Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:55

Vanaf een jaar of 15 kunnen jongeren prima een nachtje alleen thuis blijven.
Misschien met een rustige vriend of vriendin die blijft slapen, dan is het toch iets minder griezelig.
Wel moet een volwassen familie lid bereikbaar zijn (opa, oma of gewoon de ouders) dat geeft de thuis blijvers vaak wat rust, wetende dat iemand bereikbaar is.
Vind wel dat de ouders om een uur of half 11 nog even bellen om te vragen of alles nog goed gaat.

Op mijn 17e gingen mijn ouders 14 dagen naar Mexico en bleef ik alleen thuis omdat ik moest stage lopen.
Deed boodschappen op mijn scootertje en heb een paar keer bij oma gegeten.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:57

Ja kan makkelijk!
Normaal gesproken als ze gaan studeren gaan ze al op kamers met die leeftijd
En vanaf jaar of 16/17 zelf op vakantie <3

troi

Re: Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:00

Overigens hangt het wel van het kind af. Als een kind vrij makkelijk in paniek raakt of heel impulsief is zou ik wat langer wachten. Maar een rustig verstandig kind zou ik vanaf een jaar of 15 toch makkelijk een nacht alleen laten. Wel met goede back-up trouwens dicht in de buurt zodat er in geval van nood rap iemand te hulp kan schieten.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:02

vuurneon schreef:
Ik en mijn vriendin waren 14 en de hele nacht alleen :)

18 en voor het eerst alleen := menig jeugd is dan allang met vrienden op vakantie geweest. 18 is zelfs al een prima leeftijd om zelfstandig te wonen. Heeft jouw ex zou weinig vertrouwen in zijn kinderen?
Ik denk eerder weinig vertrouwen in de buitenwereld. :+ Mijn moeder is ook wat overbezorgd, maar dat heeft weinig te maken met haar vertrouwen in mij hoor.

Tazzey

troi schreef:
haha ik ken ladingen jongeren die met hun 15e/16e in een bus naar salou stappen en pas een week later weer eens opduiken. Jouw ex denkt idd nog kleuters te hebben

Ik was ook 16 toen ik met 3 vriendinnen naar Salou ging om twee weken later weer eens thuis te komen. :D

renskesanne

Ik ben zelf 17 jaar en ben heel vaak een avond/nacht alleen. Op dit moment ben ik ook 3 dagen alleen wel met 2 honden en een kat maar geen ouder ofzo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:03

Toen ik 18 was bleef ik ook wel een week alleen thuis.
Ik dacht ook dat het om 13 jarige zou gaan.

emil01

Re: Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:04

Op mijn 15e gingen mijn ouders en broers een week op wintersport zonder mij. Ik ben thuis gebleven met een vriendin. We kregen eetgeld voor de hele week en we hebben natuurlijk "super gezond" gekookt, maar wat hebben we een lol gehad! :D

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:04

ik was 9 en me broer 12 dat we een nacht alleen mochten blijfen

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:05

Dat kan prima, ze zijn ook nog samen dus dat scheelt ook al. Ik werd denk ik vanaf mijn 14e/15e alleen gelaten, ook af en toe een weekendje en nu al een paar jaar 3 weken als ze op vakantie gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:06

Met 13 - 14 kunnen ze al wel een nacht alleen hoor.

Smee__

Kan prima joh, ik ging op m'n 17e op kamers wonen :=

jessdaniels

Wtf :') iemand van 18 is een volwassen persoon. Wij mochten vanaf 13 alleen thuis blijven voor een nachtje. Toen ik 15 was pastte ik al op het huis van de moeder van mijn vriend als ze op vakantie waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:07

Iemand van 18 moet dat eigenlijk gewoon kunnen. Ik denk dat het niet gezond is als je op deze leeftijd nog moet babysitten. Ik zou globaal zeggen dat iemand vanaf een jaar of 15, 16 wel eens alleen moet kunnen zijn, en met z'n tweeen misschien nog wel een jaartje eerder. (En dat gaat dan over de hele nacht. 's Avonds alleen thuis is de stap die daarvoor ligt.) Al helemaal in de moderne tijd met mobiele telefoons, zodat hulp en advies altijd op afroep beschikbaar is.

(Eigenlijk best vreemd. Enerzijds verwachten we dat kinderen al op hun 12e, zeg maar de middelbare school, de langeretermijngevolgen kunnen zien van het niet je best doen op school, en beginnen veel jongeren al op hun 17e, 18e aan een fikse studieschuld, en anderzijds hebben we niet genoeg vertrouwen in ze om te verwachten dat ze zich redden als ze alleen thuis zijn.)

Ik zou gewoon aangeven naar je ex dat jij denkt dat ze ertoe in staat zijn, dat het jouw weekend is, en dat ze dat moeten leren. Uiteindelijk gaat het daar toch om: je moet je kinderen op een bepaald moment leren het zelf te doen, als je ze de kans niet geeft, hoe kunnen ze het dan ontwikkelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:08

_Summerly_ schreef:
vuurneon schreef:
Ik en mijn vriendin waren 14 en de hele nacht alleen :)

18 en voor het eerst alleen := menig jeugd is dan allang met vrienden op vakantie geweest. 18 is zelfs al een prima leeftijd om zelfstandig te wonen. Heeft jouw ex zou weinig vertrouwen in zijn kinderen?
Ik denk eerder weinig vertrouwen in de buitenwereld. :+ Mijn moeder is ook wat overbezorgd, maar dat heeft weinig te maken met haar vertrouwen in mij hoor.

