Eerstejaars SPH/MWD studenten 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMell

Re: Eerstejaars SPH/MWD studenten 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:44

hahah here the same struggles.
ik heb echt zin om te beginnen met de opleiding :)
alleen 4 jaar duurt zo lang, hhahaa

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:52

Ik heb er ook ontzettend veel zin in, maar aan de andere kant vind ik het ook heel spannend.
Zoveel nieuwe mensen, zoveel nieuwe informatie.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:03

Ja dat wel. Moet wel zeggen dat ik bij de studiekeuzecheck bijeenkomst
heel veel informatie kreeg wat ik al wist (kregen 3 proeflessen).
Maar dat is natuurlijk omdat ik PW jeugdzorg heb gedaan 3 jaar lang.

Al zal het HBO wel pittig gaan worden denk ik. Ik ben bang omdat ik niet weet
wat ik kan verwachten. Ik denk er heel makkelijk over, maar volgensmij gaat het
echt heel lastig zijn.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:28

Adindaa schreef:
Volgens mij kan je niet meer met je P door naar de uni, maar dat zou ik sowieso niet willen, want ik denk dat deze opleiding een goede 'bodem' legt :j!

Mag ik vragen wat jullie allemaal voor een stages hebben gedaan?
En was er moeilijk aan te komen?

Ik had op de open avond inderdaad al gehoord dat de stages erg bepalend zijn, vind dat wel spannend hoor :D!

Ik kon nog met mijn P naar de uni, om dezelfde reden als die jij zegt niet gedaan. Ben erg blij met de keuze! :j
Ik heb in het eerste jaar op een gehandicaptenmanege geholpen en mijn 3ejaarsstage was bij het algemeen maatschappelijk werk.

xMell schreef:
Wat doen jullie qua notities? Hebben jullie een speciale laptop aangeschaft? Of alles met pen en papier?
Ik werk zelf graag met pen & papier, maar dat neemt zoveel tijd in beslag. Is een laptop(je) dan niet beter?

Ik heb de eerste 2 jaar met pen en papier gedaan. Nu een laptop maar ben toch iemand die alles opschrijft bij colleges. Ligt eraan wat je zelf makkelijker vind :)

Carrera97 schreef:
Zou ik mij hier ook mogen melden? :o
Inmiddels wel bijna tweedejaars, maar ik hoop dat dat niet erg is?

Leuk! :D

Carrera97 schreef:
Dankjewel meiden!
Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Carrera, 18 jaar, ik doe sph aan de hogeschool utrecht, momenteel nog eerstejaars maar dat duurt niet lang meer.
En ehm dat is het wel zo'n beetje denk ik. Mochten jullie nog iets willen weten, vraag het gerust.

Ik zag al een vraag over de notities. Ik heb het eigenlijk altijd met pen en papier gedaan.
Elke periode heb ik twee theorievakken en dus deed ik twee periodes met een schrift. Ging eigenlijk prima, maar bij ons worden de hoorcolleges ook gefilmd, dus ik kon het in geval van nood ook nog terug kijken. Maar in sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld met het vak onderzoek, was het wel handig om een laptop te hebben zodat je in de lessen echt ook iets kunt doen. Persoonlijk vind ik dan een laptop handiger dan een ipad of tablet, maar dat is echt persoonlijk, dat verschilt per persoon.

Bij ons werden ze ook gefilmd ja, ideaal :))

Adindaa schreef:
Ik ga met de trein reizen, dus we zullen vast wel met elkaar kunnen reizen :))!

Helaas ben ik nog steeds niet in het bezit van een rijbewijs, wel mee bezig maar het duurt zo lang :').

Wat gezellig!

xMell schreef:
hahah here the same struggles.
ik heb echt zin om te beginnen met de opleiding :)
alleen 4 jaar duurt zo lang, hhahaa

4 jaar is zo voorbij :oo
Weet nog heel goed mijn eerste dag :')

xMell schreef:

echt heel lastig zijn.

Ik kwam van de HAVO en vond het 100% meevallen, niet te druk over maken :)

Ik zal me ook nog even voorstellen.
Ik ben Marieke en woon in de buurt van Sneek (Friesland). Zit nu in het 3e jaar van maatschappelijk werk op de NHL in Leeuwarden. Moet dus volgend jaar nog een minor volgen en afstuderen en dan ben ik alweer klaar. Daarna wil ik nog een jaar docent omgangskunde studeren :)

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:13

Gehandicaptenmanege, dat zou ik ook wel erg leuk vinden voor mijne eerste jaar!
Maar kan hier in de buurt niets vinden. Bij ons op de manege geven ze wel lessen voor gehandicapten, maar dat is volgens mij maar één uurtje in de week.

