De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:46

Mijn ouders zijn het met een aantal van mijn vriendjes niet eens geweest, en achteraf gezien heb ik ze elke keer gelijk moeten geven. Zo dom en blind waren ze dus duidelijk toch niet, al had ik daar op dat moment uiteraard een heel andere mening over :+
"jij en ik tegen de wereld" is een leuk romantisch idee, maar in de praktijk werkt dat toch niet zo goed. De keuze laten bepalen door je ouders is wat te veel van het goede, maar ik vind het wel degelijk een factor om rekening mee te houden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:52

Ik zou met alles kunnen thuiskomen, ook gedaan haha. Ik moet met die persoon kunnen leven, mijn ouders niet :p

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:53

Ouders hebben zeker invloed op je partnerkeuze :j. Ze hebben mij nooit verboden om iemand te zien of verkering te nemen met een bepaalde jongen, maar gaven wel altijd aan wat voor gevoel ze bij die gene hadden. Ik moet eerlijk zeggen, ze hebben heel erg vaak gelijk gehad haha.

Nu al iets meer dan een jaar samen met een leuke jongen en mijn ouders spreken ook uit dat ze denken dat het een goede jongen is en hij goed voor me zal zorgen :). Het gaat mijn ouders erom dat ik gelukkig ben. Ik moet immers met die jongen leven en hun niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:43

lifaya schreef:
Ik zou met alles kunnen thuiskomen, ook gedaan haha. Ik moet met die persoon kunnen leven, mijn ouders niet :p

Ik heb vroeger ook van alles mee naar huis gesleept, soms was de ene net de voordeur uit of de volgende kwam al door de achterdeur binnen. Een keer per ongeluk tegelijk }> mijn vader zag de humor er van in en heeft me gered door de nieuwe aan de praat te houden zodat ik de afgedankte weg kon werken. Nu ik dit zo lees was ik wel heel erg. Maar uiteindelijk toch de ware ontmoet, mijn moeder had nooit een mening maar pa zei toen dat ik gek was als ik deze liet lopen,haha, al bijna veertig jaar samen dus hij had helemaal gelijk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:48

Mijn ouders zullen wel een soort ideaal beeld hebben, maar hebben er geen invloed op.

Echter bij mijn ex, die mij na een hele tijd niet behandelde zoals het hoorde, hebben ze daar wel hun mening over gegeven.

Uiteindelijk zag ik het zelf ook in haha. Hij was bij mijn vader thuis ook niet meer welkom.

Met mijn huidige vriend hoor ik mijn ouders nooit! Ja, dat ze blij met hem zijn als schoonzoon haha! Gelukkig weet ik ondertussen ook duidelijk hoe ik het niet wil.

Mijn huidige vriend pastte qua uiterlijk in eerste instantie niet in mijn eigen plaatje. Ik had altijd voorkeuren en eisen. Maar zijn innerlijk heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik er toch voor gegaan ben.

Heb hem wel een hele tijd aan een lijntje gehouden omdat ik zwaar twijfelde :o

Ondertussen wil ik hem niet meer missen hoor! <3

jahoorisgoed

Re: De invloed van je ouders op je partnerkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:00

Mijn ouders vinden het het belangrijkste dat ik gelukkig ben, met wie dat is, maakt ze niet zoveel uit.

Wel hebben ze eerlijk tegen mij gezegd dat ze mijn huidige vriend leuker vinden dan mijn vorige vriend. Ook als ze merken dat ik 'verander' door een relatie, gaan ze een gesprek met mij aan. Maar ze hebben (en zullen eventueel) mijn vriendjes altijd met open armen ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:02

bigone schreef:
lifaya schreef:

Ik heb vroeger ook van alles mee naar huis gesleept, soms was de ene net de voordeur uit of de volgende kwam al door de achterdeur binnen. Een keer per ongeluk tegelijk }> mijn vader zag de humor er van in en heeft me gered door de nieuwe aan de praat te houden zodat ik de afgedankte weg kon werken. Nu ik dit zo lees was ik wel heel erg. Maar uiteindelijk toch de ware ontmoet, mijn moeder had nooit een mening maar pa zei toen dat ik gek was als ik deze liet lopen,haha, al bijna veertig jaar samen dus hij had helemaal gelijk.

Omg wat erg. _/-\o_ :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:59

Mijn ouders gaven wel altijd hun mening. En ze hadden ook altijd gelijk haha. Mijn vader had bij voorbaat al niks met mijn vriendjes (tot mijn huidige, dat klikte direct) en mijn moeder is gewoon altijd overal eerlijk over.

