Delphi schreef:Ik vind zelfmoord heel erg. Heel erg dat je zo diep zit, dat je dit al enigste uitweg ziet. Vaak willen mensen niet eens perse dood, maar willen gewoon rust.
Bij de meeste mensen is het een (onzichtbare) ellenlange strijd geweest, waar ze helaas niet uit zijn kunnen komen. Zelfmoord is voor hen dan de enige manier om rust te vinden.
Ik zie het zelf als een psychische ziekte, deze mensen kiezen hier niet voor om zich zo te voelen. Egoïstisch vind ik dan ook een enorm raar woord om dit samen met zelfmoord te noemen.
Voor de nabestaanden is dit gewoon enorm zwaar en verschrikkelijk. Helemaal als zij die persoon ook nog eens vinden. En niet te vergeten treinmachinisten, conducteurs, brandweer en ambulancepersoneel e.d. die hier ook regelmatig mee geconfronteerd worden.
Ik denk zelf dat als mensen echt een einde aan hun leven willen maken, veel van hen niet eens meer goed kunnen en willen nadenken over de gevolgen voor de nabestaanden. Ik denk dat zij kiezen voor een manier die voor hen mogelijk is, snel is en vooral dat de kans dat het lukt groot is.
Bij zelfmoord is iedereen gewoon slachtoffer.
kan het zelf niet beter verwoorden.
Je hebt ook mensen die echt ziek zijn in hun hoofd, zoals mijn oom was. Die hoorde stemmen die zeiden: het heeft geen nut, er is geen doel meer. Het was ook niet zijn eigen keuze, zodra hij zo'n 'stem' aan voelde komen vroeg hij of hij in de isoleer mocht (zat ook al in een psychiatrische inrichting)
Hij heeft het helaas niet gered, maar hiermee wil ik enkel vertellen dat het niet altijd iemands eigen keuze is.
Ik vind het zelf erg kwetsend om te horen dat iemand die zelfmoord pleegt (mentaal) zwak is. Egoïstisch vind ik ook niet kunnen, ook niet als je voor de trein springt. Die mensen zijn al zo ver heen, die denken daar niet aan. Ik zal, als ik mijn sollicitatiegesprek mis door iemand die voor de trein sprong, nooit klagen oid. Ik zou eerder denken, wat erg voor de mensen om diegene heen.
Maar misschien komt dat ook door hoe dichtbij het bij mij is gekomen.