Wat moet ik nou doen..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Re: Wat moet ik nou doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:44

Fijn dat het best gezellig is, goed gedaan!
Uiteindelijk heb je zelf de stap gezet om naar je oma te gaan. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:00

Goed van je!
Denk dat opa en oma ook heel blij met je zijn +:)+

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:21

TOPPERRRRR :* :* :* :* *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:31

Dat is fijn zeg, dat het zo gezellig was! Ik denk dat jouw oma ook wel begrijpt dat jij er niets aan kan doen dat jouw moeder zich (in je oma's ogen) niet netjes gedraagt. En als ze daar wel over begint kan je dat gewoon zeggen toch! Dan zeg je: oma, ik vind het heel erg vervelend dat je het zo rot vindt maar ik kan daar niets aan doen en ik wil daar niet tussen staan; ik wil het met jullie allemaal gezellig kunnen hebben zonder slecht over elkaar te praten. Als jullie iets over elkaar te zeggen hebben kunnen jullie dat samen doen en niet via mij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:17

+:)+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:05

Even een update, het gaat weer even helemaal kl*te.. -O-
Het ging een tijdje goed tussen mam en opa en oma, maar dat veranderde al weer snel toen oma vond dat we te weinig kwamen. ( we moesten elke dag bellen en wel 3x in de week langs komen ).
Ze begint echt narcistische trekjes te krijgen, als ze die al niet heeft..
Na een tijdje begon ze mij ook te verplichten om te komen en als ik een weekje niet kwam was het eerste wat ik hoorde toen ik daar binnen kwam '' goh leef je ook nog?'' '' zo dat duurde wel erg lang he? '' '' jouw hadden we hier niet meer verwacht ''.
Ik hoor nooit 'wat leuk dat je er bent! ' -O- Ik weet echt niet wat ik moet doen.. Oma kan alleen nog maar negatief over ons praten, ook als we het op haar manier doen.
Ik weet het even niet meer, mam wil geen contact meer met oma maar ik kan dat heel moeilijk.. Maar heb er ook geen zin om elke keer op mijn kop te krijgen als ik daar heen ga.. Ookal kom ik alleen voor opa, oma draait het wel weer zo dat het om haar gaat..

Had er zo'n goed gevoel over en dan dit..

Moest het even kwijt, man wat baal ik :(

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:54

Wil niet zeurendig over komen, maar iemand enig idee wat ik kan doen? Of wat zouden jullie doen..?

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:03

Je kan vriendelijk tegen haar zeggen dat je merkt dat ze steeds minder blij lijkt om je te zien, en dat je het veel fijner zou vinden als ze gewoon blij is als je er uberhaupt bent. Verder zou je van tevoren kunnen bellen om te vragen of je opa er op die dag ook is, anders zit je alsnog alleen met je oma.

Dat is wat ik op dat moment zou doen denk ik, maar ik snap dat het heel moeilijk is om dit tegen je oma te zeggen. Veel succes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:08

Opa is er meeste tijd wel bij, maar hij bemoeid zich er niet mee als oma zo doet..
Dat zal inderdaad heel lastig zijn om het te zeggen, moet nog even nadenken hoe ik dat zal doen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:14

Heb je al eens gezegd tegen oma zoiets als "Ik ben er nu dus als je wil dat ik blijf zullen we ergens anders over hebben." Dus proberen af te kappen dat ze in negatieve valt.. Want kennelijk wil ze heel graag dat jullie vaak komen maar juist omdat ze dat zo kenbaar maakt is dat voor jou vervelend en wil je niet meer. Dat mag je best tegen oma zeggen. Bijv, "Oma ik wil graag bij jullie op bezoek komen en ik ben er nu. Maar als je het steeds hebt over dat ik te weinig kom is het niet meer gezellig en durf ik de volgende keer niet meer op bezoek te komen."

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:23

Ik heb een paar keer gezegd " ik ben er nu toch? "
Dat viel in het verkeerde keelgat en kreeg over mij heen dat het niet vaak genoeg was :(..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:23

Hè bah wat vervelend.

Wat zie je zelf als oplossing? Het lijkt erop of je opa een soort van overlevingsstrategie heeft. En daarom nietof amper reageert.

Heb je / hebben jullie enig idee waarom oma zo reageert? Is ze echt narcistisch of juist onzeker en eenzaam en weet ze niet hoe ze zich moet uitdrukken.

