Leven in het nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:08

In het nu leven is prima en dieren zijn daar zeker een mooi voorbeeld van.

Maar kun je dan ook puur zijn? Kun je leven zonder oordelen? Kun je spreken en liefde voelen uit het diepst van je hart? Kun je denken zonder te denken? Kun je reageren zonder te reageren? Kun je stralen vanuit het diepste van je ziel? Werken hoofd en hart samen? Kun je dingen doen zonder moeten? Kun je geweldloos communiceren? Ben je vrij van al je banden? Ben je vrij van psychische problemen? Kun je uren stil zitten zonder ook maar iets te doen of te denken? Kun je het nut zien van het nutteloze?
Ook dat heeft allemaal met leven in het nu te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:09

Qua boeken; The happiness project van Gretchen Rubin

Ik vind dit een van de betere boeken hierover (en ik heb er aardig wat verslonden ;) ) omdat ze de theorieën die anderen noemen ook echt toepast in haar eigen leven, met alle leuke dingen, maar ook alle moeilijkheden die erbij komen kijken als je een theorie in de praktijk wil brengen. Daarnaast is het ook echt heel vlot en grappig geschreven, recht voor z'n raap en helder.
Eckhart Tolle vond ik bijvoorbeeld veel te zweverig, echt niet door te komen :o

Ik merk zelf ook dat ik een beetje vastloop. Ik heb het naar mijn zin, maar waar ik vroeger echt een doel in mijn leven had (ik wilde de politiek in) heb ik dat nu (chronisch ziek thuis, en wat realistischer over wat je in de politiek kan bereiken) eigenlijk niet meer. Wat 'het ding' is waar ik wel helemaal voor wil gaan...? Momenteel heb ik écht geen idee -O-
Genieten van mooie momenten doe ik wel heel bewust, maar dat echt in een flow zitten met dingen waar je goed in bent, dat mis ik wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-15 11:15, in het totaal 2 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:14

Blue_moon schreef:

Maar kun je dan ook puur zijn? Kun je leven zonder oordelen? Kun je spreken en liefde voelen uit het diepst van je hart? Kun je denken zonder te denken? Kun je reageren zonder te reageren? Kun je stralen vanuit het diepste van je ziel? Werken hoofd en hart samen? Kun je dingen doen zonder moeten? Kun je geweldloos communiceren? Ben je vrij van al je banden? Ben je vrij van psychische problemen? Kun je uren stil zitten zonder ook maar iets te doen of te denken? Kun je het nut zien van het nutteloze?

in momenten, ja, wanneer je alleen bent met ze, beleeft me zo, hetzelfde innerlijke voelt, het kuddegevoel of die kuddelichaamstaal, dat geeft dat gelukzalige gevoel denk ik?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:16

Grappig, ik zat laatst nog naar dat boek te kijken Blijheid :j

Ik heb een cursus mindfulness gedaan nav wat gebeurtenissen in mijn leven. Wat de meeste mensen ook vergeten, is dat naast het genieten van kleine (of grote) dingen, er ook bijhoort om stil te staan bij minder leuke of ronduit klote gebeurtenissen. Die mogen er ook zijn :)

Mallow

Re: Leven in het nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:26

Ik vind de quotes van 'omdenken' ook altijd heel treffend :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:26

Interessante kwestie maar ook wel dubbel.

Een jaar geleden was ik voor mijn werk in Afrika. Daar leven veel mensen idd in het nu ('waarom zou ik mijn akker ploegen, de banaan en mango boom geven toch genoeg fruit? Dan ga ik liever kletsen met de buurvrouw') maar wel met het gevolg dat ze erg arm zijn en de kindersterfte hoog ligt. Dat wil je ook niet. In het ideale geval vind je een middenweg tussen wel bezig zijn met je toekomst en vooruit komen (in welke richting je maar wilt natuurlijk) zonder onderweg je uitzichten over te slaan. Ik heb de indruk dat dat nog wel eens vergeten wordt, er wordt gepropageerd alsof je altijd en vooral veel in het nu moet leven maar dat gaat je uiteindelijk (als dat lukt) ook echt tegenwerken.

