Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:38

8nnemiek schreef:
Ik zou me niet zo druk maken om die koolhydraten. Je lichaam hoort zo'n 50 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten te halen. Zonder koolhydraten ga je je juist moe en slap voelen. Wat wel zou kunnen is dat je niet goed tegen gluten kan. Een van de symptomen van glutenintolerantie is vermoeidheid. Ik zou dus eens proberen om tarweproducten te vermijden en over te gaan op andere granen.

Ik zou inderdaad granen vermijden, niet zo zeer tarwe maar de gluten. Wel opletten dat je voldoende vezels binnen krijgt, en dat is nogal lastig.

Bananenbrood kan je enorm makkelijk maken zonder ei of melk. Er zijn tientallen recepten te vinden op internet. Mijn favoriet:
200 gram meel (amandelmeel, teff, ander glutenvrij meel)
3 bananen
50 gram pure chocolade
50 gram walnoten
beetje amandel/chocomelk
beetje cacoa
bakpoeder
(gebroken lijnzaad met een beetje olie schijnt eivervanger te zijn, kan je proberen)
snufje zout

vind hem heerlijk, zelfs als hij is mislukt en niet reist :')

Skyka

Re: Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:40

Alpro heeft niet alleen Soja. Ook amandelmelk of rijstmelk en nog veel meer. Misschien dat daar iets tussen zit?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:50

Alpro heeft niet alleen sojaproducten hoor, ook amandelmelk en rijstemelk.

Ik kan zelf ook niet goed tegen zoete zuivelproducten, en brood krijg ik gewoon niet goed weg. Dus in de ochtend maak ik vaak smoothies met rijstemelk, banaan, peer (etc), lijnzaad en havermout om het meer vullend te maken. Of yoghurt met speltmuesli, noten en rozijnen, ook een aanrader. Havermout zou ik als ik jou was ook echt gaan proberen, met rijstemelk, dadels en appel erdoor en je hebt een fantastisch ontbijt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:52

Ik krijg al buikpijn als ik naar supermarktbrood kijk, maar havermout doet het prima :j Heb lang energie, geen snaaibuien/trek of suikerdips.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:56

8nnemiek schreef:
Ik zou me niet zo druk maken om die koolhydraten. Je lichaam hoort zo'n 50 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten te halen. Zonder koolhydraten ga je je juist moe en slap voelen. Wat wel zou kunnen is dat je niet goed tegen gluten kan. Een van de symptomen van glutenintolerantie is vermoeidheid. Ik zou dus eens proberen om tarweproducten te vermijden en over te gaan op andere granen.

Nee hoor, ik voel me veel beter als ik minder koolhydraten eet ! Inderdaad eet ik dan ook geen/weinig brood. Dus waar het dan aan ligt dat ik me beter voel weet ik niet. door de gluten te vermijden of door minder koolhydraten. Dat is dan de vraag.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:58

Ja maar je maakt het jezelf wel heel beperkt. Heb je echt een lactose intolerantie of kippeneiwit?

Bedoel je wilt niet echt granen, niet teveel fruitsuikers, geen koemelk producten, geen ei, liever geen vlees, dan blijft er wel heel weinig over

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:59

Havermout kan ook met water inderdaad. Ik eet 's ochtends altijd havermout met kokosmelk, amandelmelk, notenmelk of havermelk. Zeker een aanrader. Ik krijg er absoluut geen dip van en zit goed gevuld tot aan de lunch.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:00

Azmay, hoeveel bakpoeder gaat er in dat recept en hoeveel melk ? En bedoel je dan baking soda of iets anders ?

Toch maar eens nadenken dan over havermout .... Zitten daar geen gluten in ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 26-05-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:05

Als je denkt dat je een glutenintolorantie hebt laat dat dan eerst onderzoeken voordat je stopt met gluten eten. Doe je dit niet en je wilt een diagnose (ook in verband met terug vragen belastingdienst) moet je weer een tijd gluten eten. En ik weet van verschillende mensen dat dit echt een hel is. (Heb zelf ook een glutenintolorantie lees dus even mee want vind lastig goed ontbijt te vinden)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:08

Onderzoek naar gluten houdt toch een darmbioptie in ? Dan stop ik liever gewoon met granen eten en kijk of ik verschilt merk ..... Ik heb al een jaar geen gluten gegeten en had dus geen suikerdips meer. Omdat ik "opeens" geen eieren en melk meer kon verdragen ben ik weer brood etc gaan eten, je moet toch wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:19

Gluten zitten niet in het meel zelf, maar worden gevormd tijdens het kneden.
Tijdens het kneden gaat een gedeelte van het water is binden aan het zetmeel en aan de eiwitten, terwijl het overblijvende water beschikbaar is voor het oplossen van de andere ingrediënten (zout en suiker bijvoorbeeld). Het mengen (bij de aanvang) en kneden (in een tweede stadium als het deeg zich begint te vormen) gaat er voor zorgen dat een driedimensionaal netwerk ontstaat. Dit netwerk noemt men het gluten. Gliadine en glutenine gaan zich in aanwezigheid van water en door toevoeging van energie omvormen tot gluten.

