Wie heeft een studiefinancieringslening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:20

Celiien schreef:
Ik heb trouwens idd ook dure boeken nodig.. In een jaar al 400,- kwijt voor 5 boeken :+ en dit is een goedkoop jaar _O-

Auto is misschien wel makkelijk als je paard een stuk verder staat waar je ov niet komt :) ? En in t weekend geen gratis ov?

En sorry boeken uit de bieb? Grapjas :') weet niet wat voor studie jij doet maar dat gaat toch echt niet bij ons :')

Fietsen? Weekend is OV 40% korting en nog altijd goedkoper dan een auto...

Zowel HvA als UvA hebben een bieb en heb nog nooit gehad dat zij ook maar 1 boek niet hadden die ik zocht. Oke sommigen waren wel bijna altijd uitgeleend, sommigen niet. Maar die altijd uitgeleend waren die kocht ik dus zelf 2e hands op Bol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:21

verootjoo schreef:
Captain schreef:

Wat een makkelijk leven heb jij met zo'n denkwijze. :')

Idd... Dan leef je wel makkelijker na je opleiding. Ben het geheel met haar eens hoor. Mi is het echt niet verstandig om te gaan lenen om jezelf luxe producten te kunnen veroorloven.

Wie heeft het over luxe producten :) ?

Kijk als je 4 maanden in het jaar vrij bent dan is het hele andere koek natuurlijk he! Wij zijn 7 weken in het jaar volledig vrij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:22

Ik heb nooit geleend, mijn zus is lang aan het terug betalen geweest en het is makkelijker geld te lenen dan later terug te moeten betalen. Dus heeft mij ervan weerhouden.

Wel ben ik thuis blijven wonen en betaalden mijn ouders tijdens mijn studie het paard. Alhoewel ik dat ook zelf had kunnen doen, maar zij wouden dat absoluut niet. Met een bijbaantje ernaast heb ik in plaats van een lening goed kunnen sparen :) Dat was na de studie dan weer handig, want aan de bak kom ik nog steeds niet. Dus als ik nu een lening had gehad, was het heel zuur geweest.

Lenen om dan bv wel een paard te kunnen onderhouden vind ik zonde; maar lenen omdat puur de studie te betalen is wel een goede investering.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-05-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:23

De vraag is wat een luxeproduct is. In mijn geval (even kort door de bocht gerekend):

Stufi: 260 per maand.
Bijdrage ouders: 0. Mijn vader weigerde te betalen en mijn moeder kon het niet missen.
Bijbaan: Nog eens zo'n 240 per maand.
Zorgtoeslag (was destijds): 70 per maand ofzo?

Inkomsten: 570.

Collegegeld: 200 per maand.
Boeken (omgerekend naar maanden): 50.
Huur kamer incl. GWL: 240 per maand.
Eten: 100 per maand (en dan tel ik wasmiddel en shampoo enzo nog niet mee).
Zorgverzekeringen, inboedelverzekering, WA-verzekering, enz: 100 per maand.
Telefoonabonnement: 25 per maand.

Uitgaven: 715 per maand. Dan heb ik nog helemaal niks bijzonders gedaan en sta ik al 145 euro in de min per maand. Hoe zou jij dit dan oplossen KELLY?

Overigens heb ik nu een leuke baan en betaal ik op basis van mijn salaris per maand inderdaad 170 euro terug. Ik kan dat nu makkelijker missen dan ik het tijdens mijn studie kon aanvullen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:24

Celiien schreef:
En jij deed nooit vakanties/leuke dingen :') ?

Anyways, ieder voor zich. Ik vind lenen tegen deze voorwaarden in principe prima, en het scheelt mij een toch weer een collegegeld jaar :)

Absoluut deed ik leuke dingen! Dat deed ik van m'n opgebouwde buffer waarvoor ik in de zomermaanden fulltime werkte.

Waar een wil is, is een weg. Tuurlijk zijn er uitzonderingen.. ik kan niet in iedereen zijn leven kijken en visa versa.

En inderdaad ieder voor zich. Maar wilde hier gewoon ook even de andere kant van het verhaal uitlichten. Anders is zo'n beslissing mijn inziens te makkelijk genomen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:25

vuurneon schreef:
Ik heb nooit geleend, mijn zus is lang aan het terug betalen geweest en het is makkelijker geld te lenen dan later terug te moeten betalen. Dus heeft mij ervan weerhouden.