Een aantal soort van oplossingen:
- oma, de route van mij naar u en omgekeerd is even lang. Heb u ook niet gezien
- oma Ik wil graag komen maar dit uw opmerkingen merk ik dat ik steeds minder langs wil komen. Ze kwetsen me. Aan u de keuze. Als u die opmerkingen blijft maken zal ik voorlopig alleen nog komen als opa alleen is. Aan u de keuze

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:26

Ja en dan moet je dus wel aangeven dat je voor de gezellig komt en dat als het zo gaat je weer vertrekt. Oma is kennelijk beetje in negatieve spiraal gevallen... Dus net als bij paarden met ongewenst gedrag... Rustig en consequent zijn ;). Vasthouden aan je eigen grens en aangeven wat je wil en wat je niet toelaat.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:14

Is oma niet een beetje dement aan het worden?

Verder moet je de waarheid zeggen, zeggen dat je ook huiswerk hebt en vriendinnen waar je mee omgaat, sport, hobby's enz. Dat je graag bij haar wilt komen maar er ook nog een druk leven naast hebt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:18

Daag oma ik ga weer naar huis, vind u het goed als ik (noemt dag) weer langs kom? (Schrijft naam op kalender)
Zou oma met zoiets simpels geholpen zijn misschien?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:27

Oma is denk ik al oud?En dan heb je weinig om handen en kijk je uit naar bezoek.Als je ouder word verwoord je het vaak ook verkeerd,in ieder geval anders als dat je het vaak bedoeld.
Ik denk dat het voor je moeder ook moeilijker is om te zien hoe haar moeder ( aftakelt) als dat jij dat doet en neemt je moeder haar woorden ook wat zwaarder op.

Verder is de tip van Holly een hele goede,vraag waarneer het uitkomt dat je komt en maak een afspraak.Dan heeft ze iets om naar uit te kijken en gaat ze niet voor niks zitten wachten.

Ik vind verder dat je al heel volwassen met alles omgaat,complimenten hoor.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:05

Even niks van mij laten horen want het waren weer ups en downs.

opa kwam vorige week hier langs om te vragen waarom wij niet langskwamen. Nou het hele verhaal weer uitgelegd en opa was het volkomen met ons eens.
Oma was al eerder in therapie geweest voor dit en dat hielp echt! Dus opa vond dat dat nu maar weer moest zodat het weer gezelliger moest worden..
Met een goed en fijn gevoel ging opa en weg en wij hadden er ook een goed gevoel over

3 dagen later kwam opa weer, maar het leek net alsof het een hele andere man was. Hij was het niet meer met ons eens, hij nam het op voor oma want voor haar is dit allemaal veel en veelste zwaar ( gaat weer om haar ). Dus opa wou een afspraak maken om weer af te spreken en om het uit te praten. Dat moest vorige week woensdag gebeuren.
Maar op het laatste moment heeft mam het afgezegd omdat ze vond dat we oma dan weer haar zin gaven.
Ik was het daar niet mee eens, ik wou ook gewoon tegen oma zeggen wat ik er van vond en dacht dat het echt kon helpen.
Maar mams heeft een brief geschreven dat ze niet komt en die in de brievenbus gegooid.
Nu hebben wij een brief terug gekregen wat mij echt woest en verdrietig maakt.
" alles wat wij voor jullie gedaan hebben heeft niks betekend "
" waren wij er maar niet meer dan hadden jullie rust "
" zoveel hebben wij niet gevraagd en toch gebeurd dit "

En nog meer maar dat zet ik liever niet in het openbaar.

Ik weet het echt niet meer, ik ben bijna jarig en ben gewoon bang voor wat er gaat gebeuren.. Moet ik nou in mijn eentje weer het initiatief nemen om contact te nemen.

Ik wil de brief eventueel w via PB sturen, maar dan echt alleen naar de mensen die mij hier al in het topic geholpen hebben, en niet naar de mensen die de brief lezen maar er verder niks mee doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:44

Wat jammer dat jullie zo'n brief hebben gekregen zeg. En wat raar dat opa het eerst wel eens was en nu weer niet. Blijkbaar heeft oma toch op hem in gepraat.

Ben jij zelf ook niet meer bij oma en opa geweest? Ik denk dat je dit tussen je ouders en grootouders moet laten. Jij hebt hier niks mee te maken en kunt nog gewoon bij ze op bezoek gaan. Wat hierboven ook staat, maak afspraken over wanneer je komt, dan weet oma dat en gaat ze niet voor niks zitten wachten. En als oma vind dat je te weinig komt kun je zeggen dat je ook met vriendinnen veel leuke dingen doet zoals zwemmen, winkelen enz enz.
Maar trek het je niet aan hoor, hier hoor jij buiten gehouden te worden. Ik vind zelfs dat jouw ouders je deze brief niet hadden moeten laten lezen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:12

