Wat is eigenlijk nog gezond (eten)??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:30

purny schreef:
Verse groenten. Geen biologisch vlees. Want wie kan me echt vertellen dat het echt biologisch is. Wat ik wel vind is dat sommige mensen echt doorslaan in biologisch eten

Klopt.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:34

Sizzle schreef:
Mijn mening:
Niet zo moeilijk doen :Y)

Gewoon niet te veel/ geen kant en klaar maar verder vooral niet te veel trends proberen te volgen.
De meeste mensen worden gewoon oud met aardappelen, groente, vlees en een appeltje voor de dorst :D

Dit dus. Op forums kom je de meest vreemde dingen tegen die gegeten worden omdat het gezonder zal zijn. Iedereen eet dit dan ook opeens. Of het moeilijke gedoe over E-nummers.
Ik zal wel heel slecht leven dan, maar ik let hier nooit op. Tuurlijk, ik eet groente/fruit etc. Maar zoals hierboven staat worden de meeste mensen volgens mij ook gewoon oud door groente/vlees/aardappels.
Nu als je mensen hoort is er niks meer gezond, maar dit zal allemaal nog wel wat meevallen want ik leef ook nog steeds!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:36

Ik ben af en toe het spoor compleet bijster wb wat wel en niet gezond is omdat het steeds weer veranderd. 8)7
Kreeg laatst te horen dat ik geen banaan in m'n smoothies moest doen want daar wordt je dik van. :j
Dat ik beter een banaan in m'n smoothie kan doen ipv een zak chips wegkanen werd overheen gepraat. :')

Ik ga gewoon uit van regelmatig en gevarieerd eten, liefst meerdere kleinere porties per dag en af en toe zondigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:06

purny schreef:
Geen biologisch vlees. Want wie kan me echt vertellen dat het echt biologisch is. Wat ik wel vind is dat sommige mensen echt doorslaan in biologisch eten

Wat biologisch is wordt redelijk goed gecontroleerd... alleen is biologisch niet meteen diervriendelijk of alle andere koetsie koetsie redenen die mensen bedenken bij biologisch. Maar dat is gewoon na te zoeken.

Ik koop mijn vlees bij een boer die Schotse Hooglanders en andere rassen die hele jaar buiten gras eten in natuurgebieden... is duidelijk donkerder rood en smaakvoller dan vlees uit de supermarkt. Eet ook regelmatig vegetarisch want elke dag vlees vind ik niet zo nodig.
Hier ook vooral weinig uit pakjes... geen frisdrank (maar ja ik vind prik ook niet lekker) verse groenten en fruit en straks hopelijk ook wat uit de tuin :D

Tja.. afgelopen maanden wel extra op voeding gelet... moest echt wat aankomen en dat vooral gedaan door extra noten te eten.

Maar net als met alle dingen als je laat leiden door wat andere mensen zeggen en niet luistert naar je eigen gevoel en zelf wat onderzoekt... dan raak je de weg totaal kwijt.

MyrtheJ

Re: Wat is eigenlijk nog gezond (eten)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:14

Ik probeer mezelf aan te wennen om meerdere porties per dag te eten. Ontbijtpap/havermout/yoghurt/muesli oid, lunch met een salade, smiddags een klein tussendoortje en 'savonds een gezonde maaltijd. Verder 2-3 stuks fruit.
Ik probeer geen gluten of melkproducten te eten omdat ik daar een voedselallergie voor heb.

Snoepen is het allerlastigst. Frisdrank drink ik niet, evenals sapjes, ik probeer me te beperken tot thee zonder suiker en water, hooguit met een drupje siroop er in.

De truc met gezonde lunch is om het bij eenvoudige recepten te houden die snel klaar te maken zijn. Dat kan prima voor 3 dagen vooruit. Hoef je alleen nog maar dat bakje uit de koelkast te pakken en gaan!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:24

Gewoon variëren in wat je eet. Groente , fruit , vezels , stukje vlees etc.

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen geobsedeerd door zo min mogelijk of helemaal geen koolhydraten etc. etc. Terwijl je heus niet zonder kunt. Ja te veel is niet goed maar je hebt het ook wel degelijk nodig.

