Psychologe met ordinaire foto op internet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:18

Ik zou me niet druk maken om wat een persoon in zijn of haar privé leven doet, mits dit gewoon legaal is :). Een persoon wordt er niet minder om omdat hij of zij graag feest of omdat zij kleding met een laag decolleté draagt, ik dacht dat we vooroordelen voor wat betreft kleding wel voorbij waren :).

Don't judge a book by its cover :).

CaroR schreef:
Het lijkt precies of je over een vroegere lector van mij bezig bent. Ze geeft een aantal vakken op een hogeschool en heeft daarnaast een eigen praktijk. En als je op haar facebook kijkt kan iedereen gewoon haar feest en vakantiefoto's (zelfs de bikinifoto's :') ) zien. Maar als je haar in het 'echt' spreekt komt ze heel erg professioneel, serieus,... over. Dus ondanks haar facebookpagina zou ik er geen probleem mee hebben om haar zaken toe te vertrouwen.

Ik zou dus gewoon naar de afspraak gaan en dan beslissen of je verder met haar wil of niet. ;)

Goh, net mensen die lectoren en psychologen :D.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:20

CaroR schreef:
Het lijkt precies of je over een vroegere lector van mij bezig bent. Ze geeft een aantal vakken op een hogeschool en heeft daarnaast een eigen praktijk. En als je op haar facebook kijkt kan iedereen gewoon haar feest en vakantiefoto's (zelfs de bikinifoto's :') ) zien. Maar als je haar in het 'echt' spreekt komt ze heel erg professioneel, serieus,... over. Dus ondanks haar facebookpagina zou ik er geen probleem mee hebben om haar zaken toe te vertrouwen.

Ik zou dus gewoon naar de afspraak gaan en dan beslissen of je verder met haar wil of niet. ;)

Haha, ik weet niet hoelang jij al in België woont. Anders lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het dezelfde is.
Weet overigens ook niet of ze weleens vakken geeft op een hoge school.
Ja ieder z'n ding, maar foto's zijn vaak toch wel een "beeld" bij iemand die je nog niet in het echt hebt gezien.
Bedankt voor je reactie :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:22

Eerst klus voor deze psycholoog kan ik wel invullen....
'Hoe leren niet te veroordelen...'

Ga gewoon heen en beoordeel op professionele kwaliteit ipv een FB pagina :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:24

Het is best zorgelijk als we zouden verwachten dat mensen in allerlei functies niet meer uit mogen komen voor wat ze doen in hun priveleven. En dat we dus blijkbaar verwachten dat ze voortdurend min of meer in functie zijn. Dan geven we al die vrijheden die we zo bevochten hadden tov de kerk eigenlijk weer op: als je het maar stiekem doet.

Uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen om te zoeken naar iets wat behoort tot haar priveleven, niet tot haar beroepsmatige praktijk, toch? Dat is niet helemaal een neutrale keuze, en het is vreemd dat zij zich in moet houden omdat jij iets doet wat voor jullie contact vanwege haar functie niet nodig is.

Ik snap je ongemak, maar vind het wel iets waar we echt voorzichtig mee moeten zijn voor we teveel claims leggen op hoe iemand zich mag profileren op facebook.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:26

Afbeelding

Zoiets...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:26

_San87_ schreef:
Ik zou me niet druk maken om wat een persoon in zijn of haar privé leven doet, mits dit gewoon legaal is :). Een persoon wordt er niet minder om omdat hij of zij graag feest of omdat zij kleding met een laag decolleté draagt, ik dacht dat we vooroordelen voor wat betreft kleding wel voorbij waren :).

Don't judge a book by its cover :).

CaroR schreef:

Goh, net mensen die lectoren en psychologen :D.

Dit dus. San87 kan het iets beter verwoorden dan wat ik in mijn hoofd had. :) Ik snap ook niet echt waar je mee in je maag zit eigenlijk, dat ze een leven buiten haar werk heeft?

