belgische trouwerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:26

Onder feestelijke danskledij versta ik iets netjes, waarin je je wel makkelijk voelt. Anders kan je niet dansen namelijk :D In een schone, nette jeans met iets mooi erboven zal je vermoedelijk dus wel mogen verschijnen, maar in een jeans met een simpel alledaags T-shirt dan weer niet.

Het servietten zwaaien op Les Lacs du Connemara is inderdaad nogal typisch Belgisch, zo bleek toen mijn toenmalige Nederlandse vriend meeging naar een trouwfeest bij ons :') Op zich geen punt trouwens als je niet meedoet moest je dat echt niet willen (deed hij ook niet), maar dan weet je in ieder geval wat je kan verwachten want hij keek de eerste keer wel héél raar _O-
Verder is inderdaad het 'je mag niet in de schijnwerpers van de bruid staan'-aspect nogal belangrijk voor veel mensen. Daarom geen witte en/of lange jurken. Je zou van ver maar eens op de bruid lijken :P

Anoniem

Re: belgische trouwerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:38

Voor het eerst naar een Belgische trouw? Haha, hou je maar vast! De meeste feesten bij ons zijn lekker los, tenzij je een koppel hebt dat niet zo van feesten houdt. Tegenwoordig is de BBQ enorm in en het koud/warm buffet dat gans de avond open blijft, is ook nog steeds een topper. Ik zie dat de meesten hier het zakdoekzwaaien kennen, maar als je naar een kempische trouw gaat, moet je zeker ook kunnen roeien! Op de tonen van de Noordzeekusten of de Marie Louise ploffen wij met gans de familie op onze kont en roeien maar, zalig! Mijn grootmoeder heeft ooit nog de maat geklopt op een dienblad. Lol, ik heb nog 2 ongetrouwde neven en kijk nu al uit naar hun toekomstige trouw. Oh ja, de plopdans, vogeltjes dans, hucklebuck, in Zaïre en early morning wake-up call passeren en vele gevallen ook de revue.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:50

Ohja, The Hucklebuck of In Zaire. Als je van dansen houdt en graag wil meedoen met deze massale line dances, dan is het zaaks om deze even te leren voor je naar het feest gaat want zowat iedereen kent die :) De plopdans vertelt je in de lyrics wel wat je moet doen dus dat is geen punt :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:59

Dat je als gast niet in het wit gaat is toch gewoon etiquette en niet specifiek Belgisch?

TO, wat is je band met het paar, kun je niet gewoon aan hen vragen wat er van je wordt verwacht qua kleding? En dan het liefst aan de bruid, mijn broer zei dat het niet uitmaakte, dus wij voelden ons allemaal wat underdressed omdat zijn vrouw blijkbaar andere wensen had doorgegeven aan haar familie en vrienden (en dat waren er veel meer :+). Vrouwen zijn daar meestal toch wat preciezer in dan mannen, die vinden het vaak gewoon leuk dat je komt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:11

xHaithi schreef:
Ohja, The Hucklebuck of In Zaire. Als je van dansen houdt en graag wil meedoen met deze massale line dances, dan is het zaaks om deze even te leren voor je naar het feest gaat want zowat iedereen kent die :) De plopdans vertelt je in de lyrics wel wat je moet doen dus dat is geen punt :')

Hé, nu krijg ik zo'n zin in een trouwfeest! *\o/*

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:57

O het wordt steeds leuker... Hahaha.
Het is van een collega van mijn man. Die werkt als Nederlander tussen de Belgen.
Ik ken het paar wel,maar niet super goed.
We gaan het mee maken... krijg het nog druk...
ritme gevoel zoeken, leren roeien, plop dans, line dans .... :-)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:08

Ibonn schreef:
Over het algemeen is het in Belgie iets chiquer dan hier. Zo wordt een spijkerbroek niet altijd geapprecieerd. Daarnaast duurt een Belgische bruiloft zolang als de gasten willen ipv de uitbater vd zaal, nog nooit meegemaakt dat om 1u het licht aangaat en aan blijft voor de warme ham zoals in Nl :=

