Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:42

Joman schreef:
Dit is het m nu juist, ik wil dat hij dat uit eigen initiatief eens doet en dat ik hem geen taken of hints hoef te geven.

Maar je wilt wel dat het volgens jouw standaarden gedaan wordt - je hebt wel verwachtingen. Alleen al daarom denk ik dat het onvermijdelijk is dat je die ook naar elkaar uitspreekt.
Als je samen gaat zitten om te overleggen welke taken er zoal tot het huishouden behoren en hoe vaak ze gedaan moet worden, kun je daar open over spreken. En dat is juist volgens mij de volwassen route: dat je het daar samen over hebt en uiteindelijk tot een situatie komt die voor beiden duidelijk en haalbaar is, zodat je daar allebei je verantwoordelijkheid in kunt nemen.

Juist de situatie waarin jij de verwachtingen en de teleurstellingen hebt, en jij de taken bepaalt (of je ze nu wel of niet uitspreekt) en hij daar niet aan voldoet is een hele ongelijkwaardige.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:45

Gydja schreef:
Wat ik vaak doe wat ik van mijn vriend geklaard wil krijgen is zeggen dat ik het heel fijn zou vinden als hij iets zou doen. En dan er ook bij zeggen hoe gelukkig je daar van word. Als hij het klusje gedaan heeft zeggen hoe trots je wel niet bent. Klinkt heel kinderachtig maar het werkt wel.

Haha, herkenbaar! Mijn ex begon altijd helemaal te glunderen als ik zei hoe goed hij iets gedaan had. Mannen zijn soms echt simpele zielen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:48

Shadow0 schreef:
Joman schreef:
Dit is het m nu juist, ik wil dat hij dat uit eigen initiatief eens doet en dat ik hem geen taken of hints hoef te geven.

Maar je wilt wel dat het volgens jouw standaarden gedaan wordt - je hebt wel verwachtingen. Alleen al daarom denk ik dat het onvermijdelijk is dat je die ook naar elkaar uitspreekt.
Als je samen gaat zitten om te overleggen welke taken er zoal tot het huishouden behoren en hoe vaak ze gedaan moet worden, kun je daar open over spreken. En dat is juist volgens mij de volwassen route: dat je het daar samen over hebt en uiteindelijk tot een situatie komt die voor beiden duidelijk en haalbaar is, zodat je daar allebei je verantwoordelijkheid in kunt nemen.

Juist de situatie waarin jij de verwachtingen en de teleurstellingen hebt, en jij de taken bepaalt (of je ze nu wel of niet uitspreekt) en hij daar niet aan voldoet is een hele ongelijkwaardige.

Klopt ook. Ik dacht dat vermelden dat ik graag wil dat hij wat meer doet genoeg was, maar dat is dus niet zo.
Ik wist zelf even niet meer hoe ik het beter zou kunnen brengen. Zoals ik even hiervoor al zei vind ik dit wel een moeilijk gesprek om te voeren. Ik wil hem niet de indruk geven dat hij niet zijn best doet. Hij ziet het gewoon echt niet.
Als ik vermeld dat ik graag wil dat hij wat meer doet, dan schiet hij al snel in de 'slachtoffer rol'. Hij begint dan te stamelen dat hij niet genoeg zn best doet en iedere avond wat zal doen. Dat is dus absoluut niet waar ik naartoe wil en wellicht dat een gesprek zoals jij dat oppert een betere indruk bij ons beide achter zal laten.

Overigens klopt het wel dat ik het graag volgens een bepaalde standaard wil. Maar nog liever wil ik dat het gewoon gebeurt. Het aan de weg zetten van de kliko kan maar volgens één standaard ;)

troi

Re: Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:51

Als je wilt dat hij het doet zoals jij dat wilt en wanneer jij dat wilt moet je hem dat vertellen. Subtiele communicatie werkt bij de meeste mannen totaal niet. Ik zou simpelweg een lijstje met hem maken en hem gewoon sturen. Anders blijf je je de hele relatie ergeren. Dat zou het mij niet waard zijn.

Nog een tip, zodra je je het kunt veroorloven een poetsvrouw zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:54

troi schreef:
Als je wilt dat hij het doet zoals jij dat wilt en wanneer jij dat wilt moet je hem dat vertellen. Subtiele communicatie werkt bij de meeste mannen totaal niet. Ik zou simpelweg een lijstje met hem maken en hem gewoon sturen. Anders blijf je je de hele relatie ergeren. Dat zou het mij niet waard zijn.

Nog een tip, zodra je je het kunt veroorloven een poetsvrouw zoeken.