Ik zou gewoon heen gaan en kijken hoe het voelt, blijf je in je hoofd zitten met die foto's zou ik verder zoeken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:30

Onprofessioneel, ik zou er niet naartoe gaan.
Tuurlijk heeft iedereen recht op zijn of haar privé, alleen moet je dat met sommige beroepen niet met de hele wereld delen. Je mag van een psycholoog verwachten dat ze dat inziet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het goed is voor de cliënt / therapeut relatie als je de selfies van je feestende therapeut met een laag decolleté hebt gezien.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:30

Nee, ik kan best begrijpen dat TS zich daar zorgen over maakt of dit apart vind.
Het is niet zomaar iemand hè? Daar ga je je verhaal neerleggen. Je moet je bij zo'n persoon op je gemak voelen en je wilt dat je verhaal daar veilig is. Kan me best voorstellen dat je dat lastig vind als een therapeut op internet staat met een emmer drank bij zich.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:32

Chiave schreef:
Nee, ik kan best begrijpen dat TS zich daar zorgen over maakt of dit apart vind.
Het is niet zomaar iemand hè? Daar ga je je verhaal neerleggen. Je moet je bij zo'n persoon op je gemak voelen en je wilt dat je verhaal daar veilig is. Kan me best voorstellen dat je dat lastig vind als een therapeut op internet staat met een emmer drank bij zich.

Dankjewel, dit is naar mijn mening top verwoord! :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:32

Bij twijfel niet oversteken TS.

Van een psycholoog mag je verwachten dat die slim genoeg is om privacy-settings te beheersen, of dat nou op facebook is of over patientendosiers.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:34

manie schreef:
Eerst klus voor deze psycholoog kan ik wel invullen....
'Hoe leren niet te veroordelen...'

Ga gewoon heen en beoordeel op professionele kwaliteit ipv een FB pagina :)

Dat is niet het belangrijkste waar ik op dit moment mee moet dealen, maar toch bedankt voor je mening.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:37

Ik vind het toch apart dat je op zoek gaat en social (!) media gebruikt om professionaliteit te beoordelen. Zoek dan naar ervaringen van patiënten dan krijg je misschien de informatie waar je naar zocht. Ik zou het gewoon proberen, eerst zelf ervaren en dan pas oordelen. :+

Myca

Re: Psychologe met ordinaire foto op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:40

In deze tijd is het standaard en geen uitzondering dat je gegoogled wordt.
Ook Human Resource managers checken facebook gewoon standaard, dat is echt niet apart.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:42

Het eerste wat in mij op komt is dat ze ook gewoon maar een mens is.
Wat ze in haar vrije tijd doet heb je eigenlijk helemaal niks mee te maken.

Voor mezelf zou ik het persoonlijk wel afschermen maar dat is haar keuze.
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 31-05-15 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:42

Ik vind het persoonlijk eigenlijk wel nodig dat ze het afschermt. Het is zeker niet gek om op te zoeken wie je psycholoog nou eigenlijk is en om zoiets dan tegen te komen is niet zo fijn.
Nu is het bij jou niet voor vertrouwen in mensen dat je erheen gaat maar er zijn misschien wel andere mensen die er voor die reden heen gaan en het lijkt me heel waarschijnlijk dat die dan ook zien wat jij hebt gezien. Lijkt me niet bepaald bevorderend voor de band tussen psycholoog en klant (kom niet op een beter woord voor klant :+ )

Wel vind ik het raar dat er hier mensen zijn die niet zien dat dit niet zozeer aanstellerij is (of misschien is het wel raar dat ik het wel zie, kan ook). Het is niet je paardrijinstructeur of je tandarts. Een psycholoog is toch wel heel iemand anders. Niet zo zeer als de persoon die ze is, maar als in de relatie met jou. Naar mijn mening zou ze altijd professionaliteit moeten tonen aan haar klanten en dat is hier natuurlijk een beetje de mist in gelopen. Misschien simpel om te zeggen kijk dan niet op de pagina maar ik neem TS er niet kwalijk voor. Ik vind dat het wel iets is waar je als psycholoog rekening mee moet houden, dat haar klanten toch graag willen weten wie ze is voordat ze laten zien wat er met hun is (dat bespreek je niet zomaar met iedereen meestal, en nu komt ze toch over als een zomaar iedereen).

Niet heen gaan vind ik toch wat te ver, ongeacht hoe verschrikkelijk de foto's waren. Ga er heen en kijk dan of het klikt. Probeer er toch zoveel mogelijk met een blanco mind heen te gaan. Zoals je al zegt, ieder mens heeft naast zijn beroep ook nog zijn eigen dingen. Dat zij het leuk vind om haar decolleté te showen op feestjes is haar 'probleem'. Je kan haar manier van denken en professionaliteit niet echt aflezen van foto's, al snap ik dat je dat gevoel krijgt. Wie weet klikt het toch heel goed met haar.
Mocht het je toch te veel in de weg zitten vraag het haar dan, en mocht het na de intake toch niet helemaal lekker zitten kan je er altijd nog weg, toch?

