Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:13

SindyKaya schreef:
Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

Nou vind dit vooral erg gemeen. Gatsie wat sneu zeg.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:14

Zelfmoord is vreselijk. Zovel voor de nabestaanden, aangezien ze vaak geen afscheid hebben genomen en ze nog met zoveel vragen zitten.

Maar ook voor diegene die zelfmoord pleegt is het vreselijk, op dat moment zit je al zo hoog in je emoties en vaak kunnen die mensen er niet eens meer normaal over nadenken en is dit de enige uitweg nog.

Egoïstisch wil ik het zeker niet noemen.

Sem_

amandananana schreef:
Ik vind het kortzichtig om het egoïstisch te noemen. Ik heb zelf met suïcidale jongeren gewerkt, die lijden gewoon zo erg onder hun problematiek dat ze geen andere uitweg meer zien. Zij zijn dan ook niet in staat om de gevolgen voor de ander in te zien en denken alleen nog maar aan verlossing. Natuurlijk heeft het altijd meerdere kanten en is het heel erg voor nabestaanden, maar ik vind het ook egoïstisch om van iemand te verwachten dat diegene blijft leven omdat hij of zij anders anderen pijn doet.

Alleen voor de trein springen vind ik wel echt heel dubbel.

Hier kan ik me goed in vinden. :j

Nies_

Ik ga mee met amandananana en dribbel. Alleen voor de.treinspringen of voor een auto lopen vind ik niet zo'n geschikte keuze. Daar ben je mensen echt mee tot last en kan ingrijpend zijn voor bijvoorbeeld een automobilist. Toch begrijp ik ook wel dat mensen daarvoor kiezen. Heb zelf wel eens iemand onderaan een flat zien liggen, ook niet heel fris, maar om nou te zeggen dat het een egoïstisch persoon was en ik nu een trauma heb.. Nee.

enamorada

SindyKaya schreef:
Mijn vader heeft zelfmoord gepleegd in op mijn moeders verjaardag. Ze kreeg een sms'je gefeliciteerd met je verjaardag, in de schuur ligt je cadeau.
Nou daar lag geen cadeau kan ik je zeggen. Je ken zelf wel invullen wat er was neem ik aan.
In dit opzichte vind ik het erg egoïstisch, hoe erg hij zich ook in de knoop voelde. Wat mijn vader heeft gedaan is egoïstisch.

Dit vind ik inderdaad ook nou niet dé manier... :n

Vayo

Ik vind zelfmoord heel erg. Heel erg dat je zo diep zit, dat je dit al enigste uitweg ziet. Vaak willen mensen niet eens perse dood, maar willen gewoon rust.
Bij de meeste mensen is het een (onzichtbare) ellenlange strijd geweest, waar ze helaas niet uit zijn kunnen komen. Zelfmoord is voor hen dan de enige manier om rust te vinden.
Ik zie het zelf als een psychische ziekte, deze mensen kiezen hier niet voor om zich zo te voelen. Egoïstisch vind ik dan ook een enorm raar woord om dit samen met zelfmoord te noemen.

Voor de nabestaanden is dit gewoon enorm zwaar en verschrikkelijk. Helemaal als zij die persoon ook nog eens vinden. En niet te vergeten treinmachinisten, conducteurs, brandweer en ambulancepersoneel e.d. die hier ook regelmatig mee geconfronteerd worden.
Ik denk zelf dat als mensen echt een einde aan hun leven willen maken, veel van hen niet eens meer goed kunnen en willen nadenken over de gevolgen voor de nabestaanden. Ik denk dat zij kiezen voor een manier die voor hen mogelijk is, snel is en vooral dat de kans dat het lukt groot is.
Bij zelfmoord is iedereen gewoon slachtoffer.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:15

Finliox schreef:
SindyKaya schreef:

Maar vind je de manier waarop hij het heeft gedaan dan egoïstisch, of dat hij het heeft gedaan?

Allebei, op dat moment heeft hij alleen maar aan zich zelf gedacht en hoe hij mijn moeder pijn kon doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:15

Finliox schreef:
Ik denk dat als iemand zelfmoord pleegt, diegene al te ver heen is om nog echt na te denken over de impact op anderen. Dat boeit je dan gewoon niet meer. Ik denk dat je dan alleen nog wil dat jouw lijden stopt.

Ik vind het echt vreselijk dat er mensen zijn die het doen, het moet toch verschrikkelijk zijn om er een einde aan te willen maken.