Een schoonmaakster lost het probleem wat mij betreft niet op.
Het poetsgedeelte wel, maar dan is er alsnog de was, de was ophangen, opvouwen, de kliko naar buiten etcetera.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:57

Inderdaad, wachten op eigen initiatief, dan kan je heul lang wachten. Geen onwil, gewoon niet bedenken dat het moet gebeuren. Alhoewel ik moet zeggen dat mijn lief tegenwoordig soms spontaan ineens de afwas doet :j
Ik meld gewoon wat ik graag wil dat hij doet. Zo hebben we dat afgesproken nadat we enkele opschuddingen hadden gehad over het feit dat ik vond dat ik alles deed en dat hij ook wel eens iets moest doen. Toen zei hij mij dat ik het maar moest zeggen, want hij dacht er gewoon niet aan.
Ik had eerst ook zoiets van: ik ben je moeder niet, zoek het zelf maar uit. Maar hij wilde het zo graag maar hij zag het gewoon niet. Dus nu meld ik me als ik graag iets gedaan wil, en het probleem is opgelost :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:59

toevallig heb ik een goeie getroffen ! Dus eigenlijk heb ik niks te klagen. Maar weet wel ongeveer hoe je dingen voor elkaar krijgt. ;-)
Eerst ga je een gesprek aan. Niet zo zwaar maken, gewoon tijdens het eten, als er een ontspannen sfeer is. Nooit verwijten maken, dat werkt averechts.
Je kunt vertellen dat jij het ook druk hebt en het huis graag samen op orde houdt.
Vervolgens als je iets gedaan wilt hebben :
Zeg bijvoorbeeld, als jij nou even stofzuigt en opruimt in de woonkamer, neem ik straks de boodschappen mee....
Je zult het in het begin moeten zeggen wat je wil.
En als hij dan iets gedaan hebt : Prijs hem de hemel in !! Fijn dat je dat gedaan hebt : zo houden we meer tijd samen over... Lachen en hem het idee geven dat hij een wereld prestatie heeft geleverd : Ik ben zo blij met je !!

Dat noemen ze met een lelijk woord Manipulatie ! En dat is waar vrouwen goed in zijn... Hahaha
En vergeet niet.... wij vrouwen, hebben hele andere ideeën van opruimen en schoonmaken dan mannen.
Dus met andere woorden, ze doen het zelden zoals jij het zou willen, maar wees tevreden met wat hij doet. Dan zijn je eigen frustraties niet zo hoog. Jij bent degene die er last van heeft, niet hij.
Laat het een beetje los en nogmaals, prijs hem de hemel in zodat hij het idee heeft iets gewledigs te hebben gedaan. Dat gaat hij het uit eindelijk uit zichzelf doen om jou gelukkig te maken !!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:04

Als zijn moeder altijd alles deed kan de oorzaak van het 'probleem' heel simpel zijn: hij is simpelweg niet gewend om in het huishouden te helpen.

Dan kun je lang wachten tot het op eigen initiatief gaat gebeuren, maar het is makkelijker om er gewoon even samen over te praten. Het lijkt me toch dat dit moet kunnen als je samenwoont?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

Mijn man is ook zo'n luiwammes, maar hij heeft gewoon een schoonmaakster aangenomen :P

Wij hebben wel taken verdeelt, ik heb een bloedje hekel aan wassen dus dat doet hij, ik doe stofzuigen en stoffen etc. Vaatwasser ligt er maar net aan wie eerst is

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:12

Gewoon een aantal maanden alleen laten, dan loopt hij er zelf tegenaan. Of iemand zoeken die wat zelfstandiger is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:16

Wat is er mis met gewoon vragen of hij iets wil doen :?
Mijn man ziet het werk ook niet liggen. Als ik het een puinhoop vind in huis, ziet hij dat niet zo. Dus ik vraag hem gewoon af en toe of hij wat wil doen en dan doet hij dat :j

Je kunt mensen toch niet veranderen, alleen accepteren zoals ze zijn en daar zelf op inspelen en goed mee omgaan :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:17

Tja dit is het probleem man. Hij gaat dat nooit uit zichzelf doen. Misschien tijdelijk en dat valt hij weer terug in zijn eigen gewoontes. Ik zeg accepteren want je er druk om maken is zonde van je energie.
Ik spreek uit ervaring :o :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:19

Hier ook het zelfde probleem. Meneer was echter toen hij nog alleen woonde totaal t tegenovergestelde dus t frustreert soms enorm.