D_Desteny schreef:

Dat is misschien wel het punt. Ik zou niet gewoon maar een mens willen hebben mocht ik ooit een psycholoog nodig hebben.

AmelandfreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:46

Persoonlijk zou ik hier niet zo'n probleem mee hebben. Tenzij de FB pagina voor mijzelf aanstootgevend zou zijn of illegale praktijken zou laten zien. Een therapeut die af en toe een feestje heeft lijkt mij
normaal. Zij is ook immers een mens en vindt het misschien niet noodzakelijk om haar prive af te schermen. Of dit slim is is de vraag natuurlijk..Waarschijnlijk zou ik zelf bij voorbaat niet eens zoeken op FB. Wat het belangrijkste is, is of JIJ je hiermee op je gemak voelt en of je haar betrouwbaar vind. Is dit niet zo, dan zou ik overwegen dit met haar te bespreken of anders toch voor een ander te gaan. Het gaat immers om Jou..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:46

Simbaa schreef:
Ik vind het ook niet zo professioneel overkomen, maar het zou voor mij niets zeggen over de professionaliteit in de zin van dat iemand zijn beroep niet serieus neemt/er niet goed genoeg in is.
Ik ken genoeg artsen die wel eens uit hun dak gaan, maar dat ze die foto's niet op internet zetten, maakt ze mijn inziens niet beter als arts.
Of het handig van jouw psycholoog is? Mwah, misshien niet. Zou er zelf niet mee zitten!

Mee eens! Professioneel nee maar wie zegt of ze slecht in haar werk is verder? En had je haar niet gegoogled dan wist je het niet eens. Ik vind het heel jammer dat FB en dergelijke ervoor zorgt dat mensen zo snel al een beeld over iemand vormen dat er misschien niet eens is...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:49

IK herken dit. Ik heb dit ook gehad met een therapeut van mij en ik vond het ook lastig. Zij had vooral gezinsfoto's er op staan en niks met feest of drank, maar ik denk dat ik er juist geen behoefte aan heb om mijn therapeut als mens te zien (ja ik weet het, dit klinkt raar). Ik wilde haar zien als professional en reddingslijn ofzo. Het gaf me niet meer vertrouwen, maar juist minder. Ik wil me niet moeten afvragen of ze misschien niet op mijn verhaal zit te wachten, omdat haar kind heel ziek was of haar man laat thuis of dat ze een kater heeft van een feest ofzo.
Ik heb er geen probleem van gemaakt, omdat dat er nou eenmaal niet was. Maar ik vroeg me dan wel af waarom ze zoveel info geeft over bijvoorbeeld de school waar haar kinderen op zitten. Ze werkt met behoorlijk instabiele mensen en als er iemand boos of teleurgesteld is, is die openbare info wel hele kwetsbare info. Het zou misschien stalken in de hand kunnen werken dacht ik.
Ik ben zelf leerkracht en heb mijn FB niet openbaar en ik zou dat artsen/ therapeuten etc. ook aanraden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:50

laraxXxemma schreef:
D_Desteny schreef:

Dat is misschien wel het punt. Ik zou niet gewoon maar een mens willen hebben mocht ik ooit een psycholoog nodig hebben.

Ik heb helaas best wat ervaring met psychologen en de enige waar ik echt wat aan gehad heb was een wat jongere vrouw die juist niet zo is als veel psychologen. Het klikte en dat is gewoon super belangrijk. Wat ze verder doet maakte mij echt niks uit.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:50

Het betreft niet alleen haar Facebook account maakt ook haar LinkedIn profiel en Google+ account.
Op die drie profielen staan dezelfde foto's weergegeven.
Voor het gemak maar Facebook genoemd omdat dit toch wel een begrip is.

Chiave

Re: Psychologe met ordinaire foto op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:54

Ik heb het er met mijn therapeute wel eens over gehad. Zij gebruikt Facebook met haar meisjesnaam en wordt zo minder snel gevonden, maar alsnog houdt ze de boel flink op slot.