Ja, hier ben ik het mee eens. :j
Het onbegrip bij betrokkenen zal ook altijd blijven: of de poging nu is gelukt of niet.
Daar kom je niet uit. Je begrijpt het toch niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:19

ingedebruijn schreef:
Niks egoïstisch aan. Jouw leven jouw keuze. Vind het alleen naar als ze voor de trein springen oid.

Inderdaad niet egoïstisch als je voor de trein springt en mensen in de trein missen belangrijke afspraken..
- toetsen, tentamens of examens
- sollicitatiegesprekken waardoor je de baan niet krijgt
- de bevalling van je zus
- afscheid op het vliegveld van een militaire vriend die vervolgens nooit meer terug keert

Enkele voorbeelden die ik allemaal voorbij heb horen komen.

Maar te zwijgen over de ellende die de familie over zich krijgt aan papierwerk en de hele mikmak.

Nies_

SindyKaya schreef:
Finliox schreef:
Maar vind je de manier waarop hij het heeft gedaan dan egoïstisch, of dat hij het heeft gedaan?

Allebei, op dat moment heeft hij alleen maar aan zich zelf gedacht en hoe hij mijn moeder pijn kon doen.

Denk je dat? Ooit weleens bedacht dat.zoiemand echt zo diep in de oliebol zit dat die.persoon echt denkt.jullie te verlossen? Dat iemand zelfmoord pleegt om een ander pijn te doen lijkt me echt heel sterk.

Maaike162

Ik vind het altijd zo ontzettend heftig als mensen geen andere optie zien dan zelfmoord. Zo ontzettend erg voor ze, maar daarnaast ook voor de nabestaanden. TS, ik las het topic over je broer, heel veel sterkte! Wat erg....

guusje_h schreef:
Totaal niet egoïstisch.Je moet het wel erg hebben als je gewoon besluit dat je niet meer verder wil leven. Blijkbaar hebben de mensen eromheen dan (net) niet genoeg gedaan.. Als je zo ongelukkig bent dat je niet meer verder wil, vind ik dat niet egoïstisch.

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik geloof niet dat mensen er om heen veel kunnen betekenen. Ja, ze kunnen er zijn voor mensen die depressief zijn, maar ik denk niet dat ze echt invloed kunnen hebben op zulke keuzes van mensen. Zelf ben ik het er echt niet mee eens dat je kan zeggen dat de omgeving dan niet genoeg heeft gedaan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:20

Ja dat denk ik, want vertel hier niet hoe de tijd hiervoor was. Maar er zijn een aantal dingen gebeurd waardoor ik dat denk ja.

Felicxa

SindyKaya schreef:
Finliox schreef:

Niet alleen naar jou, maar gewoon algemeen.

In het dagelijks leven wordt nog wel eens gezegt dat mensen ook voor zichzelf moeten kiezen, waarom is voor jezelf kiezen en er een eind aan maken dan fout? Is dat omdat het voor mensen te ver gaat en het een beladen onderwerp is?

Overigens moet ik wel vermelden dat de manier waarop jouw vader zijn leven heeft beïndigd echt afschuwelijk vind. Dat heb ik met dingen zoals voor de trein springen etc ook. Dan maak je tegelijk iemand anders zijn leven gewoon kapot. Zo dubbel, echt naar.

JoellaLoves

ik heb een beetje gemengde gevoelens over zelfmoord!
mensen die zelfmoord plegen hebben vaak wel een reden die echt erg is! ik heb wel eens iemand gehoord die zelfmoordpoging heeft geprobeerd omdat hij altijd migraine aanval had en hij er niet meer tegen kon.

daar in tegen lever je mensen super erge trauma's op! wat denk je over mensen die voor de trein springen ? al die mensen die het zagen gebeuren liggen misschien wel nachten wakker en hebben veel nachtmerrie's enzo..

Mizora

Op zich vind ik het kiezen voor zelfmoord geen enkel probleem. De hoe daarentegen, is regelmatig wel problematisch. Doe het netjes en doe het zo min mogelijk traumatiserend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:23

Altijd vreselijk egoïstisch gevonden... totdat ik in een of ander vrouwenblad een verhaal last van ouders wiens kinderen zelfmoord pleegden.

Het ging om een jongen en een meisje die inmiddels in een psychiatrische inrichting zaten, euthanasieverzoeken waren afgewezen. De ouders zaten met de handen in hun haar, wilden niets liever dan het lijden van hun kinderen stoppen, maar de wet werkte niet mee. Op een avond ontsnapten de twee uit de psychiatrische inrichting, of enkele weken na elkaar? Ik weet het niet meer precies. Maar ze zijn voor de trein gesprongen.
Hoewel de ouders het alle vier verschrikkelijk vonden om een kind te verliezen, waren ze bovenal blij dat hun kinderen niet meer hoefden te lijden.

