Mensen die koophuis eerst een jaar willen huren en dan kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Re: Mensen die koophuis eerst een jaar willen huren en dan kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:12

Ze hebben een dochtertje Sizzle..
Ze beweert dat zij alleen de hypotheek wel zou kunnen krijgen maar dan zou ze van haar man moeten scheiden.. Heb al gezegd dat ze ook haar vader ofzo borg zou kunnen zetten voor de lening als ze het toch kunnen betalen (hun woorden)..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:16

Zou even overleggen met de makelaar. Hoorde laatst een verhaal van een stel dat een huis wilde huren dat te koop stond, maar dat ging niet door omdat zij loonbeslag had (schulden dus). Ik kan me voorstellen dat de makelaar veel vaker met dit bijltje heeft gehad. Huurbescherming treedt in na 9 maanden, dus als het mis gaat, moet je ze voor die tijd eruit hebben dmv aangetekend schrijven. Maar ik vind het een vaag verhaal en zou het niet doen. De ellende die je over je zelf afroept is vast groter dan het (financiele) gemak dat je ervan hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:22

Cowgirltjuh schreef:
Ze beweert dat zij alleen de hypotheek wel zou kunnen krijgen maar dan zou ze van haar man moeten scheiden.. Heb al gezegd dat ze ook haar vader ofzo borg zou kunnen zetten voor de lening als ze het toch kunnen betalen (hun woorden)..

Je kan altijd op 1 loon hypotheek krijgen, daar hoef je echt niet voor te scheiden. Ik vind het een heel raar verhaal. Zou even met je bank en makelaar overleggen. Vaak hebben die wel goede tips

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:25

Cowgirltjuh schreef:

Mmmm, daar zit toch wel wat anders achter dan alleen een onvolledige GBA-inschrijving.....
Als ze niet met harde bewijzen komen om het verhaal te staven zou ik hier toch wat onrustig van worden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:56

Wat een vaag verhaal, gevoelsmatig denk ik dat de kans dat je hier gezeur mee krijgt heel groot is. Huis wat je in onbewoonbare staat terugkrijgt, mensen die geen huur betalen en spontaan van de aardbol verdwijnen, dat soort fratsen. Ik zou er niet aan beginnen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:53

Niet doen. Dan over een jaar zijn zij gevlogen (wellicht met een huis wat minder waard is omdat het is uitgeleefd, even heel slecht gedacht). Hoe goed je dat contractueel ook zou kunnen proberen vast te leggen: een contract houdt iemand niet tegen zijn koffers te pakken en te verdwijnen.

En kan je zelf wel verder als je dit niet verkoopt? Ik neem aan dat je het te koop hebt staan omdat je wil verhuizen :) Dan is het toch fijn als je af bent van de huidige vaste lasten?

De huizenmarkt trekt echt aan, ons huis was na drie maanden onder voorbehoud verkocht. Vorig jaar rond deze tijd duurde dat bij soortgelijke huizen nog een half jaar tot negen maanden.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:59

Niet verhuren!

Huurders hebben zoveel rechten straks krijg je ze niet meer uit je huis en willen ze het ook niet meer kopen! Dus kopen of ze hebben pech. Straks breken ze de boel af en zit je met een uitgeleefd huis als ze eens besluiten te vertrekken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:04

Cowgirltjuh schreef:

Dit zou ook voor mij het punt zijn dat ik zou denken 'hmm dat klopt toch niet?".
Inderdaad zou je, als het (vaste) inkomen hoog genoeg is, gewoon op dat ene inkomen een hypotheek moeten kunnen krijgen. Ik zou ze dat voorleggen en eens goed luisteren naar de reactie. Daar moet toch wel een heel goed antwoord uitkomen om ze nog te vertrouwen.

Afgezien hiervan zou het nog kunnen dat hij als zelfstandige werkt en nog geen 3 jaar inkomenshistorie heeft opgebouwd. Maar dan had je dat wel gehoord inmiddels. Was even wat ik als eerste dacht toen ik je topic begon te lezen...

Ik vind het ook een twijfelverhaal, mijn gevoel zegt niet doen. Heb je hun namen al flink geGoogled?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:11

Mijn buren hebben ook zo'n voorstel gekregen.
Vraagprijs is 130.000, maar vrouw is werkloos en wouden het dan eerst een of twee jaar huren om vervolgens tot koop over te gaan.

Alleen mijn buren hebben de hypotheek nog niet afbetaald dus zouden dan met twee hypotheken zitten.

Dus ik heb haar gezegd dit met notaris af te spreken en dan een contract op te stellen dat ze er daadwerkelijk niet meer onderuit kunnen. Want voor hetzelfde zien ze over een jaar een ander huis wat ze leuker vinden en dan zit jij met 2 huizen die je niet kan betalen.

Ik zou het je afraden.

Vriendin van mij huurt dan wel een huis dat eerst te koop stond, maar dat is van een oudere man die nu in verpleegtehuis zit, zij kende die mensen via haar moeder dus daar was dusdanig wel vertrouwen. Zij hebben alles wel netjes afgesproken met een makelaar/notaris erbij. Mocht zij het over anderhalf jaar willen kopen heeft zij de eerste keus, maar er moet heel veel gebeuren aan het huis dus denk niet dat zij dat zal doen. Kozijnen zijn verrot, veel kamers nog enkel glas etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:12

Cowgirltjuh schreef:

Stel dat hij geen hypotheek op zijn naam kan krijgen door bv een (zeer) negatieve BKR notering en hij dus ook niet mee mag tekenen voor de hypotheek... kunnen ze altijd hun huwelijk omzetten in huwelijkse voorwaarden en dat zij het huis koopt en op haar naam zet.
Daarvoor hoef je absoluut niet te scheiden.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:21

Ja mijn makelaar heeft nu aangeboden met hen te gaan samenzitten en het eens te overlopen.. Ben benieuwd.. Volgende maand weet ik meer.. Ondertussen zijn er nog 2 bezichtigingen geweest en volgende week nog 1.. Dus duimen maar!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:38

Duimen dat de bezichtigingen goed gaan en dat je huis wordt verkocht! Succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:55

Cowgirltjuh schreef:

borg staan (of te wel garant staan daar doen de banken allang niet meer aan).

Vind dit wel een vreemd verhaal, als 1 persoon blijkbaar wel de hypotheek volledig kan dragen zal het de bank een worst wezen dat er nog iemand (haar man) voor spek en bonen meetekent, daar hoeft ze echt niet voor te scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:59

Ik meen mij te herinneren dat hier op Bokt een topic heeft gelopen over een verhuurdrama waarbij de huurder er een flinke puinhoop van had gemaakt en met de Noorderzon was vertrokken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:05

Hoor je vaak. Huurders hebben veel meer rechten en de kosten blijven dan voor jou als het mis gaat. En het kan heel erg mis gaan, van uitwonen tot wietplantage enz. En jij draait daar dan voor op als je huurders weg gaan. Als ze je huis echt willen kopen zou ik niks verhuren.