De rest van mijn therapeuten en psychiaters waren in de leeftijdscategorie die geen eens Facebook hadden, dus dat is ook alweer een voordeel. ;)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:58

DeMolenhoek schreef:
Dus omdat ze psychologe is moet ze haar profiel maar afschermen? Kom zeg, zij heeft ook een privé leven en voor mij zijn werk en privé gescheiden.

Ja, en júist daarom houd ik mijn facebookprofiel afgeschermd. Wat ik in mijn privé leven doe, hebben werkgevers geen klap mee te maken, en dus zorg ik er voor dat ze dit ook niet kunnen zien. Ik ben opgeleid als pedagoge, en krijg te maken met het vertrouwen wat ouders in mij stellen. Wat buiten mijn opleiding en werk mijn interesses zijn hebben ze niets mee te maken, maar wanneer ik mijn profiel openbaar heb staan, kunnen ze die interesses koppelen aan mij, en, inderdaad, komen met vooroordelen. Om dat te voorkomen scherm ik het af. Klein stukje professionaliteit.

Ik kan me voorstellen dat TS nu niet helemaal meer een fijn gevoel heeft bij deze dame. Ik wil, als ik iemand op zoek omdat ik daar mijn hele geestelijke hebben en houwen dump, niet zien hoe diegene feest viert, omdat ze haar facebookprofiel niet afschermt (zo ingewikkeld ligt dat echt niet om te fiksen). Dan wil ik zien dat zo iemand, met haar (universitaire!) opleiding, snapt dat privé en werk gescheiden dienen te zijn, en dat klanten niet in je privé leven moeten kunnen snuffelen. Júist in zulk werk is dat gewoon ongelooflijk belangrijk. Niet alleen om werk en privé gescheiden te kúnnen houden, maar ook om, zoals eerder genoemd, jezelf te beschermen tegen mogelijke vroegere klanten die kwaad willen.

LinkedIn gebruik ik puur professioneel, en daarom ook, behalve opleidingen, niets wat me kan linken aan mij privé. Ik heb wel een foto daar op gehad, maar inmiddels verwijderd. Het zal nog een tijdje duren voor die niet meer te vinden is. Het was bij mij zelfs zo erg dat als je mij daarvoor op google opzocht, het enige wat van mij op internet te vinden was, was dat er ergens in een krantje de geslaagden van mijn jaar stonden, en ik daar bij stond. Verder niks, nada, noppes.

Kinderen van werk of ouders zal ik dan ook absoluut nooit toevoegen of accepteren op social media. Zij zijn werk, en voor hen ben ik de professional, en daar hoort privé niet bij. Thuis loop ik lekker in een trainingsbroek rond van een game, en meer kleding waaruit mijn interesses blijken, maar op het werk zul je dit absoluut niet tegenkomen bij mij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:00

D_Desteny schreef:
laraxXxemma schreef:

Ik heb helaas best wat ervaring met psychologen en de enige waar ik echt wat aan gehad heb was een wat jongere vrouw die juist niet zo is als veel psychologen. Het klikte en dat is gewoon super belangrijk. Wat ze verder doet maakte mij echt niks uit.

Maar mensen kunnen er in verschillen, en het is duidelijk dat in TS haar geval ze het niet fijn vind :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:01

Op LinkedIn uitgaansfoto's gebruiken? :=

Ik snap je wel hoor, eerste indruk gaat niet zozeer weg.
Vind dat je als beroep met 'voorbeeldfunctie' toch dat soort foto's beter kan afschermen.
Google zelf ook wel eens psychologen, vind het fijn om alvast te weten hoe ze eruit zien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:07

Snap het wel. Ben zelf hulpverlener en ik gooi liever mijn privéleven ook niet bloot voor heel facebook. Het facebook alleen voor vrienden staan en zet er nog steeds niet mijn hele ziel en zaligheid op.

Ben je wel uitgebreid te vinden op facebook, dan weet je dat eventuele cliënten dat ook kunnen vinden en dan wordt de relatie te privé om een werkbare relatie te creëren. Een hulpverlening relatie is nu eenmaal voor een groot deel gebaseerd op anonimiteit waardoor de cliënt zich open kan stellen.

Je moet en kan geen vriendjes worden met je hulpverlener en teveel over hem of haar weten werkt gewoon niet goed.