Daarnaast krijg je tegenwoordig overal ziektes van en ga je overal dood van en kun je dus maar beter stoppen met eten. :+

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:33

Wat ik lekker (en gezond is) vindt is augurk met ham (plakjes uit de supermarkt) voor een tussendoortje. Lekker makkelijk te maken en gezond. :)

Verder eet ik 's avonds vaak salades. Moet je er natuurlijk geen dressings overheen gooien, want dan heeft het geen zin meer. :P

Lekker veel variëren verder; sla met kipfilet, appel, geitenkaas, paprika, courgette, komkommer, pijnboompitjes, enzovoorts. Je kan de gekste, lekkerste én gezonde combinaties maken. :Y)

Waar mijn moeder verslaafd aan is; kwark! := Ook erg lekker, maar daar ook weer geen zooi aan toevoegen.

Er zijn zat dingen te vinden die lekker en gezond zijn, alleen even goed zoeken inderdaad. :j

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:44

Ik probeer zelf zo puur mogelijk te eten; een banaan is een banaan en een roze koek heeft talloze ingrediënten waarvan ik de helft niet eens ken. Dus kies ik liever de banaan. Nu heb ik een lastig lijf en ben ik zelf erg aan het uitzoeken wat voor mij werkt, eet de laatste tijd geen koolhydraten meer bij het avondeten die eet ik tussen de middag. Geen suikers meer en minder melkproducten. Maar dat is persoonlijk. Het is al goed dat je je erin verdiept!

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:18

zojuist een klein stukje taart op. voorheen kon ik die makkelijk opeten, nu zit ik van en kwart vol, en ben ik weer misselijk, ben er daardoor wel achter dat het inderdaad behoorlijk slecht voor me is al die suikers

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:20

Dan is je boktnaam wel toepasselijk :P
Daar zitten pas veel suikers in :D

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:21

ja en daar dronk ik voorheen ook echt veel van, en alles wat erbij komt kijken en ik me maar afvragen waar ik zo moe en ziek van was ha ha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:25

Mws -> vt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:17

Ik vind het ook lastig om te bepalen wat nu wel en niet gezond is, want als je de media moet geloven kun je alleen nog maar biologische groente eten en zelfs daar zitten weer allerlei 'gevaren'..
Nou, waar ik vooral op let zijn de toevoegingen.. Dus onnatuurlijke E-nummers, geraffineerde suiker, toegevoegde olie en vet, genetisch gemanipuleerde maïs/soja (die in nl gelukkig niet mag worden verkocht officieel).. En melkproducten, omdat er inmiddels toch wel meer dan genoeg onderzoeken zijn geweest die bewijzen dat melk meer fout dan goed doet, en kan het van kleins af aan niet goed verdragen. En verder eten we geen vlees.. ik zelf uit principe al lang niet meer, vriendlief omdat hij er gewoon geen voordelen meer in ziet en ook niet gelooft dat het zo gezond is. Met al die vleesschandalen en verboden middelen die worden gebruikt en vooral ook de genetisch gemanipuleerde maïs en soja wat de dieren te eten krijgen.. Kan niet anders dan dat je het via vlees ook weer binnenkrijgt. Nu ben ik niet per definitie tegen vlees eten, maar wel tegen elke dag een lap vlees op het bord die groter is dan het bergje groente. Ik vind dat mensen wat dat betreft een voorbeeld mogen nemen aan 50 jaar geleden, toen mensen op zondag vlees aten en verder vooral groente en wat aardappel.

Dus hier eten we vooral véél groente, peulvruchten en fruit, veel uit eigen tuin.. Noten, zaden, pitten.. Paddestoelen.. Aardappelen, rijst, pasta.. 'S morgens smoothie of brood. Maar gewoon zo veel mogelijk met verse ingredienten, zelfgemaakt.. Het brood en de pasta maak ik zelf, frisdrank, sojayoghurt, maak ik ook zelf.. Ik vind het gewoon leuk om te doen, en ik denk dat dat de meest gezonde manier van eten is :)
Meelproducten zou ik nooit helemaal weg laten. De vezels heb je nodig voor een vol gevoel en voor een goede darmwerking, en verder zitten er koolhydraten in die je nodig hebt voor de energie. Mensen moeten 70% van hun energie uit koolhydraten halen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:47