Ben zo benieuwd, heb er echt ontzettend veel zin in.

Marieke, had jij het idee dat je vanaf de HAVO veel 'achterliep' op de studenten van het MBO?

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:13

Mag ik mij ook melden?
Ondertussen bijna vierdejaars MWD student (dat klinkt zo raar! :+ ).
Ik zit op de Avans in Den Bosch en ga komende periode studeren in Nijmegen om de minor Leidinggeven aan professionals in Zorg en Welzijn te volgen.
Ik heb in het eerste jaar een maatjesproject als stage gehad. In het tweede jaar meegelopen met een schuldhulpverlener. En in het derde jaar (4 dagen stage, 10 maanden lang) heb ik stage gelopen bij Bureau Halt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:29

allemaal veel succes met mwd / sph!

Ik heb nog wat boeken van jaar 1 en 2, mochten jullie je boeken lijsten hebben, doe me dan gerust even een pb!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:20

xMell schreef:

echt heel lastig zijn.

Ik vind dat reuze meevallen. Ik kom van de Havo af en ik had het veel erger en vooral moeilijker verwacht. Al merk ik wel aan klasgenoten (waarvan de meeste al een of zelfs 20 mbo studies hebben afgerond) dat zij het lastig vinden om zich in de theorie te verdiepen. Maar dat is ook per persoon verschillend natuurlijk! :)

Welkom CarlitaR!

Ik heb inmiddels 55 punten, nog 5 te gaan! Alleen m'n verslag moet nog nagekeken worden en als die voldoende is heb ik mijn P binnen :)
Morgen alleen nog even een korte presentatie geven en dan zit het eerste jaar er voor mij op. Wel ga ik nog twee keer naar stage, maar dat is alleen maar 1 groot feest.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:44

xMell schreef:
Gehandicaptenmanege, dat zou ik ook wel erg leuk vinden voor mijne eerste jaar!
Maar kan hier in de buurt niets vinden. Bij ons op de manege geven ze wel lessen voor gehandicapten, maar dat is volgens mij maar één uurtje in de week.

Ben zo benieuwd, heb er echt ontzettend veel zin in.

Marieke, had jij het idee dat je vanaf de HAVO veel 'achterliep' op de studenten van het MBO?

Bij theorie liep ik helemaal niet achter, maar bij de opdrachten die we moesten maken merkte ik wel dat ik daar nog geen handigheid in had. Maar ik zat in een klas met heel veel mbo'ers dus daar heb ik veel van geleerd :)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:44

CarlitaR schreef:
Mag ik mij ook melden?
Ondertussen bijna vierdejaars MWD student (dat klinkt zo raar! :+ ).
Ik zit op de Avans in Den Bosch en ga komende periode studeren in Nijmegen om de minor Leidinggeven aan professionals in Zorg en Welzijn te volgen.
Ik heb in het eerste jaar een maatjesproject als stage gehad. In het tweede jaar meegelopen met een schuldhulpverlener. En in het derde jaar (4 dagen stage, 10 maanden lang) heb ik stage gelopen bij Bureau Halt.

Halt, vet! :D
Ik ga minor gezin doen, heb er zin in!

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:21

Oh wauw! Stage bij bureau HALT! Lijkt mij ook ontzettend gaaf.
Je kan eigenlijk zoveel richtingen op, en ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik wil.
MWD is eigenlijk mijn 'tweede keus', en ben nu helemaal de weg kwijt met wat ik wel/niet wil gaan doen. Hoop daar toch wel snel achter te komen.

Fijn om te lezen dat de meeste toch niet heel veel moeite hadden met een overstap.
Denk dat voor mij de theorie ook wel lastig zal gaan worden. Mijn verslagen waren op het MBO allemaal 'boven gemiddeld', dus hoop dat dat goed zit!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:54

Marieke1495 schreef:
Ik kon nog met mijn P naar de uni, om dezelfde reden als die jij zegt niet gedaan. Ben erg blij met de keuze! :j
Ik heb in het eerste jaar op een gehandicaptenmanege geholpen en mijn 3ejaarsstage was bij het algemeen maatschappelijk werk.

Goed om te horen :D!
Veel mensen verklaren me voor gek dat ik niet meteen door wil naar de uni, maar het lijkt me gewoon fijn om al wat ervaring te hebben.

Gehandicaptenwerk of ouderenzorg lijkt mij helemaal niks :o.
Ik wil graag aan de slag bij HALT oid, of op een school werken met gepeste kinderen lijkt me ook super.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:55

Welkom CarlitaR :)!