Wel ben ik thuis blijven wonen en betaalden mijn ouders tijdens mijn studie het paard. Alhoewel ik dat ook zelf had kunnen doen, maar zij wouden dat absoluut niet. Met een bijbaantje ernaast heb ik in plaats van een lening goed kunnen sparen :) Dat was na de studie dan weer handig, want aan de bak kom ik nog steeds niet. Dus als ik nu een lening had gehad, was het heel zuur geweest.

Lenen om dan bv wel een paard te kunnen onderhouden vind ik zonde; maar lenen omdat puur de studie te betalen is wel een goede investering.

Maar dan betaalden je ouders dus je studie en je paard? Da's luxe... Dan had ik het thuiswonend ook wel gered zonder lening, maar dat was écht geen optie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:28

Celiien schreef:
En jij deed nooit vakanties/leuke dingen :') ?

Anyways, ieder voor zich. Ik vind lenen tegen deze voorwaarden in principe prima, en het scheelt mij een toch weer een collegegeld jaar :)

Jewel, maar daar ging ik niet voor lenen... En ik had geen auto idd.

Captain schreef:
Wie zegt dat mensen lenen om luxe producten te kunnen veroorloven?

Nou, een auto wn een paard vind ik luxe :=

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:28

Tink89 schreef:
De vraag is wat een luxeproduct is. In mijn geval (even kort door de bocht gerekend):

Stufi: 260 per maand.
Bijdrage ouders: 0. Mijn vader weigerde te betalen en mijn moeder kon het niet missen.
Bijbaan: Nog eens zo'n 240 per maand.
Zorgtoeslag (was destijds): 70 per maand ofzo?

Inkomsten: 570.

Collegegeld: 200 per maand.
Boeken (omgerekend naar maanden): 50.
Huur kamer incl. GWL: 240 per maand.
Eten: 100 per maand (en dan tel ik wasmiddel en shampoo enzo nog niet mee).
Zorgverzekeringen, inboedelverzekering, WA-verzekering, enz: 100 per maand.
Telefoonabonnement: 25 per maand.

Uitgaven: 715 per maand. Dan heb ik nog helemaal niks bijzonders gedaan en sta ik al 145 euro in de min per maand. Hoe zou jij dit dan oplossen KELLY?

Overigens heb ik nu een leuke baan en betaal ik op basis van mijn salaris per maand inderdaad 170 euro terug. Ik kan dat nu makkelijker missen dan ik het tijdens mijn studie kon aanvullen.

- Meer uren per week werken
- In de zomermaanden meer werken om buffer op te bouwen
- Ik had toen der tijd een tel abbo van 15 pm (Oke 10 euro p.m. gaat misschien niet veel zoden aan de dijk zetten)

Maar fijn dat je nu een leuke baan hebt waarmee je die 170 euro makkelijker kan missen dan tijdens je studie kon aanvullen :) ! Maar bedenk wel dat niet iedereen straks die luxe positie heeft.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:29

__KELLY schreef:
Celiien schreef:
Ik heb trouwens idd ook dure boeken nodig.. In een jaar al 400,- kwijt voor 5 boeken :+ en dit is een goedkoop jaar _O-

Auto is misschien wel makkelijk als je paard een stuk verder staat waar je ov niet komt :) ? En in t weekend geen gratis ov?

En sorry boeken uit de bieb? Grapjas :') weet niet wat voor studie jij doet maar dat gaat toch echt niet bij ons :')

Zowel HvA als UvA hebben een bieb en heb nog nooit gehad dat zij ook maar 1 boek niet hadden die ik zocht. Oke sommigen waren wel bijna altijd uitgeleend, sommigen niet. Maar die altijd uitgeleend waren die kocht ik dus zelf 2e hands op Bol.