Tja, het komt toch vooral neer op wat je eigen lichaam aangeeft. Dus goed kijken of je zelf verschillen merkt, en geloof me, die kunnen soms zo klein zijn dat je niet eens wist dat je er "last" van had :o

Ik eet heel beperkt koolhydraten, waarom? Ik krijg migraine en spierstijfheid als ik meer dan 100 gram per dag eet. Inmiddels heb ik al ruim twee jaar geen migraine-medicijnen meer nodig gehad daardoor. Dan eet ik maar wat minder brood en pasta. Mijn zus krijgt echter last als ze teveel zuivel en vlees(waren) eet, en zij eet dus meer koolhydraten.

De beste oplossing bij ons was om zoveel mogelijk dingen heel ouderwets zelf te maken. En tot onze verbazing kost het eigenlijk niet eens veel extra tijd. En verder vooral vers en geen kant & klaar/pakjes.
Gisteren het eerste maaltje sla uit eigen tuin gehaald, heerlijk gewoon.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:58

Ik vermijd suikers, gist en zuivelproducten, want ik merk dat mijn lichaam hier erg op reageert. Van suikers wordt ik moe, van gist een opgeblazen gevoel en van zuivel krijg ik puistjes.
Ik eet wel veel fruit en krijg zo wel natuurlijke suikers, vezels en vitaminen binnen.

Eet vooral waar jij je prettig bij voelt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 07:34

Dat van die melk hoor ik idd ook meer en meer, maar dan zijn vroeger dus alle kinderen continue half vergiftigd.
En heel vroeger was er vaak niet veel anders dan verse melk rechtstreeks van de koe.

Maar laten we het over suikers hebben.
Geraffineerde suikers zijn niet goed, zoetjes ook niet meer, zoetstof ook niet, palmsuiker en rietsuiker was beter of toch niet, toen kwamen we bij stevia dat komt van een plant dus dat komt wel goed.
Niet dus want de gemalen versie in de potten is wit terwijl de plant groen is dus.......
Ik word hier vaak helemaal wild van en ik heb nogal wat van die voedingsfreaks om me heen.
Iedereen lijkt ook iets anders voor gezond aan te zien en dan heb je nog sommige die compleet doorslaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:11

Ik wordt heel moe van veel suiker, ik kan niet zonder vezels en ik eet geen vlees. :)

Zo is ieder lichaam anders. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:00

Lastig onderwerp is dit altijd. Je hoort zoveel van alle kanten dat je inderdaad geen idee meer hebt wat nou 'echt' gezond is.
Persoonlijk probeer ik gewoon zo veel mogelijk zelf te maken. Om de basics (pasta, couscous, sojasaus, etc) kom je natuurlijk niet heen. Die koop ik biologisch. Groenten meestal niet, dat kan ik helaas niet betalen en het aanbod is ook een stuk minder ruim. Wel koop ik geen roerbakpaketten (zijn hier ook amper verkrijgbaar) en eet ik weinig brood.
Superfoods geloof ik niet in, imo kan je je ook prima gezond voeden zonder al die overpriced artikelen.
Vlees heb ik heel lang niet gegeten, maar intussen ben ik vagetariër geworden. Heel af en toe lust ik wel een stukje, maar dan wel biologisch. Daarnaast geen voorgeproduceerde hamburgers oid, dat vertrouw ik toch niet helemaal.

In mijn ogen betekent gezond vooral natuurlijk. Groeit het aan een boom of op het land, dan geloof ik niet dat het (in normale hoeveelheden) schadelijk voor je is. Als je tussen die artikelen genoeg varieert, is er mijn inziens niets aan de hand.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:14

jesito schreef:
Maar laten we het over suikers hebben.
Geraffineerde suikers zijn niet goed, zoetjes ook niet meer, zoetstof ook niet, palmsuiker en rietsuiker was beter of toch niet, toen kwamen we bij stevia dat komt van een plant dus dat komt wel goed.
Niet dus want de gemalen versie in de potten is wit terwijl de plant groen is dus.......
Ik word hier vaak helemaal wild van en ik heb nogal wat van die voedingsfreaks om me heen.
Iedereen lijkt ook iets anders voor gezond aan te zien en dan heb je nog sommige die compleet doorslaan.

