Talent, bestaat het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Re: Talent, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:43

Jups, ik heb 1 groot talent :') Uitstellen _O-

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:34

Barbabientje schreef:

Whahaha kom er net achter dat ik in de BNB van juni sta met deze geniale zin :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:36

Barbabientje schreef:
Barbabientje schreef:

Whahaha kom er net achter dat ik in de BNB van juni sta met deze geniale zin :')

Ik zag t, geniaal _O-

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:36

Talent is nog steeds aanwezig helaas, zou nu mijn afstudeerverslag af moeten maken.. Maar he, deadline is pas maandag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:42

Barbabientje schreef:
Talent is nog steeds aanwezig helaas, zou nu mijn afstudeerverslag af moeten maken.. Maar he, deadline is pas maandag :+

Zullen we een wedstrijd doen wie er beter in is? :')

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:48

haha, voor zover ik zie reageren we ongeveer in dezelfde topics, dus veel verschil zal er niet in zitten.. Ik moet helaas over een half uur alweer richting mijn werk , dus dan komt er van dat projectverslag ook weinig _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:48

Barbabientje schreef:
haha, voor zover ik zie reageren we ongeveer in dezelfde topics, dus veel verschil zal er niet in zitten.. Ik moet helaas over een half uur alweer richting mijn werk , dus dan komt er van dat projectverslag ook weinig _O-

Haha klopt. Ik ben nu op mijn werk, ik zou wat voor school kunnen doen maar ik krijg mezelf nog niet echt aan de gang :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:57

Nou ik heb heel veel doorzettingsvermogen en wil om te kunnen zingen. Doe écht mijn best. Oefen elke dag onder de douche. Maar helaas vindt nog steeds helemaal niemand het leuk om naar te luisteren:(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:09

vind de vraag: bestaat talent
een beetje vreemd als ik het topic zo lees..

ik neem aan dat het niet ter discussie staat dat de een meer aanleg heeft dan de ander (of talent).

ik kan trainen tot ik een ons weeg, misschien dat ik dan op mijn 55e ook baletdanseres kan worden, maar of je dan nog succes zult hebben? Om bijvoorbeeld baletdanseres te worden, heb je talent nodig.
talent, coördinatie, motoriek en een muzikaal gehoor anders zul je niet op de juiste leeftijd aansluiting kunnen vinden of gelijkwaardig zijn aan iemand die het talent wel heeft, + dezelfde trainingsintentie heeft gehad.. zonder het talent, met een gelijkwaardige training haal je het dan gewoon niet, kom je niet op de opleiding, dus loop je nog verder achter op het talent van een ander.

Daarnaast, kijk voor de grap eens naar So You think You can dance.. sommigen kunnen het zichzelf aanleren met een beetje You tube nadoen en hebben zo'n talent dat ze door mogen naar een volgende ronde.. Terwijl iemand die vanaf zijn 5e al op dansen zit en uren en uren traint per dag afvalt.

je moet dus wel degelijk talent hebben om met dezelfde arbeid ergens bovenuit te steken.

je kunt keihard trainen en ergens aan werken.. maar dan zul je nog niet zo goed zijn als iemand met talent die hetzelfde werkethos heeft.

ik kan oefenen wat ik wil, maar ik zal nooit een Mozart worden, of een Wibi, of een balerina.
daarvoor mis ik gewoon het talent.

------

ik was een talentvolle jeugdzwemster, limieten halen? die had je toch gewoon? onze lichting had de limieten eigenlijk al een jaar van te voren, kringkampioenschappen, als je niet meedeed was je eigenlijk gewoon niet goed, zo voelde het.. we deden altijd wel mee en dachten dat de afstanden gewoon verdeeld werden omdat er een x aantal inschrijvingen gedaan mochten worden vanuit de club en je moeilijk 5x per dag in actie moest komen.. iedereen zwom 2-3 maal..