Sinds ik dat heb gelezen, denk ik heel anders over zelfmoord. Helemaal niet egoïstisch. Je kan het ook anders zien... Waarom moet iemand waarvan het leven lijden is geworden in leven blijven omdat andere mensen zelfmoord egoïstisch vinden? Is dat niet een klein beetje hypocriet?

Alleen hoop ik dat wanneer iemand zelfmoord pleegt, de manier wat eleganter is dan voor de trein springen. Met name voor de mensen die dan een trauma bezorgd krijgen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:23

SindyKaya schreef:
Ja dat denk ik, want vertel hier niet hoe de tijd hiervoor was. Maar er zijn een aantal dingen gebeurd waardoor ik dat denk ja.
Dat schemert ook wel door in je eerste reactie... Wat erg voor jou en je moeder. :\

Zoe_97 schreef:
ik vind het erg egoïstisch...
Zoveel verdriet aandoen aan mensen om je heen en om nog maar te zwijgen over het trauma van degene die het lichaam vind... of de schade die je met sommig manieren aanbrengt (zoals onder de trein springen).

Ik vind dat er altijd mogelijkheden zijn zoals psychologen etc.
Die mogelijkheden zijn er niet voor alle gevallen. Depressie wordt (deels) veroorzaakt door een disbalans in de werking van bepaalde delen van de hersenen en/of de opname van hormonen die mensen een goed gevoel bezorgen. Dit is in sommige gevallen te compenseren met medicatie, maar deze medicatie kan ook zorgen voor vervelende bijwerkingen die de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Dan kun je nog zoveel praten met psychologen, orthopedagogen, psychiaters, psychotherapeuten en noem het allemaal maar op, maar een gebroken been geneest ook niet door maar met de dokter de kletsen en dergelijke fysieke oorzaken van een depressie kun je ook niet oplossen met praten. Dus nee, er zijn niet altijd meer mogelijkheden die de kwaliteit van leven verbeteren. Ja, je kunt je blijer voelen met medicatie, maar als die medicatie ervoor zorgt dat je in no-time 30 kilo aankomt, je de hele dag zwaar vermoeid bent of je alleen nog maar een ongeluk zweet, is de vraag of dat het waard is en of dit de kwaliteit van leven inderdaad verbeterd heeft.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:24

Guess_NH schreef:
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Ik heb in 1 jaar tijd, 3 zelfmoordpogingen gedaan. Egoïstisch? Mag jij vinden. Je bedenkt niet zomaar om er mee te stoppen, daar gaat een hele hoop aan vooraf. Ik stond namelijk niet op een ochtend op met, 'goh wat een rot dag vandaag, ik wil niet meer'.

En ik ben op zo'n moment niet bezig met de nabestaande, zat zelfs intensief in therapie. Depressie is een hele erge 'ziekte'. Het ergste van het hele zelfmoord vind ik het onbegrip van andere. Niemand in mijn kring die zich bezighield met mijn trauma's, maar daarna wel roepen dat ik ze in de steek laat.

Als ik een hele hoop uitlaatkleppen en steun had (een depressie overwin je niet zo makkelijk alleen), had het misschien helemaal niet zover hoeven komen.

Ik sluit me hierbij aan. Been there, done that. Ik vind het ook best schokkend dat men het egoistisch noemt.

En inderdaad, wat over euthanasie gezegd word. Waarom wordt iemand die een ernstige ziekte heeft wel als lijden gezien en iemand met een zware depressie niet? Waarom zit daar verschil in?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:26

Iemand die zelfmoord pleegt is egoïstisch. Dat heeft puur te maken met de betekenis van egoïsme. Dat is namelijk je eigen welbevinden boven die van een ander stellen. In het geval van zelfmoord stel je jou verlangen naar de dood omdat het leven uitzichteloos is boven het verdriet/trauma van je omgeving. Ik vind dat volkomen begrijpelijk en ik snap heel goed dat iemand die zelfmoord pleegt echt in een heel diep gat zit en dat zelfmoord de enige optie nog is.
Het is jammer dat egoïsme zo een negatieve klank heeft gekregen door de maatschappij. Maar iedereen heeft een dosis egoïsme nodige om goed te kunnen zorgen voor zijn eigen welbevinden. Altijd maar het welbevinden van iemand anders boven zetten gaat je geen goed doen voor je eigen welbevinden.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:26

Iemand die zelfmoord pleegt, wordt niet wakker op een dag met de gedachte: 'heb er niet zo'n zin meer in, ik maak er wel gewoon een eind aan.' Ik heb ook meerdere zelfmoordpogingen gedaan en heb daar lang en goed over nagedacht en het voorbereid.

