En toen was het weer zondag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:07

Ik zou die lege zondagen gebruiken om me bezig te houden met hobby's waar ik anders nooit aan toe kom. Heel veel lezen, tekenen/schilderen, films kijken (op de computer), enz.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:13

elenaMM77 schreef:
als je denkt dat je je examen niet voldoende hebt voorbereid dan kun je de boeken altijd nog meenemen naar het park..

maar het leren voor het examen staat feitelijk natuurlijk los van geloven of niet.. dat heeft puur te maken met jou tegen jezelf in bescherming nemen en je zo fit en rustig mogelijk aan de nieuwe examenweek te laten beginnen.. je kent het, of je kent het niet, wat je nu nog zou leren zal weinig verandering erin aanbrengen of je moet echt op een grenscijfer zitten.

Een dag van te voren het nogmaals doornemen of lezen is slecht?? Nou dan kan iedereen wel inpakken want ik ken werkelijk geen enkele student/middelbare scholier die een dag van te voren niet leert. :+
Vandaag enkele uurtjes leren is beter dan morgen vroeg opstaan (= minder slaap) en dan nog gaan leren.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:14

Wat lastig lijkt mij dat als je op de zondag zo weinig mag. Ik zou dan toch ook naar buiten gaan voor een frisse neus maar toch ook echt even dat geschiedenis boek doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:16

Eetcafe gaat helaas niet, in dit dorp zitten ongeveer alle winkels dicht, anders was ik misschien wel even een ijsje gaan halen o.i.d. Misschien dat ik vanmiddag nog even naar het bos ga om even te wandelen, ligt wel aan het weer natuurlijk. Voor mijn examen morgen heb ik goed geleerd, maar ik vind het toch wel fijn om het nog even door te lezen.

Tv kijken doe ik ook eigenlijk heel weinig, omdat ik daar gewoon weinig tijd voor heb. Deze week heb ik 1 uurtje achter de tv gezetten, de rest van de week heb ik geleerd voor mijn examens en dus er geen tijd voor gehad. Andere weken had ik door de weeks school, 's avonds huiswerk, vrijdagavond en zaterdag avond werken, en dan vind ik het zondag juist lekker om dan gewoon tv te kijken. Dat is in mijn ogen ook ontspannen en even nergens aan denken maar genieten van de film of serie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:26

Mette schreef:
elenaMM77 schreef:
als je denkt dat je je examen niet voldoende hebt voorbereid dan kun je de boeken altijd nog meenemen naar het park..

maar het leren voor het examen staat feitelijk natuurlijk los van geloven of niet.. dat heeft puur te maken met jou tegen jezelf in bescherming nemen en je zo fit en rustig mogelijk aan de nieuwe examenweek te laten beginnen.. je kent het, of je kent het niet, wat je nu nog zou leren zal weinig verandering erin aanbrengen of je moet echt op een grenscijfer zitten.

Een dag van te voren het nogmaals doornemen of lezen is slecht?? Nou dan kan iedereen wel inpakken want ik ken werkelijk geen enkele student/middelbare scholier die een dag van te voren niet leert. :+
Vandaag enkele uurtjes leren is beter dan morgen vroeg opstaan (= minder slaap) en dan nog gaan leren.

het is niet echt slecht om wel iets te doen, maar de reden dat men dan nog leert is vaak voor het gevoel dat je 'iets' doet.. er is meerdere malen uit onderzoek naar voren gekomen dat het beter is om de boeken dicht te houden voor je ontspanning (en dat heeft lichte invloed op je cijfers) en je hoofd leeg te maken..

dat geen enkele scholier of student zich hieraan houdt uit 'angst' dat ze nu nog net dat doorslaggevende feitje zullen vinden en opnemen, dat is een heel ander verhaal.. maar beter is de boeken gewoon gesloten te houden en lekker uit te waaien.

heb het hier wel over de examens.. niet over de doorsnee proefwerken en dergelijken.. het is dan vrijwel onmogelijk om altijd alles ruim van te voren voorbereid en klaar te hebben.. daarnaast als je dan niet voor het proefwerk moet leren, dan moet je wel voor een ander vak wat doen.. dus dan is het de ene herseninspanning inruilen voor de andere.