Ik geef wel gewoon taken. En of dat nou een dag duurt of 3 week, ik wacht net zolang tot hij het klaar heeft. Moet zeggen dat dat wel werkt. Moest t alleen zelf ff los laten haha. En hij is nu een week alleen thuis (ik ben op vakantie) dus hopelijk waardeert hij t straks weer wat meer als ik weer thuis ben :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:20

kirri schreef:
Mijn man is ook zo'n luiwammes, maar hij heeft gewoon een schoonmaakster aangenomen :P

Daar bedoel je niet jezelf mee, hoop ik? :D
Mijn vriend is ook niet te beroerd om iets te doen, maar je moet het hem inderdaad meestal wel even vragen. Hij ziet het gewoon niet, denk ik?
En wanneer ik zeg dat ik even druk ben omdat ik 'het huis moet doorwerken' zegt hij altijd: 'maar lieverd, het MOET niet he'.
Nee, maar het maakt zichzelf ook niet schoon en als ik het niet doe, doet niemand het :')

Maar als ik hem vraag om bijvoorbeeld te stofzuigen of was op te vouwen is het geen probleem gelukkig :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:28

Ohhh gelukkig het is niet alleen bij mij thuis zo :=

Zaterdag kreeg ik de opmerking; Waar zijn mijn werk shirts? ik kan ze niet vinden in de kast.
ik: Nou misschien moet je eens aan het wasrek kijken of in de wasmand met de gevouwen was.
hij: maar ze horen toch in de kast te liggen
ik: Je zit niet in het gips of wel? 8)7

En gisteravond was de knaller: Meneer had in de ochtend een beetje lopen lummelen en ging s middag naar een verjaardag van een vriend. Lekker bier binnen halen. Ondertussen was ik op visite geweest en tussendoor gestofzuigd, was aan gezet en opgehangen en verder nog wat opgeruimd en de vaatwasser aan gezet. Toen kwam meneer uiteindelijk thuis om een uurtje of half 9 en vond dat hij wel meteen naar zijn bed kon gaan. Toen ik zei dat ik eigenlijk wel zou willen dat hij de vaatwasser zou uitruimen is deze met veel lawaai uitgeruimd en verbaasd het mij dat het allemaal nog heel is -:(-

Ik heb trouwens een briefje aan de koelkast gehangen met zaken die hij moet regelen in huis, hor ophangen, deuren smeren etc. Nou dat werkt ook niet :-(

Hij is chef vuilnisbak en zelfs die taak probeert hij af te schuiven omdat hij de nieuwe vuilniszak niet open zou krijgen. Nou daar trap ik dus niet in.

Je erbij neer liggen is misschien het beste om te doen maar ergens in mij zit dat }:) die zegt dat ik ook werk en gewoon mijn eigen geld verdien en dus niet alles thuis hoeft te doen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:31

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

Dit dus! Je kan het toch gewoon opbrengen door te zeggen dat jullie allebei erg/even druk zijn en dat je graag de taken in huis gelijk/eerlijker wilt verdelen omdat jullie er ook samen wonen. En om teleurstelling te voorkomen en duidelijkheid te creëren een lijst wilt opstellen wie wat doet. Dan heb je een keer een goed gesprek en heb je daarna veel plezier ervan. Als hij in een slachtofferrol gaat kruipen vind ik dat eerlijk gezegt wat onvolwassen. Ik zou gewoon voet bij stuk houden, we wonen samen dus doen ook de taken samen.

En stel de vuilnis staat bij hem op de lijst en hij vergeet het één keer of vaker. Doe het dan niet als nog voor hem! Hij komt er de keer erop wel achter dat de vuilnisbak toch wel erg vol zit of dat het gaat stinken. Waardoor hij het de volgende keer dus minder snel zal vergeten en eerder aan zal denken. Want dan is het echt zijn verantwoordelijkheid en is er niet nog een vriendin/ouder die het wel even voor hem oplost.