Een typische Belgische trouwfeest begint met eten voor de genodigden en daarna de taart en dansen. Soms volgt later nog een dessertbuffet. Vaak zie je in Nl dat de genodigden voor het avondfeest al gegeten moeten hebben en nog een klein buffetje krijgen op het einde vd avond (1u)

Het is in iig niet zoals in Polen waar de bruiloft zo'n 15 u duurde en de Poolse dames om de 3u een andere jury aantrokken. Wij waren niet op de hoogte van die gewoonte en werden wel erg vreemd bekeken dat we het de hele tijd in hetzelfde tenue bleven rondlopen :D

Wij geven in augustus een combi-bruiloft met het beste vd de Belgische en Nl bruiloft. Dwz geen afgehuurde feestzaal met catering maar een grote schuur waar we zelf de catering in doen. Feest gaat door tot we zelf willen stoppen en we beginnen met het warme eten. De receptie, de hangtafels en koude schotel is op z'n Hollands maar daar kan ik mee leven :D

Ik, als halve Pool, heb meerder Poolse bruiloften meegemaakt, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wel vind ik de kleding van de dames daar vaak mooier (prachtige jurken en dergelijke).

Verder: als je er voor zorgt dat je er netjes uitziet en kleding aantrekt waar je je goed bij voelt, kom je al een heel eind :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:22

http://youtu.be/wLJnD5XnrmE
En natuurlijk de early morning wake-up call, de 8 minuten versie! Ah ja, hiervoor moet je de pasjes van de nieuwe Hucklebuck kennen en een goede conditie hebben.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:45

Judith_ schreef:
Believe schreef:
Ik ben 3 week geleden naar België geweest voor een bruiloft.
Wat mij opviel is dat ze nogal achter lopen met de mode.
Voor de rest merkte ik niet zo heel erg veel verschil!

Ik vind de Belgische mode altijd een verademing. Als ik door Gent loop kan ik moeiteloos de Nederlanders aanwijzen. Belgen (vind ik) een stuk gekleder en netter. :)

Ik ben wezen zoeken op youtube maar kan geen beeldmateriaal van het servetten zwaaien vinden. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Of denk ik te moeilijk?

Haha moet je niet hier naar zweden komen, bijna alles loopt erbij of ze zo uit bed komen rollen :')

OT : heel veel plezier, (als ik er over heen heb gelezen sorry, geen dresscode op de uitnodiging?)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:56

*\%/* *\%/* *\o/* *\%/* *\o/* _O-

Help.... Hahaha.
Nou ja, ik schat hem nietl in als een line dancer, maar haar ken ik niet zo goed..
Maar ja, wat ze s nachts en in het weekend doen weet ik natuurlijk niet!

Was geen dresscode op de kaart vermeld, hij zij: nette danskledij.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:59

Nette danskledij, een leuk rokje met topje en colbertje? of leuk jurkje? weet niet wat je er aan wilt uitgeven.

Ja Hier is een legging met een trui en sportschoenen de mode :P dus de legging die wij onder ons rokje aan hebben dragen zij niks over haha

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:15

Hier een 'voorbeeld' van een Belgische trouw inclusief de Lac Du Connemara (Niet echt dus, is een Belgisch programma dat lacht met zowat alles :) )

En de Twist ontbreekt meestal ook niet op een trouwfeest, net zoals een koud buffet :')

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:19

kirri schreef:
Nette danskledij, een leuk rokje met topje en colbertje? of leuk jurkje? weet niet wat je er aan wilt uitgeven.

Ja Hier is een legging met een trui en sportschoenen de mode :P dus de legging die wij onder ons rokje aan hebben dragen zij niks over haha

Gelukkig dragen niet alle Belgen die leggings :') vreselijk!
Maar dat is hier inderdaad wel hip onder de 16 tot 18 jarigen... En dan met een Michael Kors handtas van minstens 300€ om het af te maken!

Ben zelf eigenlijk nog nooit naar een trouwerij geweest, maar de typische aspecten zijn volgens mij wel vermeld geweest :) En draag gewoon iets gepast waar je jezelf goed in voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:22

Ohw feest. En alle Belgen maar steeds klagen dat de Hollanders zo extrovert zijn. Fijne is ook dat ik bijna niemand ken...