Daarentegen heb ik zelfs met intensieve hulples en uren puzzelen slechts een 5 gehaald voor mijn examen wiskunde B.. Biologie daarentegen heb ik eigenlijk alleen het boek een keer doorgelezen en had ik een 8 voor op mijn examen.

Dus als hard werken meer effect zou hebben dan talent voor iets.. dan zou ik toch met prachtige wiskunde B cijfers geslaagd zijn.. ik heb het nooit opgegeven, altijd voor blijven knokken, maar het was gewoon abracadabra voor mij.

ik heb wel talent voor het opzuigen van feitjes, vooral als iets mijn interesse wekt, vandaar mijn 8 voor bio.

heb ook talent om snel en effectief te lezen. De meesten kunnen oefenen wat ze willen en op een snelleescursus gaan, maar waarschijnlijk lees ik ze er vierkant uit, zonder daar ooit moeite voor te hebben hoeven doen.

-------

buiten kijf staat bij mij dat als je enige aanleg hebt voor iets, je met hard werken en inzet je de sub top of top in iets kunt bereiken.. De absolute top, daar zul je waarschijnlijk stranden tegen mensen die echte talenten zijn + dezelfde tijd en energie investeren.

als je geen aanleg hebt voor iets, dan kun je daar keihard werken wel een gemiddeld resultaat neerzetten. iedereen zal uiteindelijk wel een Uni diploma kunnen halen.. degene met talent voor leren zullen dat op zak hebben als ze 21 zijn.. Mensen die moeilijk leren zullen het misschien pas op hun 40e afronden..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:13

Denk dat je ook zeker talent voor bijvoorbeeld voetbal kan hebben. Dat jij net zoveel geoefend hebt als je vriendjes, maar dat jij toch in het betaald voetbal terecht komt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:34

Talent is voor 95% de wil om ergens keihard voor te werken en 5% geluk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:41

nu zal dit een ontzettend braaf paardje zijn..

maar op welke leeftijd laat jij je kind los rijden? en hoe goed zit een kind dan?
hoeveel uur moet je 'werken' voor je dit kunt?

kwam het toevallig tegen van de week en moest het even weer opzoeken

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:42

Bowen schreef:
Talent is voor 95% de wil om ergens keihard voor te werken

Nou, dat noemen we dus doorzettingsvermogen. Of zelfdiscipline. Of training. Talent is nou juist vaardigheid waar je niet op hebt hoeven trainen om het te hebben. Een kind wat op haar vierde al prachtige schilderijen maakt heeft daar niet keihard voor gewerkt, ze heeft die ongrijpbare aanleg die we talent noemen. Om talent ook te benutten zul je vaak inderdaad wél keihard moeten werken. Zelfs met geweldige aanleg voor ballet heb je toch ook kennis van de technieken en stijlen nodig, je hebt oefening nodig om je spieren te trainen. En je moet het geluk hebben dat je bij een goed balletgezschap terecht komt, dat je ouders je steunen, dat de juiste kansen zich op het juiste moment aandienen.

Ik denk dus dat talent samengaat met wat jij schrijft. Het talent of de aanleg om ergens héél goed in te worden, de training om die aanleg maximaal te benutten, en het geluk dat je daar ook de mogelijkheden toe krijgt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:47

Joolien schreef:
Kijk naar Max Verstappen. Hoe kan een jonge gast op zo'n leeftijd al zo goed zijn? Naast doorzettingsvermogen, ervaring en de wil zit daar toch ook een zooi talent bij hoor.
Ik zou hem dolgraag een keer neurologisch willen onderzoeken. Wat doen zijn hersenen als hij in een raceauto rijdt anders dan bijv mijn hersenen wanneer ik in een raceauto rijdt.

Dan weet je alleen nog niet zo veel, want je kunt er geen één-eiige tweeling-Max naast leggen (die nooit gereden heeft) om te vergelijken.