Initiatief krijg je denk ik alleen door 1 keer duidelijke afspraken en een lijst te maken. Dan gaat hij zich verantwoordelijk voelen voor zijn taken en neemt hij daar initiatief voor. Dan krijgt hij op een gegeven moment vanzelf door dat het veel werk is. En heel misschien verrast hij je dan eens door iets voor jou te doen als jij het extreem druk hebt of ziek bent. En als jij dan je waardering laat merken en kenbaar maakt dat je er heel blij mee bent en hij goed gedaan heeft. Dan is de kans groter dat hij het nog eens zal doen dan wanneer je zeg bedankt maar je moet het eigenlijk zus of zo doen. Ik raad je dus echt aan om even een lijst op te stellen wie welke taken doet, hoe vaak en hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:32

verootjoo schreef:
Mijn man ziet het werk ook niet liggen. Als ik het een puinhoop vind in huis, ziet hij dat niet zo. Dus ik vraag hem gewoon af en toe of hij wat wil doen en dan doet hij dat :j

Je kunt mensen toch niet veranderen, alleen accepteren zoals ze zijn en daar zelf op inspelen en goed mee omgaan :)

Ik ben z'n werkgever niet die hem opdrachten geeft :Y)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:37

Het is een man, en die snappen dat niet :+ . Volgens mij is dat zowat in elk huishouding zo.
Ik heb de moeite al opgegeven en vertel het hem dus wel als ik graag wat gedaan wil hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:39

Joman schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben z'n werkgever niet die hem opdrachten geeft :Y)

Maar er is een verschil tussen vragen en eisen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:41

Niemand heeft het over eisen :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:45

Ik ben zo blij met mijn vent! Die doet het zelf :D En oke, hij zet dan de afwas op het aanrecht en niet in de vaatwasser, maar hij rost wel even de stofzuiger door het huis als ik een huishoudelijk klusje aan het doen ben enzo. En we wonen niet eens samen :D

Dit weekend heb ik wel veel gedaan, maar toen heeft hij mijn nieuwe kledingkast in elkaar gezet. Ook prima verdeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:46

Jillsil schreef:
Ik heb trouwens een briefje aan de koelkast gehangen met zaken die hij moet regelen in huis, hor ophangen, deuren smeren etc. Nou dat werkt ook niet :-(

Maar goed, dat klinkt ook heel erg ongelijkwaardig: jij bepaalt en hij moet uitvoeren.
Terwijl je volgens mij moet gaan naar gedeelde belangen: samen bekijken wat je nodig hebt voor een fijn huis en een fijne omgang met elkaar, en dan samen ook die dingen verdelen en uitvoeren. Dan weet je ook allebei waarom je dat doet.

En als er dan iets is dan beroep je je ook niet zozeer op 'jij moet dit nog doen' (omdat ik het zeg) maar op 'wij wonen hier samen, en delen de lasten ook samen, en we hebben samen gekozen voor deze invulling.'

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:48

Shadow0 schreef:
Jillsil schreef:

Maar goed, dat klinkt ook heel erg ongelijkwaardig: jij bepaalt en hij moet uitvoeren.
Terwijl je volgens mij moet gaan naar gedeelde belangen: samen bekijken wat je nodig hebt voor een fijn huis en een fijne omgang met elkaar, en dan samen ook die dingen verdelen en uitvoeren. Dan weet je ook allebei waarom je dat doet.

En als er dan iets is dan beroep je je ook niet zozeer op 'jij moet dit nog doen' (omdat ik het zeg) maar op 'wij wonen hier samen, en delen de lasten ook samen, en we hebben samen gekozen voor deze invulling.'

Kleine toelichting dan; Hij vroeg of ik het op wilde schrijven zodat hij het niet zou vergeten en het dat weekend ( 3 maanden geleden) kon gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:50

JillSil, ah, dat scheelt. Tijd om weer eens in gesprek te gaan dan denk ik :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:51

De container werd hier regelmatig vergeten, en omdat mijn man altijd vroeg er uit is is het handiger als hij hem bij de weg zet. Nu zeg ik een aantal dagen van te voren als dat de groene/grijze/papier container dan en dan aan de weg moet en de dag er voor herhaal ik het weer met de mededeling dat WE niet moeten vergeten de container aan de weg te zetten en dat de zak uit de prullenbak er nog bij kan o.i.d.
Werkt als een tierelier, sinds ik het zo doe vergeet hij hem niet en haalt hij altijd de prullenbak of plastic bak nog even leeg.
Ik vraag of eis niets, maar constateer gewoon dat iets moet gebeuren of niet vergeten moet worden.
Het werkt niet echt met andere klusjes helaas, maar het is een goed begin.

Aan zijn kant van het bed ligt een hele bult was, naast de lege wasmand, terwijl hij heel goed weet dat alleen de was in de wasmand gewassen wordt. Dan komt het dus voor dat hij geen schone sokken heeft en hij met enkelsokjes of voetbalkousen naar het werk moet. Het heeft er na 3 jaar nog niet voor gezorgd dat hij zijn was in de wasmand doet. Ach ja het ligt mij niet in de weg en ik zuig er gewoon omheen. Ik hoop nog steeds dat hij ooit het licht gaat zien.