T feit dat mijn vader de huidige duidelijk vanaf t begin goedkeurde maakte wellicht ook wel dat ik zelf meer vertrouwen kreeg in die relatie . Het is toch fijn als je ouders achter je staan :j

Maar ze hebben me nooit wat verboden ofzo. Ik mocht rustig zelf tot de conclusie komen dat ze toch gelijk bleken te hebben :))

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:27

Mijn vader geeft wel aan dat hij zijn schoonzoon iets anders voor had gesteld :o ... Maar hij zegt er ook bij dat ik vooral gelukkig moet zijn. De rest is bijzaak.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:34

Mijn ouders hadden ook wel een bepaald beeld voor ogen waarmee ik thuis zou komen, gingen er volgens mij echt wel een beetje vanuit dat ik hier op de universiteit een soortgelijk persoon als ik (rustig, nadenkend, verlegen etc.) zou vinden. En toen kwam ik thuis met een muzikant met ADHD :D
Maar mijn moeder is helemaal gek op hem (ze zou me zo voor hem inruilen :') ) ondanks haar eerste vooroordelen (was ervan overtuigd dat alle muzikanten zwaar aan de drugs en onder de tatoeages zaten, dat soort dingen) en mijn vader vindt hem ook leuk. Zolang het een goede en gelijkwaardige relatie is en ik gelukkig ben vinden ze het wel prima.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:38

Haha interessant dat tattoo's zo vaak als 'OJEE' punt wordt genoemd.

Want ik realiseer me opeens.. ik ben een 'OJEE' meisje dan.. zouden moeders van de mannen hetzelfde denken? Tegelijkertijd heb ik wel een nette vaste baan als leerkracht e.d. maar ik bedoel.. eerste indrukken enzo. :')

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:45

Mijn vader en mijn zus hadden eerder door dat ik met een vrouw thuis zou komen dan ik zelf :')

Ik denk dat ik overal mee thuis kan komen haha. Ook al heeft m'n zus wel eens gezegd dat ik niet met een 'moederfiguur' thuis moest komen, als in niet iemand van 15 of meer jaar ouder.

Ze zouden het ook nooit uitspreken maar ik merk aan alles dat ze mijn vriendin leuker vinden dan mijn ex

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:57

Ik hou gewoon van net geklede mannen, niet te kakkerig, daar houdt mijn moeder absoluut niet van, zij ziet mij liever thuiskomen met een stoere gespierde man met tatoeages :') Dat is nou net weer niets voor mij. Mijn vader maakt het niets uit.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:58

Mijn ouders hebben zeker wel invloed op de keuze van mijn partner. Ik heb eerdere vriendjes gehad en die vonden ze ook echt niks. Ze pasten niet bij mij en dat lieten me ouders mij ook wel inzien. Gelukkig zat de liefde niet diep genoeg voor deze 'knapen' :'), dus was het niet moeilijk om er zeker van te zijn dat het niks was en er een punt achter te zetten.

Mijn huidige vriend, daar heb ik al 3 jaar een relatie mee. Mijn ouders hebben hier niks op te zeggen, alleen merk ik dat ze bang zijn hun dochter te verliezen. Mijn ouders zijn namelijk heel bezorgd en willen graag weten wat me bezig houdt. Af en toe willen ze zich ook graag in mijn relatie mengen, omdat zij zich zorgen maken terwijl ik me er zelf mee kan redden zonder hun hulp. Ik heb ze namelijk voor alles nodig, moet ik eerlijk bekennen. Hang best wel aan ze op een hechte manier, maar mijn relatie is van mij.

Mijn vriend lijkt erg op ons thuis. Komt om het zo maar even te zeggen, uit een goed milieu qua geld en studies, ouders die er altijd voor hem zijn en hem heel veel liefde geven, weet hoe hij een meisje moet behandelen, niet te lui om te werken en te leren, serieus, netjes en ziet er leuk uit... etc. Voor mijn ouders een geruststelling.

Nu is het niet zo dat als zij hem bijvoorbeeld niet 'mochten', dat ik het uit zou maken hoor. Hij is het gewoon en bij hem voel ik dat ook echt. Dus ik zou er wel voor in de strijd gaan, al zouden ze hem niks vinden.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:16

in sommige opzichten zou ik de mening van mijn ouders fijn vinden. Zij kennen mij al mijn hele leven, stel ik had een vriend gekregen en zij zouden aan mij merken dat ik op een negatieve manier zou veranderen, zou ik het waarderen als zij het zeggen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:55

Mijn ouders zouden nooit eisen stellen, maar ik vertrouw blind op de intuïtie van mijn ouders als het gaat om mijn relaties. Ze voelen alles dondersgoed aan en dat helpt soms mee als ik teveel met mijn hoofd in de wolken zit. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:58

Haha leuk topic!