Talent heeft ook met persoonlijkheid en temperament te maken. Extraverte mensen ontwikkelen andere dingen dat introverte bijvoorbeeld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:52

Bowen schreef:
Talent is voor 95% de wil om ergens keihard voor te werken en 5% geluk.

nee, nu haal je de kans op succes door de war met talent.

de kans om succes behalen is 80 procent de wil om ergens keihard voor te willen werken met de kanttekening dat het reeël moet zijn. (harder dan ieder ander, die hetzelfde wil en dezelfde insteek heeft), 10 procent de kansen die je van huis uit al meegekregen hebt (de gouden paplepel), 8 procent talent, 2 procent geluk (geluk creëer je voor een groot deel door de kansen die zich voordoen te zien en te verzilveren.. vallen dus onder de 1e 90 procent).

ik wil keihard werken om de beste ruiter aller tijden te worden en er alles voor over te hebben..
dan zou ik volgens jou dus 'talent' hebben om paard te rijden..

dan heb je mij waarschijnlijk nooit zien rijden ;).. daarnaast heb ik niet het vermogen om een toppaard aan te schaffen, ik heb geen geld om toplessen te nemen, ik ben reeds 37, ik heb geen ingang in de paardenwereld. ik heb ook de fijne motoriek niet, noch de bouw die echt hoge dressuur mogelijk zou maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:53

sallandval schreef:
Joolien schreef:
Kijk naar Max Verstappen. Hoe kan een jonge gast op zo'n leeftijd al zo goed zijn? Naast doorzettingsvermogen, ervaring en de wil zit daar toch ook een zooi talent bij hoor.
Ik zou hem dolgraag een keer neurologisch willen onderzoeken. Wat doen zijn hersenen als hij in een raceauto rijdt anders dan bijv mijn hersenen wanneer ik in een raceauto rijdt.

Dan weet je alleen nog niet zo veel, want je kunt er geen één-eiige tweeling-Max naast leggen (die nooit gereden heeft) om te vergelijken.

Talent heeft ook met persoonlijkheid en temperament te maken. Extraverte mensen ontwikkelen andere dingen dat introverte bijvoorbeeld.

Nee, talent heeft niet met persoonlijkheid en temperament te maken.. temperament en persoonlijkheid bepalen mede of je je talent weet te verzilveren in succes.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:55

Dani schreef:
Ik denk dus dat talent samengaat met wat jij schrijft. Het talent of de aanleg om ergens héél goed in te worden, de training om die aanleg maximaal te benutten, en het geluk dat je daar ook de mogelijkheden toe krijgt.

En zo is het volgens mij inderdaad met als toevoeging het doorzettingsvermogen dat je nodig hebt om met die training het maximale uit je talent te halen ;-) Dan is het compleet toch? :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:16

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:22

sallandval schreef:
[ Video ]

Dit is toch gewoon het omzetten van fotografisch geheugen in tastbaar materiaal?
Vind het knap, want kan het zelf niet, maar valt dit onder talent? Zal zeker heel veel oefening kosten namelijk.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:33

"Talent is inderdaad het geen waar ik níet trots op ben als mensen dat over mij zeggen."

Dat ik goed kan tekenen heeft merendeel te maken met mijn doorzettingsvermogen en het vele oefenen wat mij ervaren heeft gemaakt. Die ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik nu teken zoals ik teken. Ik weet zeker dat als anderen net zo veel hadden geoefend als ik, zij ook zeker zo goed of nog beter waren geweest..

Echter bestaat talent wel degelijk. Talent is iets dat we allemaal al in ons hebben. Het is alleen dat stukje doorzettingsvermogen en discipline wat je moet hebben om echt het beste uit jezelf te kunnen halen. Ik kan gitaar spelen, maar ik heb er verdomd hard voor moeten werken en kan alsnog niet heel veel... ik heb wat akkoorden geleerd en ben daarmee aan de slag gegaan.