T is wel heel erg gesteld als je nog 500 meter meefietst met je kind van 18 :=

Lijkt mij ook beperkend in je ontwikkeling als je zo wordt tegengehouden in je weg tot zelfstandigheid. In die zin is het goed om te lezen dat de ts wél ze meer wil voorbereiden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-05-15 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:09

Bij mij thuis ging het dak eraf als ik alleen thuis mocht zijn. Toen ik 15/16 was waren het nachtjes alleen toen ik 17/18 was bleef ik thuis als mijn ouders op vakantie gingen. En vervolgens ben ik toen ik 18 was naar Australië gegaan. Dat je ex man zo bezorgd is is echt niet normaal.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:09

Ik ben 18 en zou het eigenlijk niet zo leuk vinden als ik zo behandeld zou worden :oo
toen ik 13 was bleef ik samen met mijn jongere broer regelmatig een nacht alleen. Sinds mijn 16 blijven we ook thuis als ze voor langere tijd op vakantie gaan. Wel komt er om de 2 dagen iemand controleren of het wel goed gaat :)
Maar zelf niet alleen mogen fietsen zou ik helemaal niet leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:10

TS, hoe doe je dat dan als je eens weg moet? Heb je dan een babysit?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:11

troi schreef:
Overigens hangt het wel van het kind af. Als een kind vrij makkelijk in paniek raakt of heel impulsief is zou ik wat langer wachten. Maar een rustig verstandig kind zou ik vanaf een jaar of 15 toch makkelijk een nacht alleen laten. Wel met goede back-up trouwens dicht in de buurt zodat er in geval van nood rap iemand te hulp kan schieten.

Dit idd. Vind 17 en 18 al erg oud hoor voor een eerste keer alleen een nacht thuis. Ik ging op mn 18de al het huis uit.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:11

Ben 15 en best wat nachten alleen thuis. Moet kunnen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:13

Ik was op mijn 17e (of net 18) uit huis en verhuisde op m'n 18e naar het buitenland :+ Ik zie er geen probleem in, als je kinderen volwassen genoeg zijn!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:14

supperazzie schreef:
kan prima tog ? ik ben 14 en me moeder gaat 1 a 2 x permaand op stap dan ben ik ook alleen thuis met de honden tot een uur of 2 .

Dit dus! Welliswaar met mn zusje erbij maargoed.
edit: wel is er altijd een buurvrouw die er van weet voor mocht er echt wat aan de hand zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:19

Als ze op hun 17de en 18de nog geeneens iets als een nacht alleen blijven mogen, kan je op je vingers natellen dat ze hier op den duur genoeg van hebben. Dan heb je er helemaal niets meer over te zeggen, en doen ze alles wat god verboden heeft.

Ik ben zelf 17, en mag veel van mijn ouders. Ik houd me dan wel altijd aan mijn afspraken, en heb een goede band met ze. Veel vrienden van me mogen dan weer veel minder, en die zijn veel opstandiger, houden zich niet aan afspraken, etc. Vanaf je 16de ben je echt wel verantwoordelijk genoeg om zelf dingen te doen. Ik ging bijvoorbeeld alleen met de trein naar Amsterdam om daar mijn vrienden te ontmoeten voor een concert, en daarna om 2 uur 's nachts weer naar huis. Als je in een groep bent is dit geen probleem, en als je straks op kamers gaat, moet het sowieso.

Ik weet niet wanneer jouw kinderen op kamers gaan, maar dat kan niet meer lang duren, aan hun leeftijden te zien. Als ze dan nog geeneens iets mochten zoals alleen thuisblijven of iets in die trand, worden ze opeens in het diepe gegooid. Dat wil je toch ook niet? :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:22

Wow.. Iemand van 18 jaar is een volwassen man of vrouw, veel mensen wonen op hun 18e al alleen. Die kun je echt wel een nacht alleen laten hoor :)
Het ligt er alleen inderdaad wel aan hoe het kind is, en minder aan de leeftijd, maar gezien het feit dat je hieraan twijfelt zijn je kinderen misschien ook nog wat kinderlijker/onverantwoordelijker dan een gemiddelde 18-jarige? Want die is over het algemeen wel al erg zelfstandig en verantwoordelijk omdat ze al vaker met dit soort situaties te maken hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 15-05-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:25

Ik was ook vanaf14 wel wel eens alleen, met mijn oma achter de hand die met 10 minuten bij me kon zijn als ik belde (nooit gebeurd natuurlijk). Toen ik 16 was eerst weekeindje alleen en later ook 10dagen maar toen sliep wel een vriendin bij me (omdat ik het niet leuk vond alleen in een groot huis).

17 en 18 en niet alleen thuis? Klinkt mij wel als ofwel heel weinig vertrouwen of ziet hij ze misschien weinig? Ik had het niet gewaardeerd.