Wat leuk dat er hier toch redelijk veel mensen zijn die MWD doen, ik hoor voornamelijk van de mensen om mij heen dat ze liever SPH zouden doen.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:28

Inderdaad, ouderen en gehandicapten zijn ook niet mijn doelgroep.
Ik heb nu natuurlijk 3 jaar lang jeugdzorg gedaan, maar denk niet dat dat is wat ik uiteindelijk wil gaan doen. Alhoewel dat toch ook wel weer interessant is, haha.

Ik hoop tijdens de opleiding uiteindelijk iets tegen te komen waarvan ik denk dát is het.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:30

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:39

Ah balen, helaas net al mijn boeken besteld.
Moet zeggen dat ik het best veel geld vind wat ik kwijt was voor 1 periode.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:43

Vooral als je erachter komt dat je de boeken vrij weinig gebruikt.. Bij ons althans.
Heb de afgelopen 2 blokken geen boeken besteld (sommige had ik wel al) maar het ruim gehaald :oo

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:48

Hmm, toch wil ik graag mn boeken compleet hebben.
Had op het MBO 1 boek niet aangeschaft, want we gebruikten de boeken nooit.
Totdat we een toets kregen waarbij we bijna heel dat boek moesten leren.. Daar hing ik, haha!

Heb mezelf voorgenomen om een brave studente te worden, haha.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:31

Haha ik was dat na 3 jaar en vele boeken niet lezen wel beu. Scheelde ook wel dat we alleen verslagen hebben moeten maken afgelopen 2 blokken, als je de lessen goed volgt en de powerpoints erbij pakt kom je dan een heel end.
Bovendien geven vaak docenten tijdens hun les al een beetje aan wat zij belangrijk vinden in je verslag :o

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:33

Ik heb eigenlijk alleen de boeken waarover we tentamens hadden gelezen :=

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:57

Hmm, ik ben benieuwd. Moet ook zeggen dat ik helemaal in de war raakte toen ik een boek aan het doorlezen was.
Het is allemaal zo anders dan op het MBO. Krijg nu toch wel een beetje de kriebels. Hopelijk lukt het me en is het niet te hoog gegrepen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:30

xMell schreef:
Hmm, ik ben benieuwd. Moet ook zeggen dat ik helemaal in de war raakte toen ik een boek aan het doorlezen was.
Het is allemaal zo anders dan op het MBO. Krijg nu toch wel een beetje de kriebels. Hopelijk lukt het me en is het niet te hoog gegrepen.

Komt vast goed, ik heb hiervoor spw gedaan. Het is wel even wennen maar als je de lessen goed volgt ben je al een end. Ik heb ook een klasgenoot waarmee ik samen studeerde en we overhoren elkaar de avond van te voren :)
Even je eigen studeerstijl zoeken maar dan lukt het echt wel!

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:09

Nouja laten we het zo zeggen.. Ik heb mijn MAVO toendertijd gehaald zonder te leren.
Mijn werkboeken waren blanco, en ik slaagde alles met een 7 of 8. Ook mijn examen heb ik toen gehaald zonder te leren (alleen voor geschiedenis).
Toen ging ik naar het MBO. Ja, je moet verslagen maken om door te kunnen naar de volgende periode.
Toetsen.. nooit voor geleerd (of op de dag zelf even doorgebladerd). Verslagen? Allemaal een avond voordat ze ingeleverd moesten worden. Heb dus eigenlijk nooit echt iets aan school gedaan.
En ben bang dat ik gewoon niet weet hóe ik moet leren, en dat ik daarbij zo meteen flink te fout in ga op het HBO.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:12

Mijn tip is om vanaf het begin colleges goed mee te pennen of typen. Hoorcolleges wordt altijd met pp gewerkt, dus je kan de pp printen met aantekening streepjes (is een optie binnen pp), of gewoon in word meeschrijven. Dan heb je vaak 50 tot 80 procent van de leerstof al binnen. Ik pak daarna mijn boek erbij en loop per hoofdstuk de powerpoints door. Zo kan ik nog aanvullingen doen waar nodig.

En dat lees ik dan 2 a 3 keer.

Bij een vak als zes psychologische stromingen zorg ik voor een aantal A3 vellen of groter en maak ik 1 vel per stroming met de belangrijkste kenmerken en leer daarnaast een samenvatting. Anders haal ik zelf altijd alle stromingen door elkaar.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:57

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb net mijn MBO Jeugdzorg afgerond en ik start 31 augustus met SPH op Avans Hogeschool in Den-Bosch :)