Waar ik wel talent voor heb is het maken van passende teksten. Dat gaat me goed af. Dichten, verhalen schrijven ed doe ik sneller, makkelijker dan andere mensen. Het kost mij geen extra moeite, het zit er al in. Dát is een stukje talent. Waardoor ik uiteindelijk ook zelf liedjes schrijf en zing. Waar ik trots op ben? Niet op dat stukje talent. Maar wel op dat stukje doorzettingsvermogen wat ik heb getoond aan mijzelf om door te gaan met oefenen, oefenen en oefenen tot ik een leuk deuntje uit die gitaar kreeg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:33

Ha, leuk! :)

Ik loop stage op Feniks Talent, een dagopvang voor hoogbegaafde jongeren die uitgevallen zijn op de middelbare school. Vanuit daar kan ik zeggen, ja, talent bestaat.

Maar om even een mooie quote te gebruiken van iemand die een van onze lezingen heeft bezocht;
"Talent is een soort lift die jou naar een etage brengt waar anderen met de trap naar toe moeten. Vanaf daar merk je dat de lift stuk is en dat je niet gewend bent om trap te lopen."
Met andere woorden, ook als je talent hebt moet je knetterhard werken om te komen tot het beste resultaat van waar jij goed in bent.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:35

Ik vind het leuk om zo toch andere inzichten te lezen. Op die manier had ik het zelf nog niet bekeken. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:22

upendo schreef:
Ha, leuk! :)

Ik loop stage op Feniks Talent, een dagopvang voor hoogbegaafde jongeren die uitgevallen zijn op de middelbare school. Vanuit daar kan ik zeggen, ja, talent bestaat.

Maar om even een mooie quote te gebruiken van iemand die een van onze lezingen heeft bezocht;
"Talent is een soort lift die jou naar een etage brengt waar anderen met de trap naar toe moeten. Vanaf daar merk je dat de lift stuk is en dat je niet gewend bent om trap te lopen."
Met andere woorden, ook als je talent hebt moet je knetterhard werken om te komen tot het beste resultaat van waar jij goed in bent.

vind dat een mooie omschrijving upendo.

laten we zeggen, de lift die naar ballet leidt heb ik gemist (god heeft die liftdeur dichtgelast toen ik eraan kwam denk ik.. de lift voor ritme gevoel en muzikaal gehoor waren ook al vertrokken). Ik ben op de tweede tree van onderen maar op de trap neergezegen, uitgerekend dat ik 80 zal zijn voor ik bij de etage zal zijn waar de lift vol jonge talenten stopt.. de werkgevers nog een etage hoger zoeken vooral 20 jarigen :').. ik heb realiteitszin en heb een andere trap gekozen :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:53

elenaMM77 schreef:
Nee, talent heeft niet met persoonlijkheid en temperament te maken.. temperament en persoonlijkheid bepalen mede of je je talent weet te verzilveren in succes.

Natuurlijk wel, want temperament en persoonlijkheid bepalen ook voor een deel wat je leuk vind, en wat je al van jongs af aan leuk vindt en veel doet; daar wordt je goed in en dat kunnen we dan weer talent noemen.

Al in de baarmoeder hebben kinderen bijvoorbeeld meer of minder bewegingsdrang. Een kindje wat veel beweegt en dit leuk vind zal dus al op de basisschool meer spierkracht en coördinatie hebben dan een kind dat (zoals ik) liever rustig binnen speelt, later veel leest en vrij weinig beweegt van zichzelf. In de klas gaan ze zichzelf vergelijken met andere kindjes en 'concluderen', "Hee dit is leuk en ik ben er bovendien beter in dan andere kindjes".

Vervolgens gaan ze een sport doen en als ze ook daar beter in zijn dan anderen -combinatie van spierkracht, coordinatie, ervaring (uren maken), doorzettingsvermogen, steun van de omgeving en ambitie (winnaarsmentaliteit)-
en dan noemen we het een talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:02

Talent bestaat wel degelijk.

Er zijn dingen waar vele mensen hard voor moeten oefenen, les volgen, trainen... die bij sommigen vanzelf gaan, als een soort tweede natuur. Dat is talent.

En als getalenteerde mensen dan ook nog eens hard gaan werken, kunnen ze het inderdaad ver schoppen.