Tarwe is in de loop der tijd zo ver veredelt dat het een enorme hoeveelheid eiwitten en dus uiteindelijk gluten bevat. Maar er bestaan ook oudere tarwesoorten, en andere graansoorten, die veel minder gluten aanmaken tijdens het kneden en waar mensen dus vaak minder snel op reageren. Ik bak veel met kamut, dat is een oertarwe, het brood wordt wat korreliger doordat de glutenstrengen niet zo sterk zijn, maar is een stuk gezonder :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:21

Als je bloedsuikerspiegel snel stuitert, zou ik proberen meer eiwitten en vetten te eten. Die kun je prima combineren met koolhydraten. Denk bijvoorbeeld aan roggebrood of roggecrackers met avocado, havermout (gemaakt met water, notenmelk of rijstmelk) met een lepel pindakaas (en evt fruit) of een fruitsalade met noten. Daar kun je vast een hele tijd op vooruit :)

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:28

Hevermoutpap gemaakt met soja (of rijst/amandel)melk met een banaan erdoor. :9

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:41

Als je last hebt van sterke schommelingen in je glucosespiegel is het juist goed om brood op je menu te houden omdat dat juist een hele gelijkmatige glucose afgifte kent. Tenzij je inderdaad daadwerkelijk glutenintolerant bent. Maar dat zou ik dan eerst door een internist laten diagnosticeren.

En zorg dat je over de hele dag gezonde dingen eet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:49

Maris schreef:
Onderzoek naar gluten houdt toch een darmbioptie in ? Dan stop ik liever gewoon met granen eten en kijk of ik verschilt merk ..... Ik heb al een jaar geen gluten gegeten en had dus geen suikerdips meer. Omdat ik "opeens" geen eieren en melk meer kon verdragen ben ik weer brood etc gaan eten, je moet toch wat.

Een darmbiopt is noodzakelijk ja.

Ik zou liever uitzoeken of ik echt last zou hebben van coeliakie.

Mijn schoonzusje heeft hier last van en het is vooral een hele tour om gezond en veelzijdig en daarbij lekker te eten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:46

Havermout maak ik altijd zonder melk oid, alleen met water. Zou het gewoon eens uitproberen. Je merkt meteen een verschil met hoe je je voelt als je dat als ontbijt gegeten hebt. (en het is niet duur om uit te proberen) Groentesmoothie's/sappen zitten niet vol met suikers, dat is meer met fruitsmoothie's.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:33

Collie2008 schreef:
Ja maar je maakt het jezelf wel heel beperkt. Heb je echt een lactose intolerantie of kippeneiwit?

Bedoel je wilt niet echt granen, niet teveel fruitsuikers, geen koemelk producten, geen ei, liever geen vlees, dan blijft er wel heel weinig over

ik kan niet tegen melkeiwitten ( dus niet lactose intolerant, maar de caseïne ) en ook ei kan ik niet verdragen. Vlees wel gewoon hoor.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:44

NatasjavE schreef:
Maris schreef:

Een darmbiopt is noodzakelijk ja.

Ik zou liever uitzoeken of ik echt last zou hebben van coeliakie.

Mijn schoonzusje heeft hier last van en het is vooral een hele tour om gezond en veelzijdig en daarbij lekker te eten.

Hier ben ik het wel mee eens. Plus als je een glutenintolorantie hebt en je blijft gluten eten je darmen zwaar beschafigd raken.

De biopt kan ook onder een roesje dus merk je niets van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:56

Maar zou ik dan na een jaar lang geen gluten eten geen verschil moeten hebben bemerkt qua vermoeidheid b.v. ?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:04

Heb de rest van de suggesties niet doorgelezen maar deze dingen kwamen gelijk in mij op:
- Havermoutpap met amandelmelk (ten minste, ik neem aan dat het om koemelk gaat?)
- Havermout-banaan pannenkoek (maak ik vaak als stevig ontbijt, 35gr havermout, half kopje lauw water, 1 banaan in de blender en opbakken als pannenkoek)
- Fruitsalade met noten en zaden
- Smoothie: fruit met (kokos)water of amandelmelk, of een groene smoothie met bijv. banaan, een handje verse spinazie/boerenkool, avocado, bosbessen, aardbei, de mogelijkheden zijn eindeloos! Ook hier kan je ervoor kiezen om er bijvoorbeeld amandelmelk door te doen als je het wat romiger wil, maar ik maak mijn smoothies vaak met kokoswater of gewoon water als ik geen kokoswater meer heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:34

Maris schreef:
Maar zou ik dan na een jaar lang geen gluten eten geen verschil moeten hebben bemerkt qua vermoeidheid b.v. ?

Kan maar hoeft niet.

In een jaar tijd kan je ook heel veel andere aanpassingen in je leven gedaan hebben waardoor je je fitter bent gaan voelen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:41

Ik ben vanaf 2008 glutenvrij en nog steeds moe. Hoor meerderr mensen met coeliakie die moe blijven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:55

Ik zag de tip van rijstwafels voorbij komen,maar zou deze zeker niet gaan eten als je gevoelig bent voor koolhydraten.
Zit namelijk heel veel in :j
ik heb ook een schommelende suikerspiegel en probeer wat om de koolhydraten te denken., ik eet ze wel hoor,maar gewoon iets minder :j
eventueel haal je atkinsbrood? Daar zit minder koolhydraten in

maris heb je al gekeken of het verschil maakt welk soort brood je eet?
als ik donker volkoren brood eet,ben ik ook erg gevoelig voor de suikerdip zoals jij dat zegt.
maar eet ik licht bruin brood,dan heb ik er geen last van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:12

Donkerbruin brood is ook heel vaak gewoon brood met kleurstof. Het hoeft niets te zeggen over de hoeveelheid of soort granen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:19

Ellepel ik eet op dit moment glutenvrij brood en heel afentoe speltbrood. Ik geloof dat glutenvrij brood wel redelijk veel suikers bevat, ook weer niet goed dus.
Maar dank je voor de tip, ik zal er eens op letten.