Hier even de opmerking dat stevia in pot, eigenlijk geen stevia is. Dat is gewoon kunstmatige zoetstof aangevuld met pakweg 3% stevioside (de stof die stevia zoet maakt). Ik noem dit dus echt geen stevia, al zetten al die bedrijven het er met grote letters op, het is en blijft gewoon kunstmatige rotzooi met een bittere nasmaak :r

Dan kan je beter zelf een stevia-plant kopen en de verse blaadjes gebruiken, bijkomend voordeel, hoe meer toppen je plukt hoe meer zijtakken de plant maakt.
Zelf ga ik dit jaar voor het eerst azteekse zoetkruid proberen, schijnt nog zoeter te zijn dan stevia, met eetbare bloemen en een decoratieve hangplant :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:37

Ik vind soja producten zoals sojamelk en yoghurt altijd zo vreemd. Als je naar soja kijkt als rauw product hoe bedenk je dan om er 'zuivelproducten' van te maken? Nu blijkt uit onderzoek ook dat soja helemaal zo gezond niet is..
Verder ik ga mee in alles met mate principe, en zelf let ik extra op geraffineerde suikers om die te vermijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:49

Er zijn veel verschillende onderzoeken naar soja. De een zegt dat het slecht is, de ander zegt weer dat het goed is, maar aangezien het gewoon een peulvrucht is en het in aziatische landen al honderden of misschien duizenden jaren in heel veel gerechten wordt gebruikt, zowel de verse sojaboon als dingen als sojasaus en er daar geen duidelijke aanwijzingen zijn dat mensen er ziek van worden lijkt het mij ook geen probleem om (met mate) soja te eten.
Sojamelk, sja, de eiwitten schijnen op die in vlees te lijken en mensen hebben het idee dat je dierlijke eiwitten nodig heb, en voor mensen die geen melk verdragen hebben ze destijds sojamelk als vervanger gemaakt. Tegenwoordig heb je veel meer soorten plantaardige melk natuurlijk, van rijst en noten bv. En sojayoghurt, dat eet ik omdat ik het lekker vind, bijvoorbeeld bij het ontbijt, er zit probiotica in, en melk verdraag ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:05

Aziaten eten weinig ongefermenteerde soja, dat is iets europees.
Met gefermenteerde soja zoals die ingerechten zit is niets mis.
Het is de soja melk etc die nogal wat nadelen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:38

Maar ook melk heeft een hoop nadelen. Ik ben zelf als baby met sojamelk opgegroeid omdat ik een melkallergie had en er in die tijd geen babymelk bestond, het enige alternatief was sojamelk, en ik ben er toch groot op geworden, ik heb nergens last van gehad. Ik zie altijd graag bewijs van zo'n gezondheidsclaims.. Bij melk is het duidelijk.. iedereen die ik ken die stopt met melk drinken krijgt ineens een mooiere huid en krijgt meer energie of minder last van de darmen.. Zo ook bij suiker eten, vet eten, overal zie je overduidelijk verandering bij een bepaald dieet, maar bij soja heb ik dat nooit gezien, dus persoonlijk denk ik dat het meevalt. Zo lees je wel eens dat je drie keer zoveel hormonen binnen krijgt door een glas sojamelk dan door de pil :wow: right.. De pil heeft mijn ongesteldheid behoorlijk in de war geschopt.. soja totaal niet, ik kon er de klok op gelijk zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:50

Die studies zijn er wel hoor.
Maar zoals met alles: gewoon niet overdrijven.

En echt niet iedereen heeft last van melk.
Je hoort echter nooit iemand zeggen: goh ik heb toch zo'n geen last van melk.
Je hoort alleen degenen die er last van hadden en na stoppen niet meer. Dan lijkt het of iedereen last heeft.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:22

Er zijn ook mensen met soja allergie. Laatst nog een familielid die dacht ik ga het eens uitproberen, sojavla. In het ziekenhuis beland.
Maar dat zijn uitersten, mensen die gewoon melk- en sojaproducten producten gebruiken hoor je in het algemeen niet.