Gezocht: leuke beta WO opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:28

Bamii schreef:
Heel erg bedankt voor jullie ideeën!

Heel veel opleidingen mag ik niet doen omdat ik geen wiskunde B heb, ook Life Sciences and Technology welke eigenlijk op nummer 1 staat. Weet iemand of ik op een of andere manier toch deze opleiding kan doen?

JA! In Groningen kan dat :) Officieel ga je dan Biologie studeren, maar je kan precies dezelfde majors kiezen als bij LST. Voordeel van Groningen, ten opzichte van de andere steden, is dat je je 1e jaar gemeenschappelijk begint. Dus bio en LST (en soms farmacie) bij elkaar, dezelfde vakken. Uiteindelijk kan je volgens mij majors doen in 7 verschillende richtingen. Ik ken meerdere mensen die een andere Major zijn gaan doen dan dat ze in eerste instantie wilden doen. Bij een andere uni hadden zij een volledige overstap moeten maken naar een andere studie/stad. Hier hoefde dat niet :)

Mocht je meer info willen over de studie(s), stad of andere dingen mag je mij een PB sturen. Ik studeer nu biomedisch aan de RUG en weet er veel vanaf

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:31

Heb je al eens gekeken naar beta-gamma? Kan aan de UvA. Deze opleiding begint vrij breed met verschillende richtingen en dan ga je steeds nauwer (eigen keuze wat je wilt) te werk.
Psychobiologie is ook erg leuk (ook UvA), maar zijn allebei wel zware opleidingen.

Ik zat ook in hetzelfde plaatje als jij, had alleen wel wiskunde B. Wiskunde A is wel echt heel handig voor statistiek enzo, daar snap ik nog steeds vrij weinig van :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:34

Future Planet Studies aan de UvA is ook erg leuk. Kan ook met wiskunde A. Vergelijkbaar is Bèta Gamma, maar daar heb je wel wiskunde B voor nodig.
Overigens, als je droomstudie er een is waar je wiskunde B voor nodig hebt, zou ik vooral een deelcertificaat halen. Het is zonde om dan maar een andere studie te gaan doen omdat je geen wiB gedaan hebt.
En als je echt graag geneeskunde of diergeneeskunde wil doen zou ik dat ook gewoon proberen. Misschien word je inderdaad niet toegelaten, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd. Wie niet waagt die niet wint. Als je een goed plan B hebt zou ik niet zien waarom je het niet zou proberen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:55

Bamii schreef:
Ik denk niet dat ik door de selectie kom bij Geneeskunde. Ik sta nu allemaal zesjes met een stuk of 3 zevens en 1 5,4...

Sannens, wat voor baan kun je krijgen met Biomedische wetenschappen? Vind het altijd lastig om te zien wat je er later mee kunt :P

Gelukkig heb ik wel natuurkunde, anders had ik de meeste opleidingen wel op mn buik kunnen schrijven.
Ik mocht toen ik in klas 3 zat geen Wis B doen van mn mentor tevens wiskunde docent omdat 'ik het toch niet zou kunnen'. Maargoed, ga even kijken wat de mogelijkheden zijn om na mn examen nog Wis B te halen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik doe er veel ideeën mee op. :)

Zo slecht vind ik je cijfers echt niet hoor, er zitten hier mensen binnen die veel minder goed zijn. Het idee van geneeskunde is op zoek gaan naar de selectie die bij jou past. Ben je super goed in leren? Dan is een kennistoets meer jouw ding. Moet je het van je sociale kant hebben? Dat misschien iets waarbij gesprekken een grote rol spelen of waar, zoals bij Maastricht, bij de toetsen juist gekeken wordt naar de persoon in plaats van naar de kennis.
Ook heb je selecties, zoals Maastricht, Rotterdam, waarbij het CV een grote rol speelt. Elke universiteit heeft zijn eigen selectie, en zijn eigen procedure. Het zoeken naar je eigen positieve punten en daar de selectie op uitkiezen heeft bij mij erg geholpen.

Bij Biomedische wetenschappen ga je eigenlijk opzoek naar alles van de mens, wat een arts niet doet. Je kan heel klinisch te werk gaan en bijvoorbeeld onderzoek gaan doen naar technieken of ziektes zoals kanker. Maar je kan ook heel moleculair te werk gaan en onderzoek doen op proefdieren en bepaalde eiwitten. Een van de meest voorkomende banen na Biomedische wetenschappen is daardoor toch wel het onderzoek, maar dat is een toekomst perspectief dat na veel universitaire opleidingen het toekomstperspectief is. Ook is het mogelijk om voor managementfuncties te gaan kijken, of je kan het onderwijs in. Er zijn erg veel mogelijkheden. :)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 13:28

Weer even leven in dit topic blazen, ben nog steeds opzoek!

Life science and technology staat nog steeds op 1, dan zou ik na mijn examens een wis B toelatingsexamen moeten doen of via Biologie eindigen op een LST major.

Biomedische wetenschappen lijkt mij ook heel erg leuk, maar is helaas niet in Groningen. Iets van forensic sciences lijkt mij ook nog steeds leuk, of iets van laborante.

Verder ben ik eigenlijk heel erg geneigd om een tussenjaar te nemen om wis B ( zo snel mogelijk :Y)) te halen en dan naar Australië te gaan werken. Maar weet niet of ik mn vrienden of mn paard zo lang kan missen...