Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:46

De verzekering vergoed dan de consulten ja, maar geen zetten van spiraal operatief verwijderen van teennagel etc

Edit en ze vergoeden de kwartaal kosten, als je bv in een achterstandswijk woont krijgt de huisarts meer geld voor je :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:56

Dit gaat nooit ten goede komen van de zorg.
Mensen gaan zorg mijden.
Alleen nog voor acute problemen naar de spoedeisende hulp. En zo heeft iedere zorgverlener dus minder werk=minder inkomsten en minder banen.. tada.. fantastisch!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:57

Leffroi schreef:
Ik wil mijn (werkende) leven niet beginnen met een schuld. Ik heb al een mega studieschuld waar ik mee kan leven, maar om op mijn gewone rekening ook een schuld op te bouwen, of überhaupt een schuld opbouwen zie ik echt niet zitten. Ik betaal me al blauw aan de zorgpremie zelf en dan wordt er nog niets vergoed. Het is dat een zorgverzekering verplicht is, maar anders had ik het wel geweten!

Tja, als je niet naar de dokter gaat om een paar centen uit te besparen wie weet hoelang dat leven is. Klinkt nogal grim en luguber.. maar je zou de eerste niet zijn.

@Tiwi;1969; tandartsverzekering niet zo'n zin? Ik heb geen rot gebit hoor.. maar toch af en toe gaatjes.. zwak gebit misschien. Tandsteen verwijderen vind ik ook wel prettig overigens en polijsten..
Wacht dan maar tot dat gaatje dat je niet wist dat je had verandert in een wortelkanaalbehandeling.. of een kroon. Dan begin maar eens met betalen, zonder verzekering.

Heb je de gemiddelde Engelsman eens bekeken qua gebit? Dat gebeurt er met je als je geen tandartsverzekering hebt of alles moet betalen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:58

Ik kan er nog steeds niet bij waar al dat geld naartoe gaat. Begrijp me niet verkeerd, gezondheidszorg is duur, maar ik betaalde vroeger in België 50euro ofzo in een jaar. Wil je daar naar een huisarts, dan kun je rustig op het inloopspreekuur s avonds terecht. Tandarts, geen drama om er gewoon al een te vinden en afspraak maak je zo (ik beken dat ik nu soms nog een afspraak in België maak, scheelt kosten),...
Ik blijf het ontzettende verschillen vinden. Ik betaal meer als 100€ per maand, omdat ik weet dat ik zowiezo fysio nodig heb en tandarts heel waarschijnlijk ook. Eigen risico al 2 jaar op rij volledig betaald :), onderzoeken zijn duur.

Shadow0

Re: Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:14

De huisartsen hebben mijn volledige steun... de manier waarop de verzekeraars hun mening doordrammen (met Schippers juichend op de achtergrond) is verkeerd. Het maakt de zaken vervelender, onzorgvuldiger en duurder. Terwijl het ook een stuk goedkoper en beter en makkelijker kan.

Als er een petitie is om de huisartsen te steunen, dan zal ik die zeker invullen, en ik probeer rekening te houden met mijn keuze van verzekeraar. (Maar dat is niet makkelijk, want ze volgen elkaar allemaal.) Want uiteindelijk is het goed om te laten weten dat ook wij allemaal hier belang hebben bij een goede oplossing, en dat het niet alleen de huisartsen zijn die het moeten uitvechten.
(Mocht je bij de huisarts komen de komende weken, vertel ze dat je ze steunt. Het is iets kleins, maar echt, het kan uitmaken.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:15

Ik hoorde hier van via fysio. Wat de verzekeraars willen is dat alle huisartsen met elkaar gaan concurreren, ook bv binnen dezelfde maatschap mogen zij geen info over patiëntbehandelingen delen. Dat staat haaks op de eed die zij als arts hebben afgelegd. Verzekeringen proberen gehele controle te krijgen over zaken waar ze niks van snappen enkel om meer winst te maken. Hun klanten zijn geheel niet belangrijk in dit verhaal. Enkel de aandeelhouders zijn relevant en die denken enkel aan meer winstuitkering.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:19

Nagini schreef:
Leffroi schreef:
Ik wil mijn (werkende) leven niet beginnen met een schuld. Ik heb al een mega studieschuld waar ik mee kan leven, maar om op mijn gewone rekening ook een schuld op te bouwen, of überhaupt een schuld opbouwen zie ik echt niet zitten. Ik betaal me al blauw aan de zorgpremie zelf en dan wordt er nog niets vergoed. Het is dat een zorgverzekering verplicht is, maar anders had ik het wel geweten!

Tja, als je niet naar de dokter gaat om een paar centen uit te besparen wie weet hoelang dat leven is. Klinkt nogal grim en luguber.. maar je zou de eerste niet zijn.