En ik doe dat dus niet. 2e hands gaat niet gezien wij overal de nieuwste deuk nodig van hebben. Wettenbundels etc kunnen niet uit de bieb :) plus je mag ze maar een paar dagen houden bij ons, en tja als je er 8 weken maar mee mag doen :)

Tjah, fietsen is goedkoper. Maar een uur fietsen naast huiswerk, school en 25-30 u per week werken, fijn :j doe ik dus niet aan. En scooter verkocht en auto gekocht, dat zijn keuzes die je maakt.
Ik heb mn studielening puur voor t bij elkaar sparen van t collegegeld voor aankomende september, en dan vervalt ook mn ov trouwens maar die ga ik dan ook zelf opvangen. Dat is 2000 geleend, nou Whoehoe :+

En ik hou per maand flink geld over hoor:
Even snel:
Collegegeld : 150
Bijbaan (minimaal) : 800
= 950
Paard: 250
Les: 15
Auto: 40
Benzine: 80
Sporten: 25
Telefoon: 45
=455.
Rest = spaarpotten. Waarvan 150,- per maand voor mn collegegeld. Ik doe dus niet lenen voor luxe dingen ;)

Anonymous86

Re: Wie heeft een studiefinancieringslening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:30

Tegenwoordig is stufie geen gift meer maar een lening. Dus als ik een opleiding ga starten moet ik wel bijlenen helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:36

Tink89 schreef:
vuurneon schreef:

Maar dan betaalden je ouders dus je studie en je paard? Da's luxe... Dan had ik het thuiswonend ook wel gered zonder lening, maar dat was écht geen optie.

Ja, maar ik had het ook zelf kunnen betalen. Alleen dan was de spaarrekening leeg. Heb altijd gewerkt vanaf 16 jaar en dan elke vakantie lekker ploeteren dus ik had al een buffer. Tijdens de studie ook veel gewerkt; in de zomer vakantie ging ik hooguit een weekje tot 1,5 weg en werkte de overige weken 5 dagen. En tussendoor uiteraard ook gewerkt.
Luxe, absoluut :j maar mijn gezondheid was ook heel slecht al die jaren dus mijn ouders wouden absoluut niet dat ik nog meer ging werken in combi met de studie. Toen ik klaar was met de studie was paard volledig voor mijn rekening uiteraard.
Moet zeggen dat ik moeilijk geld kan uitgeven, dus vanaf heel jong al spaarde ik liever dan dat ik wat leuks kocht dus dan start je je volwassen leven al met een buffer. Is nu weinig meer van over helaas :') maar heb het nu in het huis gestoken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:52

Leuke discussie! Ik ken ook mensen die gewoon non stop lenen.
Die zo maar even de lening omhoog gooien als ze te veel hebben uit gegeven. Dat is gewoon dom denk ik. En wat is een luxe product? Als je paard je enige hobby is. Je ontspanning en voor de rest geef je je geld nergens aan uit. Dan vindt ik het anders dan dat je geld bij leent om te gaan shoppen. Zelf zit ik er over na te denken om misschien te gaan lenen zodat ik mijn geld van mijn bij baan een keer kan gebruiken voor leuke dingen.
Ik woon gewoon thuis en deel mijn paard met m'n vader. :D

Ik hou best ook wel over per maand.

Stufie: 280
Zorgtoeslag: 78
Bijbaan 150.
Is 510.

Zorgverzekering: 127.
Uitvaart: 14.
Telefoon: 16
Paard: 110.
Is 267.

Ik les (paardrijden) ook best veel. Dat is z'n 50-70 euro in de maand. Sparen probeer ik ook altijd tussen de 70 en 150 te doen. Verder doe ik vrij weinig leuke dingen, ga amper uit en koop amper kleding. (Ik hou niet zo van shoppen.)
Mijn schoolgeld betaalde ik altijd in 1x door in de zomervakantie fulltime te gaan werken. (lees: Nooit op vakantie.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:52

verootjoo schreef:
Captain schreef:
Wie zegt dat mensen lenen om luxe producten te kunnen veroorloven?