Mijn vader heeft mijn vriend wel degelijk uitgekozen (en iedereen daarvoor keihard afgewezen). Mijn vriend is schilder en mijn vader had geregeld dat hij ons huis kwam schilderen (hij had al jaren een oogje op mij) en dat mijn vriend korting zou geven als hij met mij op date mocht.. Ik ging eerst akkoord maar kreeg last van koudwatervrees.. Dus mijn vader moest de volle mep betalen :D

Na een paar dagen tegen hem aankijken was ik iets milder en wilde ik toch wel een x op date.. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, samen een huis, echt het 'perfecte' stel, nooit ruzie en ben vreselijk gek op hem. En mijn vader is er erggg content mee haha.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:01

Mijn vader, een man geboren en getogen in Zuid Afrika, alweer 50+ jaartjes geleden, heeft mij vroeger duidelijk gemaakt dat een donker vriendje niet zo welkom was. Nu val ik er niet op, maar mocht dat wel zo zijn, denk ik dat mijn vader eerder een probleem had dan wij :).

Verder is mijn vader anti tattoo en piercings en hadden de -serieuzere, die ook thuis kwamen dus- vriendjes meestal wel tattoos :j. Deed-ie ook nooit moeilijk over eigenlijk, behalve her en der een opmerking, dus ik denk ook dat bovenstaande alinea meer grootspraak was of ouderwetse/zuid afrikaanse opvoeding. Ik weet het niet, zal het nooit weten ook omdat ik gewoon niet op een kleurtje val.

Moeders heeft eigenlijk nooit zo haar voorkeuren (of juist niet) aangegeven..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:05

Mijn familie was vooral bang dat ik mishandeld zou worden, hoofddoekjes moest dragen ed. Toen ze eenmaal door hadden dat dit alles niet van toepassing was en mijn Turkse vriend net zo 'normaal' is, hebben ze hem geaccepteerd. Al met al toch nog een half jaartje geduurd.
Nu 18 jaar later is hij niet meer uit de familie weg te denken.

Het boeit mij niet wat andere mensen (incl familie) van mijn vriend denken, zolang ik er maar gelukkig mee ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:08

Mijn moeder dacht altijd dat ik een 'rock'n roll-relatie' zou krijgen met een bekende muzikant of acteur ofzo. :+ Maar helaas voor haar heb ik een heel braaf en lief vriendje. Mijn vader heeft me wel een keer gezegd dat ik deze echt niet moet laten gaan, doe ik ook niet hoor! Maar ik heb t mijn vader ook wel lastig gemaakt, een paar jaar terug was ik echt aan het mannenhoppen en kwam ik met van alles thuis dus mijn vader was er ook flauw van :')

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:11

Ik merk zelf wel dat ik veranderd ben sinds ik mijn vriend ken. Ik ben wat harder geworden, kom meer voor mezelf op, ben zelfverzekerder en laat niet meer over me heen lopen. Ik merk wel dat mijn ouders hier soms moeite mee hebben (gehad). Ik was altijd heel stil en vond alles goed, maar dat is nu echt niet meer zo. Mijn moeder snapt dit nu wel en vindt het eigenlijk alleen maar goed, mijn vader vindt het volgens mij nog wel lastig. Het verschil is ook wel dat ik bij mijn moeder en haar vriend woon en soms bij mijn vader kom.
Ik denk dat sowieso mijn moeder wel in zekere zin invloed heeft op met wie ik thuis kwam. Ooit eens een minder slimme scharrel gehad, waar ik echt wel extreem ver boven zat, toen zei ze wel of ik hiermee de rest van m'n leven vol zou kunnen houden, maar dat kwam ook omdat ik daar zelf al over twijfelde.
Van mijn vader weet ik dat hij eens tegen mijn broer heeft gezegd over mijn vriend dat hij nog ouder was dan mijn broer. De relatie tussen mij en mijn vader is al niet fantastisch, dus dit had hij beter niet kunnen zeggen.
Afhankelijk van hoe het gebeurt en hoe de relatie is met je ouders, denk ik dat zij wel invloed hebben. Ben je een enorme puber, vaak ruzie met je vader en is hij racistisch? Dan kom je dus juist met iemand thuis die niet aan het ideaal plaatje voldoet. Heb je een goede band en goede relatie met je ouders, kan je denk ik het gesprek aangaan met elkaar hierover.
Dat meisjes iemand zoeken die op hun vader lijkt, ik weet het niet. Bepaalde trekjes heeft hij wel, maar ook van de vriend van mijn moeder... Maar ik hoop dat ie later niet teveel op één van beide gaat lijken, beetje er tussenin. De afgelopen 2,5 jaar wel, dus zal wel goed gaan. :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:13