Ga voor de zekerheid toch nog maar eens de dresscode checken. Geen wit kleed is inderdaad algemene etiquette, maar lief zegt 'geen idee' als ik vraag naar een dresscode.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:35

Amber7777 schreef:
kirri schreef:

Gelukkig dragen niet alle Belgen die leggings :') vreselijk!
Maar dat is hier inderdaad wel hip onder de 16 tot 18 jarigen... En dan met een Michael Kors handtas van minstens 300€ om het af te maken!

Ben zelf eigenlijk nog nooit naar een trouwerij geweest, maar de typische aspecten zijn volgens mij wel vermeld geweest :) En draag gewoon iets gepast waar je jezelf goed in voelt

Hier loopt iemand van 30/40 er ook zo bij :+ tis een echte trend. Maar dat vind ik zo fijn aan zweden, al loop je er in je nakie bij ze kijken hier nergens van op _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:59

Judith_ schreef:
Ohw feest. En alle Belgen maar steeds klagen dat de Hollanders zo extrovert zijn. Fijne is ook dat ik bijna niemand ken...

Ga voor de zekerheid toch nog maar eens de dresscode checken. Geen wit kleed is inderdaad algemene etiquette, maar lief zegt 'geen idee' als ik vraag naar een dresscode.

Lol, wij komen los onder vrienden en familie (als er genoeg bier is).

Idee voor Bokrijk: typisch Vlaams huwelijk (in Walonië gaat het er weer heel anders aan toe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:05

Heeft het koppel een huwelijkslijst of wordt er geld gegeven? Tegenwoordig wordt geld in iets verstopt af gegeven. Er zijn hier winkels die echte kunstwerkjes maken met geld. Wie inventief is, maakt zelf iets. Neef 1 kreeg zijn geld in een houten kistje, waar een betonblok rond zat. Helaas waren zijn vrienden inovatiever, zij hadden hun bijdrage in een ijzeren (dichtgelast) vat verstopt. Neef 2 kreeg een paar bakken bier, waarvan sommige flesjes wat muntjes bevatten, met de kroon terug op. Nicht kreeg van de vrienden een pot Nutella met munten in, wij hadden een grote terracotta pot gevuld met potgrond plus kopere muntjes en een bloempje erbovenop als afwerking. :D ^&+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:44

Wij hebben geen 'originele' (eigenlijk gewoon irritante) geldcadeaus gehad gelukkig. :)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:47

Ze hebben ooit eens een collega een mega emmer met mayo gegeven.... Daar ergens in zat een leuk geld bedrag.
Geloof dat ze nu ook weer geld wilde instorten in beton of zo iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:35

ijslandfan schreef:
Ze hebben ooit eens een collega een mega emmer met mayo gegeven.... Daar ergens in zat een leuk geld bedrag.
Geloof dat ze nu ook weer geld wilde instorten in beton of zo iets.

Leuk! De bruid een hamer en de bruidegom een bijtel en dan het blok beton! Hoop dat ze het geld wel in een kistje steken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:40

Ayasha schreef:
Wij hebben geen 'originele' (eigenlijk gewoon irritante) geldcadeaus gehad gelukkig. :)

Is toch niks irritant aan? Iedereen in mijn familie vind dit gewoon hilarisch. We zijn nu al aan het nadenken wat we kunnen doen als neef 3 ooit trouwt.
Ik ben gescheiden en wil echt niet meer trouwen, maar stiekum hoop ik wel dat ik mijn ventje ooit zo ver krijg dat we een mega feest gaan geven. Weet van 1 van mijn neven dat hij iets in gedachten heeft voor ons en zou zo graag weten wat. }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 05:55

Jij vindt het niet irritant. Ik wel. Das ieder z'n ding. :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:54

Ik kan ook wel lachen met leuke geldcadeaus! Mijn favoriet is een kaars met geld in, die zul je effectief moeten opbranden voor je aan je geld kan.