Ik wou zelf de brief heel graag lezen, het was ook aan ons allemaal geschreven.. Ik vind het zelf wel fijn dat mijn moeder die brief heeft laten lezen

Ik ben in tussen tijd niet meer geweest nee, ben bang dat ze boos zijn op mij omdat er overal in de brief 'jullie' stond dus ze bedoelde mijn zus en ik er ook bij..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:31

Als je wel wil gaan, gewoon gaan... als ze boos wordt... dan zeg je... "ik vind dit heel vervelend maar als je alleen maar boos op mij kan zijn dan ga ik weer" (en ja daar kan ze nog bozer over worden maar dan heb je wel gedaan wat jij graag wilde.. namelijk op bezoek maar niet over je heen laten lopen)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:48

Ik ga wel heen, moet alleen nog even bedenken wat ik wil zeggen.
Vind het gewoon jammer dat mam het niet meer wil, anders konden we het samen doen..

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:07

Wat een vervelende situatie zeg. Vanuit professioneel oogpunt wil ik je meegeven dat de brein van de mens steeds inflexibeler wordt naarmate je ouder wordt. Als je grootouders al de bejaarde leeftijd hebben bereikt dat is het verstandelijk vele mate lastiger om iets te leren, denkpatronen te doorbreken, iets anders te doen dan normaal. Een mens is in zijn gedachtegang dan gewoon minder flexibel. Dus als je oma heel stram overkomt of als het lijkt alsof ze niet begrijpt wat je zegt/bedoeld, dan is dat niet persé onwil maar kan het ook onkunde zijn. Dit hoeft niet gelijk een vorm van dementie of narcisme te zijn. Het is namelijk ook wel een beetje eigen van de wat oudere generatie om te vinden dat al het initiatief vanuit de (klein)kinderen moet komen.

Maar uiteraard hoef jij je niet te laten manipuleren door wie dan ook. Als ik je een tip mag geven dan zal ik proberen om je niet te bemoeien met onenigheid tussen je moeder en haar ouders. Als je grootouders er over begint zeg je dat ze dat met je moeder kunnen bespreken en dat je je er niet mee bemoeit en tegen je moeder zeg je omgekeerd hetzelfde.

Oma’s wensen wat betreft de bezoekfrequentie zijn onredelijk. ( Maar ik gok zo dat ze dit altijd wel zal vinden. ) Maar het natuurlijk niet de bedoeling dat ze je emotioneel gaat manipuleren. Als ze dit wel gaat doen kan je best zeggen dat je het gezellig vind om langs te komen maar dat je weer gaat als ze alleen maar verwijten maakt en dat je dan een ander keertje wel weer terugkomt.
(Opa hoef je niet zielig te vinden hoor. Uiteindelijk zijn ze volwassen mensen die er voor hebben gekozen om bij elkaar te zijn.)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 22:55

Opa vind ik wel degelijk zielig, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik heb 2 dagen terug een berichtje naar ze gestuurd, dat ik het jammer vond wat er gebeurde en wel graag langs wou komen.
Kreeg ik een berichtje terug dat ik welkom was.

Vandaag kreeg ik een berichtje van oma
'wanneer kom je? '

Waarop ik zei
'ik wou vandaag even langskomen'

Oma
'Kan het ook morgen want we zijn nu weg'

.... Dat snap ik dus niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik ga morgen dus heen, ben benieuwd

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:02

Wat is daar niet aan te snappen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:26

Wat nare situatie zit jij in zeg :(:)

Mijn oma is dementerend, gaat steeds harder nu en ik herken het wel. Ze heeft jaren terug een hersenbloeding gehad en toen werd ze al negatiever, sinds mijn opa overleden is 3 jaar terug is dat nog veeel erger geworden. Alles en iedereen is stom, ze zeurt letterlijk over alles en niemand kan iets goed doen. Als ze zo bezig is dan zou je er goed kwaad om kunnen worden, maar eigenlijk vind ik het gewoon heel zielig.. Ze kan er zelf niks aan doen, ze is zo geworden en ik geloof ook dat ze gewoon echt niet meer na kan denken over wat ze zegt. Ze wil en kan zich nergens meer aan aanpassen, dat lees ik bij jou wel een beetje terug.. Dementie hoeft het echt niet te zijn, naar op wat oudere leeftijd kan het zijn dat ze gewoon niet goed besef heeft van wat ze doet/zegt..

Maar lang verhaal kort, ik heb geen idee wat je ermee zou moeten, wij geven dus gewoon maar toe. (Maar plannen wel hoe wij het willen) Maar het kan goed dat ze het niet zo bedoeld :(:) Ik vind het lief dat je zelf toch gaat!