Mijn ouders hebben mij altijd helemaal vrij gelaten in mijn relaties.
Ze hebben altijd gezegd dat ze willen dat ik gelukkig ben en dat is het belangrijkst. Op het moment dat ik niet meer gelukkig ben in een relatie staan ze dan ook volledig achter mij.
Ze hebben dan ook nooit een vriendje van mij bevooroordeeld.
Uiteraard hebben ze wel met ene persoon een betere klik gehad dan een ander, maar daar hebben ze zich nooit echt over uitgesproken op een vervelende manier.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:17

Mijn ouders hebben nooit eisen aan mijn vriendjes gesteld. Mijn laatste ex en mijn ouders konden totaal niet door 1 deur. (lag voornamelijk aan mijn ex) en dat was vreselijk. Wat kon dat jong altijd moeilijk doen en wist hij altijd haarfijn een leuke situatie om te gooien te iets vreselijks. Toen hij mij op een gegeven moment ging verbieden om naar mijn ouders, paarden en hond te gaan hebben ze wel gevraagd of ik wel achter mijn beslissing met hem stond. Wat ben ik nu blij dat ik van hem af ben! Als ik mijn huidige vent kwijt ben zit hij vaak bij mijn ouders of is hij opeens met mijn vader de hort op :=

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:19

Mijn ouders hebben eigenlijk totaal geen invloed op mijn keuze. Zij zijn gescheiden toen ik nog heel jong was, en met beide heb ik eigenlijk weinig contact, mede door de situaties die zich afspeelden na de scheiding. Van bij mij mijn moeder thuiskomen kreeg ik een afkeer door mijn stiefvader, mijn vader was een eind weg getrokken en zag ik sowieso al niet veel. Nu is dat nog altijd zo, en als ik hem 3 keer op een jaar zie, zal dat veel zijn. Ik kon bij mijn moeder niet snel genoeg uit huis zijn eens ik ben beginnen studeren en ben dus al vroeg op eigen benen beginnen staan.

Nu zie ik dus niet in waarom ik me het zou moeten "aantrekken" wat mijn ouders van mijn keuze vinden. Natuurlijk zou ik het jammer vinden als ze mijn vriendjes niet aanvaarden, maar daar zou ik ze niet vaker of minder vaak voor zien. Gelukkig heeft dit zich nog niet vaak voorgedaan, en accepteren ze mijn huidige vriend zonder problemen.

Maar als ik morgen beslis om "thuis" te komen met een werkloze alcoholieker, en ik ben daar gelukkig mee, zullen ze daar niets over te zeggen hebben. Wel ben ik ervan overtuigd dat ze me zonder problemen terug liefdevol in huis zouden nemen als dat dan uiteindelijk wél blijkt mis te gaan :o

Zoals gezegd accepteren ze mijn huidige vriend wél, waar ik ondertussen al 4 jaar mee samen ben, 2 jaar een huis mee heb gekocht en waar de volgende stap stilletjesaan ook wel mag gaan komen <3

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:23

Ik vind de mening van mijn familie toch wel belangrijk. Zou het echt niet leuk vinden als mijn ouders het niet goed zouden kunnen vinden met mijn vriend al zit ik echt niet iedere week bij mijn ouders op de koffie of zo. Of ze invloed hebben op mijn partnerkeuze...indirect wel natuurlijk. Mijn ouders geven mij bepaalde normen en waarden mee die ik ook weer terug zoek in een partner. De invloed is misschien wel wat groter wanneer je nog thuis woont. Mijn vriend en ik waren al maanden samen voordat er uberhaupt een kennismaking was met de ouders.
Verder zijn mijn ouders erg ruimdenken dus of ik nu met een hollander, chinees, amerikaan, man/vrouw, christen/moslim etc thuis kom maakt ze niks uit. Mijn vader heeft alleen een gruwelijke hekel aan roken, 1x raden wat mijn vriend doet...maar ondanks dat zijn mijn ouders hartstikke gek op hem gelukkig.