Mag een mentor een mentorgesprek weigeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:53

vuurneon schreef:
Weet je wat? Vraag dan een gesprek aan alleen voor jezelf. Het gaat om jou, je zit op school voor jezelf immers. Als de mentor het voor jouw toekomst beter vindt om jullie gescheiden te houden, moet je dat ook accepteren natuurlijk en niet blijven miepen erover.

Maar goed, vraag anders je decaan even.

Dan moet de mentor alsnog een duidelijke onderbouwing hebben waar de student tegenin mag gaan. Wat ik nu lees is dat de mentor helemaal niks onderbouwd heeft en bij voorbaat al een gesprek heeft afgewezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:56

Goyaja schreef:
vuurneon schreef:
Weet je wat? Vraag dan een gesprek aan alleen voor jezelf. Het gaat om jou, je zit op school voor jezelf immers. Als de mentor het voor jouw toekomst beter vindt om jullie gescheiden te houden, moet je dat ook accepteren natuurlijk en niet blijven miepen erover.

Maar goed, vraag anders je decaan even.

Dan moet de mentor alsnog een duidelijke onderbouwing hebben waar de student tegenin mag gaan. Wat ik nu lees is dat de mentor helemaal niks onderbouwd heeft en bij voorbaat al een gesprek heeft afgewezen.

Daarom zeg ik toch ook dat ze een gesprek puur voor zichzelf moet aanvragen en anders naar de decaan gaan? ;)

De mentor hoeft niet met al die kinderen te spreken immers, alleen de ts hoeft hij te zien.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:57

Joysieee schreef:
Ik snap er echt niks van, mentoren zijn toch juist vertrouwenspersonen?

Volgens mij is dit in de meeste gevallen niet het geval. Je hebt je mentor en daarnaast heeft een school nog speciaal aangewezen vertrouwenspersonen.

Wat betreft de situatie. Waarschijnlijk is er al genoeg over gezegd en kan de mentor er wel weer een gesprek met je over aan gaan, maar beslist hij uiteindelijk niet alleen hoe de klassen ingedeeld zullen worden. Daarom lijkt het mij een redelijk voorstel om je probleem te mailen zodat hij het kan bespreken in de leraren vergadering.

Anoniem

Re: Mag een mentor een mentorgesprek weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:23

Wij hebben geen vertrouwenspersonen op onze school hoor Mjetterd, tenminste niet dat ik weet.

TS: Heb jij 1 mentor of 2 mentoren?
Ik zou vragen om een gesprek met je mentor maar dan wel in je eentje, dan kun je alles uitleggen en aangeven wat je wilt en waarom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:25

Believe schreef:
Wij hebben geen vertrouwenspersonen op onze school hoor Mjetterd, tenminste niet dat ik weet.
.

Ja hoor, heeft je school wel degelijk :j kijk maar eens in je schoolgids.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:27

vuurneon schreef:
Believe schreef:
.

Ja hoor, heeft je school wel degelijk :j kijk maar eens in je schoolgids of OER

Ik kijk zo eens of mijn schoolgids online staat want die heb ik thuis niet,
maar als we een vertrouwenspersoon hebben, waarom heeft er dan nooit iemand ons hierover verteld?
Ik zou best wel eens met een vertrouwenspersoon willen praten omdat ik dat niet graag met mijn mentor doe maar ik heb er nog nooit wat over gehoord.

Edit: Heb gekeken, wij hebben inderdaad wel vertrouwenspersonen. 3 zelfs, 2 ken ik niet en 1 is een docent van mij.
Maar ik vind het raar dat mijn mentor of school ons nog nooit hierover heeft verteld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:30

Daarom zijn de schoolgidsen er ook :P is wel de bedoeling dat mensen die lezen. Via decaan of mentor of willekeurige docent of zelfs conciërge kun je contact gegevens krijgen van het vertrouwenspersoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:30

Joysieee schreef:
Dat de docenten het druk hebben snap ik ook echt wel, maar in de mail die we terug kregen werd niet echt duidelijk dat ze geen tijd hadden, er stond enkel dat we als we nog argumenten hadden, we die moeten opschrijven.

Ik vind dit (als mentor, ik ben ook mentor op een middelbare school) eigenlijk een vrij normale reactie.
Kan het niet gewoon zijn dat jij het bericht anders hebt geïnterpreteerd dan dat het bedoeld is?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:17

Als je alleen je verhaal wil doen, waarom mail je dat dan niet gewoon?