Volgens mij is de balans die TS aangeeft in de OP best een hele nette eigenlijk. Want vergeet niet, als je je veel druk maakt over het feit dat je niet genoeg in het nu leeft ben je dus op dat moment jezelf al aan het tegenwerken. Als je dat kan accepteren en daarin lief bent voor jezelf (blijkbaar heb je dat op dat moment nodig) maak je volgens mij al een flinke stap vooruit.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:28

josien_m_ schreef:
Blue_moon schreef:

in momenten, ja, wanneer je alleen bent met ze, beleeft me zo, hetzelfde innerlijke voelt, het kuddegevoel of die kuddelichaamstaal, dat geeft dat gelukzalige gevoel denk ik?

Inderdaad in momenten ja, ik leef in het hier en nu en ik sta er bewust bij stil bij de paarden, dan ben ik daar en geniet ik van alles om me heen, ver weg van de drukke stad. Alleen rust en paarden niet nadenken over school, relaties en andere problemen.
Maar echt niks doen, nee, dat kan ik niet.

Een andere manier om voor mij met het "nu" bezig te zijn is samen met mn vriend wandelen in een bos of over de heide, rust, geen telefoon. Gewoon met zn 2en stil naast elkaar lopen en genieten. Genieten van het moment, de dingen die je (direct) om je heen ziet gebeuren, dingen waar je dankbaar voor bent in je dagelijkse leven. Dat zijn voor mij echt de plekken om na te denken, tot rust te komen, te beseffen waar ik in mn leven sta en echt puur te genieten.

Ook al is het niet alleen blijheid. Natuurlijk sta ik ook stil bij de gebeurtenissen die om me heen gebeuren, maar uiteindelijk wordt ik er blij van. Ik kan er dan rustig bij stilstaan, afsluiten, een plekje geven zodat ik daarna weer geniet. Een plek dus om ook met mijn emoties om te gaan en dat zorgt er denk ik wel voor om nu te leven :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:30

Ik ben het daar helemaal mee eens! Altijd in het nu leven, heeft op z'n zachtst gezegd, ook vervelende consequenties. En het hier en nu is niet alleen maar vrolijk. Maar leuk om te weten: paarden denken ook zeker vooruit en zijn niet alleen maar in het nu. Een paard gebruikt zijn cognitieve vermogens ook, als hij de kans krijgt tenminste en niet alleen als een machine moet luisteren naar baasje :)

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:40

Het nu kan ook een minder leuk nu zijn. Vooruit denken is niet erg, als je er maar niet in blijft hangen.
Stilstaan bij gebeurtenissen mag ook, als je het daarna weer kunt loslaten. Er is natuurlijk wel een verschil. Als je ergens bij stilstaat en je doet dat enkele seconde/minuten is dat prima. Als je er dagen bij stil blijft staan mis je zo veel moois. Dan sta je letterlijk stil in het leven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:41

Hihi, want als je er dagen bij stil blijft staan, leef je niet in het nu maar in het verleden!

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:43

josien_m_ schreef:
Hihi, want als je er dagen bij stil blijft staan, leef je niet in het nu maar in het verleden!

Juist

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:22

Blue_moon schreef:

Zeker! Echter dingen doen zonder moeten ja en nee, soms doe je dingen die moeten, die je niet heel leuk vindt. Als ik de was aan het opvouwen ben, niet mijn favo bezigheden en 1 van de honden komt naar me toe om te spelen of een aai dan kan ik zeggen nu geen tijd maar kan en wil me ook volledig overgeven aan dat moment van aandacht en daarna weer verder gaan met doen wat moet. Je hebt zelf de keus, mis je de de leuke momenten tijdens het iets moeten doen dan wordt het alleen maar minder aangenaam.

josien_m_ schreef:
Ik ben het daar helemaal mee eens! Altijd in het nu leven, heeft op z'n zachtst gezegd, ook vervelende consequenties. En het hier en nu is niet alleen maar vrolijk. Maar leuk om te weten: paarden denken ook zeker vooruit en zijn niet alleen maar in het nu. Een paard gebruikt zijn cognitieve vermogens ook, als hij de kans krijgt tenminste en niet alleen als een machine moet luisteren naar baasje :)

Een paard of hond denkt niet wat zit mijn agenda vol de komende maand......als je met je paard werkt en jij bent er niet bij met je hoofd want je zit alweer te denken wat je later op de dag of week moet doen dat werkt niet, in ieder geval niet als je echt wil samenwerken met je paard inderdaad.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:15

Dat werkt ánders! Paarden kunnen het dan van je overnemen en dat gaat vaak ook prima! Ook dat is een vorm van samenwerken volgens mij.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:00

Wat een goed streven, dat zou ik ook meer moeten doen. Maar dat is wel echt lastig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:58

"streven" is toekomst! wat is er nu?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:47

Boeken over het boeddhisme haken erg in op dit onderwerp.