Liselot

Re: En toen was het weer zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:34

Ik denk dat ik nu veel boze reacties over me heen ga krijgen, maar ik snap dit nooit van gelovige mensen. Uiteraard heb ik respect voor degenen die geloven en op zondag niets willen doen. Maar ik vind niet dat je een kind (die notabene 18 wordt dit jaar af te lezen uit haar gebruikersnaam) zo kan drillen in wat zij wel en niet mag. Ik vind dat ook in gelovige gezinnen de kinderen zichzelf moeten kunnen ontwikkelen en daar hoort ook geloof bij.
Wat ga je straks na je examens doen? Ga je studeren? Ik zou als ik jou was lekker op kamers gaan en je eigen leven gaan ontwikkelen :j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:35

Hele herkenbare situatie. Ik ben ook opgegroeid onder zwaar gelovig regime en mocht helemaal niks, zelfs telefoon en pc waren uit den boze. Ik vermaakte me altijd door boeken te verslinden, maar dat moet je wel liggen natuurlijk. Een laptop bied best wat mogelijkheden, ik zou lekker via uitzendinggemist dingen gaan terugkijken, de meeste tv aanbieders hebben ook een website waarop je live tv kunt kijken, dat zou je ook kunnen proberen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:37

Mm... lastig ts! Zou je hier niet eens met je ouders over kunnen praten? Ik zou zo ook niet weten wat je kunt gaan doen. Om nou elke zondag films te kijken word denk ik ook saai. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:50

elenaMM77 schreef:
Mette schreef:

het is niet echt slecht om wel iets te doen, maar de reden dat men dan nog leert is vaak voor het gevoel dat je 'iets' doet.. er is meerdere malen uit onderzoek naar voren gekomen dat het beter is om de boeken dicht te houden voor je ontspanning (en dat heeft lichte invloed op je cijfers) en je hoofd leeg te maken..

dat geen enkele scholier of student zich hieraan houdt uit 'angst' dat ze nu nog net dat doorslaggevende feitje zullen vinden en opnemen, dat is een heel ander verhaal.. maar beter is de boeken gewoon gesloten te houden en lekker uit te waaien.

heb het hier wel over de examens.. niet over de doorsnee proefwerken en dergelijken.. het is dan vrijwel onmogelijk om altijd alles ruim van te voren voorbereid en klaar te hebben.. daarnaast als je dan niet voor het proefwerk moet leren, dan moet je wel voor een ander vak wat doen.. dus dan is het de ene herseninspanning inruilen voor de andere.

Ik zeg nergens dat je de hele dag er mee bezig moet zijn toch? Een uurtje of 2/3 bezig zijn en je hebt daarna nog ruim de tijd voor ontspanning. Nog een keer doorkijken is beter voor je eigen gemoedsrust als je het al goed geleerd heb. Daarna lekker iets anders doen, sporten/naar je paard/lezen/tv kijken etc. Maar we dwalen af want TS mag niet leren op zondag dus voor haar is het nu sowieso niet van toepassing. :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:52

Achja, ik heb al ruim 20 jaar ervaringen met dit soort zondagen. ;)
Half 9 ontbijt, half 10 kerk, daarna koffie met gebak en eten. 's middags ligt iedereen te maffen of kijkt (zoals ik) op mijn kamer voetbal of films of lekker browsen. Dit tot 17.00 en vervolgens eten we een broodje, half 7 kerk en' s avonds bakje koffie bij vrienden, biertje drinken en weer naar huis naar bed en toen was het weer maandag. :+

Zondagen zijn voorspelbaar idd. :+

Zelf vind ik het inmiddels helemaal niets meer en ben dan blij de weekenden bij m'n vriendin te kunnen vertoeven.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:54

Liselot schreef:
Ik denk dat ik nu veel boze reacties over me heen ga krijgen, maar ik snap dit nooit van gelovige mensen. Uiteraard heb ik respect voor degenen die geloven en op zondag niets willen doen. Maar ik vind niet dat je een kind (die notabene 18 wordt dit jaar af te lezen uit haar gebruikersnaam) zo kan drillen in wat zij wel en niet mag. Ik vind dat ook in gelovige gezinnen de kinderen zichzelf moeten kunnen ontwikkelen en daar hoort ook geloof bij.
Wat ga je straks na je examens doen? Ga je studeren? Ik zou als ik jou was lekker op kamers gaan en je eigen leven gaan ontwikkelen :j

Ik ben het volledig met je eens. Jammer dat je zo wordt tegengehouden door het geloof van je ouders. Op zich vind ik zondag als rustdag niet eens zo'n verkeerd idee. Alleen dit slaat natuurlijk een beetje door. Voor nu om de tijd door te komen: ga leren haken. :p Heb ik toen ik mij verveelde ook geleerd en het is super leuk en niet eens zo moeilijk. ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:23

Wat doen je ouders de hele dag? Misschien dat je ook aan hun kan vragen wat je wel kan doen, ipv. wat je niet mag doen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:28

Heel vervelend dat je zo weinig op zondag, maak het ook vaak mee in mijn omgeving.

Dingen als lezen of handwerken zijn dan de oplossing, ook al ben je niet zo creatief dat kun je wel leren! Probeer een leuke hobby te vinden, ligt fotografie of video(bewerking) je bv. wel? Of haken/breien/borduren? Tekenen/schilderen? Houtbewerking? Boetseren? Sieraden maken?

