Schelden met kanker, ja of nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:48

Ik kan mensen die met kanker, aids of ebola schelden nooit echt serieus nemen, zo moeilijk is het niet om in het openbaar op je taalgebruik te letten. Met kanker schelden kan ontzettend pijn doen bij mensen die een goede vriend/familielid eraan hebben verloren. Vaak zie ik het ook bij Youtube comments staan als er een meningsverschil is, word er vaak meteen aan diegene of zijn/haar moeder via internet kanker toegewenst, echt niet normaal, je ziet dat zo vaak! :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:49

Ik gebruik kankeren wel als normaal werkwoord, daar heb ik geen enkele moeite mee. In mijn tijd kreeg je gewoon de goede oude tyfus toegewenst :j

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:49

Ik ben mn vader verloren aan kanker en mijn broer scheldt er nog volop mee. Die heeft er blijkbaar geen probleem mee. Voor mij is het echter iedere keer als ik dat woord hoor: kanker - ziekte - dood - papa. Óók als het zonder context gebruikt wordt. Ik struikel erover omdat het me pijn doet, niet omdat ik een probleem met mezelf heb.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:50

Ik vind het verschrikkelijk dat mensen met kanker schelden,tegen ons (vriendinnen en ik) zitten ze ook altijd met kanker te schelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:50

Ik vind het persoonlijk ook gewoon asociaal om te zeggen en ik vind het echt erg als er iemand mee scheld, het is wel een dodelijke ziekte die nu nog steeds aan de gang is. Sommige kinderen uit mijn klas schelden ermee en als er iemand langs loopt die bijv. per ongeluk iets verkeerd heeft gedaan is het: 'Krijg toch kanker jonge!' Daar kan ik dus echt niet tegen en het liefst zou ik hem gewoon verrot trappen, maar helaas kan dat niet.. :r _-:(

En dit komt dan niet van kankeren, maar van de ziekte kanker.. >;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:52

Als ik scheld, zal ik geen kanker gebruiken...
Kanker vind ik respectloos voor mensen die het nu hebben, het is een 'actuele' ziekte. Tyfus of paasei, gebruik ik niet vaak, lijken mij minder erg omdat er voor zover ik weet niemand hier in Nederland iemand kent die aan deze ziektes lijdt.

Met schelden an sich vind ik niet heel veel mis als je geen andere mensen uitscheld. Ik scheld vooral op situaties of mezelf (en meestal ook niet in het openbaar). Als ik keihard m'n teen stoot, is 'F*UCK! AU!' er een stuk eerder uit van verdorie, dat doet pijn!' :+
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-05-15 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolien87

Voor mij echt een big nope. Ik hoor het helaas ook regelmatig van leerlingen, als je dan aan ze vraagt of ze weten wat het betekent dan kunnen 9 van de 10 je het niet uitleggen. Ik weet dus niet wat ik erger vind: dat ze er überhaupt mee schelden of dat ze geen idee hebben wát ze eigenlijk zeggen.
Het werkwoord gebruik ik een enkele keer.

vuurneon

Iris82 schreef:
AnneJ1995 schreef:
Ik doe het zelf niet en zou het zelf ook nooit doen, maar waarom mogen we dan wel met ziektes als paasei en tyfus schelden? Zijn niet echt meer van deze tijd, maar vind de reden 'omdat het een nare ziekte is' niet echt voldoende om te kunnen stellen niet met kanker te moeten schelden.
Vind t wel een interessante discussie, heb er zelf ook al vaker over nagedacht, maar nog niet een goede reden bedacht waarom het niet zou moeten mogen.

Omdat het iemand persoonlijk zou kunnen raken. Waarom zou je een scheldwoord gebruiken waarmee je ook nog eens opzettelijk mensen kwetst? Paasei en tyfus zijn al lang niet meer zoveel voorkomend in NL en de lading is daardoor gewoon heel anders.

Ik denk ook gewoon simpelweg gewenning. Over 50 jaar is kanker joch net zo 'normaal' als tyfus joch. Dan zijn wij er ook aan gewend in die zien dat het minder shockeert. Het is nu nog vrij nieuw.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:53

marley93 schreef:
Oh, mij is het meerdere malen toegewenst. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je woont? Bij mij was dat in Amsterdam, waar ik studeer. En dan van die jongetjes van 15 die het naar je roepen. |o

Wáttttt? 8)7

Ik had al het vermoeden dat ik in een hele brave omgeving woon hoor, maar ik had echt niet verwacht dat zulke dingen gezegd zouden worden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:54

Finliox schreef:
Ik vind sowieso dat je mensen niet uit hoort te schelden, met welk scheldwoord dan ook.