Het boek :'Zijn wie je werkelijk bent' van Z.H.de Dalai Lama en
'Ontwaak en ontdek wat er nooit verandert' (boeddhisme in alle eenvoud van Steve Hagen) zijn beiden goed leesbaar en praktische geschreven op het leven van alledag.

De eerste titel bestaat uit een hele reeks en gaat steeds dieper in op bepaalde levensvragen en obstakels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:07

Oh.. zó herkenbaar! Voor mij persoonlijk is het denk ik een beetje de leeftijd, een soort quarterlife crisis denk ik :+. Eigenlijk heb ik mijn leven prima voor elkaar, ben ik trots op wat ik tot nu toe heb bereikt en heb ik dingen gedaan die ik van tevoren nooit had durven dromen. Maar soms vraag ik me af: wat nu? Hoe nu verder? Soms ben ik bang dat ik een beetje in een sleur raak. Dat ik niet leef voor mezelf, maar voor anderen. Ik herken mezelf wel een beetje in je verhaal. Continu maar kansen willen aangrijpen, omdat ik dat dan zie als een investering in 'later'. Genieten van het leven vind ik dan soms ook lastig. Continu maar doorgaan en niet even genieten van het moment heeft er bij mij voor gezorgd dat ik het plezier in het leven een beetje verloor.
Inmiddels heb ik een stapje terug gedaan en ben ik gaan nadenken over wat ik nu echt wil in het leven. Over wat MIJ blij maakt (en niet een ander). Ik heb een passie gevonden in tekenen (na jaren weer opgepakt), schrijven en dieren/natuur. Hier probeer ik dagelijks de tijd voor te maken. Heel bewust even de telefoon wegleggen, de laptop dichtgeklapt laten en de tv uit. En ik moet zeggen dat ik inmiddels een stuk beter in mijn vel zit! Leven voor een passie, dat heeft er voor mij aan bijgedragen dat ik meer leef in het nu! :)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:28

Dit topic past ook echt bij de fase die ik op dit moment doormaak. Sinds mijn afstuderen en het eindeloze solliciteren. Dan ga je jezelf ineens allerlei vragen stellen, dilemma's. Eigenlijk ga je overal vraagtekens bij hebben. Want vanaf fulltime school + bijbaan, naar enkel een bijbaantje waar je zo goed als wegbezuinigd wordt. Ik kon niet eens genieten van al die vrije tijd, ook al zei iedereen dat ik dat moest doen.

Ik heb de 13 stappen naar Geluk van David en Arjan gevolgd via mail (wel een aanrader! leuke praktische tips en zet je wel tot nadenken. Via http://365dagensuccesvol.nl/ ). Dat gaven al wel wat eye-openers en daardoor besefte ik mij ook dat ik meer in het nu moet gaan leven. Maar eigenlijk werd ik altijd geleefd door school en werk, en deed ik daarnaast leuke dingen. Alleen heb ik nooit een zware passie voor iets gehad, want dat paste niet in mijn leven toen. Dus als dan ineens alles wegvalt waar je voldoening uit haalt (ik haalde het altijd uit mijn werk), dan ben je jezelf ineens kwijt.
Wie ben ik? Wat doe ik hier? Wat maakt gelukkig? Ben ik eigenlijk ooit wel gelukkig geweest? Wat is liefde? Bestaat liefde wel? Wat wil ik eigenlijk?

Ik wil mijzelf nu eigenlijk nog wat meer gaan verdiepen in dingen vanuit de positieve psychologie, mindfulness en zag net hierboven het Boeddhisme ook voorbij komen. Daarvan ben ik ook veel quotes tegen gekomen, waar ik mezelf echt in kon vinden. Dus volgens mij is dat ook wel de moeite waard.

Als jullie nog aanraders hebben qua titels van boeken, graag! Ik ben in zo'n nadenk-fase. Dat alle inzichten welkom zijn, haha.

