Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Iris82 schreef:AnneJ1995 schreef:Ik doe het zelf niet en zou het zelf ook nooit doen, maar waarom mogen we dan wel met ziektes als paasei en tyfus schelden? Zijn niet echt meer van deze tijd, maar vind de reden 'omdat het een nare ziekte is' niet echt voldoende om te kunnen stellen niet met kanker te moeten schelden.
Vind t wel een interessante discussie, heb er zelf ook al vaker over nagedacht, maar nog niet een goede reden bedacht waarom het niet zou moeten mogen.
Omdat het iemand persoonlijk zou kunnen raken. Waarom zou je een scheldwoord gebruiken waarmee je ook nog eens opzettelijk mensen kwetst? Paasei en tyfus zijn al lang niet meer zoveel voorkomend in NL en de lading is daardoor gewoon heel anders.

marley93 schreef:Oh, mij is het meerdere malen toegewenst. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je woont? Bij mij was dat in Amsterdam, waar ik studeer. En dan van die jongetjes van 15 die het naar je roepen.
Finliox schreef:Ik vind sowieso dat je mensen niet uit hoort te schelden, met welk scheldwoord dan ook.
Vloeken vind ik dan weer anders, maar dan nog denk ik dat je beter worden zoals poedersuiker en fiets kan gebruiken dan kanker. Ik gebruik het woord kanker dan ook nooit om mee te schelden oid, net zoals andere ziektes of woorden zoals prutsmuts, slet etc.
Vloeken doe ik wel eens, maar schelden zou echt niet in me opkomen... EskeGirl schreef:Als ik scheld, zal ik geen kanker gebruiken...
Kanker vind ik respectloos voor mensen die het nu hebben, het is een 'actuele' ziekte. Tyfus of paasei, gebruik ik niet vaak, lijken mij minder erg omdat er voor zover ik weet niemand hier in Nederland iemand kent die aan deze ziektes lijdt.
Authentic schreef:marley93 schreef:Oh, mij is het meerdere malen toegewenst. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je woont? Bij mij was dat in Amsterdam, waar ik studeer. En dan van die jongetjes van 15 die het naar je roepen.
Wáttttt?![]()
Ik had al het vermoeden dat ik in een hele brave omgeving woon hoor, maar ik had echt niet verwacht dat zulke dingen gezegd zouden worden.
Authentic schreef:vuurneon schreef:Mensen moeten daar niet zo over lopen te kankeren.
Ik heb 'm naar aanleiding van het topic ook even opgezocht.
kan·ke·ren (kankerde, heeft gekankerd)
1 voortdurend mopperen
Ben ik trouwens de enige die de klank van het woord zelf al verschrikkelijk vind? Ik kan 'krijg de klere' wel uit m'n strot krijgen, maar kankeren vind ik echt heel naar klinken.
Ik bedoel dan dus ook echt de mensen die het woord kanker in zowat iedere zin gebruiken. Gadverdamme, ik kan er echt heel slecht tegen. Word er misselijk van soms.
vuurneon schreef:EskeGirl schreef:Als ik scheld, zal ik geen kanker gebruiken...
Kanker vind ik respectloos voor mensen die het nu hebben, het is een 'actuele' ziekte. Tyfus of paasei, gebruik ik niet vaak, lijken mij minder erg omdat er voor zover ik weet niemand hier in Nederland iemand kent die aan deze ziektes lijdt.
Ehhhh paasei is tuberculose he? Je weet dat dat nog gewoon voorkomt in Nederland? Is nog gewoon een actuele ziekte.
ben echt niet heilig).
echt overal word het voorgeplakt, zelfs bij de meest normale woorden. 'Kankermooi' bijvoorbeeld. Ik vind het woord kankeren zelfs al naar klinken, doordat ik dat meteen associeer met van die aso's van 15 met jogginbroeken, nickelson jasjes, stoer loopje en peuk in hun mond die maar lopen te blèren hoe 'kankerstoned' of 'kankerdronken' ze waren afgelopen weekend. Ver schrik ke lijk
Maar het gebruik van 'kanker' is enorm streekgebonden. Sommige gebieden is het heel normaal, maar in andere gebieden hoor je het weer amper. Gelukkig maar.