Gedoe met onderbuurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Gedoe met onderbuurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:03

Hoe sneu ook voor die man, TS is zijn bovenbuurvrouw en niet zijn psycholoog.

Ik vind het al heel netjes dat TS zich oprecht afvraagt hoe ze dit het best aan kan pakken en ook al heel veel rekening met de buurman houdt.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:15

Heb ik ergens gezegd dat ze moet ingaan op zijn problemen?

In tegendeel, duidelijk haar eigen grenzen aangeven, zo vaak als nodig blijkt. Het gaat hier over een onderbuur: ze mag nog zo hard proberen, vroeg of laat komt ze hem toch weer tegen. Negeren lijkt me dan niet de beste optie.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:34

Eerst heb ik er zo min mogelijk aandacht aan geschonken en contact vermeden in die zin, en liet ik het van mijn schouders glijden. Na de beschuldiging van mijn katten en dat ik bewust de katten het gezamelijke portiek als plee liet gebruiken, was ik het helemaal zat. (Hij had namelijk ook naar de woningbouw gebeld met deze bewering).
Ik ben naar zijn huis gegaan en heb hem correct, maar op niet misverstaande wijze, precies verteld wat ik er van vond en niet gediend was van zijn smaad en klachten die nergens op sloegen. Dat ik het erg jammer vond dat hij zoveel problematiek had met alles, maar niet zijn probleem het mijne moest maken.

Uiteindelijk is het toch van de zotte dat je in en om je eigen huis op eieren moet lopen omdat je buurman het spoor even bijster is....toch?

Als je het zelf moeilijk vind zou je iemand in kunnen schakelen (je vader bv) welke er wat minder gevoelsmatig bij betrokken is in die zin en het woord voor je kan doen. Het is namelijk wel handig dat je je niet emotioneel bestrokken gaat voelen...snap je?

Wat mij altijd geholpen heeft met dit soort lastige kwestie's is het heft in eigen handen nemen en jezelf niet in een slachtoffer rol laten drukken. Kordaad optreden en strait to the point. Vergeet niet, jij bent niet het probleem....dat is hij ;-)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Jeetje, wat onwijs vervelend TS.
Tot op zekere hoogte heb ik een soortgelijk probleem met mijn schuine bovenbuur. Alleen is hij, voor zover ik weet, psychisch prima in orde.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:55

Ik zou hem ook blokkeren.

Spijtig voor hem, maar je hoeft niet zijn problemen tot de jouwe te maken.
Hou je zelf ook niet vol.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:13

Misschien een vreemde zijsprong, maar...

lieveli schreef:
Ik weet zeker dat mijn katten de afgelopen nachten rustig zijn geweest, ik slaap namelijk zelf in de woonkamer omdat mijn slaapkamer wordt verbouwd.

Verwart hij de geluiden van je slaapkamerverbouwing niet toevallig met overlast van de katten? Dat het geluid 'steeds erger' wordt, maar dat dit je katten niet zijn? Kan hij moeilijk inschatten natuurlijk, hij ziet niet wat er boven hem gebeurt.

Ik vind het een lastig verhaal, woon zelf ook in een monumentaal pand onder iemand met een huisdier en als dat beest rent of speelt is het inderdaad net alsof het huis instort. :') Maar dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je huis gebouwd is. Afgaande op de rest van je verhaal, klinkt het er in dit geval inderdaad (ook) naar dat je buurman ook psychisch niet helemaal in orde is. Als hij dan ook al bekend is bij de woningbouw, zou ik het via hen (en/of de wijkagent, in ieder geval de officiële kanalen) spelen en hem verder zo veel mogelijk vermijden. Misschien nog bijhouden wanneer hij contact zoekt, wat hij dan precies gezegd heeft en dat bij hen neerleggen.

Edit: zie nu dat hij vooral klaagt over 's nachts, maar als je je eenmaal stoort aan een geluid en je gaat er op letten wordt het meestal een enorm ding. Als het dan 's nachts stil is en hij hoort wel gescharrel (geen rennen/springen maar gewoon lopen oid) kan dat al genoeg zijn om de bom te laten barsten, helemaal als iemand niet zo stabiel is...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 18:32

Nee die verbouwing geeft geen herrie, is nu voornamelijk kleding uitzoeken en weggooien. Straks wel boren en hakken maar daar zal ik tzt hem een bericht over sturen.

Ik geloof ook echt wel dat 2 rennende dieren herrie geven. Zijn klachten waren in het begin gegrond. Maar nu weet ik het gewoon niet.

Als hij belt ben ik stug en kortaf. Ik vertel hem welke dingen ik onzin vind (rennen om de darmen te legen, buitenkatten, ik zou nooit thuis slapen) en draag een oplossing aan. Meestal hang ik hem wel half in een zin op maar er is ook gewoon geen speld tussen te krijgen. Daarom heb ik in eerste instantie het sociale contact afgekapt, hij vertelt altijd graag over zichzelf en vraagt nooit naar een ander. Ik werd er ibbelig van.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:20

Heb je hem al aangesproken op de manier waarop hij jou benadert en dat je dat vervelend vindt? Dus niet inhoudelijk ingaan op zijn klachten, maar even over de manier waarop? Ik vind dat het proberen nog waard en dat nog een paar keer herhalen. Dus dat je inderdaad een "standaard riedeltje" maakt voor als hij belt, in de trant van "je belt me 's nachts, dat maakt me wakker en dat vind ik echt heel vervelend. Ik wil dat je dit niet meer doet en ik ga nu ophangen". En evt na een aantal keer de laatste zin vervangen door "ik neem niet meer op als je me s nachts belt".

Het nummer blokkeren of hem gaan negeren, begrijpt hij misschien niet goed en wellicht verergert de overlast dan alleen maar.

Ik werk in de GGZ en ik weet hoe lastig de wereld kan zijn voor sommige mensen en hoe lastig sommige mensen tegelijkertijd kunnen zijn voor de wereld. Dit is er een typisch voorbeeld van en ik vind het sneu voor jullie beiden.. Hang in there!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:37

Ik vind het heel lastig om heel uitgesproken te zijn omdat ik hem ook heel zielig vind. Hij heeft me nu 2 keer wakker gebeld, als het nog een keer gebeurt zal ik je tip ter harte nemen. Dankjewel!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:53

Helpt het je als je van te voren een kort briefje schrijft welke je erbij pakt als hij belt? Je hoeft dan namelijk niet om woorden te zoeken tijdens het bellen en kan toch, kort en krachtig je ongenoegen op correcte, maar duidelijke wijze kenbaar maken. Mocht hij je willen onderbreken ga je gewoon door met je tekst of een duidelijke "nee!, luister! En alsnog doorgaat met je relaas ...is dat een optie?

Bovenstaande tekst van Corelli kan je een leidraad geven wat betreft de inhoud van je briefje ;-)