Naast het lezen wat ik heb gedaan om mezelf weer een beetje op de rit te krijgen. Merk ik ook dat ik het moeilijk vind om in het nu te leven. Tenminste... ik heb zoveel vrije tijd. Maar niet 1 iets waar ik een passie voor heb, wat ook ieder moment uit te voeren is. Dus het is echt zoeken naar wat wil ik, waar word ik blij van, etc?
Om daar invulling aan te geven, dat is best lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:49

@Droomster; Hoe ontzettend herkenbaar wat je schrijft :j Volg je droom, zeggen mensen dan, maar wat als je niet weet wat je droom ís :+

Ik heb een tijdje geleden een gratis online cursus gedaan via EDx.org, genaamd 'the science of happiness' hierin komen veel dingen die je noemt aan bod, en word ook doorverwezen naar diverse boeken. Misschien is het ook wat voor jou?

En deze TED-talks zijn denk ik ook wel interessant; http://www.ted.com/playlists/4/what_makes_us_happy

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:16

@Blijheid; Precies! Laat ik mijn toekomst nou altijd mooi uitgestippeld hebben en daarin was ik ook al lekker aan het werk in mijn vakgebied. Maar laten daar op dat moment nou zo goed als geen vacatures in zijn..
Plus dat ik door deze fase ga denken; was dat wel een droom? Of was dat puur gemak, het 'oude' bekende, weten dat je er voldoening uit haalt...
Dus ga ik nu zelfs twijfelen aan het feit waar ik mijn 'happiness' uit moet halen. Echt fijn, deze fase. Waarin je alles in twijfel trekt... Mijn oude filosofie docent zou trots op mij zijn :')

Ik ga eens kijken naar die cursus! Lijkt mij leuk om mezelf daarmee bezig te houden. Heb toch vrije tijd in overschot :+

Die TED-talks ga ik ook kijken! Luisteren blijft nog beter plakken dan lezen bij mij, dus ik ben alvast enthousiast. Daarom vond ik die video's van David en Arjan ook zo fijn met die 13 stappen. Ze vertellen, maar tegelijkertijd word je tot nadenken aangezet en ik ben een grote denker dus dat is fijn *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:59

Leuk dat het je zo aanspreekt :D
Voor mij komt het op hetzelfde neer. Altijd een droom gehad, maar die kan ik nu niet verwezenlijken (chronische ziekte staat in de weg) en zelfs als ik het nu wel zou kunnen weet ik niet of ik het nog wel wil. Of eigenlijk, weet ik wel dat ik het niet zou willen. Maar wat dan wel :?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:05

Fijn topic dit!
Ik heb overigens nog niet alle reacties gelezen en alleen je OP.
Maar 1 ding wat ik je vooral alvast wil meegeven:

Focus je niet té veel op het moeten genieten van het moment.
Soms wil je te graag genieten en beleven in het moment, dat je je daar te hard op probeert te focussen.
Soms moet je daarin ontspanning leren vinden.

Zelf probeer ik ook in het nu te leven, maar het is zeker niet altijd makkelijk.
En soms denk ik: Jaaaa, het gaat goed, heel goed..
Om het volgende moment te denken: Wat stel ik nou eigenlijk voor, wie vindt mij naar aardig, wat beteken ik nou werkelijk met mijn 'talenten'....

En weetje, dat is allemaal menselijk..

Maar wel een mooi topic! Leuk om te zien hoe mensen er mee omgaan!
Ik vind je blogs en je fotografie in ieder geval geweldig!
En ook de moeite die je neemt om op mensen te reageren! (Nog bedankt voor je reactie laatst.. Ik heb de 6D gekocht ;) )

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:03

Interessant onderwerp!

Zelf ben ik wel een levensgenieter ook al gebeuren er soms dingen die niet leuk zijn of als er juist dingen niet willen/lukken.

Je leeft 1 keer waarom zou je een leven leiden waarvan je niet gelukkig wordt? Oké heel soms heeft iemand misschien geen keus. Ligt er misschien ook aan hoe je tegen het leven op kijkt. Ik probeer bijvoorbeeld steeds meer te accepteren dat ik soms is gestrest, boos, frustrerend of verdrietig mag zijn en als je dat wat kan accepteren voelt dat ook fijner vind ik. En ja sommigen dromen/wensen lukken niet gelijk, maar het hoeft daarom niet altijd onrealistisch te zijn.Genieten doe ik door grote en kleine dingen die het leven mij aanbied.

Denk is bij jezelf hoe zou ik willen dat mijn leven eruit ziet? Wat wil ik nog zien, doen, leren, beleven? Waar word ik blij en gelukkig van?

Ik probeer in ieder geval wel zoveel mogelijk te leven zoals ik dat wil en dingen te doen waar ik vrolijk van wordt :)

Enjoy you're life!