En wat als je die auto nu nodig hebt voor school/[***]?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:53

__KELLY schreef:
Celiien schreef:

En ik doe dat dus niet. 2e hands gaat niet gezien wij overal de nieuwste deuk nodig van hebben. Wettenbundels etc kunnen niet uit de bieb :) plus je mag ze maar een paar dagen houden bij ons, en tja als je er 8 weken maar mee mag doen :)

Tjah, fietsen is goedkoper. Maar een uur fietsen naast huiswerk, school en 25-30 u per week werken, fijn :j doe ik dus niet aan. En scooter verkocht en auto gekocht, dat zijn keuzes die je maakt.
Ik heb mn studielening puur voor t bij elkaar sparen van t collegegeld voor aankomende september, en dan vervalt ook mn ov trouwens maar die ga ik dan ook zelf opvangen. Dat is 2000 geleend, nou Whoehoe :+

En ik hou per maand flink geld over hoor:
Even snel:
Collegegeld : 150
Bijbaan (minimaal) : 800
= 950
Paard: 250
Les: 15
Auto: 40
Benzine: 80
Sporten: 25
Telefoon: 45
=455.
Rest = spaarpotten. Waarvan 150,- per maand voor mn collegegeld. Ik doe dus niet lenen voor luxe dingen ;)[/quote]

Als je 800 verdient waarom dan lenen? ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:54

Ik heb de paardrijlessen wel gestopt overigens, dat werd mij te duur en had er niets aan verder. Scheelde wel in de portomonee!
(Mijn ouders betaalden echt alleen basis voor het paard, biks etc betaalde ik zelf)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:01

Captain schreef:
verootjoo schreef:

En wat als je die auto nu nodig hebt voor school/werk?

Auto lenen, fietsen, scooter, ov, greenwheels...

En eigen auto kost in z'n goedkoopste vorm zo'n 300€ per maand. En dan heb ik het niet eens over benzine.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:04

Omdat ik dat gebruik voor mn collegegeld ? En mocht er iets misgaan, baan kwijt, hoge medische kosten paard, etc etc, heb ik dat potje apart staan voor collegegeld :) nu vang ik er rente op, prima :j

Verootje: mijn auto kost excl benzine (en afschrijving), 50-60 per maand :+ en zet daarnaast 50 opzij voor beurt/APK.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:04

verootjoo schreef:
En eigen auto kost in z'n goedkoopste vorm zo'n 300€ per maand. En dan heb ik het niet eens over benzine.

dat is zeker incl chauffeur? :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:05

300 per maand? Ik betaal nog geen 50 per maand exclusief m'n benzine.. Dus zal maandelijks op 100,- totaal uitkomen.

purny

Re: Wie heeft een studiefinancieringslening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:08

Als je niet hoeft te lenen niet doen. Ik heb toen geleend en grote spijt nu. Betaal me blauw terwijl ik het eigenlijk niet eens kan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:32

verootjoo schreef:
Captain schreef:

En wat als je die auto nu nodig hebt voor school/werk?

Auto lenen, fietsen, scooter, ov, greenwheels...

Wauw krijg je dr dan een chauffeur bij :D ?

Die van ons (vriend betaald hem) kost 70 per maand en dat is nog een grotere voor de trailer ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:33

purny schreef:
Als je niet hoeft te lenen niet doen. Ik heb toen geleend en grote spijt nu. Betaal me blauw terwijl ik het eigenlijk niet eens kan betalen.

Maar dit ligt ook ontzettend aan de opleiding die je gevolgd hebt... Als je een HBO/WO opleiding doet in een sector waar veel werk is dan hoef je je daar veel minder druk om te maken dan wanneer je een opleiding waar weinig werk in is gevolgd hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:36

Doen jullie hen dan nooit voor onderhoud en hoef je nooit meer dan 50€ voor APK te betalen ofzo...
En afschrijving?

Ik heb na drie jaar mijn auto te hebben gehad volledig doorgerekend wat dat ding kost en dan kom je echt wel daarop. Je moet altijd een keer een nieuwe distributieriem, remblokken of weet ik het wat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:38

Ja, maar dat komt nooit op 300 in de maand, dat zouden wij niet eens kunnen betalen. Ex benzine is het hooguit voor ons 50-60 euro in de maand (en dat is al ruim gerekend) Maar goed, 300 incl chauffeur dus :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-05-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:39

Dat kan mijn vriend zelf dus nee de APK is nooit meer dan €50 euro :)

En zelfs als we dat zouden laten doen kom je niet aan 300 in de maand dan moet je al heel veel problemen met je auto hebben.