Wel fijn dat mij dan zo'n rot leven wordt toegewenst :Y)

Sorry, nee maar ik wil mijn leven niet direct beginnen met een schuld nee, als het even kan. As het nu direct levensbedreigend zal zijn, is het een ander verhaal, maar dat snap je toch zeker zelf ook wel? Ik had die ct-scan liever ook niet gehad ivm eigen risico, maar om uit te sluiten of ik wel of geen beroerte oid had gehad was het toch erg fijn. Neemt niet weg dat het erg zeer doet in mijn portemonnee, terwijl ik nog maar net begonnen ben met het afbetalen van mijn eigen risico van vorig jaar.

Echt, ik hoop op een goed betaalde baan als ik volgende maand mijn diploma heb gehaald, net zoals ik hoop dat de dokter lekker vergoed blijft, zodat ik niet eerst uit moet rekenen of het überhaupt wel uit kan om 5 á 10 minuten bij de dokter te zitten.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:20

kohtje schreef:
Ik kan me niet voor stellen dat mensen geen potje hebben van zeg 400 euro. Dan maar tijdelijk een bij baantje .

Dat is echt heel makkelijk gezegd.
Zelf zit ik gelukkig niet in een lastige situatie, maar mijn moeder is 100% afgekeurd, geen uitzicht op herstel en kan dus simpelweg niet werken of een bijbaantje nemen tijdelijk.
Zo'n uitkering is echt geen vetpot en mijn moeder moet soms van 30 euro boodschappen doen voor een hele week.
Denk je dat er dan geld is voor een eigen risico en daarnaast nog bezoekjes van een huisarts als dat er door zou komen? Ik snap echt wel dat mensen dat niet hebben hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:25

Mijn ouders zijn beide chronisch ziek en de l*l met het eigen risico. Wanneer mijn vader en moeder de medicatie gaan halen in het begin van het jaar dan zijn ze er door heen. En zelfs dan moet mijn vader zijn medicijnen die hij moet gebruiken ook zelf betalen. En dat is niet makkelijk als je allebei een uitkering hebt. Voor de gezonde mensen onder jullie valt dit mee maar voor de mensen die ziek zijn is dit weer een harde klap

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:32

De huisartsen hebben dit geschreven: http://www.hetroermoetom.nu/
Je kunt het ook tekenen als sympathisant :j

Daar zijn deze voorstellen uit gekomen: https://www.lhv.nl/actueel/in-beeld/lhv ... an-en-moet
Minister Schippers is verder weer erg bezig met het omzeilen. Ze doet alsof ze goede zorg voorop heeft staan, alleen het is duidelijk dat dat gewoon onwaar is. In dit opzicht is het bv heel wonderlijk dat ze 'niet weet of er belemmeringen zijn'. Dit onderwerp kwam niet uit de lucht vallen, dus als ze goede zorg belangrijk vindt dan had ze wel gezorgd dat ze het had geweten. Zeggen dat ze het niet weet is nu vooral een manier om niet openlijk te zeggen dat je geen zin hebt er iets aan te doen.

Het lijkt me heel belangrijk dat de verzekeraars en vooral ook minister Schippers voelen dat dit echt belangrijk is, dat dit ook echt leeft, en niet alleen bij huisartsen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:36

Met Schippers het schip in. Wordt tijd dat deze dame vertrekt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:13

Nagini schreef:
Leffroi schreef:

@Tiwi;1969; tandartsverzekering niet zo'n zin? Ik heb geen rot gebit hoor.. maar toch af en toe gaatjes.. zwak gebit misschien. Tandsteen verwijderen vind ik ook wel prettig overigens en polijsten..
Wacht dan maar tot dat gaatje dat je niet wist dat je had verandert in een wortelkanaalbehandeling.. of een kroon. Dan begin maar eens met betalen, zonder verzekering.

Heb je de gemiddelde Engelsman eens bekeken qua gebit? Dat gebeurt er met je als je geen tandartsverzekering hebt of alles moet betalen.

Ik heb een super goed gebit, ieder jaar alleen controle en een keer wat tandsteen, max 50 euro per jaar. Ik betaalde 10 euro per maand voor de tandartsverzekering = 120 euro per jaar voor een maximale vergoeding van 250 euro. Dus jaarlijks 70 euro teveel.
Tot ik mijn hoektand afbrak en een kroon moest, zo'n 500 euro, waarvan ik dacht dat ik dus 250 euro vergoed zou krijgen. Niets gekregen want kronen waren uitgesloten en zo meer dure behandelingen.