Vloeken vind ik dan weer anders, maar dan nog denk ik dat je beter worden zoals poedersuiker en fiets kan gebruiken dan kanker. Ik gebruik het woord kanker dan ook nooit om mee te schelden oid, net zoals andere ziektes of woorden zoals prutsmuts, slet etc.

Helemaal mee eens. Ik heb van mijn ouders geleerd dat je niet mag schelden en dat doe ik dus ook niet. Ben het met je eens dat er een wezenlijk verschil tussen schelden en vloeken zit :j Vloeken doe ik wel eens, maar schelden zou echt niet in me opkomen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:54

EskeGirl schreef:
Kanker vind ik respectloos voor mensen die het nu hebben, het is een 'actuele' ziekte. Tyfus of paasei, gebruik ik niet vaak, lijken mij minder erg omdat er voor zover ik weet niemand hier in Nederland iemand kent die aan deze ziektes lijdt.

Ehhhh paasei is tuberculose he? Je weet dat dat nog gewoon voorkomt in Nederland? Is nog gewoon een actuele ziekte.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:55

Authentic schreef:
marley93 schreef:
Oh, mij is het meerdere malen toegewenst. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je woont? Bij mij was dat in Amsterdam, waar ik studeer. En dan van die jongetjes van 15 die het naar je roepen. |o

Wáttttt? 8)7

Ik had al het vermoeden dat ik in een hele brave omgeving woon hoor, maar ik had echt niet verwacht dat zulke dingen gezegd zouden worden.

Ik denk dat ze gewoon niet kunnen inschatten hoe zwaar kwetsend die woorden kunnen zijn. Maar dan nog zou ik ze achter het behang willen plakken. Of zwemles in één van de grachten geven ofzo.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:56

Authentic schreef:
vuurneon schreef:
Mensen moeten daar niet zo over lopen te kankeren.

Ik heb 'm naar aanleiding van het topic ook even opgezocht. :D

kan·ke·ren (kankerde, heeft gekankerd)
1 voortdurend mopperen

Ben ik trouwens de enige die de klank van het woord zelf al verschrikkelijk vind? Ik kan 'krijg de klere' wel uit m'n strot krijgen, maar kankeren vind ik echt heel naar klinken.

Nee, je bent zeker niet de enige die dat vind. Ik heb dat namelijk ook. Ik vind het een verschrikkelijk woord, zelfs als het niet als scheldwoord gebruikt wordt. Ik krijg het amper uit mijn strot. Ik kan de nek van iemand die ermee scheld wel omdraaien, het maakt me zo ontzettend kwaad.

Oké, ik kan het begrijpen dat je soms het woord eruit floept. Vooral omdat het woord overal te horen is, en kinderen zo ongeveer opgroeien met het woord kanker als bijvoeglijk naamwoord. -O- Ik bedoel dan dus ook echt de mensen die het woord kanker in zowat iedere zin gebruiken. Gadverdamme, ik kan er echt heel slecht tegen. Word er misselijk van soms. :\

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:56

vuurneon schreef:
EskeGirl schreef:

Ehhhh paasei is tuberculose he? Je weet dat dat nog gewoon voorkomt in Nederland? Is nog gewoon een actuele ziekte.

Dat wist ik niet. Bedankt dat je me daarop wijst :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:57

Ik heb in mijn omgeving ook te maken gehad met kanker, maar ik zie het scheldwoord los van de ziekte. Alleen gebruik ik het zelf nooit, vind het nogal kansloos over komen en ik neem de mensen die het gebruiken nooit zo serieus op de een of andere manier.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:58

Ik heb altijd de neiging om mijn tshirt omhoog te trekken en te laten zien wat kanker kan doen... been there. Reken dat je er meer mensen mee kwetst dan je weet, de meeste mensen hebben kanker ook in hun omgeving meegemaakt, hoe ouder je bent des te meer. Elk keer dat woord doet mensen met een klap herinneren aan diegene die ze hebben verloren.

Ik heb de neiging om er wat van te zeggen als ik het om me heen hoor, maar doe dat enkel bij hoge uitzondering (iemand die ik heel goed ken, maar daar hoor ik het nauwelijks). Ook voordat ik zelf kanker kreeg vond ik het al niet zomaar 'een Nederlands woordje'. Het is een ziekte, anders is het niet. Tyfus is trouwens ook nog altijd niet de normaalste zaak van de wereld om te gebruiken. Reken als je een baan hebt en dat woord gebruikt dat je doorgaans vreemd wordt aangekeken... Komop zeg, er zijn genoeg andere woorden die je kunt gebruiken (en die gebruik ik ook echt hoor ;-) ben echt niet heilig).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:59

Er zijn 'lievere' varianten.
Ipv kanker prutsmuts zeg je gewoon vuile trut ofzo.

