ik een waarschuwing dat het overgemaakt wordt naar 'naam' en dan staat daar haar naam met hoofdletters.

Xanthippe

Re: 4000€ verkeerd gestort krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:58

Shadow0 schreef:
Xanthippe schreef:
Mij staat er iets van voor dat je het niet hoeft terug te betalen als het al afgehaald zou hebben.
Kan ook zijn dat ze mij iets wijs gemaakt hebben, maar ik prober het toch als het mij ooit eens overkomt :+

Nog even los van de juridische kant: waarom zou je dat willen? Je benadeelt iemand anders door iets te houden wat niet van jou is of voor jou bedoeld is.

Jolien87 schreef:
Xanthippe schreef:
Mij staat er iets van voor dat je het niet hoeft terug te betalen als het al afgehaald zou hebben.
Kan ook zijn dat ze mij iets wijs gemaakt hebben, maar ik prober het toch als het mij ooit eens overkomt :+

En jij zou die €4000 met droge ogen kunnen uitgeven, terwijl je weet dat iemand nu naar zijn eigen centen kan fluiten?

Ik was vergeten dat er Bokkers zijn die geen humor of sarcasme verstaan _O-

Natuurlijk stort je zoiets terug, hoe zou je je zelf voelen als je het meemaakte...
Ik weet wel dat ik zelf elke overschrijving dubbel (en zelfs driemaal bij hoge bedragen) check alvorens te bevestigen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:00

Oei goed dat je het zegt, ik was vanmorgen vergeten HUMOR AAN te smsen. Ik vroeg me al af waarom ik me vandaag zo anders voelde maar ik ben blij dat je hem eraan hebt helpen herinneren.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:21

Mijn moeder was plotseling €15.000 rijker. Na twee weken is ze zelf maar naar de bank gegaan. Het viel nog niet mee om het terug te geven. Het heeft een paar maanden geduurd. :+ (ik weet niet precies waarom dat dat was)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:26

Dat is toevallig, was het een overboeking uit het buitenland? Een klant van ons meende vorige week dat hij 4000 aan ons betaald had, maar is nooit bijgeschreven bij ons.....

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:29

Jolien87 schreef:
Oei goed dat je het zegt, ik was vanmorgen vergeten HUMOR AAN te smsen. Ik vroeg me al af waarom ik me vandaag zo anders voelde maar ik ben blij dat je hem eraan hebt helpen herinneren.

:') :')

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:30

mysa schreef:
Dat is toevallig, was het een overboeking uit het buitenland? Een klant van ons meende vorige week dat hij 4000 aan ons betaald had, maar is nooit bijgeschreven bij ons.....

_O- Dat zou pas te toevallig zijn, hahaha.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:36

Waarom zou het een geval van buitenlandse oplichting zijn ts? Jij krijgt 4000,- op je rekening en stort het gewoon weer terug, einde verhaal lijkt me?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:38

Ik heb ooit ook eens een heel hoog bedrag op mijn rekening bijgeschreven gekregen. Ik wist echt niet waar ik toen moest kijken toen ik mijn afschrift kreeg.
Er was opeens fl 50.000 bij gestort.
Dit was overigens nog voor het internet betalen.

Een paar dagen later een brief van de bank in de bus dat het geld ten onrechte op mijn rekening was bijgeschreven, het zo worden terug gehaald en ik zou er ook geen rente over ontvangen.
In mijn geval hadden ze het gewoon verkeerd verwerkt. Ik had een kaart bij de bank in de bus gedaan om fl500 op mijn spaarrekening te zetten. Een paar nullen te veel gekregen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:42

Rebeccaa schreef:
Volgens mij is die controle alleen als je van je eigen bank naar je eigen bank geld overmaakt. Bij mijn bank wel in elk geval (ing). Als ik geld overmaakt naar mijn zus die dezelfde bank heeft en ik typ haar naam met kleine letters i.p.v. hoofdletters, dan krijg ik een waarschuwing dat het overgemaakt wordt naar 'naam' en dan staat daar haar naam met hoofdletters.