Nu zet ik al een paar jaar de premie apart voor als ik een keer echt wat heb en ben ik veel goedkoper uit.
Daar komt nog bij dat als je je tandartsrekening niet vergoed krijgt je deze kan aftrekken (kronen, bruggen en implantaten) van de belasting, mits boven je drempel bedrag wat afhangt van je inkomen, dan krijg je dus ook nog een flink percentage vergoed.
Premie voor je verzekering kan je niet aftrekken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:16

Ik vind dit te triest voor woorden als dit goed gaat.
Néderland..........ooit een van de beste landen waar het zórg betrof.

Vandaag de dag kan je beter in Duitsland of België van je fiets vallen dan in je eigen land.
In Nederland kan je als je een beetje bij kennis bent nog nét vragen wat het allemaal kosten gaat, zodat je nog al dan niet tegen beter weten in "iets " kan kiezen.

Ook hier schrik ik van de laconieke reacties als het over een kosten potje gaat.
Schijnbaar hebben nog té veel mensen het "gelukkig "nog zo goed dat ze geen besef hebben hoe het met de minima in ons land gesteld is.

De oudere, de chronisch zieken, mensen met uitkeringen/bijstand, alleen staande ouders, studenten.....
Nú moet in dat geval de gemeente nog bijspringen voor in inwoners, maar ook die geldkraan wordt met stevige slagen dicht gedraaid.

Maar we gaan wél met z'n alle tíg miljoen ophoesten voor de renovatie van het onderkomen van onze lieftallige koninklijke familie......Beatrix schijnt de boel te hebben laten verslonzen.

Sorry hoor, maar ik vind dat zó krom!!
Ik zie het nog gebeuren dat straks in ons straatbeeld ook menige aan lagere wal geraakte sloeber met een centenbakje en dekentje langs de straat zit.
En dat zijn echt niet alleen maar mensen die daar zélf voor kiezen.
En het zijn ook niet alleen meer de drank en drugs verslaafden........het zijn gewone Hollanders die de dupe zijn van de huidige regering.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:20

Leffroi schreef:
Vorig jaar heb ik 'noodgedwongen' een operatie moeten ondergaan. Bam, weg eigen risico, geld dat ik niet heb en maar met moeite kan afbetalen. Eigenlijk is een tweede operatie nodig, maar ik heb simpelweg het geld niet voor het eigen risico. Toch maar medicijnen gekregen, maar ook hier krijg ik weer rekeningen van binnen. Dan maar geen medicijnen.

Maarja, mijn eigen risico voor dit jaar ben ik ook al kwijt door spoedeisende hulp en ct-scan. Dat zal ook wel niet goedkoop zijn vrees ik en ik huiver nu al voor die rekening!

Als ze nu ook nog eens de huisarts 'eruit gooien', zie ik geen dokter weer in mijn leven, tenzij ik een goed betaalde baan krijg. Ben echt geen watje en ging al bijna nooit naar de huisarts, maar die drempel wordt stukken groter als ik wel eens moet. Belachelijk!

Als je dit jaar je eigen risico al hebt gehad' word die operatie toch gewoon vergoed de tweede operatie kan dan dit jaar... je hoeft dan niet weer je eigen risico te betalen?omdat het al op is

Gelukkig zit ik zelf niet in jou sitiuatie zolang ik nog gezond blijf heb ik niet zon probleem maar het is wel hoog bedrag dat eigen risico.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:38

Ook van mij hebben de huisartsen alle steun. De zorgverzekeraars hebben veel te veel macht en zitten te veel op de stoel van de arts. Wie dacht jij dat bepaald welk medicijn je krijgt? Je huisarts? Voor het grote deel wordt dat tegenwoordig bepaald door de zorgverzekering..... Het zijn de zorgverzekeringen die tegenwoordig alles bepalen, en schippers is er alleen maar voor de verzekering lijkt het. Maar laten we even wel wezen, de zorgverzekering is een commercieel bedrijf. Hun HOOFDDOEL is het binnenhalen van zo veel mogelijk geld, niet het betalen van goede zorg.

Wat mij betreft zetten de huisartsen even goed door en wordt heel nederland wakker mbt wat de zorgverzekeringen aan het doen zijn. Tijd dat we met zijn allen aan de rem trekken! En uiteraard teken ik dus dat ding wat Shadow0 geplaatst heeft :j.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:46

Christiene schreef:
Leffroi schreef:
Vorig jaar heb ik 'noodgedwongen' een operatie moeten ondergaan. Bam, weg eigen risico, geld dat ik niet heb en maar met moeite kan afbetalen. Eigenlijk is een tweede operatie nodig, maar ik heb simpelweg het geld niet voor het eigen risico. Toch maar medicijnen gekregen, maar ook hier krijg ik weer rekeningen van binnen. Dan maar geen medicijnen.