Niet dat schelden goed is, maar ik krijg echt een nare bijsmaak van het woord en durf het zelf niet eens uit te spreken.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:02

Het schelden met ziektes kan veel mensen pijn doen, en vind daarom dat je het voor je zelf moet houden. Ben je ergens alleen scheld er op los, is jouw keuze. Maar zelf zou ik het niet doen, en zeker niet in het openbaar.

Over omgeving gesproken, ik denk niet dat het zo zeer Amsterdam is maar de persoon zelf. Tuurlijk bepaalde steden zijn wat ruig, maar zeker niet op steden of omgeving af gaan. Het is de persoon die het in zijn hoofd haalt om anderen 'dood' te wensen, bah.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:13

Er zijn veel mensen,en dan vooral jongeren die zowat voor elk woord het woord K**ker ervoor zetten.
Ik vind het zó'n asociaal voorzet woord! Net als het woord Joden,wat ze tegen de 020 suporters zeggen.Het slaat werkelijk nergens op.Kakkerlakken vind ik een prima woord,niks mis mee,al slaat dat ook nergens op hahaha. :D
Ik heb nog nooit dat aso woord gebruikt met schelden,dan zeg ik altijd:krijg het heen en weer.
Schelden hoort eigenlijk helemaal niet,maar je ontkomt er gewoon niet aan,iedereen doet het wel eens,en vaak floept het er gewoon uit als je boos bent. :o

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:26

De manier waarop de persoon van de quote het voor zichzelf goedpraat is natuurlijk een enorme cop-out, zo kun je alles goedpraten 'tja ik heb die persoon gepest, dat dat hem zeer deed is zijn probleem, is gewoon te onzeker.'
Vind die manier van redeneren meer zeggen over het probleem dat die persoon heeft dan de problemen van de ontvanger waar zij een oordeel over vellen.

Ik scheld niet met het woord kanker, is dat omdat ik de dood van mijn moeder niet verwerkt heb? Absoluut niet. Het is wel omdat ik me nog goed kan herrinneren hoe gebroken en verdrietig mijn moeder was nadat ze tijdens haar ziekte op een verjaardag geconfronteerd werd met haar eigen broer die na een aantal glaasjes teveel het woord kanker 3 keer in een zin gebruikte als scheldwoord, en dat ongeveer een uur achter elkaar.

Kun je de beredenering van de quote gebruiken 'ja maar het deed haar alleen pijn omdat ze een probleem met zichzelf had.' Ja dat had ze ook, nogal logisch als je te horen hebt gekregen dat je het gevecht niet gaat winnen dit keer.
Dan blijft nog het feit dat je respect voor anderen dient te hebben, en bewust iets gebruiken wat een ander enorm kan kwetsen is gewoon not done.

UhNee

Re: Schelden met kanker, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:44

Ik vind het zo verschrikkelijk als mensen met kanker schelden := echt overal word het voorgeplakt, zelfs bij de meest normale woorden. 'Kankermooi' bijvoorbeeld. Ik vind het woord kankeren zelfs al naar klinken, doordat ik dat meteen associeer met van die aso's van 15 met jogginbroeken, nickelson jasjes, stoer loopje en peuk in hun mond die maar lopen te blèren hoe 'kankerstoned' of 'kankerdronken' ze waren afgelopen weekend. Ver schrik ke lijk :+

Sammie

Re: Schelden met kanker, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:50

Je behoort sowieso niet te schelden := Maar het gebruik van 'kanker' is enorm streekgebonden. Sommige gebieden is het heel normaal, maar in andere gebieden hoor je het weer amper. Gelukkig maar.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:53

Als ik me zelf ergens pijn aan doe of iets zit even heel erg tegen op dat moment dan wil het woord er wel eens uitfloepen. Wel alleen als ik alleen ben. Sowieso scheld ik niet tegen andere mensen, en dan zou ik al helemaal geen kanker gebruiken of iets. Weet zelf trouwens maar al te goed wat kanker is aangezien mijn moeder 2 jaar terug overleden is aan de gevolgen van kanker.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:54

Ik doe het zelf niet, vloek ook nooit. Ik voel de behoefte gewoon niet ofzo. Als andere mensen het wel doen, tsja moeten ze zelf weten maar echt prettig vind ik het niet hoor.

Zijn toch vaak de minder sociale/intelligente mensen die dat vaak moeten doen heb ik 't idee.
Laatst bijgewerkt door xApple op 23-05-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:55

Schelden met kanker is zeer tokkie.