Nope.. alleen de oude postbank had alleen naamcontrole. Dat is nu de ing geworden. Alleen op die oude rekeningnummers voert nen die controle uit.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:45

Heb ook wel eens teveel gestort gekregen, was een schadebedrag aan een auto, koste nog heel wat moeite om de bank te overtuigen dat het niet van mij was en het teruggehaald werd.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:46

Dit kan wel eens voor komen. Ik werk bij een bank. Je wil niet weten hoe die mensen in de stress zitten als hun geld bij een ander is. Wel zo netjes om het terug te storten.
Laatst bijgewerkt door DonDon op 02-06-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:47

Terughalen? Nee lijkt mij logisch dat ze dat niet doen. Moe je zelf doen :) (terugbetalen)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:52

Mijn Opa (zat in dat hele bankwereldje) zei altijd dat als ik ooit een groot bedrag verkeerd gestort zou krijgen, dat ik het op m'n spaarrekening moest zetten en wachten tot de bank contact met me op zou nemen. :o :+

Maar ik zou denk ik in zo een geval toch even contact opnemen met de bank wat zij hiervan vinden. Je weet het nooit met al die manieren waarop je genaaid kan worden tegenwoordig :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:53

Banken doen dergelijke dingen toch nooit telefonisch? (Hang op, klik weg, bel uw bank....)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:55

LadyMadonna schreef:
Banken doen dergelijke dingen toch nooit telefonisch? (Hang op, klik weg, bel uw bank....)

Hoe moeten ze het dan doen? E-mail vertrouwen ze ook niet..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:02

Brief sturen met verzoek contact met de bank op te nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:04

Klopt.. Je krijgt een brief maar daar staat veelal alles in

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 05:55

Och dit komt zo vaak voor.

Mijn broer kreeg op een gegeven moment steeds declaraties van Avero gestort. Geen idee of het nu nog bestaat, het heeft ook nog een flinke tijd Avero Achmea geheten maar dit is nog van voor die tijd. Steeds een maand later een brief van de Avero of hij het geld terug over wilde maken. Iedere keer heeft hij er achteraan gebeld om zijn rekeningnummer uit het systeem te laten halen.

Nadat dit 5 of 6x gebeurd was heeft hij een brief gestuurd dat zijn loyaliteit nu eindig was en dat als het nog een keer zou gebeuren dat hij het niet meer terug over zou maken. Aangetekend, wat heel slim was, want zo had hij bewijs van ontvangst (hij hoopte er daarna vanaf te zijn).

Daarna is er nog drie keer (het ging altijd om een bedrag van rond de 800 euro) geld overgemaakt. Toen niet meer gereageerd. Kwam er nog een keer een herinneringsbrief, daar heeft hij op gereageerd met "Zie mijn brief van die en die datum blablabla). Nooit meer iets van gehoord.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:34

Xanthippe schreef:

Grapjas :=
Onverschuldigde betaling is dat :j
Citaat:
Wanneer is vastgesteld dat een goed, dienst of geldsom is betaald zonder rechtsgrond en er dus sprake is van onverschuldigde betaling, ontstaat er een verbintenis tot terugbetaling.

Daarbij kan degene die moet terugbetalen aanspraak maken op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van datgene wat hij heeft ontvangen én kan diegene aanspraak maken op de kosten die hij heeft gemaakt met betrekking tot het goed in de periode dat hij geen rekening hoefde te houden met een vordering uit onverschuldigde betaling.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:38

Ik heb een keer een nieuwe spaarrekening geopend, ik had er nog niks op gestort en het geld begon binnen te stromen!! Het waren premie betalingen, ik de bank gebeld. Was allemaal vaag en onduidelijk, heeft nog maanden geduurd voordat ik van die rekening en de binnenkomende stortingen af was...

Later bleek dat een rekeningnummer van een tussenpersoon iets te snel opnieuw was uitgegeven. Elke keer beloofden ze dat er niks meer gestort zou worden.. En dan kreeg ik wéér geld.. Uiteindelijk heb ik nooit geld op die rekening durven zetten en heb ik een nieuw nummer gekregen.

Ik heb nooit gedacht dat ik het geld kon houden, vond het alleen maar vervelend.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:36

Choiix schreef:
Och dit komt zo vaak voor.

Mijn broer kreeg op een gegeven moment steeds declaraties van Avero gestort. Geen idee of het nu nog bestaat, het heeft ook nog een flinke tijd Avero Achmea geheten maar dit is nog van voor die tijd. Steeds een maand later een brief van de Avero of hij het geld terug over wilde maken. Iedere keer heeft hij er achteraan gebeld om zijn rekeningnummer uit het systeem te laten halen.

Nadat dit 5 of 6x gebeurd was heeft hij een brief gestuurd dat zijn loyaliteit nu eindig was en dat als het nog een keer zou gebeuren dat hij het niet meer terug over zou maken. Aangetekend, wat heel slim was, want zo had hij bewijs van ontvangst (hij hoopte er daarna vanaf te zijn).

Daarna is er nog drie keer (het ging altijd om een bedrag van rond de 800 euro) geld overgemaakt. Toen niet meer gereageerd. Kwam er nog een keer een herinneringsbrief, daar heeft hij op gereageerd met "Zie mijn brief van die en die datum blablabla). Nooit meer iets van gehoord.

Dus hij heeft die drie keer gewoon mogen houden? Nouja, na zoveel waarschuwingen snap ik dat wel.