Maarja, mijn eigen risico voor dit jaar ben ik ook al kwijt door spoedeisende hulp en ct-scan. Dat zal ook wel niet goedkoop zijn vrees ik en ik huiver nu al voor die rekening!

Als ze nu ook nog eens de huisarts 'eruit gooien', zie ik geen dokter weer in mijn leven, tenzij ik een goed betaalde baan krijg. Ben echt geen watje en ging al bijna nooit naar de huisarts, maar die drempel wordt stukken groter als ik wel eens moet. Belachelijk!

Als je dit jaar je eigen risico al hebt gehad' word die operatie toch gewoon vergoed de tweede operatie kan dan dit jaar... je hoeft dan niet weer je eigen risico te betalen?omdat het al op is

Gelukkig zit ik zelf niet in jou sitiuatie zolang ik nog gezond blijf heb ik niet zon probleem maar het is wel hoog bedrag dat eigen risico.

Ja, beetje raar verwoord maar ik had die beslissing al genomen toen ik mijn eigen risico nog niet verbruikt had. Arts vind het inmiddels ook niet meer nodig, maar ga wellicht voor een second opinion. Maargoed daar werd dit topic even te lang van.

Ik snap gewoon simpelweg niet waarom dat eigen risico zo hoog moet zijn. Ik betaal maandelijks netjes mijn premie en maak er vaker niet, dan wel gebruik van. Hoewel ik nog niet eens zo mag zeuren als ik zo na denk. Maargoed, daar betaal ik ook mijn premie voor. Ik vind het zelf te zot voor woorden om dan OOK nog eens 'eigen risico' te betalen om... Tja waar betaal je die eigenlijk voor?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:47

Eigen risico word door schippers vastgesteld

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:48

Ja, maar waarom? Zij gaat daar vast niet als enige over?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:48

Gianti schreef:
kohtje schreef:
Ik kan me niet voor stellen dat mensen geen potje hebben van zeg 400 euro. Dan maar tijdelijk een bij baantje .

Tsja naast een fulltime studie werk ik al veel.. Maar met 6,60 per uur schiet het niet op.. Moet ik dan nog een baan erbij nemen?

Jouw ouders zijn financieel verantwoordelijk tot je 21ste

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:52

Moeten je ouders de financiele last wel kunnen dragen Tita

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:56

Leffroi schreef:
Ja, maar waarom? Zij gaat daar vast niet als enige over?

Zij is de minister van volksgezondheid. En een VVD er. Zegt genoeg toch

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:57

Leffroi schreef:

Dan moet je niet aan kinderen beginnen, daar ben ik stellig in.
Volwassen mensen moeten een potje hebben van paar honderd euro.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:04

tita schreef:
Leffroi schreef:

Dan moet je niet aan kinderen beginnen, daar ben ik stellig in.
Volwassen mensen moeten een potje hebben van paar honderd euro.

Wauw jij leeft in een makkelijke wereld.
Denk dat veeeeeeeel mensen in jouw prachtige finacieel onbezorgde wereld willen leven.
Tevens kan men daar ook de toekomst voorspellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:07

Dat de zorg handenvol geld kost,komt omdat er zo ontzettend veel gesjoemeld word en omdat de zorgverzekeraars ook niet zuiver zijn.
Toen we jaren terug nog 25,- betaalde per maand hoorde je de politiek niet dat de zorg zó ontzettend duur was.
Ik denk niet dat er toen veel minder zieken waren.Ten eerste, omdat ze nu veel meer kunnen en dus meer mensen kunnen genezen.En ten tweede, zijn de kosten [lonen chirurg enz,instrumenten,medicijnen] echt niet duizenden euro's duurder gworden.Natturlijk word het wel wat duurder,maar nooit zóveel.

De zorg kost nu veel geld,puur omdat er vele de zaak oplichten en vele frauderen.
En daar zijn de burgers gewoon de dupe van.
En zoist.

Ook onzin,dat men een potje moet hebben van honderden euro's.Er zijn zoveel mensen die blij zijn als ze elke dag te eten hebben.Mensen die de laatste week v.d. maand zonder geld zitten.
Niet iedereen kán een spaarpotje hebben,vind het erg aso om te zeggen dat men maar een spaarpotje achter de hand moet houden.

w.b.t. huisarts zelf betalen? dat komt er nooit doorheen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:08

Nee je zet een kind op de wereld en laat het aan zijn lot over.

Beugel nodig.... Nee te duur
Gehoorapp nodig nee te duur
Studeren...... Nee je leent maar
Fysio ...nee te duur.

Als je aan kind begint kun je jaren een potje maken en ouders die geen eigen risico kunnen betalen, mogen achter de oren krabben.
Ander krijgt ze zorgtoeslag als de ouders het niet kunnen bolwerken.