Het scheelt in elk geval wel dat je op de computer mag, kun je wel heel veel leuke dingetjes opzoeken (pinterest!)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:33

Kamer restylen/opruimen, hond uitlaten (als je een hond hebt?), Pinterest, DIY projecten, klerenkast uitzoeken, naar IKEA oid? :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:43

Jeedem wat een saaie zondag voor je! :x
Kan me voorstellen dat je daar niet echt gelukkig van wordt... :(:)
Misschien kun je je creatieve kant meer gaan ontwikkelen en idd lekker gaan kleuren, verven, boetseren etc. Of op internet (want daar zit je nu ook op) dingen gaan lezen (leren :P) over alle onderwerpen die je leuk vindt, zoals paarden. :D

Of idd zoals andere Bokkers al zeiden oordopjes kopen deze week en op je computer series kijken of leerzame leuke Youtube filmpjes, mits dit mag van je ouders :\

Succes en hoop dat je snel leukere zondagen krijgt :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:01

Quanneh schreef:
Kamer restylen/opruimen, hond uitlaten (als je een hond hebt?), Pinterest, DIY projecten, klerenkast uitzoeken, naar IKEA oid? :)

Ik gok dat naar de Ikea gaan (of überhaupt geld uitgeven op zondag) geen optie is. TS ik herken dit wel gedeeltelijk uit mijn omgeving. De enige tip die ik je kan geven is zo snel mogelijk op kamers gaan en lekker zelf je dagindeling bepalen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:05

Als ze geen PC op haar kamer heeft kan je natuurlijk verwachten dat dit een probleem vormt ;)

Maar echt, ga z.s.m. op kamers na je examens zodra je gaat studeren. Kappen met die onzin.

Als jij wil geloven, dan moet je dat op je eigen manier kunnen doen. Verplichte kerkgang is daarbij ook al bedenkelijk, je zou alleen moeten gaan als je dit zelf wilt vanuit je geloof.

Mijn vriendin had vroeger thuis dezelfde ellende en die is maar wat blij dat ze tegenwoordig uit huis is en wil door dat hele gedoe niets maar dan ook niets meer met enig geloof te maken hebben. Die is daarin gewoon beschadigd door haar ouders. Nu ben ik zelf atheïst en heb ik daar dus alleen maar voordeel mee, maar dat soort middeleeuws gedrag zorgt er alleen maar voor dat je je eigen kinderen weg duwt van het geloof.

Als je gelooft moet je dat in vrijheid en zonder verplichte zaken kunnen doen, en niet andersom :)

Tussenoplossing: Netflix op je smartphone of een tablet vragen voor je verjaardag/slagen of zelf kopen en daar Netflix op knallen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:44

Nou, ik ben tot nu toe doe dag door gekomen met veel doelloos op internet zitten, op Youtube wat filmpjes over de koude oorlog gekeken, en ik heb mezelf even verwend door even te zonnebanken, scrubben, benen epileren, douchen en nagels lakken. Nu met de hond wandelen, daarna naar de kerk en dan slapen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:47

Heerlijk zo'n zondag! Ik doe het ook al 28 jaar, en inmiddels ook uit eigen beweging :) Je leert het echt waarderen hoor ;)

Zelf doen we hier altijd spelletjes, wandelen, rondje fietsen, in de tuin in de zon zitten, boeken lezen, tijdschriften lezen, in bad zitten, puzzelen, knutselen, theedrinken, taart eten, op visite bij familie etc.

En voor degenen die het zich afvragen; hier ook nooit op zondag geleerd, maar gewoon mn examens gehaald hoor 8-)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:34

Ja precies, dan doe je het omdat je het zelf wilt en niet omdat het je opgedragen wordt :) Da's wat anders dan wat hier gebeurt, doel is hetzelfde maar de wil is anders :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:42

Lezen, wandelen (mag je wel naar buiten? ), fietsen, puzzelen, spelletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:46

Maak een Tumblr account aan! In het begin zal je er geen hol van snappen maar als je toch de hele dag hebt, heb je dat zo door!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:49

Hoera, ik wist dat ik niet de enige ben geweest! Ik kom uit Bunschoten en daar is het op zondag net zo doodstil als in Staphorst en Urk op zondag. Mijn ouders zijn en waren toen ook al gelovig en op zondag dient er niet geshopt te worden of gewerkt te worden. Inmiddels doe ik dat wel, maar inderdaad... De zondagen waren lang en saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:54

Heb je misschien TV van KPN? Dan kan je televisie kijken via KPN online, en anders zou je uitzending gemist kunnen kijken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:43

Succes vandaag met je examen TS! :)