Je kunt het zien als egoïsme, niet nadenken over de gevolgen. Maar verplaats je eens in die persoon. Stel je voor dat je zó ongelukkig bent, dat je de levenslust verloren hebt. Ik kan je vertellen, dan ben je ver heen, heel ver heen. Suïcidale mensen leven in leegte en pijn, ze lijden. Dan is vluchten toch niet egoïstisch? Alleen maar heel begrijpelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:32

Ik vind het erg en heel erg zielig. Dat mensen zo ver komen dat ze dit als enige uitweg zien.
Vaak is het een schreeuw om aandacht, om hulp. Ze worden vaak niet gehoord en niet erkent in hun problemen.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:32

Ik vind het niet egoïstisch. Ik vind wel dat er inderdaad andere manieren zijn waarbij je niet mensen die er in principe niks mee te maken hebben erbij betrekt. Als je echt geen uitweg meer ziet en je veel therapieën etc. geprobeerd hebt vind ik het niet egoïstisch. Ik heb het ook al een aantal keer in mijn omgeving meegemaakt maar kinderen achterlaten zou voor mij wel echt onmogelijk zijn..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:36

KimD schreef:
Inderdaad niet egoïstisch als je voor de trein springt en mensen in de trein missen belangrijke afspraken..
- toetsen, tentamens of examens
- sollicitatiegesprekken waardoor je de baan niet krijgt
- de bevalling van je zus
- afscheid op het vliegveld van een militaire vriend die vervolgens nooit meer terug keert

Enkele voorbeelden die ik allemaal voorbij heb horen komen.

Maar te zwijgen over de ellende die de familie over zich krijgt aan papierwerk en de hele mikmak.

Sorry, maar dit vind ik echt wel heel erg. Mensen die boos of geïrriteerd raken bij het oponthoud na een zelfmoord omdat ze afspraken e.d. missen.
Heel vervelend, maar dat valt toch in het niet bij het feit dat er iemand is overleden en nabestaanden hun geliefde moeten missen. Bah wat een harde maatschappij is het toch af en toe.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:37

Delphi schreef:
Ik vind zelfmoord heel erg. Heel erg dat je zo diep zit, dat je dit al enigste uitweg ziet. Vaak willen mensen niet eens perse dood, maar willen gewoon rust.
Bij de meeste mensen is het een (onzichtbare) ellenlange strijd geweest, waar ze helaas niet uit zijn kunnen komen. Zelfmoord is voor hen dan de enige manier om rust te vinden.
Ik zie het zelf als een psychische ziekte, deze mensen kiezen hier niet voor om zich zo te voelen. Egoïstisch vind ik dan ook een enorm raar woord om dit samen met zelfmoord te noemen.

Voor de nabestaanden is dit gewoon enorm zwaar en verschrikkelijk. Helemaal als zij die persoon ook nog eens vinden. En niet te vergeten treinmachinisten, conducteurs, brandweer en ambulancepersoneel e.d. die hier ook regelmatig mee geconfronteerd worden.
Ik denk zelf dat als mensen echt een einde aan hun leven willen maken, veel van hen niet eens meer goed kunnen en willen nadenken over de gevolgen voor de nabestaanden. Ik denk dat zij kiezen voor een manier die voor hen mogelijk is, snel is en vooral dat de kans dat het lukt groot is.
Bij zelfmoord is iedereen gewoon slachtoffer.

kan het zelf niet beter verwoorden.
Je hebt ook mensen die echt ziek zijn in hun hoofd, zoals mijn oom was. Die hoorde stemmen die zeiden: het heeft geen nut, er is geen doel meer. Het was ook niet zijn eigen keuze, zodra hij zo'n 'stem' aan voelde komen vroeg hij of hij in de isoleer mocht (zat ook al in een psychiatrische inrichting)
Hij heeft het helaas niet gered, maar hiermee wil ik enkel vertellen dat het niet altijd iemands eigen keuze is.

Ik vind het zelf erg kwetsend om te horen dat iemand die zelfmoord pleegt (mentaal) zwak is. Egoïstisch vind ik ook niet kunnen, ook niet als je voor de trein springt. Die mensen zijn al zo ver heen, die denken daar niet aan. Ik zal, als ik mijn sollicitatiegesprek mis door iemand die voor de trein sprong, nooit klagen oid. Ik zou eerder denken, wat erg voor de mensen om diegene heen.
Maar misschien komt dat ook door hoe dichtbij het bij mij is gekomen.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:38

-
Laatst bijgewerkt door Poek op 13-05-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt